De viscositeit van goedkopere olie gaat vaker sneller achteruit, zoals je al zei mede door het vocht en onverbrande brandstof. Als je alleen korte stukjes rijdt, zeker met koud weer als je de choke moet gebruiken, ruik je na een tijdje de benzinegeur in de afgewerkte olie. De API-specificatie van goedkopere olie is ook vaak lager, wat dus al aangeeft dat de kwaliteit minder is. Hij voldoet wel aan de eis, maar verliest sneller, binnen gestelde grenzen, kwaliteit. Meestal worden onze oldtimers niet tot het uiterste belast, dus ga ik er van uit dat ook de goedkopere olie goed genoeg is. Te lang doorrijden met dure olie is volgens mij slechter voor je motor dan de beurtjes op tijd met goedkopere olie. Ik heb 4 oude tractoren, een vrachtauto en de kadett en een mercedes diesel, en heb met de 15/w40 van de action nog geen problemen gehad of dat ze gigantisch olie gaan gebruiken of lekkages door de dopes (toevoegingen). In de nieuwe volsyntheet zitten soms dopes die oude keerringen en pakkingen aantasten, het effect van thinner in een plastic beker.
Groeten,
Reinier.
zoals ik het had vermeld