Holland Kadett B Club Forum

Alles over de Kadett-B => Aandrijving => Topic gestart door: DDC op 25 Juli 2016, 13:13:14



Titel: Olie lek tussen versnellingsbak en achteras. Wat moet ik vervangen?
Bericht door: DDC op 25 Juli 2016, 13:13:14
Heb bij onze kadett een mooie lek vanaf de versnellingsbak. Lijkt te lekken tussen de as en de versnellingsbak. Nu moet de bak er toch onderuit, heb er een ander voor staan. Maar wat moet er dan vervangen worden om het lekken te stoppen, en moet dit op de as vervangen worden of in de bak.

Heb inmiddels een 1200 versnellingsbak staan die ik er uiteindelijk onder wil leggen, maar moet deze nog schoonmaken. In een grote bak met diesel leggen en in laten weken?


Titel: Re:Olie lek tussen versnellingsbak en achteras. Wat moet ik vervangen?
Bericht door: ockdet op 25 Juli 2016, 15:18:38
ik zou  eerst met je bak naar de carwas gaan hogedruk schoonspuiten  dan ben je meeste troep al kwijt  wat betreft  de kering die kan je zien zitten achter op de bak   maar kan zijn dat  op de nieuwe bak die je wil plaatsen  de kering nog wel goed is . en ik  zou voor  je de andere bak monteert de bak  aan de binnen kant  even schoonspoelen  met benziene  en als je hem gemonteerd hebt   er nieuwe olie op doen 
de steekas  mag geen roest op zitten anders is je kering zo weer stuk  en de steekas goed vet in doen  daarna plaatsen   


Titel: Re:Olie lek tussen versnellingsbak en achteras. Wat moet ik vervangen?
Bericht door: DDC op 25 Juli 2016, 20:12:22
http://www.opel-classic-parts.com/nl/S037_Krimpring_oliekering_en_papierpakking_wiellager/A1232_Oliekeerring_steekas_LR_Kadett_B_Olympia_A_GT_1966-69_1579l.html

Deze heb ik dan nodig toch?
Roest zit er hoop ik niet op, zal ook wel niet gezien de hoeveelheid vet die erop zit


Titel: Re:Olie lek tussen versnellingsbak en achteras. Wat moet ik vervangen?
Bericht door: wgortenmulder op 25 Juli 2016, 20:23:15
Nope... die zijn van de steekassen in de achteras.
deze zou je moeten hebben:

http://www.opel-classic-parts.com/nl/S007_Hoofdgroep_7_Versnelling/101_Oliekering_versnellingsbak-aandrijfas/A614_Oliekeerring_einde_versnellingsbak_Kad_A_B_C_GT_MaAsc_A_B_1963-78_1012l.html (http://www.opel-classic-parts.com/nl/S007_Hoofdgroep_7_Versnelling/101_Oliekering_versnellingsbak-aandrijfas/A614_Oliekeerring_einde_versnellingsbak_Kad_A_B_C_GT_MaAsc_A_B_1963-78_1012l.html)

Mvg
Wouter


Titel: Re:Olie lek tussen versnellingsbak en achteras. Wat moet ik vervangen?
Bericht door: DDC op 25 Juli 2016, 20:57:44
OK super thank voor het snelle reageren.  Maar dit is enkel een ring of een  lager? Probeer te visualiseren wat ik ga tegen komen bij het klussen


Titel: Re:Olie lek tussen versnellingsbak en achteras. Wat moet ik vervangen?
Bericht door: wgortenmulder op 25 Juli 2016, 21:22:30
Dit is enkel een afdichtingsring.
Meer zit er niet.
de oude zul je er met een tang oid uit moeten trekken.
bij het plaatsen van de nieuwe moet je wel wat voorzichtiger te werk gaan en zorgen dat deze goed vlak in de huizing van de versnellingsbak valt.
is niet een heel ingewikkeld klusje.


Titel: Re:Olie lek tussen versnellingsbak en achteras. Wat moet ik vervangen?
Bericht door: DDC op 25 Juli 2016, 21:45:47
Draait deze mee met de as dan? Of "slijt" hij langs langzaam tussen het stilstaande en bewegende gedeelte van de versnellingsbak? 



Titel: Re:Olie lek tussen versnellingsbak en achteras. Wat moet ik vervangen?
Bericht door: Jinny op 26 Juli 2016, 13:35:37
Zit vast in de bak, en de as draait in de afdichting.
De lippen zorgen voor de afdichting... (een beetje als wanneer je met je vrouw... laat maar...  ;D )


Titel: Re:Olie lek tussen versnellingsbak en achteras. Wat moet ik vervangen?
Bericht door: DDC op 27 Juli 2016, 08:27:38
Aaa dus:

As     Ring     Bak
            ______/
---------||
=====||====
---------||_____
                     \


Waarbij de As, ring en bak alle drie in beweging zijn?


Titel: Re:Olie lek tussen versnellingsbak en achteras. Wat moet ik vervangen?
Bericht door: Gert op 27 Juli 2016, 10:44:33
Volgens mij draait de bak niet rond, de simmering zit "vast" in de bak en beweegt dus ook niet. De uitgaande as draait wel (als je tenminste rijdt) waarbij de binnenrand van de simmering d.m.v. een spiraalveer tegen de roterende as wordt gedrukt. Zo dicht hij dan af.


Titel: Re:Olie lek tussen versnellingsbak en achteras. Wat moet ik vervangen?
Bericht door: DDC op 29 Juli 2016, 08:33:49
Na de vakantie ga ik er aan beginnen. Nogmaals bedankt voor het meedenken!