Holland Kadett B Club Forum
22 Oktober 2021, 11:10:19 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: Welkom bij de Holland Kadett-B Club

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 ... 3 4 [5]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: velleman k2543 ontsteking installeren  (gelezen 38966 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
ab
Gast
« Antwoord #60 Gepost op: 01 Juli 2012, 07:29:28 »

kan er ook eens een "echte auto" bewonderd worden. toch?  Knipoog

Je bedoelt, dat JIJ dan ook eens een echte auto (en misschien wel 50) kunt bewonderen Tong
als je zo reageert heeft ie gewonnen... Tong
mijn opmerking is niet negatief bedoeld. vandaar dat "echte auto" tussen haakjes staat.
maar als het toch zo is overgekomen: verontschuldigingen.   Beschaamd

en ja, natuurlijk kan ik dan andere "echte auto's" zien. wat dacht je dan? de d-rekord en b-commodore: die ken ik (nou) wel.

al die carrosserievarianten op één model, waarvan ik de kiemencoupé met de kleine achterlichten de mooiste vind, is toch ongehoord en bijzonder? geen enkel ander merk heeft dat dacht ik.
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #61 Gepost op: 01 Juli 2012, 12:41:30 »

kan er ook eens een "echte auto" bewonderd worden. toch?  Knipoog

Je bedoelt, dat JIJ dan ook eens een echte auto (en misschien wel 50) kunt bewonderen Tong
mijn opmerking is niet negatief bedoeld. vandaar dat "echte auto" tussen haakjes staat.
maar als het toch zo is overgekomen: verontschuldigingen.   Beschaamd
alle bovenstaande opmerkingen waren als grap bedoeld Grijns
scheelt je een verontschuldiging Tong

Kadett B L "super" 1968 LPG
Oly
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #62 Gepost op: 01 Juli 2012, 13:54:30 »

kan er ook eens een "echte auto" bewonderd worden. toch?  Knipoog

maar als het toch zo is overgekomen: verontschuldigingen.   Beschaamd
alle bovenstaande opmerkingen waren als grap bedoeld Grijns
scheelt je een verontschuldiging Tong

Ik vind zeker deze electronica discussie hier passen, neem alleen het feit dat de CIH in beide modellen wordt gebruikt!
ennuh echte auto's:  Grijns  ik heb, hobbymatig, ook een Echte VOORWIELAANGEDREVEN Opel!   Tong

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Corsa A VAN 1.4SI
Olympia A 1970 15S, nog te restaureren.
Kadett A 1965, onder handen.
ab
Gast
« Antwoord #63 Gepost op: 04 Juli 2012, 15:02:07 »

na wat geexperimenteer ben ik tot het volgende gekomen (zie plaatje). eenvoudiger gaat niet.

ik ben eerst bezig geweest met (nog) een voorschakel-tor (zie voorgaande schema) maar zag daar eigenlijk het voordeel niet van in. en aangezien mijn eerste simpele schakeling goed werkte (maar wel  het nodige aan stroom vroeg), ben ik gaan zoeken naar een optimalisatie van mijn eerste ontwerpje.

oly schreef dat 400mA voldoende zou moeten zijn om de BU508 aan te sturen dus ben ik daar op afgegaan (aanpassing weerstanden van 33 ohm). tevens zou er wat meer stroom door de puntjes moeten stromen voor het zelfreinigende vermogen. daar heb ik overigens nog nooit van gehoord. dus daar een weerstand erbij. 100 ohm had ik niet, 150 ohm wel dus de keuze was snel gemaakt. en het scheelt niet bar veel (de stroom door de puntjes).

de nu twee parallel geschakelde weerstanden van 33 ohm worden nog wel warm maar niet meer zo loeiheet als voorheen. er loopt ook minder stroom (rond de 400mA, was meer dan 600mA) dus dan mag dat ook wel. verder heb ik de TIP135 onder de twee 33 ohm-weerstanden geplaatst (was eerst daarboven). deze werkt daardoor nu op een lagere spanning en dissipeert nu minder. de TIP135 wordt nu amper warm. de BU508 wordt ook niet echt warm maar een koelblokje is hier wel toepasselijk. het warmst worden de twee 33 ohm-ers.

alles past makkelijk in de spanningsregelaarbehuizing en werkt feilloos.

wel is het verstandig niet alle '+' bij de bobine vandaan te halen. de TIP135 trek nl ook stroom en als dat via de bobine gaat (en dus ook de voorschakelweerstand) zal de bobine uiteindelijk op een lagere werkspanning werken dan oorspronkelijk de bedoeling is. vandaar 2 'plus-aansluitingen'.

tot slot. ik heb de BU508 beveiligd met een zener van 300V (4 zenerdiodes van 75V in serie). daardoor een condensator met een werkspanning van 680V. deze spanning moet in elk geval boven de afgezenerde spanning. iets kleiners dan 680V kon ik in mijn spullen niet vinden.
ab
Gast
« Antwoord #64 Gepost op: 15 Juli 2012, 14:43:45 »

nog een klein vervolgje (voor de fanatici).

het hier eerder gemelde schema van electuur heeft als voordeeldat het het denderen van de mechanische contactpuntjes voorkomt (denderen is dat de puntjes een paar keer op elkaar stuiteren (schakelen) voordat het tot rust komt. gevolg: even zoveel ontstta er een impuls voor de bobine) en dat de contactduur niet afhankelijk is van de contactpuntjes maar dat de schakeling dat zelf bepaalt.

nu geloof ik niet zo erg in het denderen van de puntjes. als dat zo gevoelig was, dan was zoiets al lang opgelost dus ik zie dat niet direct als een voordeel. het door de schakeling laten bepalen van de contactduur daarentegen wel. het enige wat de contactpuntjes dan nog maar hoeven te doen is contact maken. het is dan onbelangrijk hoe lang dat dan is.

na wat surfen vond ik nog een schema. de sturing van de bobine in dit schema is wel bekend. mij ging het om het schakelingetje wat daar voor af gaat. ik heb het nagebouwd tot en met T3 waarbij ik voor T3 een TIP135 nam en voor T1 en T2 een BC547 (want dat ik ik nog in de doos). ik was benieuwd wat het opleverd.

het schakelingetje werkt leuk. zodra de contactpuntjes gelicht worden (dus het contact wordt verbroken) wordt er een puls van een bepaalde duur gemaakt (de duur is dan de contactduur). het is met deze toevoeging ook niet meer noodzakelijk dat het contact ook uit staat bij een stilstaande motor. er zal immers geen stroom lopen door de bobine dus er zal ook niks doorbranden.

helaas past dit extra's niet meer in het spanningregelaardoosje. mijn simpele schakelingetje werkt nog steeds heel erg leuk en ben nog steeds verbaasd over de mooie stationaire loop van de motor daarmee.
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #65 Gepost op: 15 Juli 2012, 17:05:36 »

Dit lijkt mij een mooie uitbreiding Ab! Ik zie bij R9 een * staan, en geen weerstandswaarde. Waarschijnlijk wordt er in het bijbehorende artikel iets meer over verteld. Weet jij welke waarde hier hoort?

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
ab
Gast
« Antwoord #66 Gepost op: 16 Juli 2012, 08:35:16 »

oei, daar vraag je wat. ik heb alleen het schema gevonden en was nieuwsgierig of het echt wat op zou leveren. het is zo simpel (en gebleken effectief te zijn). je hebt hiermee geen 'zorgen' meer over de contactduur die nog ingesteld moet worden met de puntjes bij het andere supersimpele schema. hier moet alleen een contact gemaakt worden (eigenlijk verbroken want dan wordt de bobine gestuurd). wat wil je dan nog meer?

wat dus die weerstand met een * is weet ik niet. ik heb het gebouwd t/m T3 waarbij T3 de TIP135 is uit mijn eigen ontwerp. de TIP135 zie je op de foto van mijn bouwsel ook op de achtergrond. ik heb een scope aan de 'uitgang' (de collector) gezet met een belasting van 1k. de emmitor lag aan de plus. het signaal aan de collector (het signaal wat de transistor stuurt die de bobine schakeld, de BU508 in mijn geval) is een keurige blokvorm met een vaste tijdsduur vwb de '0-spanning'.

mijn eerdere ontwerp zit nu definitief, weggewerkt in een spanningsregelaardoosje, in mijn rekord en ik blijf me verbazen hoe netjes de motor daarmee loopt. en ik vind het wel prima zo. ik was enkel nieuwsgierig wat deze extra nog zou kunnen doen. maar voor de fanatici onder ons: "go your gang". ik kwam het tegen en wilde het hier niet onthouden. dit extraatje icm mijn ontwerpje zou er dan alsvolgt uitzien (maar zal niet meer passen in een spanningsregelaardoosje).
Pagina's: 1 ... 3 4 [5]   Omhoog
  Print  

Ga naar: