Holland Kadett B Club Forum
14 Mei 2024, 11:13:31 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
 
   Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: achterruitverwarming  (gelezen 34267 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
wgortenmulder
Hero Member
*****
Berichten: 1081



Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 10 Mei 2011, 07:52:03 »

Mensen even een vraagje over de achterruitverwarming.

Ik heb een mooi achterruitje met een orginele achterruitverwarming.
Op het oog is het verwarmingsspiraal in zeer goede conditie... geen beschadigingen zichtbaar op 2 draden na, daar heeft namelijk een sticker op gezeten. Deze heeft zich op de draden gebrand en de coating licht beschadigd.

Voordat ik deze ruit  ga inbouwen in mijn project leek het mij verstandig eerst het geheel eerst is door te meten.

Het verwarmingselement is op de aansluitpunten met de multimeter gewoon door te meten.
Echter met de mulitimeter aan 1 aansluiting en dan op de draden meten (ongeacht waar) lukt niet.
Het lijkt wel of de draden zijn afgeseald met een niet geleidende beschermlaag. 
KLOPT DAT?Verbaasd??
Gelogd

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 10 Mei 2011, 09:04:39 »

het is mij bij mijn vorige coupé ook niet gelukt de draden goed door te meten.
Ze leken aardig in orde, maar werken ho maar.
Als hij het wel gedaan heeft, maar een paar draden niet meewerkten, zou het kunnen dat de rest teveel te verwerken heeft gehad?

Misschien 12V er op en dan de temp. van de draden meten? Met een digitale termometer is het temp. verschil misschien te meten?
Dan weet je in ieder geval wat er wel warm wordt en kun je je zoektocht beperken?
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
wgortenmulder
Hero Member
*****
Berichten: 1081



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 10 Mei 2011, 09:59:17 »

Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken Gert.
Ik had er gisteren even een acculader op aangesloten om te proberen.... maar die heeft te weinig vermogen denk ik.
Dus binnenkort maar is even op de auto zelf aansluiten om te kijken in hoeverre het element werkt.

Gelogd

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
kwadettilac
Hero Member
*****
Berichten: 514



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 10 Mei 2011, 10:36:38 »

Hoi Wouter,
je kan er ook gewoon 12volt van de accu opzetten, en in serie een amperemeter.
Als je geen stroom meet is de verwarming defect. Indien er wel een stroom te meten valt werkt in ieder geval een gedeelte van de verwarming nog.
Succes.
Gelogd

Auto's jonger dan de bestuurder missen karakter daarom:
Olympia A Coupé 1.9S (Origineel) BJ 1969, 204 Kosmosblau met zwart vinyldak.
Kadett-B Car-A-Van 5deurs 1.2S BJ 1968 Lago Blauw met wit dak (www.mijnalbum.nl/Album=ENVVHO3C).
Cadillac Sedan De Ville BJ 1959.
wgortenmulder
Hero Member
*****
Berichten: 1081



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 10 Mei 2011, 11:24:31 »

Hoi Erwin,

Ik heb ff geen losse accu bij de hand, dus sluit ik de ruit van het weekend gewoon even aan in de kadett zelf. (lijkt mij minder werk dan de accu er uit halen en weer allemaal draadjes opzoeken).
Ik zal inderdaad even kijken met een amp metertje ertussen...
Weet iemand toevallig het Wattage van een "goede" achterruitverwarming of hoeveel amp er doorheen zou moeten lopen?
Gelogd

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
wgortenmulder
Hero Member
*****
Berichten: 1081



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 11 Mei 2011, 07:47:08 »

Ik kon het toch niet uitstaan, dus ik heb gisterenavond gelijk de ruit maar op de auto aangesloten om te testen.
10 minuten aan gezet en ....helemaal niets.
Geen draadje dat warm wordt, terwijl er wel spanning op staat.
Nu heb ik de hele achterruitverwarming met een sterke loup nagekeken en ....... ik moet concluderen dat het element niet meer te redden is.
Er zitten veel kleine breukjes/brandplekjes in de draden. Herstellen met conductieve verf gaat niet helpen.
Ik denk dat als je een breukje hersteld dat de draad een paar cm verderop weer doorbrand, aangezien de algehele conditie van de draden na 40 jaar behoorlijk is terug gelopen.

 









Gelogd

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 11 Mei 2011, 08:18:35 »

dat was bij mijn rode coupé ook het geval.
Op vele plakken is de draad slecht en op de slechtste plek is hij door. Als je die plek repareert/overbrugt brandt de daarop slechtste plek door, enz.
Ik verbeelde mij zelfs bij dit doorbranden een miniem rookwolkje waar te nemen   Huilen
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
wgortenmulder
Hero Member
*****
Berichten: 1081



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 11 Mei 2011, 08:32:00 »

Dat zou heel goed kunnen Gert,
Ik zit nu heel met het idee in mijn achterhoofd om een losse plakverwarming aan te scheffen en deze heel voorzichtig over de bestaande draden van deze achterruit te plakken.
Op die wijze krijg je een achterruitverwarming die "min of meer" werkt  Ik weet het niet en op het eerste gezicht lijkt het alsof er een orgineel verwarmingselement in zit  Rollende ogen   ... soort van kunst en kitsch... haha
Gelogd

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
reusjep
Hero Member
*****
Berichten: 603


Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 11 Mei 2011, 10:02:15 »

Enig idee waar zo'n losse verwarming is aan te schaffen? Heb ze nog nooit ergens te koop gezien.
Gelogd
Wouter
Sr. Member
****
Berichten: 319


Helaas geen Kadett meer.


Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 11 Mei 2011, 10:13:24 »

Enig idee waar zo'n losse verwarming is aan te schaffen? Heb ze nog nooit ergens te koop gezien.

Ze zijn erg lastig te krijgen. (bijna nergens meer te koop)

Je kunt ze eventueel uit Amerika halen: KLIK
Geen idee over kwaliteit e.d.
Gelogd

Helaas geen kadett meer...
Gert
Hero Member
*****
Berichten: 2546



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 11 Mei 2011, 10:18:33 »

In de Kadett-B periode waren die opplakbare achterruitverwarmingen  een normaal iets die je bij de automaterialenzaken kon kopen.
Of dat nu nog kan Verbaasd  Het waren toen geen losse draden die achterbleven, maar kunststof "vensters" die je op de achterruit plakte.
Achterruitverwarming voor het gewone volk. Ook dat hadden wij niet; mijn ouders hadden kinderen op de achterbank met een zeemleren lapje; werkt ook en lekker voordelig  Grijns
Gelogd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Wouter
Sr. Member
****
Berichten: 319


Helaas geen Kadett meer.


Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 11 Mei 2011, 10:26:36 »

In de Kadett-B periode waren die opplakbare achterruitverwarmingen  een normaal iets die je bij de automaterialenzaken kon kopen.
Of dat nu nog kan Verbaasd  Het waren toen geen losse draden die achterbleven, maar kunststof "vensters" die je op de achterruit plakte.

Deze zijn nu niet meer verkrijgbaar. (tenminste ik kan ze nergens meer vinden in Nederland)

Achterruitverwarming voor het gewone volk. Ook dat hadden wij niet; mijn ouders hadden kinderen op de achterbank met een zeemleren lapje; werkt ook en lekker voordelig  Grijns

Tegenwoordig heeft elke auto standaard achterruit verwarming. Vroeger hadden de mensen daar kinderen voor...  Lachen
Gelogd

Helaas geen kadett meer...
wgortenmulder
Hero Member
*****
Berichten: 1081



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 11 Mei 2011, 10:28:30 »

Hmm,
ik moet zeggen dat ik nog niet heb gezocht waar ik ze zou kunnen kopen.
Toen ik mijn kadettje nog voor dagelijks gebruik had heb ik er een gekocht bij de halfords. Maarja dit was circa 10 jaar geleden.
Dit waren 2 dikke metalen plakstrippen die links en rechts op de ruit werden geplakt met daar tussen 9 draden van een soort aluminium/lood achtig plakfolie van circa 2mm breed.

Gelogd

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
kadett-b20
Administrator
Hero Member
*****
Berichten: 1331


Kadett B AeroTop II - 1968


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 11 Mei 2011, 22:01:39 »

Er bestaat nog een mogelijkheid:
De eerste serie van de B-kadett kon als optie worden uitgerust met een ontwasemingsinstallatie voor de achterruit. Deze bestond uit een blower met slangen en blaasmondjes, die onder de hoedenplank werd gemonteerd, zie foto:


Nu is deze optie eigenlijk nergens meer te vinden, maar met behulp van 1 of meerder computer ventilators, en wat creatief denkwerk, is dit wel zelf na te maken.

In een perfect herstelde kadett is dit waarschijnlijk niet de mooiste oplossing, maar eigenlijk is er niks van te zien!

Ralph
Gelogd

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
wgortenmulder
Hero Member
*****
Berichten: 1081



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 12 Mei 2011, 07:19:46 »

Gisteren even een 4-tal verschillende automaterialenzaken binnen gelopen om is navraag te doen naar een losse achterruitverwarming.
Iedereen kende ze maar niemand heeft ze meer in het assortiment en ze kunnen inderdaad ook niet meer besteld worden. Boos
Dus hier in NL wordt het lastig om eraan te komen.

Het linkje dat Wouter aangaft, heb ik bekeken. Wellicht is dat een aardige om er 1 uit amerika te bestellen.
Ze zagen er niet onaardig uit en je kunt het verwarmingselement ook los bestellen. Dus zonder aansluitdraden en schakelaars. Wel handig want dat heb ik er toch allemaal al in zitten.

Die ventilator optie onder de hoedenplank is op zich ook wel een geinig idee.
Maar daar moet ik denk ik wel het een en ander voor aanpassen aan de auto... en dat voel ik weinig voor.
Zeker als je bedenkt dat ik de achterruitverwarming in mijn kadettje eigenlijk/waarschijnlijk nooit zal gebruiken.
Gelogd

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines