Holenman
Jr. Member
Berichten: 93
Geen B Kadett maar wel een A Olympia 1700
|
|
« Gepost op: 29 Juli 2020, 15:40:17 » |
|
tot vandaag geen probleem . Nu blijft plotseling dynamolampje branden ; gas geven geeft geen verandering . Wie weet waar ik met zoeken moet beginnen ? Groeten van Will oet Geldrop
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Sideburn
|
|
« Antwoord #1 Gepost op: 29 Juli 2020, 16:22:18 » |
|
Dynamo, meet bij draaiende motor en met stroomverbuikers aan (radio, licht, ventilator) de spanning van de Accu. Deze moet bij lopende motor tussen de 13 en 14,2 V zijn. Als de spanning lager is wordt de accu door de dynamo niet bijgeladen.
Gr. Hans
|
|
|
Gelogd
|
'72 Kadett B 12S Automatic -- '65 Rekord A 1700 L -- '68 Diplomat A 4.6 V8 -- '73 Fiat 124 Sport Coupé 1800 -- '98 Jaguar XK8 Coupé
|
|
|
Holenman
Jr. Member
Berichten: 93
Geen B Kadett maar wel een A Olympia 1700
|
|
« Antwoord #2 Gepost op: 29 Juli 2020, 17:14:00 » |
|
Hoi hoi . Ik weet de waarden van de accu niet meer precies . Bij stilstaande motor en bij lopende motor ( ook versneld ) blijft gelijk : ca. 12 ,4 volt . Kan iets van de verlichting ermee te maken hebben : dashboardverlichting werkt niet meer en r.achterlicht ook niet meer
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Sideburn
|
|
« Antwoord #3 Gepost op: 29 Juli 2020, 21:19:42 » |
|
Dat is te weinig, als de motor loopt en de stroomverbruikers aan staan moet de dynamo meer leveren. Bij jou laadt de dynamo de accu niet op en zul je uiteindelijk de accu tijdens het rijden volledig leeg trekken tot er te weinig spanning voor de ontsteking is en je dus stil komt te staan. Dynamorevisie of een anderen dynamo lijkt me.
Gr. Hans
|
|
|
Gelogd
|
'72 Kadett B 12S Automatic -- '65 Rekord A 1700 L -- '68 Diplomat A 4.6 V8 -- '73 Fiat 124 Sport Coupé 1800 -- '98 Jaguar XK8 Coupé
|
|
|
Jeroenvans
|
|
« Antwoord #4 Gepost op: 29 Juli 2020, 21:50:57 » |
|
Waarschijnlijk zijn je koolborstels versleten. De meest voorkomende andere problemen resulteren namelijk in het uitblijven van het lampje. 2 schroefjes en een stekker zijn alles wat de koolborstels vasthouden. als ze kort zijn zijn ze versleten. koolborstels vervangen is geen dus ook geen moeilijke taak. Echter is het verstandig om ook even de lagers te controleren. Nieuwe koolborstels zorgen namelijk dat de dynamo weer harder gaat werken dan de afgelopen tijd met soms een vastgelopen dynamo tot gevolg.
Mocht je nog de originele externe regelaar hebben dan is dit ook een goed moment om over te stappen naar een (moderne)interne regelaar. Dat voorkomt dan weer een hoop problemen in de toekomst.
|
|
|
Gelogd
|
Kadett B L "super" 1968 LPG
|
|
|
ockdet
|
|
« Antwoord #5 Gepost op: 05 Augustus 2020, 09:02:52 » |
|
van wat merk is jou dynamo ... ik denk dat jou gelijkrichter stuk is . als het lampje niet uit gaat
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
ockdet
|
|
« Antwoord #6 Gepost op: 06 Augustus 2020, 06:03:29 » |
|
achterop jou dynamo zit een zwart blokje vervang die maar eens
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Jeroenvans
|
|
« Antwoord #7 Gepost op: 07 Augustus 2020, 00:03:14 » |
|
achterop jou dynamo zit een zwart blokje vervang die maar eens
dat is niet de gelijkrichter maar de koolborstels(al dan niet met spanningsregelaar)
|
|
|
Gelogd
|
Kadett B L "super" 1968 LPG
|
|
|
Sideburn
|
|
« Antwoord #8 Gepost op: 07 Augustus 2020, 10:03:04 » |
|
Dat blokje is inderdaad de spanningsregelaar, en als die kapot is krijgt de accu meer dan 18V (in mijn geval) en zal de accu droogkoken. Dat ruik je en zie je na verloop van tijd. Als de accu bij lopende motor maar 12,4 Volt krijgt heeft dit niks met de regelaar te maken, de regelaar vlakt de spanning alleen maar af. Als de spanning al te laag is komt dit door de dynamo.
|
|
|
Gelogd
|
'72 Kadett B 12S Automatic -- '65 Rekord A 1700 L -- '68 Diplomat A 4.6 V8 -- '73 Fiat 124 Sport Coupé 1800 -- '98 Jaguar XK8 Coupé
|
|
|
Holenman
Jr. Member
Berichten: 93
Geen B Kadett maar wel een A Olympia 1700
|
|
« Antwoord #9 Gepost op: 07 Augustus 2020, 10:21:27 » |
|
Geldrop, vrijdagmorgen. Beste meedenkende Kadett deskundigen . Hier een dynamo update. Het zwarte blokje waar overgesproken wordt , zit niet op mijn dynamo . Dit blokje , regelaar met kleine koolborstels , zit op jongere types. Bij mijn dynamo zit een storingsgevoelige externe regelaar. Om alle narigheid in eenmaal opgelost te hebben , de dynamo naar een bedrijf gebracht die dit soort dingen herstelt. Gistermorgen weggebracht , een paar uur later klaar voor een schappelijke prijs ( regelaar , lagers , binnenwerk etc ). Nu alleen nog even ophalen . Nogmaals : iedereen bedankt voor de adviezen en het meedenken . Groeten van Will oet Geldrop ( nu geld=op ).
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Sideburn
|
|
« Antwoord #10 Gepost op: 07 Augustus 2020, 12:59:09 » |
|
Goed bezig Will, een dynamorevisie was de juiste manier om het probleem te verhelpen.
Gr. Hans
|
|
|
Gelogd
|
'72 Kadett B 12S Automatic -- '65 Rekord A 1700 L -- '68 Diplomat A 4.6 V8 -- '73 Fiat 124 Sport Coupé 1800 -- '98 Jaguar XK8 Coupé
|
|
|
|