Holland Kadett B Club Forum
25 April 2024, 21:34:03 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Welke Hot Spark electronische ontsteking?  (gelezen 15571 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Nisei
Newbie
*
Berichten: 47


Bekijk profiel
« Gepost op: 03 Mei 2019, 09:54:35 »

Hallo allemaal.
Ik wil een electronische ontsteking in mijn Kadett zetten maar hoe kom ik er achter welke ik moet kopen?
Op de Hot-spark website staan heel veel verschillende. Ik neem aan dat ik een Delco-GM nodig heb maar welke van de 4?
Ik heb een 1968 1.1 Kadett.

Alvast bedankt
Gelogd
reusjep
Hero Member
*****
Berichten: 603


Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 03 Mei 2019, 12:28:25 »

Je moet allereerst kijken of je een Bosch (verdeelkap met klemmen en condensator buiten de ontsteking) of een Delco (verdeelkap met schroeven en condensator onder de verdeelkap) hebt. Dat van de klemmen en schroeven weet ik zeker, waar de condensator zit kan ik verwisseld hebben. Naar ik meen was het ooit niet mogelijk om een delco ontsteking om te bouwen, maar de techniek staat niet stil natuurlijk Knipoog
Gelogd
Nisei
Newbie
*
Berichten: 47


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 03 Mei 2019, 23:01:45 »

Dank je reusjep
Geen idee hoe ik daar achter kom. Ik weet wel dat er een andere verdelerkop en kabels op zijn gekomen en ook de bobine is vervangen.
Op de foto zie je wat er nu in zit. Bosch?
Gelogd
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 04 Mei 2019, 07:26:26 »

Dit is een Bosch. Klembevestiging en condensator buiten de ontsteking. (Zilverkleurig tonnetje aan de onderzijde).

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
Nisei
Newbie
*
Berichten: 47


Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 04 Mei 2019, 17:22:23 »

Dank je Willem.
Dan zal ik deze nodig hebben: 3BOS4U1
Gelogd
kadett-b20
Administrator
Hero Member
*****
Berichten: 1331


Kadett B AeroTop II - 1968


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 06 Mei 2019, 09:02:16 »

Je moet inderdaad de 3BOS4U1 hebben. Belangrijk is dat je de juiste bobine gebruikt, dus eentje met een voldoende hoge (primaire) weerstand. De standaard bobine op onze Bosch ontstekingen met een voorschakel weerstanddraad heeft een veel te lage weerstand, en zal de Hotspark te zwaar belasten waardoor hij snel kapot gaat!
Verder moet je zorgen dat je een goede 12V hebt. De bestaande 12V op de bobine is niet goed: Deze is alleen tijdens het starten direct (via de zwarte draad) aangesloten op de +12V. Tijdens normaal bedrijf gaat dit via de blanke / doorzichtige draad. Dit is de weerstandsdraad en zal dus steeds in elkaar zakken als er stroom door gaat. Ook hier kan de Hotspark niet goed tegen!

Verder is de bijgeleverde doorvoertule (rubber) vierkant (bij mij was dit het geval), en heb ik deze moeten bijsnijden voor onze ronde doorvoer!

Succes!

Ralph
Gelogd

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
kadett-b20
Administrator
Hero Member
*****
Berichten: 1331


Kadett B AeroTop II - 1968


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 06 Mei 2019, 09:13:47 »

Bij de oude hot spark zat maar 1 (vierkante) doorvoer:


Bij de nieuwere e-spark gelukkig 2 (volgens de foto):


Scheelt weer wat prielwerk!
Gelogd

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Nisei
Newbie
*
Berichten: 47


Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 22 Mei 2019, 16:28:23 »

Klopt!
Ik heb hem binnen er zit een vierkante en ronde bij.
Ik zou er vandaag mee bezig maar meet nu dat de primaire spoel van mijn bobine 1.3 Ohm is en niet de vereiste 3 Ohm Droevig
Dat wordt dus eerst een andere bobine er in zetten.
Raden jullie een nieuwe van de Hot-Spark website aan of zijn er hier genoeg mensen die die dingen hebben liggen?
Gelogd
kadett-b20
Administrator
Hero Member
*****
Berichten: 1331


Kadett B AeroTop II - 1968


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 22 Mei 2019, 22:32:56 »

De meestgangbare voor de  b-kadett is die met een te lage weerstand. Ik zou een nieuwe nemen. Of die van Hotspark of een blauwe Bosch!
Gelogd

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Nisei
Newbie
*
Berichten: 47


Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 23 Mei 2019, 11:02:10 »

Zit er een weerstandsdraad tussen contactslot en bobine? Ik meet bij de aansluitpunten van de bobine met draaiende motor slechts 1.5V Dat kan toch nooit kloppen?
Toch werkt het.
Gelogd
kadett-b20
Administrator
Hero Member
*****
Berichten: 1331


Kadett B AeroTop II - 1968


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 23 Mei 2019, 13:55:59 »

Dit is met een gewone multimeter ook niet te meten. Is een pulserend signaal dat varieert tussen ongeveer 9V en 12V afhankelijk of je contactpunt geopend of gesloten is.
Bij draaiende motor zal hij dus heel vaak per seconde 9V en 12V zijn. Dit is dan ook niet te meten met een normale universeel meter.
Hiervoor moet je een meter met scoop funktie hebben. Dan kun je zien hoe de pulsen eruit zien, en tussen welke waardes hij varieert.
Deze meter moet dan aangesloten worden tussen massa en de + van de bobine.
Gelogd

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Nisei
Newbie
*
Berichten: 47


Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 23 Mei 2019, 14:08:02 »

Dankjewel kadett-b20, ik waardeer je uitleg!

Ik kan nu dus 2 dingen doen:
1: andere bobine er in
2: een 2 Ohm draadgewonden weerstand er tussen

Een weerstand kost me maar €1 dus ik ben geneigd dat te doen maar zitten daar ook nadelen aan?
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 23 Mei 2019, 15:17:56 »

De primaire inwendige weerstand moet boven de 3 ohm zijn terwijl de bobine 12V moet hebben (tegen 9V voor "onze" originele bobines, vandaar de weerstandsdraad die de 12V verlaagt tot 9V.)
Is het niet zo, dat als je een weerstand  voor de bobine plaatst, de bobine geen 12V meer "ontvangt"?
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Nisei
Newbie
*
Berichten: 47


Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 23 Mei 2019, 15:52:42 »

Dank je Gert.
Ah, ik wist niet dat er een weerstandsdraad naar de bobine gaat.
Maar volgens hun website moet de weerstand ook niet voor de bobine maar tussen de + van de bobine en rode draad naar de module.
Maar als er een weerstandsdraad voor de bobine zit kun je deze waarde optellen bij de waarde van de primaire spoel.
Enig idee wat de waarde van de weerstandsdraad is?

The Bosch coils above should have a primary winding with 3.0 to 3.3 ? resistance. Bosch coils are made in a number of countries, with varying amounts of primary and secondary resistance. It's best to check the coil's primary resistance with an Ohmmeter (a digital multi meter in the 200 ? mode). Install a 1.4 ? or so external ballast resistor (HS14BR) between the coil's + terminal and the red HotSpark ignition module's red wire, if the coil's primary resistance is questionable or borderline.
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 23 Mei 2019, 16:05:19 »

Electronica is voor mij nogal  Verbaasd Verbaasd Ik weet het niet Grijns

Naar de bobine gaat een combinatie van een zwarte draad en een transparante draad.
De zwarte draad geeft 12V als de startmotor draait ( de motor vraagt dan veel vermogen), als de startmotor uit is, neemt de transparante kabel het met 9V over om de bobine in het gebruik niet te overbelasten.
De transparante kabel is in feite een zwarte kabel, waarvan het laatste stuk is aangevuld met een weerstandskabel.
De lengte van dit transparante deel is afgestemd op een spanningsval van 12V naar 9V.

Hoe dit aansluit bij jouw vraag kan ik je niet zeggen; zie mijn eerste regel  Knipoog
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines