Holland Kadett B Club Forum
07 December 2019, 16:12:53 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Voorjaarsmeeting Zondag 5 april 2020 in Amersfoort
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Het zoveelste koppelings topic  (gelezen 304 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
ThatOpelGuy
Newbie
*
Berichten: 5


Bekijk profiel
« Gepost op: 25 November 2019, 20:38:55 »

Beste Opel liefhebbers,

Allereerst mijn excuses voor het zoveelste koppelings topic.
Ik zit alleen met een probleem waar ik het antwoord niet van kan vinden.

Ik heb sinds kort mijn eerste kadett b gekocht en hiervan moet de koppeling vervangen worden.
Nou ben ik er al achter dat hier niet heel simpel aan te komen is dus deze ga ik bestellen bij Opel classic parts (.com)

Nou heeft de oude eigenaar mij verteld dat er een 1.2 n blok in zit (dus niet de standaard 1.1 voor de kadett b uit '70)
Er zit een versnellingsbak met 4 versnellingen aan waarvan ik aanneem dat deze origineel 1.1 is.

Nou kan ik bij Opel classic parts de 669RP4 (1.1) of de 669RP8 (1.2) koppeling kopen.

De vraag van de dag is hoe kan je er achter komen of je een 1.1 of 1.2 blok hebt en welke versnellingsbak je hebt?
De koppeling moet natuurlijk wel overeen komen met het blok wat er in zit.


Nu we toch bezig zijn heeft iemand nog tips en tricks voor de koppeling vervangen?
Zijn er dingen die je het beste meteen mee kan vervangen of ervaringspunten die jullie met mij kunnen delen?
Gelogd
wienf390
Sr. Member
****
Berichten: 484



Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 25 November 2019, 22:07:08 »

Motor type staat ingeslagen op het gietijzeren deel , ongeveer bij de benzinepomp.Als het een 1.2 is dan 180 mm koppeling,bij 1.1
een 170 mm.Gelijktijdig de drukgroep en druklager vervangen verdient de voorkeur.Versnellingsbak doet voor de koppeling niet terzake.Succes
Gelogd
Jeroenvans
Hero Member
*****
Berichten: 1304



Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 25 November 2019, 22:51:10 »

Gelijktijdig de drukgroep en druklager vervangen verdient de voorkeur.
en vergeet ook het price-as (naald)lager niet!
Gelogd

Kadett B L "super" 1968 LPG
Olaf
Global Moderator
Hero Member
*****
Berichten: 1104



Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 26 November 2019, 08:05:12 »

Als het een 1.2 is dan 180 mm koppeling,bij 1.1
een 170 mm.

In principe klopt dit maar er kan in de loop der jaren een hoop veranderd zijn aan je kadett dus hier kun je niet zo maar van uit gaan. Ik zou het loshalen en opmeten zodat je zeker weet welke je nodig hebt.

Groeten Olaf
Gelogd

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
mdevette
Sr. Member
****
Berichten: 257


64-88-PX 1100n limosine special 1971


Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 26 November 2019, 17:01:34 »

en zo ie zo moet je eerst de oude koppeling opsturen voordat ze je een nieuwe verkopen........
zeker bij die klant-onvriendelijke Opel classic parts (.com)
Gelogd
mdevette
Sr. Member
****
Berichten: 257


64-88-PX 1100n limosine special 1971


Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 26 November 2019, 17:07:25 »

Ik heb vorige week bij dit bedrijf een koppeling besteld.

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/kupplung-fuer-opel-gt-kadett-a-b-c-ohv-170-180mm-/1179094770-223-303

Geen gezeur en vlotte levering, met verzenden mee €210 eur, als je je oude terug zou sturen krijg je € 30 eur terug.

Koppeling ziet er netjes uit, en is gereviseerde sachs koppeling.
Gelogd
ockdet
Hero Member
*****
Berichten: 634


mijn kadett


Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 26 November 2019, 18:30:09 »

waarom domweg alles vervangen  VerbaasdVerbaasdVerbaasdVerbaasdVerbaasdVerbaasdVerbaasd??

iets wat nog goed is kan je weer gebruiken toch
Gelogd
ThatOpelGuy
Newbie
*
Berichten: 5


Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: Gisteren om 22:49:30 »

Bedankt voor alle tips en opmerkingen! De kadett gaat ergens deze maand onder het mes en dan komt er een nieuwe koppeling in.

Enige reactie "waarom domweg alles vervangen" ik bedoelde met alles meer slijtage onderdelen/pakkingen/rubbers etc dingen die door de jaren snel uitdrogen/kapotgaan
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines