Holland Kadett B Club Forum
28 Maart 2024, 09:37:34 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: E 10 benzine  (gelezen 7288 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
mdevette
Sr. Member
****
Berichten: 351


64-88-PX 1100n limosine special 1971


Bekijk profiel
« Gepost op: 01 Oktober 2019, 06:59:35 »

Vanaf vandaag verkopen ze nog meestal alleen maar e10 benzines. Kan de kadett híer mee overweg ? Er zijn maar weinig 98 pompen te vinden hier in zuid holland, zit daar geen bio ethanol in overigens?
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 01 Oktober 2019, 07:26:40 »

E10 schijnt voor de Kadett uit den boze te zijn.
Pakkingen, dichtingen, slangen e.d. gaan er door kapot en ook bijv. de aluminium-gietlegering van de carburateur, benzinepomp e.d. kan er niet tegen.
Het verpoedert, zwelt op , boringen gaan dicht zitten e.d.
Geen eigen ervaring maar in het Duitse forum is dit al eens uitgebreid besproken.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Giannis86
Sr. Member
****
Berichten: 383


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 01 Oktober 2019, 07:35:39 »

In 98 zit er nog geen ethanol in. Ik weet niet of het bij elk merk zo is maar Shell V-power en BP ultimate zijn ethanol vrij. Op de pomp staat wel E5 (dus mag max 5% bevatten) maar als je hun website opzoekt staat er dat het niet wordt toegevoegd.

Ik vermoed dat het E5 een voorbereiding zal zijn voor de toekomst, als 98 daadwerkelijk ethanol zal bevatten
Gelogd

1971 Opel Kadett B Coupé F
1970 Opel Kadett B Limousine
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 01 Oktober 2019, 08:51:02 »

Zie ook https://www.anwb.nl/auto/brandstof/e10

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
Olaf
Global Moderator
Hero Member
*****
Berichten: 1209


Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 01 Oktober 2019, 10:16:51 »

Dit artikel kwam ik tegen:

E10-benzine verdringt euro 95; alarmfase 1 voor klassiekers en oldtimers?

Per 1 oktober zijn tankstations verplicht om E10-benzine te gaan verkopen in plaats van euro 95. Doordat E10-benzine 10 procent bio-ethanol bevat, kun je niet elke klassieke auto klakkeloos met E10 volgooien. Maar wat moet je dan?

Om de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen, heeft de EU bepaald dat we meer bio-ethanol in onze benzine moeten mengen. Bio-ethanol wordt niet uit aardolie gewonnen, maar uit gewassen als suikerriet en maïs. Vanaf 1 oktober is de bijmenging van 10 procent bio-ethanol wettelijk verplicht en wordt Euro 95 (E5) als standaardbenzine verdrongen door E10.

E10: 10 procent bio-ethanol

Euro 95 (E5) bevat maximaal 5 procent bio-ethanol en dat verdragen veel oude auto's nog wel. Al drinken sommige klassiekers en oldtimers liever premium-brandstoffen zonder ethanol en een iets hoger octaangetal. Maar goed, daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan. Per liter scheelt het algauw 6 of 7 cent.

Is mijn auto geschikt voor E10?

Toch is het vanaf 1 oktober verstandig om te checken of je oldtimer, klassieker of youngtimer wel geschikt is voor E10-benzine. Is je auto gebouwd na 1 januari 2000? Dan is hij vrijwel zeker geschikt voor E10. Veel modellen van Audi, Jaguar, Mercedes, Saab en Volvo waren zelfs halverwege de jaren 80 al geschikt voor E10. Als je twijfelt of jouw auto E10-bestendig is, kun je het merk en model invoeren bij E10 Check. Alleen worden daar heel veel oudere auto's niet vermeld. Staat jouw auto er niet bij? Raadpleeg dan je merkdealer of -specialist.

E10: gevaar voor pingelen

Maar wat maakt E10 nu ongeschikt als brandstof voor veel oudere auto's? De redenen zijn divers. Zo breekt ethanol snel af, waardoor de benzine aan klopvastheid verliest. Dat vergroot het risico op het schadelijke pingelen (ongecontroleerde verbranding) van de motor. Zeker als de auto weinig wordt gebruikt of - erger nog - langdurig stilstaat (winterstalling).

Oude rubberslangen niet bestand tegen E10

Verder kunnen oudere rubbersoorten, kurk en zink niet zo goed tegen ethanol. Deze materialen werden in oude auto's gebruikt voor slangen, afdichtingen en pakkingen. Schade aan deze onderdelen kan lekkages veroorzaken. Maar dat niet alleen: ethanol heeft tevens een oplossende werking, waardoor oude aanslag in de brandstoftank kan loslaten. Als de vuildeeltjes vervolgens in het brandstofsysteem terechtkomen, kunnen ze tot verstoppingen leiden.

Hoe voorkom ik problemen met E10?

Om te voorkomen dat je geliefde klassieker door problemen met E10 een bron van ergernis wordt, kun je diverse maatregelen nemen. Het eenvoudigst is het om premium brandstof als Shell V-Power, BP Ultimate, Total Excellium of Esso Synergy Supreme+ te tanken. Voorheen was er ook een aantal tankstations dat Competition 102-benzine verkocht, met een extra hoog octaangetal en zónder ethanol. Deze benzine is vooral geliefd onder eigenaren van extreme sportwagens en snelle oldtimers. Helaas verdwijnt deze brandstof bij de meeste aanbieders, met uitzondering van TanQyou.

Een andere mogelijkheid om E10-ellende te voorkomen, is het toevoegen van een additief. Bekende E10-toevoegingen voor klassiekers en oldtimers worden geleverd door Millers Oils en Oliehandel.nl.

https://www.autowereld.com/nieuws/autonieuws/id/28315/e10-benzine-verdringt-euro-95-alarmfase-1-voor-klassiekers-en-oldtimers

Groeten Olaf
Gelogd

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
mdevette
Sr. Member
****
Berichten: 351


64-88-PX 1100n limosine special 1971


Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 01 Oktober 2019, 11:43:49 »

Bedankt voor het meedenken, voortaan toch maar de betere benzines dan.....
Heeft iemand nog een bouwtekening liggen voor een kraaktoren ? gaan we het zelf maar doen.
Gelogd
Giannis86
Sr. Member
****
Berichten: 383


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 01 Oktober 2019, 15:25:43 »

Er is trouwens een methode om ethanol uit je benzine te halen.

Als je water in de benzine gooit dan mengt het water met de ethanol. Deze blijft dan onderin de mengsel zitten. Als je dus een grote vat hebt waar je de benzine plaatst met een aftap onderin dan zou je het water+ethanol kunnen aftappen.

Er is wel een kans dat de octaangehalte hierdoor omlaag gaat dus ik zou dan een octaan booster gebruiken.

Dit is trouwens ook een goed manier om te testen hoeveel ethanol je benzine daadwerkelijk heeft (want E10 betekent maximum en niet perse 10%). Als je in een meetbuisje van 100ml 5ml water toevoegt en na een tijdje het water wat onderin zakt op 5ml is dan heeft je benzine 0% ethanol. Blijft er echter 15ml water dan heeft de benzine 10% ethanol (15- oorspronkelijke 5ml)


Beetje een extreme oplossing maar theoretisch goed mogelijk.


Een simpeler oplossing is ethanol-killer toe te voegen.


Vooraalsnog voorlopig 98 tanken. Maar als daar ook in de toekomst 10% ethanol in komt dan blijft er weinig keus. Of over gaan op lpg...
Gelogd

1971 Opel Kadett B Coupé F
1970 Opel Kadett B Limousine
kadett-b20
Administrator
Hero Member
*****
Berichten: 1331


Kadett B AeroTop II - 1968


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 01 Oktober 2019, 19:19:33 »

Er is nog een mogelijkheid: LPG gaan rijden.......
Gelogd

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Olaf
Global Moderator
Hero Member
*****
Berichten: 1209


Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 02 Oktober 2019, 07:34:06 »

Er is nog een mogelijkheid: LPG gaan rijden.......

Doe ik al jaren.  Grijns
Gelogd

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines