Holland Kadett B Club Forum
26 April 2024, 02:00:13 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: motorolie bijvullen  (gelezen 8940 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
BillieBroek
Gast
« Gepost op: 28 Mei 2010, 12:50:39 »

hallo, Het olie pijl in mijn motor is nog al laag, dus ik moet deze bijvullen. Nou heb ik op internet gelezen dat ik beter minerale motorolie kan gebruiken dan semi-synthetische of synthetische motorolie.
Het is gewoon een standaard B kadett motor 1.0 dacht ik.

Klopt dit ?
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 28 Mei 2010, 12:54:28 »

"normale" SAE 20W-50
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
kadett-doc
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 28 Mei 2010, 19:28:49 »

"normale" SAE 20W-50

klopt Gert en de normale15W-40 is ook oke.
Gelogd
BillieBroek
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 29 Mei 2010, 13:27:18 »

Het is geregeld, bedankt.
Gelogd
Knutselsmurf
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 30 Mei 2010, 12:37:27 »

Ik gebruik de 15/W40 van de Action, kost nog geen 8 euro per 5 ltr. Verversen van de olie doe ik eens per 5.000 km, filter 10.000. "Goedkope" olie zou sneller kwaliteit verlies hebben, maar voor dit geld kun je een keer vaker verversen. Een universeel filtertje van Fram kost ook geen vermogen, volgens mij een euri of 4. Met deze prijzen blijft autorijden nog betaalbaar.

Groeten,
Reinier.
Gelogd
kadett-doc
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 30 Mei 2010, 12:50:24 »

Ik gebruik de 15/W40 van de Action, kost nog geen 8 euro per 5 ltr. Verversen van de olie doe ik eens per 5.000 km, filter 10.000. "Goedkope" olie zou sneller kwaliteit verlies hebben, maar voor dit geld kun je een keer vaker verversen. Een universeel filtertje van Fram kost ook geen vermogen, volgens mij een euri of 4. Met deze prijzen blijft autorijden nog betaalbaar.

Groeten,
Reinier.


alle olie moeten aan een minimale eis voldoen om zo bv. 15-w40 te mogen hebben, het enigste is het wat je zo omschrijft is dat ie goedkoper is. van korte stukken rijden daar wordt de olie slechter van omdat deze dan niet zijn vocht kwijt wordt en dan gaat ie ook snel achteruit.
Gelogd
Knutselsmurf
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 01 Juni 2010, 08:05:59 »

De viscositeit van goedkopere olie gaat vaker sneller achteruit, zoals je al zei mede door het vocht en onverbrande brandstof. Als je alleen korte stukjes rijdt, zeker met koud weer als je de choke moet gebruiken, ruik je na een tijdje de benzinegeur in de afgewerkte olie. De API-specificatie van goedkopere olie is ook vaak lager, wat dus al aangeeft dat de kwaliteit minder is. Hij voldoet wel aan de eis, maar verliest sneller, binnen gestelde grenzen, kwaliteit. Meestal worden onze oldtimers niet tot het uiterste belast, dus ga ik er van uit dat ook de goedkopere olie goed genoeg is. Te lang doorrijden met dure olie is volgens mij slechter voor je motor dan de beurtjes op tijd met goedkopere olie. Ik heb 4 oude tractoren, een vrachtauto en de kadett en een mercedes diesel, en heb met de 15/w40 van de action nog geen problemen gehad of dat ze gigantisch olie gaan gebruiken of lekkages door de dopes (toevoegingen). In de nieuwe volsyntheet zitten soms dopes die oude keerringen en pakkingen aantasten, het effect van thinner in een plastic beker.

Groeten,
Reinier.
Gelogd
kadett-doc
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 01 Juni 2010, 16:59:49 »

De viscositeit van goedkopere olie gaat vaker sneller achteruit, zoals je al zei mede door het vocht en onverbrande brandstof. Als je alleen korte stukjes rijdt, zeker met koud weer als je de choke moet gebruiken, ruik je na een tijdje de benzinegeur in de afgewerkte olie. De API-specificatie van goedkopere olie is ook vaak lager, wat dus al aangeeft dat de kwaliteit minder is. Hij voldoet wel aan de eis, maar verliest sneller, binnen gestelde grenzen, kwaliteit. Meestal worden onze oldtimers niet tot het uiterste belast, dus ga ik er van uit dat ook de goedkopere olie goed genoeg is. Te lang doorrijden met dure olie is volgens mij slechter voor je motor dan de beurtjes op tijd met goedkopere olie. Ik heb 4 oude tractoren, een vrachtauto en de kadett en een mercedes diesel, en heb met de 15/w40 van de action nog geen problemen gehad of dat ze gigantisch olie gaan gebruiken of lekkages door de dopes (toevoegingen). In de nieuwe volsyntheet zitten soms dopes die oude keerringen en pakkingen aantasten, het effect van thinner in een plastic beker.

Groeten,
Reinier.

zoals ik het had vermeld Knipoog
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines