Holland Kadett B Club Forum
20 April 2024, 12:15:12 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 ... 5 6 [7]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Ik snap er nu al niks meer van  (gelezen 41658 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
wienf390
Hero Member
*****
Berichten: 545



Bekijk profiel
« Antwoord #90 Gepost op: 16 December 2019, 18:21:17 »

Silke.Als alles naar  behoren werkt,kun je ook alles zo behouden , nadenken wat je eventueel wilt toevoegen, mocht het boardnet het niet aankan kun je alsnog besluiten een andere dynamo te plaatsen.Zelf heb ik een nieuwe moderne Valeo dynamo, met interne regelaar.Succes.
Gelogd
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #91 Gepost op: 17 December 2019, 20:35:07 »


als je dynamo er zo uit ziet als deze dan kan je een setje koolborstels monteren met ingebouwde regelaar. voorbeeld rechts is een oud type, de gemonteerde is een modernere en betrouwbaardere variant. wellicht heeft bosch alweer een beter type uit.
typenummer links:
0192 052 005 EE 14v 3
typenummer rechts:
1197 311 026 EL 14v 4c

omdat de laadstroom niet door de koolborstels heen gaat maakt het niet uit welke versie van de bosch dynamo je hebt. ze gebruiken allemaal nagenoeg dezelfde koolborstels.

EDIT: het enige wat je moet veranderen is het verlengen van de draad die vanaf het contactslot naar de externe regelaar loopt. die draad moet verlengt naar de nieuwe koolborstels. De oude regelaar en de dunne draden naar de dynamo vervallen.
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
SKadett
Full Member
***
Berichten: 143



Bekijk profiel
« Antwoord #92 Gepost op: 17 December 2019, 20:52:08 »

Ik ga er van het weekend eens naar kijken!

Als ik reken dat ik de mistlampen en de (oude) radio er nog bij komt word deze dynamo al gauw erg krap als de dynamo inderdaad 28A is.


Gelogd
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #93 Gepost op: 17 December 2019, 22:44:37 »

Ik ga er van het weekend eens naar kijken!

Als ik reken dat ik de mistlampen en de (oude) radio er nog bij komt word deze dynamo al gauw erg krap als de dynamo inderdaad 28A is.
ik denk eigenlijk dat dat wel meevalt. mistlampen en verstralers mag je vrijwel nooit aan hebben, en een dynamo die gezond is en daadwerkelijk 28A kan leveren zou ruim voldoende moeten zijn.
uit eigen ervaring weet ik dat enkel de gelijkstroom generator(voorloper van de dynamo) problemen kon geven bij stadsritten met licht aan. maar die oude dingen leveren bijna niets bij stationair toerental. een dynamo doet dat veel beter. wel is het slim om het laadvoltage op de accu te controleren om te zien of je geen slechte contacten hebt tussen de dynamo en de accu.
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
SKadett
Full Member
***
Berichten: 143



Bekijk profiel
« Antwoord #94 Gepost op: 05 Januari 2020, 17:17:34 »

Toch nog even een vraag over de dynamo

Hoe kan ik zien of een dynamo een interne of externe spanningregelaar heeft? (Een gedemonteerde dynamo)
Gelogd
wienf390
Hero Member
*****
Berichten: 545



Bekijk profiel
« Antwoord #95 Gepost op: 05 Januari 2020, 18:37:35 »

Als de dynamo lijkt op de foto's van Jeroenvans dan heeft het een interne regelaar.Zo.n plaatje met twee schroeven vaak samen met de koolborstels.Een dynamo met een externe regelaar gaat er bedrading naar een vierkant kastje gemonteerd op het rechter binnenschepen, tenminste bij bkadett.Zover ik kan uitleggen zijn dit de verschillen.Misschien kun je een foto maken of van welk jaar is je Kadett.Fred.
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #96 Gepost op: 05 Januari 2020, 18:46:58 »

Dit een dynamo met externe spanningsregelaar (mijn 1969 Olympia-A heeft er zo eentje)



en 2 voorbeelden van een interne spanningsregelaar

Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
wienf390
Hero Member
*****
Berichten: 545



Bekijk profiel
« Antwoord #97 Gepost op: 05 Januari 2020, 19:07:20 »

Kijk hier hebben we wat aan.Bedankt Gert.
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #98 Gepost op: 06 Januari 2020, 11:31:17 »

Ik heb iets met plaatjes  Rollende ogen
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
SKadett
Full Member
***
Berichten: 143



Bekijk profiel
« Antwoord #99 Gepost op: 07 Januari 2020, 13:00:12 »

Nog even over de knipperautomaat. Na weken te hebben gewacht op een knipperautomaat  via aliexpress blijkt deze toch niet leverbaar. In Nederland heb ik tot nu toe alleen nog maar prijzen gezien boven de 20 euro. Via Ali kwam ik op de mooie prijs van 1,70
Ik zoek op 2(4)x21 watt 12 V.  De Polen van dit relais moetemn30, 49 en 49a zijn.
Zijn de opties gewoon beperkt of zoek ik te gericht en is iets anders ook mogelijk?
Gelogd
19Willem71
Hero Member
*****
Berichten: 918


De Groene Dame


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #100 Gepost op: 07 Januari 2020, 20:13:30 »

Voor de groene dame heb ik zoiets aangekocht: http://s.aliexpress.com/VRbyY7r6

Heb wel een paar kabeltjes moeten maken om hem goed aan te sluiten.

Bij Ali kan het wel eens tot 6 weken duren voordat de bestelling binnen komt. Heb nog niet meegemaakt dat ik iets niet ( zonder bericht) heb gehad. ..... geduld is een schone zaak  Lachebek)

Groet, Willem.
Gelogd

De groene dame is de 43-95-XX

Een dag zonder in de Kadett b gereden te hebben, is een verloren dag!
SKadett
Full Member
***
Berichten: 143



Bekijk profiel
« Antwoord #101 Gepost op: 07 Januari 2020, 20:49:09 »

Voor de groene dame heb ik zoiets aangekocht: http://s.aliexpress.com/VRbyY7r6

Heb wel een paar kabeltjes moeten maken om hem goed aan te sluiten.

Bij Ali kan het wel eens tot 6 weken duren voordat de bestelling binnen komt. Heb nog niet meegemaakt dat ik iets niet ( zonder bericht) heb gehad. ..... geduld is een schone zaak  Lachebek)

Groet, Willem.

Ik ook nog niet eerder, en ben toch wel een frequente besteller. Dit keer was het geannuleerd zonder dat ik bericht heb gehad. Ik zag het pas toen ik ging kijken wat de verwachte leverdatum was omdat het me toch al wel erg lang duurde  Huilen. Naja, de auto komt toch voorlopig de schuur nog niet uit  Lachen
Gelogd
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1342



Bekijk profiel
« Antwoord #102 Gepost op: 07 Januari 2020, 21:48:20 »

https://www.rdae.nl/search/knipper/

goede ervaring met deze webshop
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
Pagina's: 1 ... 5 6 [7]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines