|
Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: bcoupe25 op 08 Juni 2007, 18:40:00 waar moet ik op letten als ik mn motor ga vervangen door een 1.2 met dubbelen carurator's????? want mn motor die er nou in zit heeft geen vut meer voor (dik 700 km in 1 dag gereden) de koppeling is ook op van de 1.1 en van de 1.2 is goed maar waar moet ik op letten?? :(
Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: Jinx op 26 Mei 2007, 16:46:00 in principe moet je enkel rekening houden met je dubbele carbu die nu iets meer plaats inneemt. maar het blok van een 1.1 en een 1.2 zijn exact hetzelfde, zo ook het onderstel etc. Dus dat zou een makkie moeten zijn.
over de koppeling ... weet ik niet. drukgroep valt niet altijd terug te gebruiken etc... Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: bcoupe25 op 26 Mei 2007, 17:06:00 ok en gaat toch gas in dus om het verbruik hoef ik me niet druk temaken maar moet lukken
Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: Paul op 28 Mei 2007, 17:01:00 De gas stangen lopen bij een dubbele carburateur anders. Ik weet niet of je ze al hebt maar het is wel handig als je het kleppendeksel erook bij krijgt.
Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: bcoupe25 op 30 Mei 2007, 19:20:00 klepdeksel heb ik niet maar als daar een als daar een gastang beugel op zit dan maak ik die er wel op en ik heb mn motor binnen ziet er nu beter uit in mat zwart
Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: bcoupe25 op 01 Juni 2007, 22:10:00 help
ik heb een probleempje ik heb mn 1.1 er uit gehaalt en zit nu een 1.2 maar had geen carb er van dus nu heb ik de 1.1 er op zitten maar schiet niet op is niet echt vooruit tebranden zit er verschil in de sproeiers???? want hij huppelt om het zo tezeggen met constante snelheid en als ik volgas doe dan heb hij het niet en de snelheid is er ook niet tevinden Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: Jinx op 01 Juni 2007, 23:07:00 sproeiers en venturi zijn idd anders.
Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: bcoupe25 op 02 Juni 2007, 20:03:00 ik heb nu (als het goed is een 1.2) er op zittenmaar nog steeds huppelen dus maandag de klepdeksel er af en kleppen stellen want vind het wel erg stil daar onder
Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: bcoupe25 op 03 Juni 2007, 06:19:00 kan het zijn dat de kleppen testrak staan dat de motor niet helemaal goed werkt want als ik volgas doe dan trekt hij wel maar als ik constant het zelfde sneleid hou dan gaat hij stoteren/inhouden
Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: Chippie op 03 Juni 2007, 19:16:00 Tja... beetje moeilijk te bepalen vanachter een computer he?
Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: topcat op 03 Juni 2007, 19:20:00 ligt eraan waar de computer staat
Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: Paul op 03 Juni 2007, 19:31:00 Als de kleppen niet goed staan gaat ie vooral stationair erg onregelmatig lopen. ALs ie bij 80 a 90 schokkerig rijd zit het 'm meestal in de ontsteking. Of het staat niet goed of er zit teveel speling op de as van de verdeler, even potje overzetten van de 1.1 als het bij die wel goed was.
Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: bcoupe25 op 03 Juni 2007, 19:57:00 stationair loopt hij heel mooi hij houd in bij constante snelheid en word iedere keer erger dus morgen kleppen kijken en anders onsteking over zetten en anders weet ik het ook niet
Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: Paul op 03 Juni 2007, 20:58:00 Kleppen stellen kan in ieder geval geen kwaad, maar het zit hem in de ontsteking.
Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: bcoupe25 op 03 Juni 2007, 21:30:00 toch wel?? dus de contact punten vernieuwen??? en gelijk afstellen ? want zit echt met mn handen in het haar
Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: Gert op 03 Juni 2007, 21:41:00 Als je het doet, doe het dan meteen goed:
-bougies+kabels -verdelerkap+rotor -puntjes+condensator En dan meteen goed afstellen: Misschien is de volgende info je reeds bekend, maar wie weet, heeft iemand er iets aan: De volgorde: -eerst stel je de contacthoek af; een ietswat verwarrende term. Draai de motor zover rond dat het hamertje van het contactpuntje maximaal opgetild is. Verdraai de grondplaat van het vaste contactpunt nu zover, dat de opening 0,4 mm. breed is. Is deze opening groter dan zullen bij draaiende motor de puntjes langer openstaan (grote contacthoek, meer dan 50 graden), en is deze afstand kleiner dan staan de puntjes korter open (kleine contacthoek, minder dan 50 graden) Bij maximale opening is de afstand tussen de puntjes nu 0,4 mm. Nu stel je de ontsteking af; je bepaalt het tijdstip waarop de vonk ontstaat. Er ontstaat een vonk als bij draaiende motor de puntjes zich openen. Het is dus van belang, dat de puntjes op het juiste moment van elkaar gaan en wel als de zuiger zich in het bovenste dode punt bevindt. Dit punt bepaal je door de markering op het V-snaarwiel en de markering op het distributiedeksel precies op elkaar te zetten; dan staat de zuiger in het bovenste dode punt. Wijst de rotor dan ook nog schuin rechts naar voren dan heb je het BDP van cilinder 1. Op dat moment moeten bij draaiende motor de contactpuntjes openen. Dit kun je bij stilstaande motor controleren/instellen m.b.v. een 12V proeflampje. Één pool van het lampje sluit je aan op bobinecontact nr.1 (de - pool van de bobine, hoort groen te zijn, de bestaande verbinding moet ook gewoon blijven, dus bij elkaar op zetten) en het andere contact ergens aan de massa. Zet de motor op contact (niet starten), draai de klemband onder aan de voet van de verdeler iets los (lastig bij te komen, 13 mm. ring of steek). Nu kun je het hele verdelerhuis in het motorblok verdraaien, en door dit verdraaien be?nvloed je het moment van openen van de puntjes. Verdraai het hele huis nu zodanig, dat je bij voorzichtig heen en weer draaien het proeflampje aan en uit ziet gaan. Dit is het moment van openen. Draai de klembeugel van het verdelerhuis weer vast. Over contact hoek: met de voelermaat meet je de grootte (in mm.) van de opening tussen de contactpunten bij maximale oplichting door de nok op de as. Deze moet dus 0,4 mm. Electronisch kun je deze opening ook meten , maar dan in graden. De as draait rond (1x=360 graden). De nok tilt de hamer op; heb je de puntjes precies op 0,4 mm. gesteld, dan draait de as precies 50 graden rond tussen het tijdstip van openen tot sluiten. Heb je een te grote opening ingesteld, dan duurt het langer voor de puntjes weer sluiten en dan draait in die langere tijd de as dus verder rond over een groter aantal graden. Dan is de contacthoek dus groter dan 50 graden, en bij een kleinere opening dus minder dan 50 graden. Hoogste punt=puntjes maximaal open=0,4 mm. als dat precies zo is, dan moet de contacthoek dus goed zijn. Nu V-snaarwiel markering en distributiedekselmarkering op elkaar zetten. Waar wijst de rotor dan heen? Als het goed is zie blauwe pijl. De rotor op deze foto wijst naar positie cilinder 4. (http://img.photobucket.com/albums/v225/gertbijvank/Kadett-B/delco.jpg) Wijst de rotor naar de pijl, dan staat hij op het BDP van cilinder 1. Wijst hij precies de andere kant op (als op de foto), dan het V-snaarwiel 1x ronddraaien. Nu de motor niet meer verdraaien, maar het verdelerhuis verdraaien tot de puntjes net willen openen(lampje gaat branden). Het afstellen met een stroboscoop is natuurlijk helemaal ideaal. _________________ Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: bcoupe25 op 04 Juni 2007, 20:18:00 nou ik heb de onsteking gedaan loopt nu een beetje beter maar niet zoals het moet dus morgen hopelijk de kleppen stellen en hopen dat dat het is anders ben ik bang dat er kleppen verbrand zijn (hij liep voorheen op gas) dus hopen dat niet verbrand zijn
stationair loopt hij prachtig maar nog steeds inhouden met constante snelheid mssn de vacuu'm vervroeger naar de geest????? want rijdt nu wel iets beter maar vermogen is nog aardig zoek en verbruikt echt veel benzine wat er vervangen is contact puntjes condensator en verdelerkap en rotor anders weet ik het niet meer Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: Gert op 04 Juni 2007, 21:09:00 Vacuumvervroeger kun je grof testen.
Verdelerkap eraf en zuigen met een slangetje aan de vacuumvervroeger. Je moet de grondplaat nu zien verdraaien. Als je de zuigkracht vasthoudt, mag de grondplaat niet uit zichzelf terug draaien, want dan zou de vacuumvervroeger lek zijn. -Verder zou de carburateur vervuild kunnen zijn. ( -hij verbruikt veel en houdt in bij hogere snelheden; komt de chokeklep wel helemaal terug in de "open-stand"? -wat is de kleur van de bougies na een ritje van bijv. een haf uur? Mengsel te arm? of te rijk? Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: bcoupe25 op 04 Juni 2007, 21:37:00 ik ga morgen weer ff stoeien met de opel en zal de bougies ff checken hou je op de hoogte gert
Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: bcoupe25 op 05 Juni 2007, 09:35:00 ik heb net de motor laten lopen maar hing er moeizaam ze had er geen zin in denk dat het in de carb of de kleppen zit
Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: Paul op 05 Juni 2007, 12:11:00 Ik heb s een oude monteur horen zeggen: "Als je denkt dat het 'm in de carburateur zit, zoek het dan maar in de ontsteking" Weet niet of dat altijd opgaat maar vaak wel in ieder geval. En als ik jou klachten zo hoor zijn het typische ontstekings kwaaltjes.
Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: Gert op 05 Juni 2007, 13:06:00 kleppen stellen, kijken of de choke goed werkt/terugkomt en de ontsteking afstellen (vervroeging te controleren met stroboscoop)
Mijn 1.2N blok is supergevoelig voor een goed afgestelde ontsteking; geringe sluitage merk je meteen in het lopen. Vandaar mijn huidige elektronische ontsteking. Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: Oly op 05 Juni 2007, 19:07:00 Ik sluit me aan bij Gert. Het toerental waarbij de motor op tijd gezet wordt is erg belangrijk. Bij de 1100N is dat bv bij startsnelheid en niet op stationair.
Henk Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: bcoupe25 op 05 Juni 2007, 19:07:00 ok zal dan de andere onsteking er op zetten want ik heb de kleppen gesteld de carb gesteld is wel een beetje beter maar denk toch om de onsteking te verwisselen
Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: bcoupe25 op 05 Juni 2007, 19:45:00 hij loopt nu heel mooi stationair en benzine schroefje wat open gezet en rijd nu ook lekker maar hij hikt nog wel maar niet zo erg meer en slaat ook bijna niet meer af dus zal morgen kijen voor andere ontsteking
Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: Gert op 05 Juni 2007, 20:38:00 Afstellen carburator:
(http://img.photobucket.com/albums/v225/gertbijvank/vergaser/co-schroef.jpg) basisinstelling bij warme motor: de carburator kun je alleen goed afstellen als klepspeling en ontsteking goed staan afgesteld!! De benzinemengselregelschroef (die grote,uitstekende) helemaal indraaien (zonder geweld) en dan 1,5 omdraaiing uitdraaien. De CO-schroef (de kleine verstopte met pijl, =stationairmengselstelschroef) ook helemaal indraaien en dan 3,5 slag uitdraaien. Dit is de basisinstelling. Nu de grote schroef zover uitdraaien, tot het toerental niet meer hoger wordt. Nu met de gasklepaanslagschroef de klep zo instellen dat het toerental in de buurt van 800-850 ligt. De CO-schroef nu zover in-of uitdraaien, tot de motor zo rustig mogelijk draait. Je hebt hiervoor niet persé een CO-meter nodig. Deze omschrijving heb ik overgenomen uit het Duitse forum. Omdat ik op LPG rijd, heb ik dit nog niet zelf uitgeprobeerd:{blink} Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: bcoupe25 op 05 Juni 2007, 21:06:00 ok die heb ik ook gedraait en nu ff kijken wat hij strax doet als hij koud is de kleppen heb ik op 20 inl en 30 uitlaat gedaan maar morgen gaan ze op 15in en 25 uit wou hem al klaar maken voor lpg
Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: Gert op 05 Juni 2007, 21:11:00 mijn inlaatkleppen staan op 0,15; de uitlaat op 0,25-0,30.
Bij LPG de uitlaat (=het heetste gebied) iets ruimer dan 0,25. Ik heb ook het nodige gedonder gehad met het niet mooi lopen. Achteraf bekeken bleek het steeds de ontsteking te zijn. Hij was supergevoelig voor de juiste afstelling van de puntjes. Als deze maar iets waren ingebrand, en dat gebeurde nogal snel (ook met een nieuwe condensator), dan gaf hij problemen met starten en mooi rond lopen. Met de huidige Corsa-A ontsteking (zie elders in dit forum), ben ik nu zeer tevreden. Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: bcoupe25 op 05 Juni 2007, 22:11:00 ik zal dan ook kijken voor een electr onsteking dan maar in 1 keer starten lopen dus is nu echt de laastse loodjes hoop ik dus morgen kijken voor de andere ontsteking dan want anders weet ik het ook niet meer
Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: bcoupe25 op 06 Juni 2007, 14:34:00 nou vandaag de carb gereinigt maar ook geen effect er op dus eerdaags de complete onsteking maar vervangen
Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: Gert op 06 Juni 2007, 14:46:00 wat mankeert er dan aan het mechanische deel van je huidige ontsteking??
p.s. wat is de kleur van je bougies? Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: bcoupe25 op 06 Juni 2007, 15:04:00 de kleur van de bougies zijn bruin licht bruin in het boek gekeken en daar staat dat de brandstof mengsel goed is en de ansteking werkt ook ( de vacuum vervroeger dan) maart houd gewoon in het jikken is er nog stationair loopt heel mooi maar als je rijd dan hikt hij
Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: Gert op 06 Juni 2007, 16:09:00 Je weet zeker, dat de carburateur die er nu op zit bij een 1.2 (wat heb je een N of een S?) hoort?
12S Solex 35 PDSI, identificatienummer 3441557 Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: bcoupe25 op 06 Juni 2007, 17:06:00 ok zal ff kijken dan ik zal ook ff een foto maken dan en ook van de bougie dan kan ik die naar je pm sturen
Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: bcoupe25 op 06 Juni 2007, 17:20:00 ik heb ff gekeken op mn carb en staat 30/35 pds geloof ik maar iedergeval staat er 30/35 en is ook een solex
en op de dubbele solex die ik heb staat 35 pdsi anders bouw ik mn dubbelen carb's er op Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: Gert op 06 Juni 2007, 18:00:00 op de carb. van m'n 1.2S blok staat 30/35 PDSI, op die van m'n 1.2N blok 30/35 PDSI(T)
Wat het verschil inhoudt, weet ik niet. De jouwe zou dus moeten kloppen. Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: bcoupe25 op 06 Juni 2007, 18:26:00 staat een t als ik het goed heb maar toch een 1.2 carb das mooi wist het niet zeker nu wel dan ga ik de ontsteking maar wisselen dan
Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: bcoupe25 op 07 Juni 2007, 18:25:00 heey
ik heb de kleppen op 15 om 25 gesteld en loopt nu wel wat beter maar nog wel gehik ga eerdaags mn ontsteking vervangen of de bobine is op kan dat ook??? Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: bcoupe25 op 07 Juni 2007, 21:27:00 kan het in de bobine liggen gert????
Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: Gert op 07 Juni 2007, 21:46:00 Ja, die kan kapot zijn en is niet te repareren!
Er kan in de hoogspanningswikkeling (secundaire wikkelingen) t.g.v. ouderdom vonkoverslag ontstaan en dit gaat ten koste van de ontstekingsvonk. Grove controle van de bobine: bobinekabel van klem 4 op bobine losmaken van verdelerkap (de middelste kabel op de kap) Verdelerkap verwijderen. Motor zover ronddraaien dat de puntjes gesloten zijn. De ontsteking inschakelen (niet starten!). De bobinekabel ongeveer een cm. van het motorblok houden en met bijv. een houtje de puntjes opendrukken.(als je een schroevedraaier gebruikt, deze dan niet tegen de massa houden!) Als de bobine o.k. is, moet nu een regelmatige vonk overspringen. Dit is echt een grove test en zegt weinig over het functioneren bij hogere toeren. Je zou de ontsteking eventueel kunnen laten doormeten bij een auto-electrisch servicestation; hopen dat ze het voor niet te veel tussendoor willen doen. Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: Gert op 07 Juni 2007, 21:54:00 of misschien de verkeerde bobine?
Dit heb ik eens opgezocht: Gevonden in Kadett-C WPHB:bobine Bosch 0211 102 073. Gevonden in Kadett-B WPHB: voor 1,1Ltr. , S en SR tot 7-1968 Typ K 12V voor de overige 1,1Ltr. Motoren KW 12V tot 7-1968 nr. 0 221 102 041 8-168 tot 8-1969 nr. 0 221 102 062 9-1969 tot 7-1970 nr. 0 221 102 070 1970 en later nr. 0 221 102 073 Werkstatthandbuch Kadett-C: Bosch Bobine Typ KW 12V , nummer 0 221 102 073 voor de 1.2 motor. Of Delco Remy type 12V DR 502, nummer 200. Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: bcoupe25 op 08 Juni 2007, 07:12:00 ik zal ff een foto maken en strax ff naar door mailen en ga wel anders een andere halen mssn kan hij na 35 jaar gewon op zijn
Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: bcoupe25 op 08 Juni 2007, 15:50:00 nou elaneor heeft de strijd gewonnen de 1.2 gaat er uit en de 1.1 gaat er weer in dus daar de hele koppeling van over zetten en dan er weer in dan knap ik de 1.1 op want dit is wel erg vervelend alles vervangen en nog beroerd rijden
:[reallymad] Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: Chippie op 08 Juni 2007, 18:23:00 Jij geeft gauw op zeg...
Zoveel kan er nooit aan mankeren toch? Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: bcoupe25 op 08 Juni 2007, 18:39:00 rotte dis gebeuren als de motor moet werken dan ratel het als een gek dus de 1100 gaat er in terug en de motor verdwijnt schuur in naar een kennis
Titel: motor wissel van 1.1 naar 1.2 Bericht door: bcoupe25 op 08 Juni 2007, 18:40:00 rotte dis gebeuren als de motor moet werken dan ratel het als een gek dus de 1100 gaat er in terug en de motor verdwijnt schuur in naar een kennis en kwam er net achter dat er paar kleppen gescheurt zijn dus de motor gaat de berging in
|