Holland Kadett B Club Forum

Alles over de Kadett-B => Carrosserie => Topic gestart door: Michielh op 11 April 2010, 23:41:12



Titel: Ook Schade
Bericht door: Michielh op 11 April 2010, 23:41:12
Kadetters,

een slecht bericht.. Ik reed woensdag op de A4 van Rotterdam richting Delft... er kwam een steen tegen mijn voorruit... compleet verbrijzelt. Snel mijn wagen aan de kant gezet.. even later door Rijkswaterstaat naar de eerste parkeerplaats gebracht..
Nu staat mijn auto bij een schadebedrijf.. volgens hem is niet alleen de ruit een probleem, maar kunnen er meer problemen zijn bij de eerstvolgende APK (eind deze maand al!). Volgens hem met de bodem en misschien de stuurophanging (bussen)...
Aan wat voor werk/kosten zit ik dan? misschien kan ik mijn oude heer het laswerk aan de bodem overlaten... En een nieuwe voorruit, wat zal dat kosten? Is dat nog via het reguliere circuit verkrijgbaar of moet ik er een 2e hands hebben? is dat het waard? of zal ik sowieso een nieuwe ruit laten plaatsen omdat ik dat bij een eventuele verkoop er toch weer uit heb?

Voor de duidelijkheid, ik kocht hem eind januari voor duizend euro.. ik heb niet veel geld, is het verstandig om hem te maken of moet ik hem misschien verkopen?


Titel: Re:Ook Schade
Bericht door: Max op 12 April 2010, 00:26:18
Ik denk dat je de a13 bedoelt  ;) met mijn kadett ook te vaak gereden (toen ie et nog deed)

Ik denk dat het het sowieso waard is om er een nieuwe ruit in te laten zetten. Ik denk dat als je hem wil verkopen dat je de kosten van die ruit er makkelijk uit haalt, dat wil zeggen met ruit kan je de verkooprijs zodanig verhogen ten opzichte van geen ruit dat je er winst op maakt.

Daarbij heb ik eens door je ruitje gekeken in delft en is die wagen elke euro van die 1000 die je er voor betaald hebt waard..

Max


Titel: Re:Ook Schade
Bericht door: Paul op 12 April 2010, 06:25:09
Een voorraam kun je hier via mensen van het forum 2e hands wel voor weinig tot niets krijgen denk ik. Ik weet niet waar je woont maar hier (Slochteren) kun je er wel 1 voor niets ophalen. Versleten bussen van de stuurinrichting?? Kan ik me niet zoveel bij voorstellen. Tja het laswerk is op afstand lastig in te schatten.


Titel: Re:Ook Schade
Bericht door: Michielh op 12 April 2010, 11:56:35
Dankje voor het aanbod, maar slochteren is toch wel een beetje ver weg...
Ik ga er inderdaad maar meteen een nieuwe ruit inzetten.. En een garage naar de bodem laten kijken. Misschien kan die nog wel.. staat ook niet aangetekend op de vorige apk-afgifte.


Titel: Re:Ook Schade
Bericht door: kadett-doc op 12 April 2010, 18:01:52
Een voorraam kun je hier via mensen van het forum 2e hands wel voor weinig tot niets krijgen denk ik. Ik weet niet waar je woont maar hier (Slochteren) kun je er wel 1 voor niets ophalen. Versleten bussen van de stuurinrichting?? Kan ik me niet zoveel bij voorstellen. Tja het laswerk is op afstand lastig in te schatten.

nou Paul, nu zie je weer hoe belangrijk de woonplaats of provincie vermelding is, wil je helpen maar nu woont de persoon totaal ergens anders. heb hier ook nog voorruiten die je zo kunt ophalen in Hoensbroek. de bussen zullen wel vermoedelijk de stuurhoesrubbers zijn.

Chris


Titel: Re:Ook Schade
Bericht door: kinuyakkii op 12 April 2010, 18:29:23
Ik heb hier ook nog wel een voorruit liggen... uit omg. Den Bosch
Groeten Paul


Titel: Re:Ook Schade
Bericht door: Pedro op 12 April 2010, 20:35:38
Ik denk als Michiel Slochteren te ver vindt, Winschoten een stuk dichterbij voor hem zal zijn  :D


Titel: Re:Ook Schade
Bericht door: Wouter op 24 April 2010, 12:20:30
Beste Michiel,

Ik heb ook nog wel een ruit voor je liggen, maar Aalten is ook niet echt in de buurt. (is Baarn misschien een optie?)

De bodem is niet mooi, maar hoeft voor de APK geen probleem te zijn. (is aardig aan gelast, maar valt er niet zomaar onderuit)

Ik vind het echt vervelend dat je er zoveel pech mee hebt, maar ik zou de auto niet zomaar verkopen als ik jou was. (mocht je in de toekomst de auto willen verkopen, laat het me dan even horen! Misschien heb ik tegen die tijd wel weer een schuurtje oid)

Wouter.


Titel: Re:Ook Schade
Bericht door: Michielh op 16 Juni 2010, 22:37:48
Hoi allemaal,

na een periode van wat persoonlijke problemen is het nu weer tijd om met de kadett aan de slag te gaan. Vandaag even de staat bekeken en die is goed, uurtje bezig geweest met al het glas wat er nog in lag op te ruimen, maar dat is gedaan en ik kan niet wachten tot ik er weer in kan rijden. Ik heb al een oldtimergarage op het oog die de APK wel kan doen maar daarvoor heb ik nog een ruit nodig... Lijkt me handig om ook meteen een nieuw rubber te plaatsen. Heeft iemand dat, of moet ik dat ergens bestellen? Of kan ik beste het oude rubber schoonmaken en hergebruiken? Owja, het lijkt me ook mooi om van die witte ringen op de banden te plakken. Kan dat bij alle banden? En waar vind ik die ringen?

Alvast bedankt!


Titel: Re:Ook Schade
Bericht door: Michielh op 28 Juni 2010, 11:07:35
Hoi,

Nog even een paar vragen over het inzetten van de nieuwe ruit: waar moet ik lijm/kit gebruiken?
Werkwijze die ik ga volgen: rubber om de ruit heen, ruit in auto zetten en tot slot de chromen strip invoegen.

Mocht ik iets verkeerd gaan doen. Zeg het maar!


Titel: Re:Ook Schade
Bericht door: kadett-doc op 28 Juni 2010, 16:56:18
Hoi,

Nog even een paar vragen over het inzetten van de nieuwe ruit: waar moet ik lijm/kit gebruiken?
Werkwijze die ik ga volgen: rubber om de ruit heen, ruit in auto zetten en tot slot de chromen strip invoegen.

Mocht ik iets verkeerd gaan doen. Zeg het maar!


eerst de rubber om de ruit en dan meteen de chrome pees erin doen omdat het vele male gemakkelijker gaat als achteraf en betreffende de ruit kitten, eerst een paar dagen de ruit laten zetten in de rubber en dan met blanco zuur vrij siliconen kit tussen de ruit en rubber aan de onderzijde kitten, het voordeel hiervan is dat je het met afwasmiddel inspuit en zo de overtolige kit weg haald. om de rubber en carroserie deze beter te dichten gebruik ik ruiten kit. meer niet ;)


Titel: Re:Ook Schade
Bericht door: Michielh op 28 Juni 2010, 17:11:47
Dus als ik het goed begrijp ziet dat er schematisch zo uit:

(http://kadett.stygia.nl/images/ruit%20schematisch.png)

Binnenkant van het rubber (dus wat je tegen de auto lijmt) voorbehandelen met blanco zuur. Als ik de ruit in de auto zet, alles waar geen kit op moet plakken insmeren met afwasmiddel?

En de auto zelf? Schoonmaken, ontvetten en schuren?


Titel: Re:Ook Schade
Bericht door: kadett-doc op 28 Juni 2010, 19:09:26
Dus als ik het goed begrijp ziet dat er schematisch zo uit:

(http://kadett.stygia.nl/images/ruit%20schematisch.png)

Binnenkant van het rubber (dus wat je tegen de auto lijmt) voorbehandelen met blanco zuur. Als ik de ruit in de auto zet, alles waar geen kit op moet plakken insmeren met afwasmiddel?

En de auto zelf? Schoonmaken, ontvetten en schuren?

gewoon de rubber om de ruit trekken en dan de pees, ruit met rubber met pees in raamsponning trekken met behulp van vaseline (zuurvrij), de bruine lijn is goed, deze met zuurvrij siliconen kit na een paar dagen vast kitten voor het lekken tegen te gaan. en rondom eventueel met ruitenkit afwerken.

het meeste is niet nodig als je een nieuwe rubber gebruikt. bij oude gebruikte rubbers moet je dit wel doen.

en niks behandelen met blanco zuur meer niet ;)


Titel: Re:Ook Schade
Bericht door: Michielh op 28 Juni 2010, 21:01:45
Bedankt chris. Had ik bijna mijn rubber opgelost. Ik ga mijn oude rubber hergebruiken. Maar het is dus niet nodig iets tussen rubber en auto te hebben? (behalve vaseline)


Titel: Re:Ook Schade
Bericht door: kadett-doc op 28 Juni 2010, 21:08:03
gewoon met vaseline de ruit intrekken en dan het liefst met deze warme dagen effe een paar dagen in de zon zetten, dan zet / plaats zich de ruit van zelf helemaal en waar nodig aan de buitenzijde met ruiten kit afdichten. succes


Titel: Re:Ook Schade
Bericht door: Michielh op 29 Juni 2010, 19:55:32
Rubber zit nu om de ruit! wat een klus om hem schoon te krijgen, zat ruim 40 jaar aangekoekte zooi op, maar het resultaat mag er wezen!

(http://kadett.stygia.nl/images/IMAG0055.jpg)

en met ruiten kit bedoel je deze kit?

(http://kadett.stygia.nl/images/gammakit.png)

offtopic: Holland!  ;D ;D


Titel: Re:Ook Schade
Bericht door: kadett-doc op 29 Juni 2010, 20:41:32
uiteraard bedoel ik deze niet. je hebt een foto van de witte kit laten zien, het moet de transparante siliconen kit zijn maar wel de zuur vrije en van de gamma is ook oke.

chris


Titel: Re:Ook Schade
Bericht door: Michielh op 29 Juni 2010, 21:57:09
Ja ik heb zuurvrije transparante siliconenkit voor tussen de ruit en het rubber, maar ik bedoel wat jij zei:

Citaat
en waar nodig aan de buitenzijde met ruiten kit afdichten

Of kan ik daar ook die siliconenkit voor gebruiken?


Titel: Re:Ook Schade
Bericht door: kadett-doc op 29 Juni 2010, 22:01:46
Ja ik heb zuurvrije transparante siliconenkit voor tussen de ruit en het rubber, maar ik bedoel wat jij zei:

Citaat
en waar nodig aan de buitenzijde met ruiten kit afdichten

Of kan ik daar ook die siliconenkit voor gebruiken?

daar moet je het liefst een zwarte kit voor gebruiken, anders zie je het te goed.


Titel: Re:Ook Schade
Bericht door: Michielh op 29 Juni 2010, 22:07:27
Bedankt Chris! Ik kan niet wachten tot ik weer kan rijden!


Titel: Re:Ook Schade
Bericht door: Gert op 29 Juni 2010, 22:14:15
met dit hete weer kun je de voorruit toch wel missen ;)


Titel: Re:Ook Schade
Bericht door: Michielh op 04 Juli 2010, 14:09:31
Nou, de ruit zit weer stevig op zijn plaats, viel toch behoorlijk tegen. Nu is het wachten tot de APK afspraak en dan kan ik eindelijk weer de weg op!