Holland Kadett B Club Forum
17 Oktober 2019, 14:59:31 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Binnenkort meer nieuws over de activiteiten van 2020!
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Welke Hot Spark electronische ontsteking?  (gelezen 3491 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Nisei
Newbie
*
Berichten: 47


Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 24 Mei 2019, 14:23:01 »

Het is bij mijn Kadett (1968) anders:
Er zit geen weerstandsdraad voor de bobine en ik meet tussen de + op de bobine en de massa tijdens het draaien 14.4V
Dat is aan de hoge kant en ik denk dat als ik voor de bobine een 2 Ohm weerstand zet, ik een hoog genoeg voltage overhoud en dan zit ik op 3.3 Ohm.
Gelogd
kadett-b20
Administrator
Hero Member
*****
Berichten: 1279


Kadett B AeroTop II - 1968


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 24 Mei 2019, 14:47:24 »

Dit gaat niet goed werken.
Nogmaals: Bij draaiende motor meet je geen juiste waarde met een normale meter. Deze zal gewoon de hoogste waarde weergeven, en niet de waarde die x-maal per seconde op de bobine staat als het contactpuntje sluit!

Als je een weerstand van 2 ohm in serie zet met je bobine van 1,3 ohm zal er nog maar (14.4 / 3.3) x 1.3 =  5,7 Volt overblijven over je bobine!

Gewoon de wet van Ohm!
Gelogd

Kadett B 11N - wit - 1973 - Dak wordt deze zomer ook voorzien van een Aerotop II dakje!
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project)
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978
Nisei
Newbie
*
Berichten: 47


Bekijk profiel
« Antwoord #17 Gepost op: 24 Mei 2019, 18:28:57 »

Maar ik meette niet de + en - van de bobine maar de + en massa. Dus de de spanning die de bobine krijgt via contactslot.
Die is 14.4V dus er zit geen weerstand tussen.
Ik wil graag dingen leren en probeer het te begrijpen. Ik waardeer je inbreng. Kun je je rekensom uitleggen?
14.4V is de spanning die bobine krijgt.
Delen door 3.3 dus de totale weerstand van weerstand en bobine tezamen.
Maar dat doe je dan x 1.3 Waarom is dat?
En spanningsafval staat toch ook in relatie tot de hoeveelheid stroom die wordt verbruikt?
Hot-Spark geeft aan dat je bij een hogere spanning dan 14.0V een weerstand van 1.4 Ohm tussen de + van de bobine en de module moet zetten. Hoeveel volt blijft daar dan nog van over?
Gelogd
kadett-b20
Administrator
Hero Member
*****
Berichten: 1279


Kadett B AeroTop II - 1968


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 24 Mei 2019, 22:26:06 »

Het is gewoon de wet van ohm. Spanning / weerstand = stroom. 14.4 volt / 3.3 ohm = 4.36 amp
Jouw bobine is 1.3 ohm. De spanning die over de  bobine komt te staan kun je ook uitrekenen met de wet van ohm. Stroom x weerstand = spanning. 4.36 amp x 1.3 ohm = 5.7 volt.
Er blijft niet veel spanning over. Het grootste gedeelte raak je dus kwijt over de weerstand van 2 ohm.
Gelogd

Kadett B 11N - wit - 1973 - Dak wordt deze zomer ook voorzien van een Aerotop II dakje!
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project)
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978
kadett-b20
Administrator
Hero Member
*****
Berichten: 1279


Kadett B AeroTop II - 1968


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 24 Mei 2019, 22:34:50 »

Een 2de probleem is je weerstand van 2 ohm. Deze moet meer dan 30watt kunnen verwerken. Want bij ruim 4 amp zal het vermogen opgenomen door deze weerstand erg hoog zijn.
Vermogen = stroom2 x weerstand = 16 x 2 = 32 watt.
Deze weerstand moet dan een flnke jongen zijn anders verbrandt hij.
Gelogd

Kadett B 11N - wit - 1973 - Dak wordt deze zomer ook voorzien van een Aerotop II dakje!
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project)
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978
Nisei
Newbie
*
Berichten: 47


Bekijk profiel
« Antwoord #20 Gepost op: 25 Mei 2019, 09:20:14 »

Dank voor je uitleg b-20

Ja ik wist wel dat de weerstand een flinke jongen moest zijn en had voor €1 deze besteld:



Maar aangezien dit toch niet gaat werken eheb ik nu maar de bobine van de e-spark website besteld dan is alles meteen helemaal goed.
Bedankt voor je hulp!
Gelogd
kadett-b20
Administrator
Hero Member
*****
Berichten: 1279


Kadett B AeroTop II - 1968


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 25 Mei 2019, 18:37:40 »

Helemaal goed! Is denk ik het beste.
Los van dit alles is 1 euro voor die weerstand van 50 Watt een erg goede prijs!

Bij het aansluiten wel goed opletten dat je echt een goede +12Volt (14.4 Volt) hebt. anders kan het toch nog niet helemaal lekker werken.
En vooral niet de + en - (rode /zwarte draad) verwisselen van de hotspark. Daar kan hij niet goed tegen!

Succes, en laat even weten hoe het inbouwen is gegaan.

Ralph
Gelogd

Kadett B 11N - wit - 1973 - Dak wordt deze zomer ook voorzien van een Aerotop II dakje!
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project)
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978
Nisei
Newbie
*
Berichten: 47


Bekijk profiel
« Antwoord #22 Gepost op: 25 Mei 2019, 23:20:03 »

Dank voor je hulp Ralph.
De bobine gaat goed komen want die is van e-spark.
Verder heb ik ook nog en 1.2 Ohm 50W weerstand gekocht omdat ze aanraden om die tussen punt 15 en de module te zetten.
Was ook maar een Euro dus dat zijn de kosten niet. Even wachten tot alles binnen is en dan de boel er in zetten. Ik ben benieuwd Lachebek
Gelogd
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines