Holland Kadett B Club Forum

Alles over de Kadett-B => Motoren => Topic gestart door: Sjaak Elmendorp op 22 December 2016, 16:48:59



Titel: slecht starten na langer stilstaan
Bericht door: Sjaak Elmendorp op 22 December 2016, 16:48:59
Voor een ieder die dit leest, allereerst fijne feestdagen!

Ik ben de trotse eigenaar van  64-45-NP, 1.1N, een probleemloos karretje met maar een eigenaardigheidje: als-ie langer stilstaat (een paar weken) moet ik wat langer starten voor hij aan slaat (>10 seconden). Hoe langer hij stil staat, hoe langer ik moet starten. Hij start wel altijd en loopt dan gelijk mooi.  Lijkt wel of er dan benzine opgepompt moet worden of zo.

Enig idee, een lek in de carburateur of benzinepomp?

dank!

Sjaak


Titel: Re:slecht starten na langer stilstaan
Bericht door: Freek B. op 22 December 2016, 18:48:14
Bij een lek in de leiding loopt de benzine idd  terug. Maar de vlotter blijft dan wel vol.
Normaal wilt hij dan redelijk snel starten maar valt dan uit.

Lek in de vlotter kan natuurlijk ook. Dan moet de vlotter eerst vol pompen. (Mechanisch dus op startmotor)
Combinatie van de 2 is ook mogelijk


Titel: Re:slecht starten na langer stilstaan
Bericht door: daddyphilipsen op 22 December 2016, 20:48:49
Als een carburateur motor langere tijd stil staat dan verdampt de tegenwoordige benzine volledig en laat veel rommel achter in de vlotterkamer.
Dus als je dan weer wilt starten zal eerst de vlotterkamer weer vol gepompt moeten worden en zal op termijn de carburateur van binnen dusdanig vervuild zijn dat deze eerst schoongemaakt moet worden.


Titel: Re:slecht starten na langer stilstaan
Bericht door: hummer op 22 December 2016, 20:59:09
Ik heb precies hetzelfde euvel. Ik heb het nooit onderzocht maar dacht ook aan verdampen van de benzine.

Gr. Erik


Titel: Re:slecht starten na langer stilstaan
Bericht door: daddyphilipsen op 22 December 2016, 22:32:28
Leuke workaround is het verwijderen van de mechanische benzinepomp en een elektrische benzinepomp. geschikt voor carburateurs, in te bouwen. Dan kun je hem eerst even op contact zetten en wachten tot de vlotterkamer vol is en vervolgens starten.


Titel: Re:slecht starten na langer stilstaan
Bericht door: Giannis86 op 22 December 2016, 22:43:41
Dit heb ik ook en dacht ook aan verdampen van benzine in de carburateur.

Wat wel helpt is de gaspedaal een tweetal keer snel intrappen, loslaten en dan zoals normaal starten. Bij mij start ie dan direct al heeft ie een paar dagen stilgestaan


Titel: Re:slecht starten na langer stilstaan
Bericht door: reusjep op 23 December 2016, 10:13:12
Dan is je vlotterkamer niet leeg en wordt er wat extra benzine ingespoten door de acceleratiepomp. Die reageert namelijk bij diep intrappen van het gaspedaal.
Die elektrische opvoerpompjes ben ik wel erg benieuwd naar. Heeft iemand zoiets al eens gedaan, of is het gewoon een injectiepompje dat je dan overzet?






Titel: Re:slecht starten na langer stilstaan
Bericht door: Olaf op 23 December 2016, 11:28:23
Heeft iemand zoiets al eens gedaan, of is het gewoon een injectiepompje dat je dan overzet?

Let wel even op, een injectiepomp geeft veel meer druk. Je moet echt een pompje hebben voor een carburateur.

Zoiets als deze:
(http://i.ebayimg.com/images/g/KRUAAOSwUV9WnNct/s-l1600.jpg)

Kosten nog geen €10,- in China.

Groeten Olaf


Titel: Re:slecht starten na langer stilstaan
Bericht door: Robbin op 23 December 2016, 13:02:29
Heeft iemand zoiets al eens gedaan, of is het gewoon een injectiepompje dat je dan overzet?

Let wel even op, een injectiepomp geeft veel meer druk. Je moet echt een pompje hebben voor een carburateur.

Zoiets als deze:
(http://i.ebayimg.com/images/g/KRUAAOSwUV9WnNct/s-l1600.jpg)

Kosten nog geen €10,- in China.

Groeten Olaf

Juist klopt ik monteer ook vaak van dat soort pompjes op motoren van boten, voor de kleinere motoren van dat soort membraam/klikpompjes en de grotere(V8) jongens pompen met een wat grotere opbrengst. Werkt ideaal kan gewoon in serie of parallel met je std brandstofpomp of standalone. Standalone geniet mijn voorkeur wand dan word je carter niet volgepompt als je membraampje lekt. parallel doe ik als het puur om het volpompen van de carb gaat dan moet het pompje ook een terugslag klepje hebben. Contact aanzetten en heel even wachten tot de pomp stilvalt en dan starten werkt super.


Titel: Re:slecht starten na langer stilstaan
Bericht door: pepe72 op 23 December 2016, 13:52:59
lijkt mij ook wel interessant mee wat meer info over de hoe juist in te bouwen ???


Titel: Re:slecht starten na langer stilstaan
Bericht door: Robbin op 23 December 2016, 15:00:49
Even heeeel krakkemikkig in elkaar gefrot excuses voor het gekrabbel misschien hebben jullie er iets aan (het zit in mn hoofd en niet op papier :-\ )

(http://i66.tinypic.com/34iqmb5.jpg)

succes.


Titel: Re:slecht starten na langer stilstaan
Bericht door: Freek B. op 23 December 2016, 22:09:27
Wat doe je met dw orginele pomp?

Er af halen en het gat afdichten? Of zonder slangen door laten pompen?


Titel: Re:slecht starten na langer stilstaan
Bericht door: Robbin op 23 December 2016, 23:33:27
Kan beide maar ik zou hem weghalen en een mooi plaatje maken met een pakking dan staat het lekker opgeruimd.


Titel: Re:slecht starten na langer stilstaan
Bericht door: Jeroenvans op 24 December 2016, 11:29:24
er zijn zelfs speciale plaatjes te koop hiervoor.

alternatief is de hevel eraf zagen en terug plaatsen...


Titel: Re:slecht starten na langer stilstaan
Bericht door: ockdet op 24 December 2016, 17:45:52
even  door starten en hij loopt ..... waarom zo veel werk op hals halen   . je kan ook beetje benzine  bij je luchtfilter er in doen


Titel: Re:slecht starten na langer stilstaan
Bericht door: Sjaak Elmendorp op 25 December 2016, 10:10:24
Allen hartelijk dank, het lijkt dus een redelijk normale eigenschap te zijn en aangezien ik met pensioen ben is de oplossing simpel: meer rijden! Maar ik ga zeker een electrische brandstofpomp monteren,

Sjaak


Titel: Re:slecht starten na langer stilstaan
Bericht door: kermitc op 25 December 2016, 13:05:50
heb ook tijdje met 2,4 met webers gereden met elektrische pomp

startte altijd ook winter

moest ook elektrisch voor meer opbrengst

was nogal dorstig



Titel: Re:slecht starten na langer stilstaan
Bericht door: Freek B. op 20 Februari 2017, 16:43:36
De chineese pomp die hier eerder behandelt is maakt nogal veel lawaai. Is dit normaal?

Gr Freek


Titel: Re:slecht starten na langer stilstaan
Bericht door: Robbin op 20 Februari 2017, 16:53:48
een membraam pompje gebruikt zeker? zou die zoiezo in de rubbers hangen of zetten anders resoneert het door de hele wagen


Titel: Re:slecht starten na langer stilstaan
Bericht door: Freek B. op 21 Februari 2017, 22:17:33
een membraam pompje gebruikt zeker? zou die zoiezo in de rubbers hangen of zetten anders resoneert het door de hele wagen

Ik denk het wel, heel de auto trilt er in ieder geval van.
iemand een link naar een betaalbaar stil pompje?


Titel: Re:slecht starten na langer stilstaan
Bericht door: Robbin op 21 Februari 2017, 22:35:14
http://www.vwwebwinkel.nl/30.-brandstof-inlaat/benzinepomp/benzine-pomp-electrisch/?utm_source=twenga&utm_param=eyJlcyI6MCwicyI6ODY5NTUxNywiY2kiOiIwYWYzYmQ3MTAyYTQwZDIyNTQ3NDNhZjI3YTcwYTQ4ZCIsImkiOiIxODIyMTc3MzY4MjMzMDkyNDcwIiwidHMiOjE0ODc3MTI2OTAsInYiOjMsInByIjoyMy45NywiYyI6NzQ3MjIsInAiOjE2NzB9&utm_campaign=twenga&utm_medium=cpc


Titel: Re:slecht starten na langer stilstaan
Bericht door: Robbin op 21 Februari 2017, 22:38:48
Deze had ik op mn kever en mini maar wel op kleine swingrubbertjes hoorde je niks van wel zorgen dat een pompje onder het nivo zit van je tank inhoud


Titel: Re:slecht starten na langer stilstaan
Bericht door: Gert op 15 December 2017, 16:08:28
Aansluitend op dit al wat oudere thema.
Ook mijn Olympia-A start na langere tijd stilstaan (paar weken) zeer moeizaam. Klinkt naar brandstoftekort.
Nu, na 2-2,5  maand stilstaan is de vlotterkamer leeg en ook de benzinefilter halverwege mechanische pomp-carburateur staat leeg.
Zou kunnen duiden op lekkage maar ik zie /zag geen lekkage, rook wel regelmatig benzinelucht.
De motorolie is op normale dikte en ruikt naar olie; het lijkt mij niet dat er benzine vanuit de pomp+filter in het carter lekt.
Mijn idee is de benzine middels een elektrisch pompje aan te voeren (goede pomp, geen herrieschopper) en dit pompje niet via de contactsleutel aan te zetten, maar met een niet in het oog liggende extra schakelaar (diefstalpreventie)
Om het origineel beeld te behouden, zou ik de mechanische pomp willen laten zitten en het in-en uitgaand slangetje koppelen. "Pompt" hij lucht rond en kan er ook geen vuil in komen.
Is zo'n pompje voorzien van een drukgevoelig element dat de pomp uitschakelt zo gauw de vlotterkamer vol is en de vlotternaald de instroomopening afsluit?


Titel: Re:slecht starten na langer stilstaan
Bericht door: Robbin op 15 December 2017, 18:05:27
Aansluitend op dit al wat oudere thema.
Ook mijn Olympia-A start na langere tijd stilstaan (paar weken) zeer moeizaam. Klinkt naar brandstoftekort.
Nu, na 2-2,5  maand stilstaan is de vlotterkamer leeg en ook de benzinefilter halverwege mechanische pomp-carburateur staat leeg.
Zou kunnen duiden op lekkage maar ik zie /zag geen lekkage, rook wel regelmatig benzinelucht.
De motorolie is op normale dikte en ruikt naar olie; het lijkt mij niet dat er benzine vanuit de pomp+filter in het carter lekt.
Mijn idee is de benzine middels een elektrisch pompje aan te voeren (goede pomp, geen herrieschopper) en dit pompje niet via de contactsleutel aan te zetten, maar met een niet in het oog liggende extra schakelaar (diefstalpreventie)
Om het origineel beeld te behouden, zou ik de mechanische pomp willen laten zitten en het in-en uitgaand slangetje koppelen. "Pompt" hij lucht rond en kan er ook geen vuil in komen.
Is zo'n pompje voorzien van een drukgevoelig element dat de pomp uitschakelt zo gauw de vlotterkamer vol is en de vlotternaald de instroomopening afsluit?


De meeste elektrische benzinepompjes voor carburateur motoren leveren tussen de 0,3 en 0,6 bar en kunnen gewoon in serie met de bestaande brandstofpomp worden gemonteerd. de originele mechanische brandstofpompen persen in het algemeen ook tussen de 0,2 en 0,7 bar.
(dit type zou kunnen en is het klik type voor kleine motoren http://www.hoogstra-autosport.nl/index.php?route=product/product&path=94_57_140&product_id=176)
deze soort pompjes heb ik vaker gebruikt op kevers en zijn lekker klein en mits goed gemonteerd hoor je ze niet of amper met de motor uit.
Ze leveren zat volume zo'n 90ltr/uur.
je hoort ze klikken tot je carb vol zit en slaan dan af. Het gaat met het contact aan van toketoketoketok....dan is het stil en weet je dat je vlotter vol zit en dan start je ;D en zal hij zo af en toe een tokje doen om je carb op peil te houden.
 
mocht je dan toch nog te veel druk hebben zodat je carb gaat overflowen dan kan er heel simpel een draai druk-regelaartje tussen zetten.
(dit type zou ertussen kunnen 1-5 psi is 0,07bar tot  0,35bar  http://www.hoogstra-autosport.nl/index.php?route=product/product&path=94_105&product_id=1173)

de linkjes zijn enkel als voorbeeld bedoeld ;)


Titel: Re:slecht starten na langer stilstaan
Bericht door: Gert op 15 December 2017, 21:25:56
Als hij in serie komt met de bestaande benzinepomp, moet deze laatste dan niet ook pompen om de benzine naar de vlotterkamer te krijgen en moet dat pompen dan in eerste instantie ook d.m.v. de startmotor gebeuren?
Door alleen elektrisch te pompen kan de vlotterkamer gevuld worden, waarna je bij het starten direct brandstof beschikbaar hebt.
Ik zal, zo gauw ik tijd (en zin) heb de benzinepomp eens demonteren, de werking ervan uitproberen en de aansluitingen+leidingen controleren op ondichte plekken.
Daarna valt te overwegen een elektrisch pompje te monteren.
We zullen zien.


Titel: Re:slecht starten na langer stilstaan
Bericht door: Robbin op 15 December 2017, 22:12:12
Mechanische benzinepomp is niets meer dan een membraam met een zuig en een persklepje. het membraam beweegt op en neer zolang je vlotterkamer niet vol is, is de vlotterkamer vol dan beweegt je membraam ook niet doordat deze word opgedrukt door een veer.
Vaak is de zuigklep na enige tijd stilstaan droog of lek en zal de benzinepomp niet lekker meer aanzuigen of hij zuigt wel aan maar doordat hij niet lekker afdicht de benzine met de neergaande slag weer terug stuwen in de aanzuig zijde.

Een elpomp in serie met de orig mech pomp gaat prima de benzine van de el pomp kan vrij door de mech pomp heen door die klepjes.
Echter enige kant tekening ...is het membraam vd mech pomp lek dan is er een kans dat er benzine in het carter terecht komt. Dit komt niet heel vaak voor omdat er bij de meeste mech benzine pompjes een klein gaatje onder in de behuizing zit om eventuele lek benzine af te laten.

Mijn persoonlijke voorkeur is daarom ook de el pomp als standalone op de bouwen. En let op het zijn bijna altijd perspompjes dus het beste onder de tank inbouwen. De wat duurdere types geven meestal ook aan wat de maximale aanzuighoogte is.


Titel: Re:slecht starten na langer stilstaan
Bericht door: apex4x4 op 15 December 2017, 22:27:56
Heeft een elektrische benzinepomp geen retour nodig naar de benzinetank ?? Een kadett-b heeft namelijk geen retour opening op de tank ??


Titel: Re:slecht starten na langer stilstaan
Bericht door: Jeroenvans op 15 December 2017, 22:46:09
Heeft een elektrische benzinepomp geen retour nodig naar de benzinetank ?? Een kadett-b heeft namelijk geen retour opening op de tank ??
nee de elektrische pomp doet exact hetzelfde als de mechanische pomp maar dan elektrisch. er hoeft dus verder niets aangepast te worden.