Holland Kadett B Club Forum
25 April 2024, 19:51:32 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Achterruit Blower met heater  (gelezen 19443 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
VV3SL3Y
Newbie
*
Berichten: 27


B Kadett '73 55-AM-30


Bekijk profiel
« Gepost op: 11 Juni 2019, 20:53:38 »

Beste leden,

Ik wil hier een vervolg maken op een topic welke eerder is geplaatst maar lichtelijk out-of-date is geraakt na geen nieuwe reacties. Het betreft het topic gezocht: Plaatjes van de achterruit blower-sleuf (http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,12255.15.html)

Gezien mijn vermoed dat mijn achterruit verwarming gesneuveld is heb ik interesse gehad in het topic, en het zelf maken van deze blower.
Gezien hier wel ook door andere leden enthousiast op werd gereageerd door leden maar er nooit CAD-tekeningen of andere bestanden naar buiten zijn gekomen heb ik besloten om dit zelf te tekenen. Hierbij heb ik ook een lichtelijke upgrade te geven door er een ceramische heater in te kunnen monteren.

De vormen zijn afgeleid van het desbetreffende topic, hier zijn echter enkele aanpassingen gemaakt voor de printbaarheid, en eenvoudigere montage naar mijn idee. De getekende delen zijn hieronder te zien


De print tijd was voor alle delen samen ongeveer 77 uur.
Hier is een centrale aanzuiging gemaakt waar twee fans met 'trechters' op geschroefd kunnen worden. deze kunnen gesandwiched worden, en zijn daarmee ook eenvoudig te vervangen indien nodig.
Het model maakt gebruik van twee 80mm ventilatoren. De blowers zijn vervolgens vast te maken met 50mm slang. Hiervoor heb ik van een lokale dierenwinkel 50mm spiraalslang gehaald bedoeld voor vijvers.
Tevens is er een montage gemaakt om een keramisch warmte-element in te schroeven. Vooral in gevallen van vorst kan dit enorm helpen om van de beslagen ruiten af te komen. Een beetje modernisatie van onze detjes moet wel kunnen  Knipoog

Hieronder is de middelste behuizing te zien met het warmte element erin:


Deze wordt binnenkort(waarschijnlijk pas in juli) in de hoedenplank geschroefd en zou lucht moeten aanzuigen uit de cabine. Gezien de lucht niet altijd even snel warm is dacht ik om hier een keramisch element in te zetten van een Dunlop verwarming zoals je ze van de Action kan krijgen. Zie hier een link ter referentie van de verwarming: https://www.bol.com/nl/p/auto-ventilator-met-verwarming-verkoeling-150w/9200000100562222/?Referrer=ADVNLGBL000&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=beslist-Klein-Huishoudelijk&utm_term=9200000100562222
De modellen zijn wel al geprint, maar ik heb nog geen tijd of plaats gehad om deze in te kunnen bouwen. maar de resultaten mogen er best zijn al zeg ik het zelf. De ventilatoren zijn als eerst getest, en er komt een degelijke airflow door, hoewel ik wel vermoed dat de sleuven smaller moeten voor een betere flow.
Daarna is de heater aangesloten en jawel, er komt warme lucht uit  Lachen

Het gehele plaatje van de onderdelen samen ziet er als volgt uit:


De blowers hadden helaas allebei wat plekjes waar de printer niet helemaal heeft gedaan wat die moest doen, dus hier is deze voor de zekerheid voorzien van wat twee componentenlijm ter versteviging.
De bestanden en nog meer foto's zullen met beschrijving binnenkort nog komen, deze worden momenteel nog getypt. Ook bij ondervindingen e.d. zal ik deze hier delen.

Mijn idee elektrisch was in iedergeval om de ventilatoren op de blower mee te laten gaan zodat deze ook 'koud' werkt, en de keramische heater aan te sluiten op de achterruit verwarming. Zo kan de ventilator ook nog eventjes na blazen, want het blijft tenslotte maar wat laagjes plastic.

Bij eventuele vragen en of opmerkingen zal ik tussendoor wel reageren.

Groet Wesley  Grijns
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 11 Juni 2019, 21:48:24 »

knap hoor, doe ik je niet na  Ik weet het niet
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
VV3SL3Y
Newbie
*
Berichten: 27


B Kadett '73 55-AM-30


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 11 Juni 2019, 22:13:42 »

knap hoor, doe ik je niet na  Ik weet het niet

Ik moet heel eerlijk zeggen dat het tekenen van de delen niet helemaal vlekkeloos ging, echter na wat tips van een collega, heb ik een aantal functies ontdekt die het gehele proces toch een stuk gemakkelijker maakten.
Vooral voor de blower was het handig, want hier kon ik simpelweg een baan laten trekken door het programma die van het ronde gedeelte naar de sleuf gaat. Wat dat betreft schelen dat soort trucs toch al een hoop moeite, je moet er alleen maar net achter komen hoe ze in hun werk gaan.  Tong
Gelogd
Olaf
Global Moderator
Hero Member
*****
Berichten: 1209


Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 12 Juni 2019, 07:10:08 »

Nice!   Cool
Gelogd

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
VV3SL3Y
Newbie
*
Berichten: 27


B Kadett '73 55-AM-30


Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 12 Juni 2019, 20:16:08 »

Hier nog de files met een guide van hoe en wat, en nog wat meer foto's: https://www.thingiverse.com/thing:3687526

Ik zal dit up-to-date houden met installatie en bevindingen wanneer ik deze heb(welke ik in Juli ergens hoop te kunnen afronden).
Ik ben ook wel benieuwd of andere mensen hier wat mee gaan doen. Is het niet printen, kan het ook freeswerk zijn o.i.d.  Knipoog

Voor tips, tricks, suggesties en vragen, schroom niet en plaats ze.
Gelogd
VV3SL3Y
Newbie
*
Berichten: 27


B Kadett '73 55-AM-30


Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 10 Juli 2019, 20:18:06 »

Hallo mede Kadett eigenaren.

Ik was gisteren bezig met de vloeistoffen aflaten van de kadett gezien ik wil beginnen aan de revisie van het oude beestje, en tot mijn verbazing kwam ik erachter dat er al voorgemaakte gaten zitten voor de achterruit blower?  Verbaasd

Is dat toeval bij mij of hebben alle B Kadetts dat al voorgemaakt?, in mijn geval is het eentje van '73 dus ik weet niet of bouwjaar er toe doet?
Kan iemand dit bevestigen? zou voor eventuele replica part doeleinden wel van pas komen lijkt me  Lachen



In ieder geval ergens na mijn vakantie maar eens opmeten en dan een aangepaste versie tekenen en printen. Dan scheelt het een hoop boor en flex werk  Knipoog
Gelogd
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 11 Juli 2019, 06:46:44 »

En het ronde gat is voor het aanzuigen van de lucht uit de cabine. Daar hoef je dus eigenlijk ook niets voor te zagen in de auto.

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
VV3SL3Y
Newbie
*
Berichten: 27


B Kadett '73 55-AM-30


Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 11 Juli 2019, 19:23:57 »

En het ronde gat is voor het aanzuigen van de lucht uit de cabine. Daar hoef je dus eigenlijk ook niets voor te zagen in de auto.

Groet, Willem.

Ja klopt, er zitten zelfs schroefgaten langs het gat waardoor het centrale aanzuig gedeelte doorgestoken wordt.
Maar zitten deze gaten en sleuven dan standaard in elke Kadett al vooraf vanuit de fabriek, of is dit puur toeval in dit geval?
Gelogd
Thijn
Newbie
*
Berichten: 28



Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 11 Juli 2019, 21:43:59 »

ik heb een coupe en daar zitten deze gaten in ieder geval niet in...
Gelogd
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 12 Juli 2019, 23:32:20 »

De sleuven en gaten zitten in mijn beide Sedans. 1971 en 1973.

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
PaulBKadett
Full Member
***
Berichten: 142


Geniet van het Leven...


Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 13 Juli 2019, 20:47:42 »

idem hier, in mijn 72er en 73er sedan in beide aanwezig  Cool
Ik vind het wel erg gaaf gemaakt zo,
en een erg nuttige toevoeging qua ontwaseming in onzer kadettjes
Gelogd

Veel Kadett-Rijders hebben half Europa doorkruisd,
maar nog nooit hun gereedschap gezien...
VV3SL3Y
Newbie
*
Berichten: 27


B Kadett '73 55-AM-30


Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 15 Juli 2019, 21:17:00 »

De sleuven en gaten zitten in mijn beide Sedans. 1971 en 1973.

Groet, Willem.
idem hier, in mijn 72er en 73er sedan in beide aanwezig  Cool
Ik vind het wel erg gaaf gemaakt zo,
en een erg nuttige toevoeging qua ontwaseming in onzer kadettjes

Oké bedankt voor de info, nadat ik terug ben van mijn vakantie gaat m'n blok eruit ter revisie, zal dan gelijk eens het stof van de hoedenplank optillen en de gaten meten, zodoende aanpassingen maken.
zal er nog een update van maken, en natuurlijk een project topic aanmaken voor de revisie  Grijns

Met een beetje geluk valt de roest mee, en zal het strippen van de kadett goed gaan. Afhankelijk hoe het loopt is de bedoeling dat die weer terug gaat naar zijn originele granitgrau Cool
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines