Hallo allemaal,
Eind 2015 heb ik mijn eerste auto gekocht, een b kadett. De wagen was er slecht aan toe, er zat namelijk veel las werk aan de bodem.
Hier wat foto's van toen ik de auto kocht:
De auto toen eerst eens goed schoongemaakt en bekeken wat er moest gebeuren.
De voorremmen waren slecht dus eerst nieuwe schijven en blokken gemonteerd. Vervolgens een andere versnellingsbak omdat de oude erg gierde en de kilometer teller aandrijving defect was. Omdat de accu ook niet goed bij laden wat draden naar de spanningsregelaar vervangen en overal de oxidatie verwijderd. Toen de accu weer bij laden ook gelijk alle verlichting gerepareerd. Na dit alles dacht ik een heel eind op de goede weg te zijn dus de auto laten voorkeuren bij de garage, het ophalen van de auto was daarentegen geen pretje.
Ik kreeg van de garage een waslijst vol met apk punten, van remslang bevestiging tot rotte bodemplaat.
Vervolgens in al mijn vrije uurtjes toch maar gaan lassen en slijpen, na heel wat brandplekken en vloeken later was de nieuwe bodem en binnen dorpel klaar ik was er zelf best wel tevreden mee.
Hier de foto's van de nieuwe bodem:
Toen dit klaar was de auto omhoog gezet en de onderkant aangepakt ook hier was het een en ander krokant geworden. De stabilisatie montagepunten van de achteras, de steunpunten van de achterveren, wat stukjes dorpel, en aan de voorkant in de 'slinger' de rechter chassisbalk.
Na al dit laswerk begon het leukere werk, het vervangen van de gordels, de stuurkoppeling vervangen, fusee hoesjes vervangen, achterremmen afstellen en zo nog wat zaken. Omdat voor dit alles veel onderdelen nodig waren een donor kadett erbij gekocht hieruit heb ik in eerst instantie de stoelen gehaald en nog erg veel kleine onderdelen. Ook staat het vervangen van de versnellingsbak nogmaals op de planning omdat de eerder aangeschafte versnellingsbak in neutraal erg staat te zoemen (waarschijnlijk het prislager)
Na dit alles de kadett nogmaals naar de keuring gebracht de auto was helemaal goedgekeurd op de stuurkoppeling na, deze had ik al uitgewisseld met de donor maar ook de stuurkoppeling uit de donor was niet goed genoeg. Een nieuwe stuurkoppeling gehaald en volgende dag gelijk af laten melden. De kadett had na een half jaar eindelijk een verse apk!
Het plan was om de kadett eerst instantie in de kleuren te laten waarin hij kwam dit mede omdat alle rubbers meegeschilderd waren en dus bij een nieuwe kleur ook alle rubbers vervangen moesten worden, na een week of wat toch maar besloten om het nu netjes af te maken er zat inmiddels al zoveel tijd in. Dus alle ramen gedemonteerd en aan het schuren gegaan. Omdat er zeven verschillende kleuren op de kadett zaten was dit een inmense klus. Omdat helemaal schuren niet te doen was de auto eerst meerdere malen in de afbijt gezet tot ik op de een na laatste kleur laag zat. Vanaf deze laag weer gaan schuren tot ik weer aan kwam bij het opel blauw. Vervolgens met de auto naar de spuiter gegaan om te vragen wat de mogelijkheden waren en wat er nog moest gebeuren. De auto was nog niet klaar om gespoten te worden, dit omdat er nog altijd allerlei contrasten tussen de originele grondlaag en de blauwe opel kleur. In overleg met de spuiter dus besloten om de auto helemaal kaal te maken tot op het staal. Ook hier ging een gigantische hoeveelheid tijd in zitten maar twee weken geleden was het zover de auto kon weg gebracht worden naar de spuiter. Het was een aardig gezicht om de auto van alle kanten te zien glimmen.
Ondertussen ook nieuwe rubbers besteld om de ramen straks weer te kunnen monteren.
Hier de auto bij de spuiter in de werkplaats inclusief alle losse onderdelen:
De auto wordt Monza blauw (nummer 235) de originele kleur, nu op het resultaat wachten.
Groeten Jorrit Smit