Holland Kadett B Club Forum
29 Maart 2024, 06:54:36 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Opel Kadett B Coupe  (gelezen 13380 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Merijn1998
Newbie
*
Berichten: 6


Bekijk profiel
« Gepost op: 27 Juli 2020, 10:53:57 »

Hoi!
Ik ben Merijn, 22 jaar uit Nijmegen.
Afgelopen maand heb ik een Opel Kadett B Coupe (1971) gekocht. Ik wil deze graag blijven opknappen en er als troste student met eigen auto in rijden.
De auto rijdt op lpg (en bezine), is handgeschakeld en is zover ik weet op zijn minst een keer over gespoten. (Originele kleur geel-bruinachtig)
Het enige wat ik tot nog toe zelf heb gedaan is het originele slot weet terugzetten in de achterklep. Hiervoor heb ik de oude cilinder bij geveild tot die paste om een sleutel die ik nog had liggen.
Projecten die ik nog wil gaan doen in de nabije toekomst zijn:
Zorgen dat de deurcilinders passen op een sleutel (deuren hebben een andere sleutel dan de auto zelf)
Het zoeken van een passende (origineel uitziende) rechtersspiegel
Het vervangen van de scharnieren bij de ramen achter (lijm heeft daar nu losgelaten dus ruit valt eruit)
vervangen van het afdichtrubber rond de voorruit (heb het vervangende rubber al bij de auto gekregen)
ik ben van plan hier op af en toe wat foto's te zetten betreft voortgang.

Groet,
Merijn
p.s. ik ben nieuw op zowel forums als met het hebben van een auto dus ik ben nog veel bezig met inlezen. Ik hoop dat dit de juiste plek is voor dit bericht, anders hoor ik dat graag.
Gelogd
kadett-b20
Administrator
Hero Member
*****
Berichten: 1331


Kadett B AeroTop II - 1968


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 27 Juli 2020, 13:07:36 »

Hoi Merijn,

Welkom hier op het forum. Ik heb even in het kentekenregister gekeken, en daar staat een foto van jouw auto in de kleur wit. Dit is ook de kleur zoals op het kenteken staat.
Wat wel opvalt is dat de auto op deze foto duidelijk een zonnedak heeft, en dat zie ik bij jouw auto niet terug. Verder zou het een automaat moeten zijn volgens de papieren.



Leuke auto, maar ik zou wel het chassisnummer eens goed controleren......

Gr. Ralph
Gelogd

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Merijn1998
Newbie
*
Berichten: 6


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 27 Juli 2020, 15:50:23 »

dank Ralph voor je snelle reactie.

En Wauw wat een gave foto. Dat is inderdaad mijn kenteken én ik vermoed ook wel mijn auto. het voorste gedeelte van mijn dak is nog een keer extra over geschilderd maar hier is het een beetje gaan breken. Ik denk dat het zeker mogelijk is dat er ooit zo'n dak op heeft gezeten.
Staat het chassisnummer op meer plekken dan onder de motorkap alleen(en het kentekenbewijs)?
Het lijkt allemaal wel redelijk te kloppen voor wat ik er bij heb betreft papieren. Er is wel weinig écht origineel aan...

mvg,

Merijn
Gelogd
kadett-b20
Administrator
Hero Member
*****
Berichten: 1331


Kadett B AeroTop II - 1968


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 27 Juli 2020, 17:06:02 »

Het staat bij onze kadettjes op 1 plaats. Deze plek kan wel verschillen, maar dit is meestal vooraan onder de motorkap of links op het binnenscherm. Deze plek staat ook vermeldt op het kentekenbewijs.
Als er iets in het dak te zien is, dan heeft de vorige eigenaar waarschijnlijk het zonnedakje verwijderd. Deze achteraf ingebouwde dakjes gaan nogal makkelijk lekken, dus dat begrijp ik wel.

Maar de originele kleur is dus waarschijnlijk wit!

Gr. Ralph
Gelogd

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Merijn1998
Newbie
*
Berichten: 6


Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 28 Juli 2020, 14:32:02 »

Ik heb het nog even gecontroleerd, het klopt allemaal, er is gewoon veel aan de Kadett verandert. Ik verwacht dat de automaat ook stuk is gegaan en er een schakelbak voor de motor is gezet.

Verder ben ik aan de slag gegaan met de cilinders in voordeuren, deze kreeg ik er alleen niet uit. als ik tot mijn elleboog in de deur zit en wat friemel krijg ik het pinnetje wat van de cilinder naar het mechanisme wel los maar ik krijg de stang die aan de pin zit niet los. Ik dacht dat dit allemaal los moest voordat ik bij de cilinder kan maar misschien vergis ik me. Ik zoek nog driftig verder.

foto uit So wird's  gemacht
Gelogd
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 28 Juli 2020, 16:23:05 »

Mooie kleur heb je. Al je wil weten of het schuifdak in deze wagen heeft gezeten, kun je door de hemel voelen of je lasnaden voelt.

Ter hoogte van de deurkruk zit een omgevouwen plaat. Als je deze loshaalt kun je de deurkruk verwijderen. Hierna kun je ook de cilinder uit de kruk demonteren.

Als je het slotmechanisme los hebt, zou ik het ook even schoonmaken en opnieuw van vet voorzien. Dan weet je zeker dat het voorlopig weer gangbaar is.

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
Merijn1998
Newbie
*
Berichten: 6


Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 28 Juli 2020, 20:29:16 »

Mooie kleur heb je. Al je wil weten of het schuifdak in deze wagen heeft gezeten, kun je door de hemel voelen of je lasnaden voelt.

Ter hoogte van de deurkruk zit een omgevouwen plaat. Als je deze loshaalt kun je de deurkruk verwijderen. Hierna kun je ook de cilinder uit de kruk demonteren.

Als je het slotmechanisme los hebt, zou ik het ook even schoonmaken en opnieuw van vet voorzien. Dan weet je zeker dat het voorlopig weer gangbaar is.

Groet, Willem.

Dag Willem,

Dankjewel, ik vind de kleur zelf ook mooi.
Ik heb het slot weer werkend, hartelijk dank voor de uitleg! Verder heb ik even kort gevoeld naar lasnaden en hier lijkt het wel op, ik zal dat nog een keer verder onderzoeken. goede tip ook.

Groet,
Merijn
Gelogd
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 30 Juli 2020, 16:30:16 »

@Merijn, je hebt een mailtje.

Met betrekking tot jouw klapramen, dit probleem had ik ook. Maar met een beetje twee componenten staalplamuur heb ik dit opgelost. Zit nu al een jaar muurvast.

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
Merijn1998
Newbie
*
Berichten: 6


Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 31 Juli 2020, 09:22:55 »

Dank Willem voor het mee denken, het mailtje is geantwoord.

Ik heb van reprotec een setje met nieuwe schoentjes en verbeterde schanieren gevonden en ga deze een kans geven(http://shop.afterbuy.de/Opel-Kadett-B-Set-Ausstellfenster-Halter-und--Gummis/a2504827_u8232_z2a16c01e-2b42-49d2-b605-3f1f35ae7c92/). Maar deze moeten ook nog steeds gelijmd worden, dat ga ik dan bij deze met dat twee componenten staalplamuur doen, dank je wel voor die tip!

Groet,
Merijn
Gelogd
Merijn1998
Newbie
*
Berichten: 6


Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 02 September 2020, 14:58:27 »

Na een korte vakantie weer terug om te kunnen werken aan de kadett.  In de tussentijd is er en het een en het ander gebeurd, zo is onder andere de radiator lek geraakt en moest deze gesoldeerd worden. Dit had ik nog nooit gedaan en daarom was het even zoeken naar het juiste materiaal.

Het koppelingsstuk wat op de radiator zit waar het water terug komt van het blok was los gekomen van de radiator zelf wat heeft geleid tot veel waterverlies. Dit was gelukkig makkelijk te solderen door er wat water uit te laten lopen en vervolgens met een gasbrander de plek te verwarmen waarna de soldeertin er mooi invloeide.

Nadat dit project klaar was ben ik me meer gaan richten op de ruiten achter, hiervoor heb ik nu nieuwe schoentjes en nieuwe scharnieren binnen en die gaan er binnenkort in.
Met betrekking tot jouw klapramen, dit probleem had ik ook. Maar met een beetje twee componenten staalplamuur heb ik dit opgelost. Zit nu al een jaar muurvast.

@Willem, Je hebt het hier over twee componenten staalplamuur, is dat nog een speciaal merk of zou gewoon het spul van de gamma voldoen?

Groet,
Merijn
Gelogd
kadett-b20
Administrator
Hero Member
*****
Berichten: 1331


Kadett B AeroTop II - 1968


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 03 September 2020, 06:52:14 »

Mijn radiator was precies op dezelfde plek gescheurd. Ik heb het toen ook gesoldeerd, en dit leek afdoende. Echter een paar maanden later kwam er een lek bij: ergens onder in de radiateur.
Ik heb toen de radiator gewisseld met een goede die ik nog had liggen.

De reden dat de radiator juist daar scheurt, komt door de gemonteerde radiator slang. Deze wordt verkocht als passend voor zowel de B als de C-kadett. Echter de originele B-Kadett slang is een fractie minder hoog. De B-C kadett variant zorgt er dus voor dat de radiator aansluiting onder spanning staat, waardoor hij juist daar doorscheurd.

Gr. Ralph
Gelogd

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 03 September 2020, 22:05:01 »

Ik heb staalplamuur van Bison gebruikt. Was een keer bij de Action te koop. Daar kun je dan ook jouw radiator mee fiksen. Eventueel heb ik ook nog een radiator in de overschot. Weet alleen nog niet of deze dicht is  Grijns.

Groet, Willem.

Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines