Holland Kadett B Club Forum
19 April 2024, 07:03:47 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Aandrijving veranderen?  (gelezen 11317 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Oly
Sr. Member
****
Berichten: 354


Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 02 Mei 2019, 21:30:06 »

Volgens de handleiding "Kadett Olympia" van juni 1968 heeft de 1.1SR 68 pk. Wat wel meegenomen moet worden is dat dit een opgave is in SAE pk en niet in DIN pk zoals we tegenwoordig altijd gebruiken. In DIN pk heeft de 1.1SR inderdaad 60 PK.

De GT as is inderdaad 1: 3.44 maar is de dikke variant. Uiteraard kan die er ook onder maar dan moet je een tussenas op maat laten maken met een deel van een willekeurige CIH tussenas. De dikke as is een heel stuk zwaarder en heeft grotere wielremcilinders. In goede staat trouwens aardig aan de prijs. Een 3.89 as zal wel wat helpen als je nu een 4.11 hebt zoals er meestal onder zit.

Gelogd

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Corsa A VAN 1.4SI
Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie)
Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
kermitc
Hero Member
*****
Berichten: 597



Bekijk profiel
« Antwoord #16 Gepost op: 03 Mei 2019, 08:46:08 »

Of een 5 bak eronder.
Rij zelf met getrag 240

Achter een 1200
Gelogd
reusjep
Hero Member
*****
Berichten: 603


Bekijk profiel
« Antwoord #17 Gepost op: 03 Mei 2019, 15:34:01 »

Ik denk wel dat je met zwaardere overbrengingen - afhankelijk van hoe ver je wil gaan - met je koppel in de knoei komt. Ik heb een 1.3s uit een D-kadett van een 5-bak voorzien, maar boven de 100 pas zinnig, en met teveel tegenwind heb je daar niks aan. Nu zijn die blokken ook rommeldingen (zeker ten opzichte van de C1.6NZ, maar ze hebben op papier beiden toch zo'n 75 paardjes) maar aangezien de 1.2sjes niet uitblinken in koppel verwacht ik dat je qua toeren niet enorme winsten kunt halen. Je kunt kijken of er een overdrive is die je elektronisch aan kunt sturen die wat waard is. Mocht je met andere assen gaan spelen en cardanassen op maat laten maken, dan ben je hiermee ook al een heel eind op weg.
Gelogd
Thijsvb0413
Gast
« Antwoord #18 Gepost op: 03 Mei 2019, 18:25:44 »

Bedankt voor de vele reactie’s

Ga eens goed nadenken wat ik percies wil,
Misschien iemand nog wat goede tips of alternatieven?
Gelogd
Olaf
Global Moderator
Hero Member
*****
Berichten: 1209


Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 07 Mei 2019, 09:29:15 »

Het staat hierboven al wel beschreven maar ik zet alle opties nog even op een rij:
- Grotere banden
- Achteras wisselen met een andere overbrenging
- Versnellingsbak met 5e versnelling of elektrische overdrive

Grotere banden => Hiervan gaf je zelf al aan dat je dit juist niet wil, dit snap ik wel want 175/50-13 staat idd wel stoer.

Achteras met andere overbrenging => handig is om te weten wat er allemaal is:
- 4,375 = automaat achteras (tanden 35-8)
- 4,11 = OHV latere modellen (tanden 37-9)
- 3,89 = OHV eerdere modellen en bij latere als optie (tanden 35-9)
- 3,70 = OHV Manta/Ascona A/B met 1.6 motor (tanden 37-10)
- 3,67 = CIH (grote motor) bij 1.5 en 1.7 motoren (tanden 33-9)
- 3,44 = CIH 1.9 ralley en Opel GT (tanden 31-9)
- 3,18 = CIH zat alleen onder de Manta A SR, zeer zeldzaam (tanden 35-11)

Er zijn nog enkele andere exotische overbrengingen maar die worden vaak alleen in de rallysport gebruikt en meestal voor de CIH as.

Ik verwacht dat jij onder je kadett een 4,11 as hebt. Als je een makkelijke uitwisseling wil dan moet je op zoek naar een 3,89 as. De CIH assen hebben allemaal een andere cardanas aansluiting dus hier ontkom je niet aan het laten maken van een andere aandrijfas. Een 3,70 overbrenging inbouwen in je huidige as kan ook maar hiervoor is wel specialistische kennis benodigd dus eigenlijk ook geen gemakkelijke optie. De overbrengingsverhouding kun je aan de buitenkant van de as niet zien, hiervoor zul je het deksel eraf moeten halen en de tanden tellen.

Versnellingsbak
Standaard is er geen andere versnellingsbak mogelijk, de 4 bak is de enige boutklare optie. Wil je een ander type versnellingsbak dan ontkom je er niet aan om een adapterplaat te maken. Dit is een plaat tussen de motor en de versnellingsbak. Ook deze zijn niet standaard verkrijgbaar dus hier moet je zelf een aanpassing maken. Van Opel wordt dan vaak een Getrag 240 5-versnellingsbak genomen, echter als je toch een adapterplaat moet maken is in principe elke versnellingsbak mogelijk van een achterwielaandrijver.

Hou ook rekening met je tunnel, deze zal aangepast moeten worden ivm de grotere afmetingen van de versnellingsbak.

Overdrive, er zijn elektronisch inschakelbare overdrives beschikbaar maar hiervoor moet ook erg veel aangepast worden en die zijn niet goedkoop.

Hopelijk heb je wat aan alle info.

Groeten Olaf
Gelogd

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
kinuyakkii
Hero Member
*****
Berichten: 1547



Bekijk profiel
« Antwoord #20 Gepost op: 14 Juli 2019, 17:46:10 »

@Daddyphilipsen,

een as van een GT (met name de 3.44 overbrenging is van een CIH motor) past niet 1 op 1 op onze OHV blokjes. je moet er namelijk een andere Cardanas voor laten maken.
ik heb een Kadett as met 3.18 overbrenging van een CIH motor en de Cardanas laten maken omdat ik ook plattere bandjes op mijn velg wil in combinatie met mijn 1.1OHV blokje en er is eens voor mij berekend wat het verschil was met de originele as.

gr Paul
Gelogd
ockdet
Hero Member
*****
Berichten: 800


mijn kadett


Bekijk profiel
« Antwoord #21 Gepost op: 16 Augustus 2019, 10:03:59 »

3.89. rijd prima  ........ gelukig nog 1 gevonden die goed was   .........
Gelogd
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines