Holland Kadett B Club Forum
20 April 2024, 03:34:03 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: raam mechaniek  (gelezen 11052 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
veldhuizen
Jr. Member
**
Berichten: 94



Bekijk profiel
« Gepost op: 11 Oktober 2010, 20:47:17 »

hallo,
ik ben mijn kadett weer aan het opbouwen maar kom er niet uit met de raam mechanieken.
kan iemand mij vertellen hoe de kabel hoort te lopen en waar het kleine rolletje hoort?
alvast mijn dank.
mvg jelle veldhuizen
Gelogd
kadett-doc
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 11 Oktober 2010, 21:27:38 »

hoi Jelle,
de kabel loopt via de onderste spanrol naar de bovenste rol, het vernufte hiervan is dat op halverwege van het raammechanisme de staal draad 2 1/2 slag naar binnen loopt en terug komend moet ie ook 2 1/2 slag de andere kant op lopen. als alles goed op draaid dat geeft de rol ook aan, dan werkt het raam probleem loos, maar je moet het alleen nog afstellen op hoogte. is ongeveer nog geen 5 min. werk. het beste en de gemakkelijkste manier is het boven stuk eruit te laten, dan zie je precies wat je doet.

succes ermee 
Gelogd
Mitch
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 11 Oktober 2010, 21:30:09 »

Het raammechanisme van de kadett is niet de gemakkelijkste.

Het losse rolletje dat jij bedoelt hoort denkik onderin. Behoorlijk ver naar de achterkant van de deur.
Als je met je hand binnen in de deur voelt voel je een sleufje waar 1 kant in glijdt. de andere kant dient ergens vast geschroefd te worden.
Hier op het forum staat een link naar een duits kadett-b forum. Daar kun je plaatjes vinden.
Zoek daar dan op 'fenstermechanik' of iets in de richting.

Als je de draad erop legt dien je deze eerst gedeeltelijk op te rollen. Welke kant op is afhankelijk van welke deur.
De draad loopt dan vanaf het katrol naar boven over een wieltje net onder het raam (Ruit moet omhoog zijn!)
Daarna loopt de draad naar beneden, daar zit het raam aan de draad vastgeklemd. Daarna volgt het losse wieltje en loopt de draad terug naar de katrol
Succes!

Mitch
Gelogd
kadett-doc
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 11 Oktober 2010, 21:35:08 »

Het raammechanisme van de kadett is niet de gemakkelijkste.

Mitch

heb hier wedstrijden mee gedaan en binnen 1 min is haalbaar, dus niet zo moeilijk
Gelogd
Mitch
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 12 Oktober 2010, 13:27:15 »

Hahah. Als je eenmaal weet hoe het mechanisme in elkaar steekt is het inderdaad zo gepiept.
Het heeft bij mij echter wel even geduurd, lag ook gedeeltelijk aan de kabel die behoorlijk gaar was.
Gelogd
Marijn caymax
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 25 April 2013, 12:31:55 »

Hallo Iedereen,

Ik heb hetzelfde probleem voor heeft er iemand een plaatje of een link waar ik foto's kan zien, het ligt wss aan mij maar krijg het niet gevonden.

Groeten!
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 25 April 2013, 12:56:20 »



Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Marijn caymax
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 29 April 2013, 13:41:26 »

Heel erg bedankt!!!
Ga het van de week is uitproberen!
Gelogd
Marijn caymax
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 01 Mei 2013, 10:55:43 »

Zijn er bij de Kadett ook verschillende soorten raammechanisme.
Ik heb een Kadett b coupe uit 72 en heb volgens mij maar 2 rolletjes waar mijn kabel kan overlopen en op de tekening staan er 4...
Of wel zijn deze dan afgebroken bij mij???
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 01 Mei 2013, 11:10:57 »

2 rollen lijkt me weinig; ik denk dat deze tekening ook voor de B-2 geldt, maar dat weet ik niet zeker.
In deze tekening lopen twee kabels min of meer parallel verticaal; twee kabels, links en rechts, zijn denk ik nodig om de ruit bij het op-en neerdraaien rechtstandig /rechtlijnig voort te bewegen.
Zou er slechts 1 "trekkabel" aan de ruit trekken, dan zou deze de ruit bij het voortbewegen algauw laten kantelen waardoor de ruit zichzelf zou kunnen vastklemmen.
Met twee verticale kabelbanen heb je meer dan twee rollen nodig lijkt mij.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
hummer
Sr. Member
****
Berichten: 375



Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 01 Mei 2013, 15:50:33 »

Bij mij zitten er maar 2 rollen ter hoogte van de bevestiging op het glas.
Ik heb wel een b2
De kabel loopt in een soort driehoek!

Groeten erik
Gelogd
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 01 Mei 2013, 17:24:07 »

Meer dan dit schema kan ik niet vinden; mocht er nog een ander beschikbaar zijn, dan houd ik me aanbevolen.
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Marijn caymax
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 01 Mei 2013, 18:34:15 »

Ok denk dat ze bij mij ook in een soort driehoek zullen moeten lopen, weet alleen niet goed wat de gemakkelijkste manier is om de draad er dan terug op te leggen en aan te spannen... als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag! alvast bedankt voor jullie reacties!
Gelogd
hummer
Sr. Member
****
Berichten: 375



Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 01 Mei 2013, 20:35:28 »

Ik heb eerst de kabel om de katrol van de slinger gelegd, maar deze nog niet vast gezet .
Daarna de kabel eerst over de bovenste rol en dan over de onderste.
Als je nu het slinger gedeelte vast zet dan zit de kabel mooi gespannen.
Draai een paar keer zodat hij zich een beetje zet.
Nu kun je het raam vast zetten op de kabel!

Gr. Erik
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines