Nou.. seizoen 2017 was van korte duur
Vorige week even lekker met het mooie weer aan het toeren geweest en vlak voordat ik weer thuis was gaf het torretje de geest.
Even wat ratelend geluid uit de motorruimte gevolgd door een oplichtend olie lampje... Direct ontkoppeld en vervolgens gaf de motor nog een paar sputters en sloeg af.
De combinatie van symptomen gaf mij wel gelijk de richting waar te zoeken.
Dus, na een sleep actie terug naar de stalling, de verdelerkap los gehaald en BINGO...
Zie hier een hoop slijpsel
Omdat ook het olielampje ging branden leek het mij zeer aannemelijk dat ook het kroonwiel van de onstekingsunit een tik heeft gehad. Deze drijft immers ook de oliepomp aan
Dus ook maar even de unit uit het blok gehaald..
Inderdaad was het meteen duidelijk dat ook het kroonwiel los zat op de as van de ontstekingsunit.
De onstekingsunit zelf zat vast en kon niet meer draaien.
Dus toch even na-pluizen hoe dit nu heeft kunnen gebeuren.
Bij het verder demonteren zag ik dat de centrifugaal vervroeging in elkaar was gelopen.
De gewichtjes en het draaiende plateau zijn tegen het ontstekingshuis aangekomen en daardoor is de hele handel finaal aan diggelen gedraaid.
NOG NOOIT MEEGEMAAKT...
De boosdoener is uiteindelijk wel gevonden.
Op bovenstaande foto is, bij de inkeping van de rotor, te zien dat daar een een schroefje ontbreekt.
aan de andere zijde is deze nog wel zichtbaar.
Het schroefje (ten minste wat er nog van over is) is wel gevonden..
Het grootse probleem is niet zozeer de ontstekingsunit.. die heb ik nog wel liggen en kan ik zo vervangen.
Maar het kroonwiel zit met een breekpennetje vast op de as van de ontstekingsunit.
Dit breekpennetje heeft gedaan wat ie moest doen, maar helaas zijn de overblijfselen (metaalsplinters etc.) in het carter verdwenen....
Ik ga proberen de motor een paar keer met dunne olie te flushen om te zien of ik de restanten uit het blok kan spoelen..
Lukt dit niet dan zie ik op dit moment even geen andere mogelijkheid dan het blok er uit te halen om het carter schoon te maken en op die manier de restanten te verwijderen..
Maar voor nu geen tijd en veels te mooi weer om in de garage te pielen..