Holland Kadett B Club Forum
16 Mei 2024, 08:16:34 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: '73 Kadett-b Coupé 1.1  (gelezen 78477 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Jinx
Sr. Member
****
Berichten: 407



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #75 Gepost op: 27 Januari 2014, 23:52:35 »

Het is weer een tijdje stil geweest. Ik heb namelijk een Appartement gekocht en helemaal vernieuwd. Als kers op die taart wandel ik nu m'n gang uit tot in de garage van 12m diep! EINDELIJK een goeie plek om te werken aan kadettje!







Gelogd

Jinx
Sr. Member
****
Berichten: 407



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #76 Gepost op: 27 Januari 2014, 23:55:26 »

Het vorige stukje plaatwerk had ik pas gemaakt op de rode hoek die al ingelast was, maar de pasvorm daarvan was verre van ideaal. (hij zou stijler naar onder moeten lopen voor hij verbind met de vloerplaat)

Bijgevolg is dat hoekje verder uitgeklopt tot waar hij wel moet zitten en heb ik een stukje reparatieplaatwerk nuttig gebruikt (was minder werk) tot het past.

Het gewelfde stuk van de vloerplaat wordt gerecycleerd van de vorige poging wellicht.





en nog een fototje van bij het uitruimen van het appartement (oude kasten zijn nu weg!)
Gelogd

Jinx
Sr. Member
****
Berichten: 407



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #77 Gepost op: 28 Januari 2014, 00:04:04 »

En dan nog een vraagje...


Ik heb onder de voorste steun van de voorzetel een roestgat gevonden. Is het eenvoudig om de hele balk te verwijderen? of opereer ik langs onder zodat hij er niet uit moet?
Gelogd

pepe72
Full Member
***
Berichten: 243



Bekijk profiel
« Antwoord #78 Gepost op: 28 Januari 2014, 15:37:47 »

met een puntlasfrees of boor lukt het wel om de balk weg te halen en kan je deze daarna gewoon trg vast punten in de zelfde gaten

ik heb met bijde gewerkt en met een puntlasfrees beschadig je het onder liggend metaal niet zo hard

groetjes peter
Gelogd
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #79 Gepost op: 28 Januari 2014, 17:00:22 »

Wat lekker zeg zo'n grote garage, en knap gemaakt dat plaatwerk, ik zie graag dat mensen het plaatwerk zelf namaken.
Ik verheug mij al op de volgende foto's van het project Grijns

Groetjes Martin.
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #80 Gepost op: 28 Januari 2014, 17:13:29 »

Ja, dat doe ik je zo 1-2-3 niet na. Goed werk
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
kadett-b20
Administrator
Hero Member
*****
Berichten: 1331


Kadett B AeroTop II - 1968


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #81 Gepost op: 28 Januari 2014, 19:50:50 »

Jinx, mooi dat je de boel weer opstart! Ik dacht al dat het een doodgebloed project was geworden. Gelukkig ben je weer bezig!

Vooral foto's posten met je vorderingen, daar kunnen wij met zijn alle van leren!

Ralph
Gelogd

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
pepe72
Full Member
***
Berichten: 243



Bekijk profiel
« Antwoord #82 Gepost op: 28 Januari 2014, 19:58:01 »

plaatwerk is idd wel netjes gedaan .
hoe krijg je er al die vormen zoals die gewelven van de vloerplaat er mooi in .
hier wil ik best wel wat meer uitleg over

groeten peter
Gelogd
reusjep
Hero Member
*****
Berichten: 603


Bekijk profiel
« Antwoord #83 Gepost op: 29 Januari 2014, 08:04:37 »

Ik sluit me bij Peter aan, heb ook nog wel wat te doen op dat vlak!
Gelogd
Jinx
Sr. Member
****
Berichten: 407



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #84 Gepost op: 02 Februari 2014, 15:22:28 »

hoi,

Bedankt voor de leuke reacties!

Ik heb een puntlasboor maar zie op de steun niet zo snel waar de punten zijn. Misschien dat ze aan de onderkant wat duidelijker zijn.

Op verzoek een korte uitleg over hoe je die welvingen er in krijgt.
(let wel dat ik hier zelf heel weinig ervaring mee heb. wil je de experts aan het werk zien moet je naar http://metalmeet.com/forum/ en http://allmetalshaping.com/index.php )

Je kan met metaal maar een bepaald aantal dingen doen om er vorm in te krijgen:
- Knippen
- lassen
- buigen
- strekken
- krimpen




In dit kleine stukje komt een welving (ofwel bead of swage in engels)

De manier die ik hier laat zien laat je toe om veel vormen te maken. Het principe blijft hetzelfde. Voor een bead als deze is dit verre van de makkelijkste manier, maar je hebt er het minste (specialisten-)materiaal voor nodig!

In onderstaand schema zie je de zwarte lijn. Dat is het plaatje dat we nu hebben. Plat!
Waar we naartoe willen is de rode lijn. De totale lengte van deze lijn is langer dan de zwarte. Bijgevolg gaan we het metaal moeten strekken!




Hoe strekken we dan?

Een beetje zoals pizza uitrollen, kan je door het metaal dunner te maken, het langer maken. Met een deekrol en pizza is dat vrij makkelijk. Met metaal is er wat overtuigingskracht nodig!

Wat heb je nodig:
- Een hard vlak oppervlak (in dit geval, de bankschroef of wat later een grote hamer in een bankschroef)
- Een bolkop hamer
(kleine noot hierbij... als je wil dat je achteraf geen plaatje wil met putten en kraters in, zorg er dan voor da je hamer en hard oppervlak perfect vlak zijn! professionals houden hun hamers zo glad dat je je er in kan spiegelen! dat scheelt een stuk opkuiswerk achteraf)




Strekken bekom je door het metaal te pletten tussen je oppervlakten!


Dit is de bead die we gaan maken:



Dus als eerste stap gaan we daar strekken:



Het metaal zal de neiging hebben om op te bollen in de zelfde bollingsrichting als je bolkophamer. Op bovenstaande fotos zou hij dus boller worden richting de bankschroef. In onderstaand voorbeeld zou het naar jezelf toe opbollen.




Het resultaat na een minuutje is dit: Er komt al een beetje vorm in.


Je hebt er wel wat geduld voor nodig Lachebek
probeer je hamerslagen zo goed mogelijk te spreiden! zo wordt het metaal op 1 plek niet te dun!







Je randen zullen nu niet echt scherp zijn. Dit kan je makkelijk verhelpen:






Na ongeveer 15-20 min werk heb je dan dit!





Voor het reeds gemaakte stuk dat op de kadett komt heb ik toch ook even aangeduide waar ik vooral gestrekt heb:
Gelogd

Olaf
Global Moderator
Hero Member
*****
Berichten: 1209


Bekijk profiel
« Antwoord #85 Gepost op: 02 Februari 2014, 15:28:27 »

Mooi stukje vakmanschap!  Lachebek

Groetjes Olaf
Gelogd

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
apex4x4
Hero Member
*****
Berichten: 1631



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #86 Gepost op: 02 Februari 2014, 15:45:21 »

Hey David super goede uitleg
Gelogd

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Jinx
Sr. Member
****
Berichten: 407



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #87 Gepost op: 05 Februari 2014, 23:14:27 »

Vorige week en vandaag de voorste zetelbalk er uit gehaald. pff... wat een werkje! M'n puntlasboor is eigenlijk wat te smal voor deze grote jongens dus ging het niet zo eenvoudig...

Maar hij is er uit en het nieuwe stukje dorpel is te pas gemaakt!



Gelogd

reusjep
Hero Member
*****
Berichten: 603


Bekijk profiel
« Antwoord #88 Gepost op: 05 Februari 2014, 23:30:21 »

Die plaatwerk uitleg is goud waard, waarvoor dank!
Mooi om te zien hoeveel je voor elkaar krijgt. Lachebek
Gelogd
Jinx
Sr. Member
****
Berichten: 407



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #89 Gepost op: 05 Maart 2014, 23:33:25 »

Tijd om deze jongen een permanente plek te geven Lachebek













Nu nog de gaten er rond op vullen. Volgende keer toch pas snijden als ik een passend stuk heb, dan krijg je dat niet Lachebek
Gelogd

Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines