Holland Kadett B Club Forum

Alles over de Kadett-B => Carrosserie => Topic gestart door: bleu silver op 26 November 2009, 00:12:50



Titel: 1 velg past niet ander 3 wel
Bericht door: bleu silver op 26 November 2009, 00:12:50
Ik snap er niets van;

Vandaag heb ik bredere en grotere velgen 16'' geprobeerd te monteren, ging opzich prima alleen liep mijn linker achtervelg aan(rechts dus niet). Hij maakte contact aan de binnenkant. De velgrand komt tegen de carroserie aan, t.h.v. de veerophanging.
Het volgende heb ik al gedaan..
- stukje van de veerophanging afgeslepen
- draadeinden 0,75 opgevuld met ringen, zodat de velg iets naar buiten komt
Dit gaf natuurlijk wat meer speling maar de velg liep toch iets aan bij bochten naar rechts

Daarna heb ik de ''torsiestang'' verwijderd en meer naar links veplaatst, met juist minder speling tot gevolg, helemaal appart.

Het gekke is dat ik zonder deze aanpassingen aan de andere kant mijn hand zonder problemen tussen de velg en carroserie kan bewegen (toch wel ca 2 cm. speling)

Mijn gedachten:
1) de achteras is te veel naar rechts gemonteerd
of de wielkasten+ ophangingen zijn asymetrisch

De auto spoort met mijn SR velgen best netjes.

Heeft iemand hier een oplossing voor?


Titel: 1 velg past niet ander 3 wel
Bericht door: bcoupe25 op 24 November 2009, 19:46:00
heb ik ook last van ....monteer 14 inch er onder en dan lopen ze niet aan ......mijn as is van een opel gt 1900 en had het ook alleen met 15 inch .......of je moe er spacer's tussen zetten ...want je zit met de ET waarden ..hopelijk kan je er wat mee


Titel: 1 velg past niet ander 3 wel
Bericht door: bleu silver op 24 November 2009, 20:00:00
maar dat verklaart niet het verschil tussen links en rechts..


Titel: 1 velg past niet ander 3 wel
Bericht door: bcoupe25 op 24 November 2009, 21:11:00
heb ik ook in mn kadett zitten ....zit in de auo zelf ben ik bang ...zeker +- 1 cm verschil tussen linker en de rechter achterscherm????



Titel: 1 velg past niet ander 3 wel
Bericht door: Paul op 24 November 2009, 22:18:00
Als links en rechts niet gelijk is in neutraalstande vering dan is er waarschijnlijk iets mis met je panhard stang. Misschien krom oid. Een oplossing zou in ieder geval zijn een instelbare panhard stang.


Titel: 1 velg past niet ander 3 wel
Bericht door: bleu silver op 25 November 2009, 00:44:54
Citaat
 Als links en rechts niet gelijk is in neutraalstande vering dan is er waarschijnlijk iets mis met je panhard stang. Misschien krom oid. Een oplossing zou in ieder geval zijn een instelbare panhard stang.


Dat is dan hetgeen ik toersiestang heb genoemd? een soort van stabilisatiestang?
Ik zal morgen foto's schieten om het e.e.a. te verduidelijken.


Titel: 1 velg past niet ander 3 wel
Bericht door: bleu silver op 25 November 2009, 19:44:00
Hierbij een aantal foto's, de oplossing heb ik inmiddels gevonden..
vóór
(http://ultraxs.com/image-61C0_4B0D798B.jpg)
Demontage van deze dwarsstang.
(http://ultraxs.com/image-7DE0_4B0D798B.jpg)
Niet krom o.i.d. De spindel op de achteras lijkt gewoon te ver geplaats.. :(


(http://ultraxs.com/image-A9BA_4B0D798B.jpg)

zonder deze dwarsstang komt de achteras een stukje meer naar links (nog rechts iets meer ruimte). Wss. is het een en ander ook iets krom gaan staan naar aanleiding van deze te korte stang (toch wel een centimeter of 2)

Nu dus op zoek naar een langer/verstelbaar exemplaar.


Titel: 1 velg past niet ander 3 wel
Bericht door: bcoupe25 op 25 November 2009, 21:09:00
hou er wel rekening mee dat je door een bocht rijdt alles gaat aan lopen ...dus wees gewaarschuwd!!!!!!!!!...ik kan het weten want had ik met mn 15 inch

je kan wel spacer's er tussen zetten dan komen de wielen meer naar buiten dus ook meer ruimte in de kasten


Titel: 1 velg past niet ander 3 wel
Bericht door: veldhuizen op 25 November 2009, 21:42:00
die panhardstang kun je niet zomaar weglaten natuurlijk,
maar kan het zijn dat de velg alleen aanloopt bij het inveren van de wagen?
een starre as met een panhard stang verplaatst zichzelf licht bij het inveren, omdat de stang meer 'breedte' inneemt bij inveren.
het wattstangenstelsel is hier de oplossing voor


Titel: 1 velg past niet ander 3 wel
Bericht door: bleu silver op 26 November 2009, 00:12:50
Citaat
 die panhardstang kun je niet zomaar weglaten natuurlijk,
maar kan het zijn dat de velg alleen aanloopt bij het inveren van de wagen?
een starre as met een panhard stang verplaatst zichzelf licht bij het inveren, omdat de stang meer 'breedte' inneemt bij inveren.
het wattstangenstelsel is hier de oplossing voor

Panhard zit er weer onder (met veel moeite), de rubberen bussen zijn ook mede oorzaak aan de speling op de as (li-re) zijn hier ook polyurethaan exemplaren voor te krijgen?

bij het inveren kreeg ik juist iets meer speling, gezien de diagonaal(panhard) gelijk blijft t.o.v. kleinere hoogte.
pythagoras leert ons dat die gecompenseert moet worden in lengte.

In de neutraalstand staat de as simpelweg te ver naar rechts. een langere panhard is dus vereist. Kan ik er géén vinden dan slijp ik deze door en plaats ik aan de ene kant een moer en andere kant een draadeind.

En/of ik moet mijn kadettje verlagen, maar dat vind ik wat overdreven voor alleen een paar velgen.