Holland Kadett B Club Forum
20 April 2024, 08:44:50 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2] 3 4   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Bruin Kadettje Gatenkaas (1.1N 1974)  (gelezen 35887 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
kadett-b20
Administrator
Hero Member
*****
Berichten: 1331


Kadett B AeroTop II - 1968


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #15 Gepost op: 23 April 2019, 06:58:51 »

Hoi Geert Jan,

Jij laat zien dat je met eenvoudig materiaal toch nog mooi plaatwerk kunt vormen! Vaak wordt op deze plek gewoon (dikker) vlakke plaat ingezet. Maar dit is veel steviger en beter gedaan! De plooien zitter er af fabriek niet voor niks!
Ziet er goed uit!

En ja, het klopt dat de voetenbakken van de B-Kadett niet meer leverbaar zijn. Als je geluk hebt, kom je ze soms wel eens tegen op ebay of marktplaats. Maar dit is echt niet vaak het geval!

Dit heb je toppie opgelost!

Ralph
Gelogd

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 23 April 2019, 07:36:36 »

heel knap gedaan !
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
hummer
Sr. Member
****
Berichten: 375



Bekijk profiel
« Antwoord #17 Gepost op: 25 April 2019, 18:42:03 »

Goed Bezig!!
Ziet er netjes uit!!

Gr. Erik
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 25 April 2019, 19:37:47 »

Knap hoor!
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Geert Jan
Jr. Member
**
Berichten: 58


Kadett B 1974 in restauratie


Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 22 Juli 2019, 14:39:39 »

Zo, het is alweer even geleden dat ik hier wat plaatste, maar er kwamen even wat andere zaken tussen, zoals een complete verbouwing van de tuin. Daarnaast heeft het daadwerkelijke werken aan de Kadett uiteraard net iets meer prioriteit dan de verslaglegging. Zonder werk valt er immers weinig verslag uit te brengen ;-)

Kadettgewijs is er dan wel weer aardig wat gebeurd. Omdat ik even helemaal geen zin meer had in blik, roest en laswerk, ben ik met het blok aan de slag gegaan:
  • blok gedemonteerd, d.w.z. alles aan de buitenkant er afgehaald, maar onderblok (zuigers, krukas, nokkenas) in elkaar laten zitten. Dit draait soepel rond, zonder merkbare speling, dus de regel "if it ain't broke, don't try to fix it" gehanteerd.
  • losse onderdelen (waterpomp, carburateur, benzinepomp, startmotor, dynamo, etc.) schoongemaakt a.d.h.v. diverse tips hier op het forum. Kort samengevat: eerst alles kort geweekt en geboend met diesel, daarna uitvoeriger met Dasty (fantastisch spul!!) en pannenschuursponsjes (nadeel: ze vallen vrij snel uit elkaar en laten dan metalen draadjes achter, dus alles heel goed nagespoeld). Waar nodig/mooi nog een nieuw verfje erop gedaan.
  • cilinderkop laten vlakken, in de zwarte hittebestendige lak gezet (motip spuitbus).
  • kleppen opnieuw proberen in te slijpen met loctite pasta fijn&grof en een zuignapstok, maar ik vind het resultaat maar matig, dus ik breng de kop binnenkort nog een keer naar het revisiebedrijf waar ze de kop ook gevlakt hebben. 1 uitlaatklep had helaas een flinke deuk/put in de rand zitten, dus daar moet ik nog een nieuwe voor bestellen. Die paar tientjes die het bij hun kost heb ik er uiteindelijk graag voor over. Al doet het ook een klein beetje pijn omdat ik het liefst zoveel mogelijk zelf doe  Ik weet het niet
  • onderblok zag er na het schoonmaken met de nylon komborstel (zo'n roze/paars ding, echt een aanrader!) zo mooi uit dat ik 'm in de hittebestendige blanke lak heb gezet. Geeft een mooi patina. Glimt prachtig, maar je ziet toch dat het al flink geleefd heeft.
  • carterpan zilverkleur gespoten, passend bij het blok
  • kleppendeksel, distributiedeksel, krukaspoelie (die ik weer heb, met dank aan Thijn, super!) in de kleurlak gezet. Alleen.. ik ben nog wat onzeker over de kleur  Tong dus dat moet wellicht nog eens over.

Daarna het blok rustig weer gaan opbouwen. Daar liepen we nog wel tegen wat dingetjes aan:
  • Oliepomp hadden we helemaal uit elkaar getrokken. Maar de pakking die daarin zit, zit niet in de 'complete' pakkingset voor de motor. Na wat vergeefs zoeken op webshops en google dan maar uit pakkingpapier zelf eentje gemaakt. Werkt prima, maar wat denk je? 2 dagen later bezoek ik puur toevallig 1 van de webshops die ik dat weekend niet bekeken had en zie meteen op de eerste pagina die pakking staan. Ach, heeft me in ieder geval bevestigd dat het gewoon een dunne papieren pakking is, dus dan zal die zelfgemaakte vast wel voldoen.
  • Pas bij het opbouwen las ik in de vraagbaak dat we bij het demonteren de draairichting dan wel voorkant van de distr.ketting hadden moeten markeren. Vergeten dus.. Hoe erg kan het zijn als die ketting er andersom op komt te liggen? Of zou je dat op de een of andere manier gelijk merken? Ik zie geen noemenswaardige slijtage, dus ga er voor nu maar vanuit dat het wel goed zal gaan.
  • Testen van de startmotor: ik kan iedereen aanraden om je er vantevoren goed van te vergewissen dat je weet hoe dat ding moet worden aangesloten. Wij hadden vlug even wat opgezocht, dachten "ooo, hoe moeilijk kan het zijn?" en deden het vervolgens toch zeker een half uur verkeerd. En als je dan ziet hoe het wel moet, denk je meteen: ja natuurlijk, super logisch! Trouwens, bij het monteren van de startmotor heb ik geprobeerd de op het forum gevonden aanhaalmomenten (en gecheckt met "So wird es gemacht") toe te passen, maar ben voor de klik gestopt, omdat ik het gevoel kreeg dat ik anders de boel dol zou draaien. Meer mensen met een dergelijke ervaring wellicht?
  • Carterpanpakking. O. Mijn. God. Wat. Een. Kl*tekarwei! Ik had in het topic van Martin al gelezen dat het hem vies was tegengevallen. Hallelujah zeg, daarvan was niks gelogen. Ben er denk ik 1,5 tot 2 uur mee bezig geweest, was uiteindelijk haast schor van het vloeken, maar hij zit erop. Of ie de olie ook binnenhoudt? Daar kom ik binnenkort achter, maar ik hou er alvast rekening mee dat ik dat rotklusje wellicht nog een keer mag doen.
  • Nieuwe stroomverdeler gemonteerd. Die kreeg ik cadeau van de vriend die me hiermee helpt. Had hij ooit voor z'n ex gekocht, die ook B-kadett rijdt, maar die relatie ging over en hij had de verdeler (Bosch, met accuspark al ingebouwd) + nieuwe bobine en bougies nog liggen. Toppie! :-)

Ik zal zo hieronder nog een aparte post doen met wat foto's.

Nu is het nog even wachten op de nieuwe uitlaatklep, het laten inslijpen van de kleppen, de kleppen weer inbouwen, nog even nieuwe koolborstels in de dynamo en dan kunnen we langzamerhand gaan proberen te starten. Het is vooral na zoveel gepruts met roestgaten heel fijn om een belangrijk deel van de auto zo stukje bij beetje steeds mooier te zien worden. Dat gevoel zal ik bij de carrosserie toch pas echt hebben als ie helemaal af en gespoten is. En dat duurt nog wel even denk ik ;-)

O ja, nog 1 heel concrete vraag voor eenieder die dit leest: waar haal ik rubber bussen vandaan? Op dit moment zoek ik vooral die voor de dynamosteun. Die zijn aan de buitenkant rubber, met binnenin een stalen (rvs?) buisje waar de bout doorheen loopt.
Gelogd
Geert Jan
Jr. Member
**
Berichten: 58


Kadett B 1974 in restauratie


Bekijk profiel
« Antwoord #20 Gepost op: 22 Juli 2019, 15:12:55 »

Hier zoals beloofd wat foto's:



Gelogd
Nisei
Newbie
*
Berichten: 47


Bekijk profiel
« Antwoord #21 Gepost op: 22 Juli 2019, 15:39:15 »

Maart 1974? Maar vanaf 1972 was de grill toch deels zwart?
Gelogd
doorwerth
Sr. Member
****
Berichten: 296



Bekijk profiel
« Antwoord #22 Gepost op: 22 Juli 2019, 16:12:36 »

Goed bezig.

Misschien wel het overwegen waard om op de plaats waar de rubber pakking van de oliedop zit de verf weg te halen.

Dit maakte bij mij nu al 2 keer het verschil tussen lekken en dicht.

Ronald (de nieuwe bezitter van de paarse meiden kadett  Grijns, overigens iets minder paars nu)
Gelogd

kadett b1 1967 1.2s , 5.4ltr V8 chevrolet impala 1962

"Aerodynamics are for people who can't build powerful engines"
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #23 Gepost op: 23 Juli 2019, 22:06:33 »

lekker bezig hoor. leuk om zo'n uitgebreid verslag te lezen!

vervang je bij de dynamo ook de lagers? als de koolborstels aan vervanging toe waren zijn de lagers dat waarschijnlijk ook, al is het al door de leeftijd van het vet dat er in zit.
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
Geert Jan
Jr. Member
**
Berichten: 58


Kadett B 1974 in restauratie


Bekijk profiel
« Antwoord #24 Gepost op: 19 Augustus 2019, 11:55:08 »

Ronald en Jeroen, bedankt voor de tips!

Voor de delco remy dynamo heb ik het volgende setje t.b.v. revisie gevonden en besteld. Dit bevat nieuwe koolborstels + veertjes, gelijkrichter, spanningsregelaar en lagers:

https://www.autoelectricalspares.co.uk/alternator-repair-kit-replaces-remy-delco-136241-3877-p.asp

In de tussentijd heb ik bij forumlid Thijn een krukaspoelie en een radiateur kunnen ophalen. De poelie schoongeschuurd, van een kleurtje voorzien en samen met distributiedeksel en nieuwe keerring (24 uur in de olie gelegd) gemonteerd. De radiateur heeft nog wel 3 kleine gaatjes, dus dat wordt nog even spelen met soldeer, of als dat niet lukt, met epoxy.

Verder heb ik de kleppen voor een tweede keer ingeslepen, nu toch maar het zuignaprubber overgezet op de accuboormachine (past mooi om een 10mm-dop) en zo met de loctite-pasta (grof en fijn) alle kleppen nog eens gedaan. Daarbij ook meteen de klepstelen nog even nabewerkt, want die waren wat bekrast geraakt door kleine restjes schuurpasta. Klepsteel in de boormachine, schuurpapier 150 (voor de verkoolde korsten), dan 320, dan 600 (nat). Kostte alles bij elkaar ruim een halve dag, maar dan heb je ook wat, want na montage van de kleppen de holtes erboven met vloeistof gevuld en geen drupje dat erdoor komt. Man, wat was ik blij om dat te zien!! Had er allang rekening mee gehouden dat ik 1 of meer kleppen nog meer zou moeten inslijpen. Vandaag gaat dan waarschijnlijk eindelijk de kop weer op het blok. En dan de (splinternieuwe) waterpomp + thermostaat erop. Spannend!!!

Daarna hoeft eigenlijk alleen de dynamo nog opgeknapt te worden en dan is het blokje compleet.  Grijns

Hier nog wat foto's:



Gelogd
Geert Jan
Jr. Member
**
Berichten: 58


Kadett B 1974 in restauratie


Bekijk profiel
« Antwoord #25 Gepost op: 21 Augustus 2019, 10:58:38 »

YES YES YES YES YES YES!!!! Gisteren het blok gestart, en hij liep meteen perfect! Nou, okee, na wat geduld met het aanzuigen van de benzine en het vullen van de vlotterkamer, en een kleine hapering van het startrelais in de startmotor (die ga ik toch nog eens nader inspecteren). Koeling hebben we nog even achterwege gelaten, ook omdat de dynamo nog uit elkaar ligt en daarmee de v-snaar nog niet gespannen kon worden. Gewoon even rap starten en verder niet al te gek doen. Jongens, wat ben ik een blije baby! En het mooiste is: ik ging met het blok aan de slag omdat ik even helemaal geen zin meer had in het lassen aan de carrosserie, maar nu het blokje er zo lekker bij staat en het blijkt te doen, heb ik weer een enorme motivatieboost om verder te gaan met het laswerk. Helemaal super dit!

Hier een filmpje van starten en lopen: https://youtu.be/WP56KlPaZ94
(aan het begin van het filmpje zie je nog net links in beeld een bruine roestbak in een spit hangen Knipoog )

En nog een fotootje van 't blokje zoals 't er nu bij staat:
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 21 Augustus 2019, 12:21:25 »

Jammer om in je auto te bouwen; geschikt als beeld/kunstobject voor in de woonkamer.
Petje af, mooi!!
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Olaf
Global Moderator
Hero Member
*****
Berichten: 1209


Bekijk profiel
« Antwoord #27 Gepost op: 21 Augustus 2019, 15:01:46 »

Gefeliciteerd! Het is altijd weer een mooie beloning van hard werken als ie weer loopt. Veel succes met de rest!

Groeten Olaf
Gelogd

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
Geert Jan
Jr. Member
**
Berichten: 58


Kadett B 1974 in restauratie


Bekijk profiel
« Antwoord #28 Gepost op: 21 Augustus 2019, 15:41:15 »

Jammer om in je auto te bouwen; geschikt als beeld/kunstobject voor in de woonkamer.
Petje af, mooi!!

Je hebt gelijk, en 't zou de vrouw bijna nog kunnen bekoren ook, als ie niet zo 'stonk'..  Verbaasd (ruikt juist lekker toch?!?)
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #29 Gepost op: 21 Augustus 2019, 20:17:08 »

Ik ruik ook naar KADETT als ik gereden heb zegt mijn vrouw Knipoog
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Pagina's: 1 [2] 3 4   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines