Holland Kadett B Club Forum
18 April 2024, 20:46:14 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Wat werkt er niet  (gelezen 5715 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
cameraman52
Gast
« Gepost op: 03 Augustus 2009, 13:49:32 »

Beste mensen,
Ik overweeg een B-Kadett uit 1971 aan te schaffen.
Bekend zijn de volgende problemen:
dashbordverlichting brandt niet, waarschuwimgslampjes wel.
Benzinemeter werkt niet.
Linker ruit mechanisme defect.
Zijn dit ernstige problemen en zo ja/niet wat zijn de mogelijke oplossingen?
Motor 1200cc. Is dit met ketting of riem?
Ben benieuwd naar de reacties.
Gelogd
LS Fastback
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 01 Augustus 2009, 21:53:00 »

Hoi,

Ik heb ook nog niet zoveel ervaring met de Kadett maar volgens mij zijn die dingen het minst erge.

Dashboard haal je er zo uit en lampjes kan je dus zo vervangen of eventueel draadjes trekken.

Benzinemeter is vaak een zaak van ff een extra massadraad trekken bij de vlotter.

Ruitmechanisme is een karweitje dat niet echt simpel is. Je moet ff goed kijken hoe het zit en dan is het wel te doen.

Riemen zaten er toen nog niet op, de motor die daarin zit heeft nog een ketting.

Ik denk dat je eerder moet kijken hoe het zit met het eventuele roestmonster, zit hij erin en hoever. De dorpels, onderkant achterschermen, A-stijlen (achter de voorschermen), bodem en nog wel een paar plekken kunnen flink krokant zijn en dan heb je wel wat laswerk. Ik ben nu zelf bezig om een LS Fastback 1969 te restaureren en ik kom toch nog wel wat tegen, maar hij ligt dan ook compleet uit elkaar ook nu. Ik wil hem helemaal goed hebben en geen prutswerk van maken.

Maar als je het doet heeten we je van harte welkom bij de B-Kadett liefhebbers :cool
Gelogd
kadett-b20
Administrator
Hero Member
*****
Berichten: 1331


Kadett B AeroTop II - 1968


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 01 Augustus 2009, 21:57:41 »

Citaat
dashbordverlichting brandt niet, waarschuwimgslampjes wel.

Door de ouderdom zijn deze lampjes vaak gewoon kapot, of door vocht maken ze niet goed contact meer. Deze kun je eenvoudig vervangen / controleren als je het cockpitje er even uithaalt. Dit is redelijk makelijk uit te bouwen.

Citaat
Benzinemeter werkt niet.

Er zijn veel B-kadettjes waarvan de benzinemeter niet werkt, of waarvan de aanwijzing niet overeenkomt met de werkelijkheid. Dit is meestal niet zo makelijk op te lossen, omdat de oorzaak vaak bij een defecte vlotter / potmeter zit, en deze moeilijk te krijgen is ( in iedergeval een exemplaar dat wel betrouwbaar werkt)

Citaat
Linker ruit mechanisme defect.

Dit komt vaker voor, maar is wel te verhelpen. Vaak is het opnieuw aanbrengen van de kabel, en het "gangbaar" maken van het mechanisme al voldoende. Je hebt hier wel lenige vingers voor nodig!

Citaat
Motor 1200cc. Is dit met ketting of riem?

De B-kadettjes zijn allemaal (zowel de -grote- als de -kleine- motoren) uitgevoerd met ketting. Distributieriemen waren bij Opel toen nog niet "in".

Conclusie:
Als dit de enige problemen zijn, snap ik niet waarom de verkoper deze al niet verholpen heeft. Meestal hebben B-kadettjes pijn op andere plekken, en die zijn moeilijker te repareren. Je moet dan met name denken aan de roestduivel. Als je een auto vind met geen roest, dan zijn alle andere "problemen" niet belangrijk, want deze zijn normaal wel op te lossen!

Ralph
Gelogd

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
kadett-b20
Administrator
Hero Member
*****
Berichten: 1331


Kadett B AeroTop II - 1968


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 01 Augustus 2009, 21:59:00 »

@ LSFastback,

Je was net sneller met typen dan ik klaar, maar hebben wel de zelfde meening!
Gelogd

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
LS Fastback
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 02 Augustus 2009, 00:31:00 »

hahahahaha Ralph,

Toch wel leuk die zelfde gedachten Lachebek

Dan moeten we wel de waarheid spreken!

Cock.
Gelogd
cameraman52
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 02 Augustus 2009, 12:40:00 »

Dank voor jullie snelle antwoorden. Ben enigszins gerustgesteld. De auto heeft een APK tot juli 2010. Kan ik ervan uitgaan dat een inspectie voor roest rondom voldoende is of moet hij echt van onderen worden geinspecteerd?
Bij voorbaat dank voor jullie respons.
Gelogd
LS Fastback
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 02 Augustus 2009, 21:25:00 »

APK zegt niet veel voor wat betreft b.v. de A-stijlen. Die zie je niet echt met de APK maar kunnen wel flink aan het roesten zijn. Van de dorpels mag met de APK een flink percentage verroest zijn, ik dacht iets van 30% van de gehele dorpel, misschien nog wel meer. De bodem zal wel goed zijn, daar wordt wel naar gekeken bij de APK.

Het beste kan je goed kijken of de onderkant van de deuren en de binnenkant van de kofferbak, waar het reservewiel staat en de tank, geen roest heeft. Ook even goed kijken naar de dorpel. Als je daar geen roest aantreft zal het wel mee vallen, maar zekerheid heb je pas als hij uit elkaar gaat bij b.v. een restauratie. Let ook nog even goed op de wielranden aan de achterkant, die zijn ook vaak weg. Bij mijn eigen project dacht ik ook dat het meeviel, maar een A-stijl en wielranden bleken toch ook niet zo goed meer te zijn.

Je weet ook niet of de auto ooit gerestaureerd is??

Ik probeer je ook zeker niet bang te maken hoor, niets zo mooi als rijden met een B Kadett. Ikzelf ben eraan begonnen om te restaureren en wil hem in perfecte staat hebben, zodat het roestmonster voorlopig echt geen kans meer krijgt. Als je een auto zoekt om mee te rijden en je ziet er nu weinig tot geen roest aan, moet je het gewoon doen. Het ligt er ook een beetje aan wat je ervoor moet betalen.

Groeten Cock.
Gelogd
cameraman52
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 03 Augustus 2009, 13:49:32 »

Citaat
Je weet ook niet of de auto ooit gerestaureerd is??


Beste Cock,

Volgens de eigenaar: RESTAURATIE MET INLASWERK EN PLAMUUR.
Niettemin bedankt voor de tips. Mocht het wat worden meld ik het in het forum.
Ruud
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines