Olaf
|
|
« Antwoord #19 Gepost op: 07 Mei 2019, 09:29:15 » |
|
Het staat hierboven al wel beschreven maar ik zet alle opties nog even op een rij: - Grotere banden - Achteras wisselen met een andere overbrenging - Versnellingsbak met 5e versnelling of elektrische overdrive
Grotere banden => Hiervan gaf je zelf al aan dat je dit juist niet wil, dit snap ik wel want 175/50-13 staat idd wel stoer.
Achteras met andere overbrenging => handig is om te weten wat er allemaal is: - 4,375 = automaat achteras (tanden 35-8) - 4,11 = OHV latere modellen (tanden 37-9) - 3,89 = OHV eerdere modellen en bij latere als optie (tanden 35-9) - 3,70 = OHV Manta/Ascona A/B met 1.6 motor (tanden 37-10) - 3,67 = CIH (grote motor) bij 1.5 en 1.7 motoren (tanden 33-9) - 3,44 = CIH 1.9 ralley en Opel GT (tanden 31-9) - 3,18 = CIH zat alleen onder de Manta A SR, zeer zeldzaam (tanden 35-11)
Er zijn nog enkele andere exotische overbrengingen maar die worden vaak alleen in de rallysport gebruikt en meestal voor de CIH as.
Ik verwacht dat jij onder je kadett een 4,11 as hebt. Als je een makkelijke uitwisseling wil dan moet je op zoek naar een 3,89 as. De CIH assen hebben allemaal een andere cardanas aansluiting dus hier ontkom je niet aan het laten maken van een andere aandrijfas. Een 3,70 overbrenging inbouwen in je huidige as kan ook maar hiervoor is wel specialistische kennis benodigd dus eigenlijk ook geen gemakkelijke optie. De overbrengingsverhouding kun je aan de buitenkant van de as niet zien, hiervoor zul je het deksel eraf moeten halen en de tanden tellen.
Versnellingsbak Standaard is er geen andere versnellingsbak mogelijk, de 4 bak is de enige boutklare optie. Wil je een ander type versnellingsbak dan ontkom je er niet aan om een adapterplaat te maken. Dit is een plaat tussen de motor en de versnellingsbak. Ook deze zijn niet standaard verkrijgbaar dus hier moet je zelf een aanpassing maken. Van Opel wordt dan vaak een Getrag 240 5-versnellingsbak genomen, echter als je toch een adapterplaat moet maken is in principe elke versnellingsbak mogelijk van een achterwielaandrijver.
Hou ook rekening met je tunnel, deze zal aangepast moeten worden ivm de grotere afmetingen van de versnellingsbak.
Overdrive, er zijn elektronisch inschakelbare overdrives beschikbaar maar hiervoor moet ook erg veel aangepast worden en die zijn niet goedkoop.
Hopelijk heb je wat aan alle info.
Groeten Olaf
|