Holland Kadett B Club Forum
28 Maart 2024, 14:03:58 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Ik snap er nu al niks meer van  (gelezen 41471 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
SKadett
Full Member
***
Berichten: 143



Bekijk profiel
« Antwoord #60 Gepost op: 04 December 2019, 11:23:07 »

Welke kleuren draad zitten er aan je knipperautomaat? Ik denk een zwarte, een bruine en één met drie kleuren.

Klopt. Zwart,  bruin, en zwart-wit-groen
Gelogd
Oly
Sr. Member
****
Berichten: 354


Bekijk profiel
« Antwoord #61 Gepost op: 04 December 2019, 11:28:21 »

ok, Dan moet de bruine verbonden zijn met aarde. De zwarte moet met de gevarenlichtschakelaar uit, spanning voeren met contact aan. Met de gevarenlicht schakelaar ingedrukt moet deze permanent spanning voeren.
Controleer dit eerst even om bij het begin te beginnen.  
Gelogd

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Corsa A VAN 1.4SI
Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie)
Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
wienf390
Hero Member
*****
Berichten: 545



Bekijk profiel
« Antwoord #62 Gepost op: 04 December 2019, 13:40:17 »

Gert,Als seinlicht het doet dan gaat het groot licht alleen branden als de schakelaar vast houdt.Bij ingeschakelde verlichting schakelt het grootlicht blijvend in met dezelfde handeling.Om terug te gaan naar dimlicht weer de schakelaar naar je toe trekken.Bij mij kon je wel seinen maar niet meer schakelen van Dim naar grootlicht,daarom via de stekker een bypass gemaakt.
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #63 Gepost op: 04 December 2019, 16:03:54 »

aahh, duidelijk
Geprobeerd, en het werkt !!
Contact uit, licht uit, grootlichtschakelaar bediend, signaal grootlicht werkt, schakelaar blijft niet staan.
Nu licht aan, dimlicht, grootlichtschakelaar bediend, groot licht gaat aan, schakelaar blijft staan.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit, nooit geweten en ook nog nooit uitgeprobeerd.
Zo word je steeds wijzer; oonwies wies zeggen we hier in Twente  Knipoog

Nog wel  Verbaasd  over stuurschakelaar pool 30, permanent 12V.   Waar past die in het verhaal?
Zou deze pool 30 voor deze signaalfunctie zijn? zou best kunnen Cool
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
wienf390
Hero Member
*****
Berichten: 545



Bekijk profiel
« Antwoord #64 Gepost op: 04 December 2019, 22:06:57 »

Gert, Helemaal goed voor de signaal alias seinlicht schakelaar.Rechtstreeks 12 volt voor het signaal licht.Zou zelf geen andere verklaring weten.Vermoed zelf dat bij Silke het zelfde aan de hand als bij mij, omdat het moeilijk is om de stuurschakelaar te vervangen is het handig om dit door een andere schakelaar te bedienen.Wel een beetje goede gebruiken vanwege de stroomsterkte.Denk dat Silke dit bericht ook wel leest.Gr.Fred
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #65 Gepost op: 04 December 2019, 22:12:15 »

Een relais ertussen zetten, goed voor de schakelaar.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
wienf390
Hero Member
*****
Berichten: 545



Bekijk profiel
« Antwoord #66 Gepost op: 04 December 2019, 22:20:16 »

Klopt,maar voor mij is het toelaat.Kwam ook door de halogeen koplampen.Zou in principe wel moeten,had de auto zo gekocht.
Gelogd
SKadett
Full Member
***
Berichten: 143



Bekijk profiel
« Antwoord #67 Gepost op: 04 December 2019, 22:22:48 »

Gert, Helemaal goed voor de signaal alias seinlicht schakelaar.Rechtstreeks 12 volt voor het signaal licht.Zou zelf geen andere verklaring weten.Vermoed zelf dat bij Silke het zelfde aan de hand als bij mij, omdat het moeilijk is om de stuurschakelaar te vervangen is het handig om dit door een andere schakelaar te bedienen.Wel een beetje goede gebruiken vanwege de stroomsterkte.Denk dat Silke dit bericht ook wel leest.Gr.Fred


Ik ben net nog even de schuur in gedoken maar de schakelaar blijkt gewoon te werken (gelukkig!) Ik was gewoon niet zo snugger  Grijns
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #68 Gepost op: 04 December 2019, 23:11:04 »

Mooi dat hij werkt, scheelt je een boel werk Grijns
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
wienf390
Hero Member
*****
Berichten: 545



Bekijk profiel
« Antwoord #69 Gepost op: 05 December 2019, 16:55:01 »

Nu de richtingaanwijzers nog.VerbaasdVerbaasd??
Gelogd
SKadett
Full Member
***
Berichten: 143



Bekijk profiel
« Antwoord #70 Gepost op: 08 December 2019, 17:09:28 »

 Lachen Alles werkt nu, richtingaanwijzers nu ook! Viel uiteindelijk  mee,  wat losse contacten e.d.
Ben blij dat dit al klaar is.
volgende stap is bedrading voor de radio, mistlampen en misschien ook de koplampen maar zekeren

Nog even wat (simpele) vragen daarover.

Ik heb nieuwe hella mistlampen, deze lijken een massa te hebben aan hun eigen bevestigingsbouten, dit hoeft dus niet extra meer?
Mistlampen krijgen dan alleen een zwarte draad naar het relais,.En volgens het schema zou de kleurcodering vanaf het relais dan zwartgroen, wit, zwart en grijsrood zijn, dan is het het meest.logisch om bijvoorbeeld grijs en groen te nemen voor de dubbele kleuren, toch?

Waar hebben jullie het relais bevestigd?

Voor de radio rood en zwart? Mij leek het handig om rood via het sleutelcontact te laten lopen zodat de radio aan en uitgaat met starten. Ik las alleen dat dit niet handig was ivm inbranden door bijv piekstroom bij starten. Iemand een tip wat beter is?

Het gaat om een oldtimer radio  zonder geheugen e.d.
Gelogd
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #71 Gepost op: 08 December 2019, 23:17:02 »

De radio heb ik, in mijn tweede Kadett, origineel vanaf de zekering kast aangesloten. Is ook een oldtimer radio. Of het is rood, of het is geel. Dat ben ik even kwijt  Rollende ogen. Had rode, gele, grijze en bruine draad aangekocht. Om alles met de originele kleuren aan te sluiten.

Groet, Willem.

Edit: de radio is aangesloten met een gele draad en bruin naar de massa.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #72 Gepost op: 09 December 2019, 12:12:20 »

Het relais hoort, origineel gezien, op het rechter spatbord te zitten. Ter hoogte van de dynamo.

Wat jij over het aansluiten zegt klopt. Dit heb ik van een Duits forum gekopieerd:

Die Zusatzscheinwerfer (Auch Weitstrahler genannt) schalten sich mit ein wenn du das Fernlicht einschaltest.
De extra verlichting (ook wel verstralers genaamd) schakelt mee als het grootlicht bediend wordt.

Die Nebelscheinwerfer (auch Breitstrahler genannt) können zusätzlich ab Einschaltung des Standlichtes eingeschaltet werden.
De mistlampen (ook wel breedstralers genaamd) kunnen ook worden ingeschakeld bij het inschakelen van het stadslicht.

Demnach ist die Relaisschaltung des Zusatzscheinwerfers wie folgt:
Dienovereenkomstig, is het relais circuit van de verstralers als volgt:

85 Masse
86 an 56a (Kabel für Fernscheinwerfer)
30 Dauerplus über Sicherung
87 Zusatzscheinwerfer
85 massa
86 aan 56 (kabel voor grootlicht)
30 vaste plus op zekering
87 verstralers


Schaltung am Relaise für Nebelscheinwerfer erfolgt so:
Circuit op het relais voor de mistlampen:

85 Über Nebelscheinwerferschalter auf Masse
86 an 58 (Kabel für Standlicht)
30 an Klemme 15 (Plus über Zündung geschaltet)
87 Nebelscheinwerfer
85 Over mistlamp schakelaar aan de grond (zwart/groen)
86 aan 58 (kabel voor het stadslicht) (wit)
30 op klem 15 (contact geschakelde Plus) (grijs/rood)
87 Mistlampen (zwart)


Doe een poging om de kleuren origineel te maken, dat maakt het opsporen van fouten in de toekomst makkelijker. Of druk een schema af en zet daar duidelijk in welke kleur draad je voor welke functie gebruikt hebt.

Misschien kun je op de autosloop een kabelboom op de kop tikken. Hierin zitten vaak al veel meerkleurige draden in.

Als je de koplampen wil beveiligen met zekeringen, is het misschien een optie om deze meteen te voorzien van een relais met een zekering? Dan heb je twee vliegen in een klap.

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
SKadett
Full Member
***
Berichten: 143



Bekijk profiel
« Antwoord #73 Gepost op: 09 December 2019, 12:21:16 »

Super. Dankje daar kan ik weer verder mee Lachen

Maar wat ik me nog bedacht: Als ik de mistlampen aansluit op de huidige zekeringen dan nemen de mistlampen (2x55watt)/12v = zo'n 10A op.  Dat kan dus niet op de huidige zekeringen van 5 of 8A. De zekering waarop de mistlampen worden aangesloten zomaar verhogen lijkt me ook niet de bedoeling, En een extra (zwevende) zekering voegt niks toe want dan blijft de normale zekering te licht.

Hetzelfde krijg ik ook met de radio. Misschien klopt dit niet maar mij lijkt het dat ik het wattage van de boxen bij de radio moet tellen.  De 2 boxen zijn 35w met een piek van 250. Dus dan kan dat ook niet zomaar op een lichte zekering
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #74 Gepost op: 09 December 2019, 14:47:28 »

Het relais zeker je met 5 of 8A (relais verbruikt bijna niets)
Vanaf het relais zeker je de mistlampen of met zwevende zekeringen in de bedrading of een zekering op het relais.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines