Holland Kadett B Club Forum

Kadett-B projecten => Bestaand Kadett-B project => Topic gestart door: Robbin op 24 Maart 2016, 20:17:55



Titel: Rustbucket
Bericht door: Robbin op 24 Maart 2016, 20:17:55
Hallo,

Ik heb al veel op dit forum gelezen en gekeken en er van opgestoken mbt de b-kadett en dacht laat ik zelf nou ook maar eens wat zien wat ik en mn zoon aan het sjouwen zijn met het kadetje.
Het begon eigenlijk bij een maat van me, ik was aan zijn harleys aan het sleutelen en daar stond het Kadettje. Het wagentje was net uit de keuring en geschorst met wat ‘’kleine’’ afkeurpuntjes dacht mn maat. Na wat babbelen vroeg hij of ik hem niet wilde overnemen, hij vertelde me dat de auto keihard was dus ik moest al een beetje lachen. Ik heb dit forum al een tijd geleden behoorlijk doorgespit en kwam toen al tot de conclusie dat een harde kadett-b in de prijsklasse tot 400eu zeldzaam is, En de van wezel overlas dorpel en de roestbubbels hier en daar verklapte al een hele hoop.
Ik ging in de auto zitten en gaf een flinke trap net naast de dorpel op de bodem.. hard..ja hard van de roestkoekken die nu als chocovlokken op de grond vielen langs de kier van de crappy opgelaste dorpel. Hij wilde nu helemaal van zn kadett af en ik mocht hem zo menemen in ruil voor het geleverde werk aan zn motors. Mooooooiiiiii.

Maar nu ff een plaatje bij het praatje hier de ''keiharde''  ;) kadett (de foto overigens uit het kentekenregister genomen)
(http://i66.tinypic.com/mjpvh4.jpg)

Mn zoon en ik zijn een tijdje later toen de kadett thuis stond begonnen met strippen en wat roestoratie werkzaamheden. Ik zal proberen om van tijd tot tijd wat fotos en praatjes hier op het forum te plaatsen. (als ik iets niet goed doe aub zeggen het posten op forums is nieuw voor mij.

Hier de auto op de bokjes gezet en de deur losgepulkt spatbordje erafgehaad die is overigens nog wel keihard op een pitje hier en daar na.
Maar zoals te zie is de A stijl wel aan een oplapbeurtje toe deze was nogal oldskool dichtgesmeerd met P40 (vezelplamuur) ofzo
(http://i65.tinypic.com/n3t2eg.jpg)

Ja het lijkt erop maar het ruikt niet zo
(http://i63.tinypic.com/4fv9dt.jpg)

Na wat sloopwerk ook even wat opknapwerk.
Ik kan natuurlijk nieuwe a stijlen kopen maar ik vind de plaatdelen van een zeer dunne flubber kwaliteit dat ik de uit het zicht delen zelf klop uit 1.4mm carrosserie staalplaat.
Dus de oude rotte stukken eruit slijpen de te lassen randen stralen en het nieuwgeklopte staal erin. En even een laagje ouderwetse loodhoudende menie erop (jahaa is ongezond enzo)
(http://i63.tinypic.com/2utlnqt.jpg)
de onderkant van de A-stijl doe ik als ik de nieuwe dorpel erop zet deze heb ik wel gekocht.

Hier een foto van de bodem en de lap reparatie die aan de binnendorpel was gedaan.
(http://i67.tinypic.com/zxjsr8.jpg)
eruit met die troep.
(http://i66.tinypic.com/2jc94p0.jpg)

(http://i64.tinypic.com/ve14au.jpg)

Een beetje slijpwerk later kon ik het niet laten, en alvast een stukje bodem geklopt en erin gelast.
tussendoor na het werk spuit ik er altijd even wat zink op haal ik er weer af als ik er aan verder moet.
(http://i68.tinypic.com/1z6s6ls.jpg)

ook de binnekant van de dorpel daar waar nodig de rotte stukken eruit en nieuw erin.
(http://i63.tinypic.com/2aaaa0k.jpg)

mn zoon happy met mn nieuwe maffe laskap aan het bakken en braden.
(http://i68.tinypic.com/2yycis2.jpg)

Maffe laskap, last overigens erg fijn met dit kapje. Houd ook mn jongste zoontje weg bij het lassen die vind het niks zon eng ding.
(http://i68.tinypic.com/35le1c2.jpg)

heb nog meer maar dit was het even voor nu de rest volgt, Overigens mn respect voor iedereen die hier projecten heeft gepost en trouwens ook bedankt daarvoor.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Jeroenvans op 24 Maart 2016, 20:52:42
schijn kan bedriegen zeg maar ;D
mijn enige tip is eerst goed inventariseren wat er allemaal rot is en dan pas besluiten of je deze weer op de weg wil/kan helpen.  slechte reparaties zijn vaak moeilijker te repareren dan niet gerepareerde verrotte stukken!
wel heel veel succes gewenst met je project!


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 24 Maart 2016, 22:00:58
Bedankt voor je reactie. Ik wist wel waar ik aan begon had dit forum al eens doorgespit en dit kadettje heeft bijna alle roestpunten die er zijn. En je heb gelijk slechte reparaties zijn vervelender dan orginele roestplekken, Bij deze zat bv de overzet dorpel te hoog waardoor het kleine profieltje dat origineel in de achterschermen zit (en onder aan de deur)weg was en de koker liep door/zat vastgelast aan het voorspatbord!! dat zag er echt niet uit.Maar dit is niet mijn eerste roestoratie, Ik ben ooit begonnen met een mini850 en daarna een suzuki GX100 en daarna nog wat in de amerikaanse roest gezeten en nogsteeds.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: apex4x4 op 24 Maart 2016, 22:48:13
Wow weer een gaaf project, en super leuk om de foto's te zien.
Echt een gave laskap, heb ik nog niet eerder gezien  ;D


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Jeroenvans op 24 Maart 2016, 22:54:03
Maar dit is niet mijn eerste roestoratie, Ik ben ooit begonnen met een mini850 en daarna een suzuki GX100 en daarna nog wat in de amerikaanse roest gezeten en nogsteeds.
in dat geval hoeven we ons geen zorgen te maken over een strandend project in de nabije toekomst. de reparaties zien er goed uit op de foto's trouwens!
heb je naast het hard maken en apk keuren nog speciale plannen met bijvoorbeeld de motor of het uiterlijk?


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 24 Maart 2016, 23:47:56
Dit project gaat niet stranden hoor..dat laat mijn zoon en vrouw niet toe die vinden hem te leuk :o voorlopig eerst het roestprobleem weghalen, Motorisch zit er nu een 1.1 in die erg nat is en rijp voor een revisie maar daar wil ik zodra de auto lasklaar is ipv de 1.1 een 1.2n of s inleggen.
Zodra mn hobbypotje met geld weer wat is aangedikt wil ik ook opzoek naar een voorasje met schijfremmen liefst de wat zwaardere vooras ve 1.7 of hoger ivm eventuele weer wat latere plannen. maar daar komt nog heel wat onderdelen speurtocht bij kijken. Uiterlijk en het interieur wil ik wel gewoon origineel ogend laten.

Ik heb trouwens nog een grappige foto van de spanningsregelaar die en nu in zit/zat, de vorige eigenaar is volgens mij een electrofiel geweest en heeft er zelf een gemaakt zoals ik vroeger op een testboardje moest maken op de motorvoertuigen school. Totaal onhandig groot en inefficient maar het werkte, vind het stom maar wel heel knap gemaakt.

(http://i66.tinypic.com/2nk6laq.jpg)
Ze hebben gelukkig wel de orginele stekker naar de regelaar laten zitten aan de kabelboom.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: kermitc op 25 Maart 2016, 06:14:11
Hoi

leuk project. Soms zijn slechte reparatie's wel handig dat het niet verder Is gegaan met roesten.

Als je ooit al mini hebt gedaan heb je waarschijnlijk goed kunnen oefenen met lassen

heb er ook 1 gedaan

groet john


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Rondjerijder op 25 Maart 2016, 08:08:57
Goed bezig, direct grondig de rotte plekken eruit.
Vooral ook de kleur behouden, zo herinner ik me de Kadettjes van de gewone burgerman. ;)


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: apex4x4 op 25 Maart 2016, 12:02:41
Vooral ook de kleur behouden, zo herinner ik me de Kadettjes van de gewone burgerman. ;)
Nee die Sahara beige is een veel te burgerlijke kleur, ik zou er een sportief kleurtje op zetten  ;D ;D ;D


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 25 Maart 2016, 13:43:30
Ik weet niet wat voor keur ik hem ga spuiten, Maar dat beige (hoewel ik het mooi vind) moet eraf mijn vrouwtje krijgt diaree aanvallen van de kleur zegt ze!
En ik laat het gedoe over de kleur lekker aan mn vrouw en mn zoon over. Van mij mag bijna elke kleur zolang het maar vet staat bij het rode interieur dan moet nl absoluut blijven. ;D


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Rondjerijder op 25 Maart 2016, 16:25:49
Over het interieur zijn we het in elk geval wel eens, mooi hoor dat rode.


Titel: Rustbucket
Bericht door: Robbin op 04 April 2016, 19:15:16
Het was mooi weer het afgelopen weekeind dus weer even wat aan het opeltje geknutseld.
Deze keer maar eens aan het binnen scherm L.A begonnen, deze was ook behoorlijk krokant.
En sorry ik was zo driftig bezig dat ik eigenlijk niet genoeg fotos heb gemaakt naar mijn eigen zin!
Hier toch een paar kiekjes.

(http://i68.tinypic.com/24wahwg.jpg)
Het binnen scherm vanuit de kofferbak gezien.

(http://i63.tinypic.com/2mms1ec.jpg)
Binnen scherm van onderaf.

(http://i65.tinypic.com/2ufrpky.jpg)
En dus toen maar het hele rotte stuk eruit geslepen. Lijkt wel een kunstwerk!  ;)

Het binnen scherm is inmiddels weer roestvrij en alles zit er weer ingelast de lasnaden etc weer ingestreken met strijkkit en het nieuwe en oude staal weer bewerkt met  Reaxyl SX 195  (foto’s volgen nog).

Daarna eindelijk de dorpel terug gezet, Ik heb het gedeelte van het achter scherm waar deze aangelast word eerst een verzetje in gemaakt met de pons/verzettang zodat de nieuwe dorpel er makkelijker aangelast kan worden en de boel niet gaat golven.
Overigens heb ik gekozen voor een dorpel van Klokkerholm omdat deze een stuk steviger zijn dan de flubber dingen van van wezel en deze het originele het dichtst benaderen, ze zijn wel een stuk duurder.

(http://i67.tinypic.com/2a8j2ur.jpg)
De aansluiting op de A-stijl moet nog vervangen worden.

(http://i68.tinypic.com/s5wt8w.jpg)
De dorpel vanaf de onderzijde gezien, alles eerst vastgezet met zelftappers om de boel uit te lijnen,
Het definitieve vastlassen aan de drager in de koker en aan de bodem moet nog gebeuren (zal je zien als je lekker bezig bent krijg je visite bweeehh >:()

Dat was mijn kleine update voor nu ik hoop snel op meer.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Rondjerijder op 04 April 2016, 19:58:08
Visite brengt vreugde aan, is het niet bij het komen dan wel bij het gaan. ;D


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Frikandel op 05 April 2016, 16:43:52
We zien dat je veel ervaring hebt met het herstellen van "rustbuckets". Vooral leuk "even een stukje plaat uitkloppen"voor de bodem; welk gereedschap heb je tot je beschikking voor deze fraaie resultaten? Zetbank? uitdeukhamer(s) of nog meer? Ik zit dus in de zelfde fase; bodem/drempel/ A-stijl...


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 05 April 2016, 18:19:08
Eigenlijk gebruik ik niet zoveel speciaal gereedschap, Simpelweg omdat het leuk moet blijven op het financiële vlak en omdat je met een beetje improvisatie/geduld/biertjes en wat simpele handgereedschapjes een heel eind kan komen .
De gereedschappen die ik voor deze klus tot nu toe heb gebruikt zijn:
-een goede blikschaar
-wat lijmtangen om te zetten plaatwerk op te spannen
-Hoekstaal om een geinproviseerde zetbank te maken dmv de plaat tussen de hoeklijnen op te spannen en met een hamer om te kloppen.
-Dik papier/karton om malletjes van te knippen en over te trekken op het plaatstaal.
-een bolkophamer, een platte carosserie hamer om lekker op de lasjes te slaan en zo de spanning uit de nieuwe lasjes te meppen.
-een aangepaste waterpomptang, ik heb de bekken verbreed zodat ik deze kan gebruiken om de randjes vh staal om te zetten als het over een smal stukje gaat.
-een verzet tang(optioneel maar ik vind het prettiger werken als je staal op een flensje kan lassen dan koud tegen elkaar)
-Wat blokken hout om profiel in te gutsen, ik span de plaat erover met lijmtangen en klop dan de vorm erin.
-een dik stuk staal dat ik gebruik als hand aambeeldje. (kan je ook setjes van kopen maar dit werkt prima voor mij)
-een spotblaster (zandstraal pistool) om de te lassen randen en onschuurbare hoeken en gaten te ontroesten. (spotgoedkope dingen)
-Eigenlijk gebruik ik van alles.
wat ik wel belangrijk vond is een goed lasapparaatje, niet zo'n kinzo achtig pruttel kastje met gasgevulde draad of van die kleine flesjes. Daar ben ik lang geleden al eens mee bezig geweest en vond het een ramp.

Het enigste echt bijzondere gereedschap wat ik gebruikt heb is een krimp/rek persje om de spatbord randen de maken die ik van een vriend heb geleend.
verder is het juiste staal ook best belangrijk ik gebruik veel zincor carrosserie plaat dat is wat zachter/vriendelijker om te bewerken.
En voor het lassen een laaggelegeerde draad gebruiken dat last wat prettiger op oud/vervuild staal.
Moeilijke grote gewelfde delen maak ik in stukken( als je dan een stuk verpest is niet gelijk heel je plaatje verpest)
Veel fotos maken en meten van hoe het origineel zat of hoorde te zitten.
de buiten dorpels heb ik gewoon gekocht.

(tipje)Als je je dorpel en bodem beide uit je auto slijpt even een stevig kruis oid in het deurgat hechten tegen het doorzakken van je auto.

(http://i66.tinypic.com/4hsg7c.jpg)


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Remko1975 op 05 April 2016, 19:12:18
Ziet er super uit. Fijn dat deze Kadett gered wordt.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: apex4x4 op 09 April 2016, 10:25:38
Je bent goed bezig, en leuk om te zien dat je met weinig gereedschap zelf het plaatwerk kan maken, zo heb ik het ook gedaan  :D
Ga zo zeker door, ben benieuwd naar de volgende foto's.

Groeten Martin.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Frikandel op 14 April 2016, 17:00:47
Mooi om te zien dat je eigenlijk (als hobbyist) met weinig gereedschap toe kan komen. ga me er ook eens op toe leggen... Ik gebruik op dit moment 1 mm blank staal... veel "vul stukjes" om te maken. Inderdaad de A stijl is eigenlijk maar zwak, het liefst wil ik er ook een kriksteun onder lassen ( ronde pijp net als achter), ben alleen nog op zoek ( of zelf maken) naar "nieuwe"scharnieren. In mijn sloopwoede eraf geslepen.......nu weet ik de alternatieven, maar ja...
Groet, Frits.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Freek B. op 14 April 2016, 20:31:34
hey,

Als ik jou was zou ik scharnieren maken die je met bouten kunt verwijderen. Scheelt in de toekomst heel wat werk als de deuren er ooit uit moeten.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: reusjep op 16 April 2016, 07:31:24
Over scharnierpennen gesproken: koop de Kadett-E/Astra G/Opel Combo B spanstiften. Die hebben een kop met soort van flens. Een stuk makkelijker om kracht op te zetten en volgens mij nog geen 5 eu voor een set.
Voordeel van spanstiften is dat ze het scharnier volledig vullen. Met bouten heb ik altijd gezeur gehad met het afhangen van mijn deuren.
Tenzij je de scharnieren zó verbouwt dat het netjes pas is natuurlijk :)



Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 17 April 2016, 21:18:23
Zo vandaag weer even lekker aan de kadett geprutst.
Nu links voor de ophanging van het spatbord/slotplaat/keienvanger onderhanden genomen.
Op het eerste oog lijkt het altijd weer een klein gaatje/klusje

(http://i64.tinypic.com/4lsg9s.jpg) (http://i66.tinypic.com/10n837b.jpg)

maarrrrrr.... tijdens het slijpen komt er helaas weer een hoop krokant opel staal tevoorschijn >:(
De keienvanger (of hoe noem je het deel waar je motorkapslot radiateur etc in hangt) zit links eigenlijk enkel nog vast aan een vloeitje dik stuk roest en bodyshutz,
De foto is genomen vanuit de motorruimte, maar aan de onderzijde is de hele flens op de puntlasjes na weggerot.

(http://i67.tinypic.com/zwywys.jpg)

En dus slijpen slijpen slijpen, en ontroesten

(http://i64.tinypic.com/25gs4co.jpg)

Nieuwe inlas plaatjes maken

(http://i68.tinypic.com/10p20id.jpg)

Het spatbord er aangehangen om de nieuwe stukjes uit te lijnen en vast te hechten.
De boel rondom afgelast en voorlopig in de menie gezet, dat straal ik er nl weer af als ik de definitieve primer erop spuit.

(http://i64.tinypic.com/2upesec.jpg)
vanuit de binnekant keienvanger gezien.

(http://i64.tinypic.com/1441x11.jpg)

Gelijk voor het smalle stukje onder de koplamp (boven de richtingaanwijzer) een nieuw stuk gemaakt, Het oude stukje was net zo stevig als kroepoek :P

(http://i68.tinypic.com/2wmf5vr.jpg)

Al met al lekker opgeschoten. ;D
Nu nog links achter een slecht stuk onder de bumper vervangen en dan is de linkse kant klaar mbt het grove werk.
Dus dan gaan we dat rechts nog een keertje na doen jipieee  ;)

Dat was m weer even
Groeten,
Robbin.



Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: apex4x4 op 17 April 2016, 22:07:45
Dat heb je weer mooi gemaakt Robbin, leuk om te zien dat alle kadettjes op die plaatsen rot zijn  :D


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Frikandel op 18 April 2016, 17:15:21
Zo te zien gebruik je lood ijzermenie 90/10, tenminste het lijkt erop. Ik heb in het verleden heel wat liters van die menie gepoten op constructiewerk. Alleen de rode, 50/50 genaamd was beter overschilder/ over spuitbaar. nu gebruik ik rode ijzermenie van Karwei, ook goed spul. De ouderwetse loodijzermenies mochten volgens fabrikant gewoon tot 3 maanden buiten liggen om daarna afgelakte te worden; zegt wel iets over de kwaliteit.....


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 18 April 2016, 18:33:40
Ja klopt ik heb namelijk nog 3 potjes van het oude spul staan (mag schijnbaar niet meer verkocht worden vertelde mn vader) dus dat gebruik ik nu tot het op is.
De plekken die in het zicht komen straal/schuur ik later weer kaal voordat de primer erop gaat.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Gert op 18 April 2016, 20:30:00
Nog wel te koop:
http://www.tenco.nl/default.asp?pageid=35&artdetail=111400 (http://www.tenco.nl/default.asp?pageid=35&artdetail=111400)


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 03 Juli 2016, 16:28:28
Even een hele kleine update dat de mensen weten dat ik nog bezig ben.
Ik ben nog steeds bezig met wat krokante delen van de koets te vervangen. fotos plaatsen doe ik nog wel eens maar het is eigenlijk nog meer van wat ik hier al geplaatst heb.
Ondertussen ook gestart met mn onderdelen te verzamelen.
Ik heb vandaag een cih vooras met schijven gescoord en kreeg daar ook nog een extra zga complete cih as bij +4 remklauwen.
Ik zal tzt als ik mijn vooras af heb de boel die over is hier aanbieden. (best wel lastig te vinden onderdelen voor een leuke prijs nu)
Meer heb ik even niet te melden. Nu tijd voor bbq en n biertje.

Groeten,
Robbin.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Frikandel op 21 Augustus 2016, 13:01:42
Welk lasapperaatje gebruik je dan ? Merk/type? en die spotblaster? ken zo'n ding niet...Ben alleen in vroeger tijden met grovere materiaal bezig geweest; 8-10 Bar slangkop 10 mm opening...


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: ockdet op 22 Augustus 2016, 13:56:42
je kan toch elk co2 lastoestel gebruiken  maakt toch niet uit wat merk 


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Frikandel op 22 Augustus 2016, 16:30:49
Inderdaad; maar zoals overal zijn er goede en minder goede merken, ook speelt gebruiksgemak een rol.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 07 September 2016, 20:45:38
Welk lasapperaatje gebruik je dan ? Merk/type? en die spotblaster? ken zo'n ding niet...Ben alleen in vroeger tijden met grovere materiaal bezig geweest; 8-10 Bar slangkop 10 mm opening...

sorry beetje late reactie, maar een spotblaster is gewoon een klein zandstraalpistooltje met een reservoir en een opvangzak en wat tuitjes om kleine roestige plekjes te stralen zonder dat het straal media overal heen blaast. zoiets als dit:https://www.ts24.nl/product_info.php/info/121937/PowerPlus-Luchtdruk-Zandstraler-Set-POWAIR0014/?gclid=CJDKq5uB_s4CFRQz0wodz88CTA  Ik gebruik hem ook wel zonder die tuitjes om bijvoorbeeld even langs de te lassen plaatdelen te stralen (met glas media)

Mijn huidige laskar is een Giant super mig180 met losse fles, zoals de cheesy naam al doet vermoeden een of ander b merkje maar voor het opelblik functioneerd hij  meer dan genoeg.

Groeten,
Rob


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 07 September 2016, 20:53:29
Even nog een kleine fotoloze update, Ik ben nog steeds af en aan bezig met de vele roestproblemen van mn kadetje te verhelpen en ben nu ook klaar met de onderkant links en rechts.
Ik ben begonnen met de slechte delen van de keienvangen of voorkant te fiksen daarna spuit ik hem in de epoxy ik hoop op dat eind september begin oktober te kunnen realiseren ivm de temperatuur. Als dat achter de rug is zal ik een hoop plaatjes posten.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Frikandel op 17 September 2016, 19:37:26
Dank je voor de reactie. Het project van ons loopt deze zomer flink vertraging op. Oorzaak; andere auto zoeken voor Thom, m'n eigen Corsa A (3) aan de gang houden; onregelmatig werk, verhuizing zoonlief... zucht. Morgen ga ik motorolie in het blok doen evenals koelvloeistof (van Eksjun), en dan met behulp van een elektromotor regelmatig 'laten draaien.Wel heb ik de spatborden al kunnen lassen/repareren, en veel losse plaatwerkdelen blank gemaakt en in de menie gezet.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 18 September 2016, 10:20:37
Hier gaat het ongeveer hetzelfde hoor, Ik ben regelmatig aan de kadett bezig maar word vaak opgehouden door mijn werk, mijn kinderen, en altijd weer de financiën, mijn hobby potje gaat altijd sneller leeg dan dat ik hem kan vullen :(
Ik hoop op begin voorjaar 2017 met de kadett op de weg te komen.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Frikandel op 18 September 2016, 11:40:24
Ja, in November moeten we het veld ruimen, dan start de opbouw van de carnavalswagen weer... Voor die tijd hopen we nog het een en ander te kunnen doen. Van de winter de portieren maar eens blank maken en revalideren. Misschien het kabelmechanisme vervangen door electrische ramen, ruimte genoeg denk ik zo.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 01 November 2016, 14:13:28
Weer wat vorderingen aan de kadett.
Vanwege de golven en bulten plus het nodige roestwater onder de regengoot deze er afgehaald en het onderste stukje ontroest en vervangen.
(http://i65.tinypic.com/10rsbjl.jpg)
Uitgeslepen regengoot.

(http://i68.tinypic.com/4q3gh.jpg)
Nieuw gootje.
De a-stijl is inmiddels ook grotendeels vervangen (geen foto van)

(http://i67.tinypic.com/2ajalpt.jpg)
Nieuwe stukjes aan het binnenscherm gezet (mijn zoon dan in dit geval)

Ik heb het bestaande spatbord onder handen genomen, dit was al een after-market/imitatie  spatbord maar toch totaal aan het roesten, de onderste stukken bij de dorpel en de aansluiting bij de keienvanger zijn opgelapt/deels vervangen.

(http://i66.tinypic.com/2ensw0z.jpg)
Wat passen die spatborden toch slecht de contouren van de deur en die van het spatbord lijken totaal niet op elkaar en dat was ook geen gezicht, dit heb ik opgelost door maar te smokkelen en een stukje rond op de rand van het spatbord te lassen, Ik vind het zelf nog geen 10 maar het zal zo moeten. Na het strakzetten en de epoxy primer ziet het er naar mijn mening best weer goed uit.

(http://i63.tinypic.com/vuf06.jpg)
Nieuwe stukjes in de rand van het achterscherm gezet, het binnenscherm is ook weer hard, daar heb ik nieuwe stukken ingezet deze had ik uit een oud spatbordje van een aanhangwagen geslepen (tip van een maat van me) aangezien daar al een bolling inzat die aardig met het binnenscherm van de kadett overeen kwam minder hoeven kloppen.(helaas geen foto van genomen) en dit ook weer direct in de epoxy gespoten.

(http://i66.tinypic.com/3149cld.jpg)
De achterzijde was ook behoorlijk wat werk, deze zat vol met deuken zowel naar binnen als naar buiten toe. De deuken zo goed mogelijk weggekopt, en hier en daar ontroest enigszins  strak gezet en in de primer gespoten.
(http://i65.tinypic.com/xd1c3.jpg)

Ondertussen ook nog een voorasje op de kop getikt met schijfremmen (opel gt)
Deze uitelkaar gehaald om te stralen en nieuwe busjes etc te monteren.
(http://i63.tinypic.com/fdzqcy.jpg)
Enge Sh*t die bladveer, dus toch maar even een hulpstuk gemaakt om dat ding er veilig uit te halen.

Ook nog een dikke opel GT achteras op de kop getikt en een Getrag 5 bakkie dus de kogel is door de kerk, Op aandringen van mijn zoon komt er toch een cih motor in. Welke motor dat exact word weet ik nog niet dat zal liggen aan het aanbod wat er is op het moment dat mijn centenvoordeopelkadettbspaarpotje weer wat is bijgevuld. Er zal dan toch weer wat gelast moeten worden aan de bodem (tunnel van een automaatje of de huidige verbreden)
Maar dat is weer een andere keer aan het bod.
Groeten voor nu.







Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 01 November 2016, 15:59:14
O ja ook nog een paar mooie alu raamgeleiders gevonden, nu nog de lijsten voor rond de achterraampjes vinden.
(http://i64.tinypic.com/2s96bgy.jpg)


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: 19Willem71 op 01 November 2016, 17:32:07
Ook deze komt er weer heel goed uit te zien.

Goed bezig.

Groet, Willem.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: hummer op 03 November 2016, 13:40:24
Ziet er goed uit!
Dat probleem van het passen van de spatborden had ik ook, ik heb ze ook opgelast.
Imitatie..... maar ja ik heb wel gehoord dat origineel in die tijd ook niet echt lekker paste!

Ga zo door!!!
Gr. Erik


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Freek B. op 03 November 2016, 17:12:01
Ziet er een mooi project uit!

remschijven zijn altijd fijn maar als ik me niet vergis kun je de orginele vooras laten zitten en enkel het stuk monteren tussen de twee fuseekogels in.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 03 November 2016, 18:01:03
ja dat klopt enkel het fuse en de stuurarmjes zou ook gaan dat heb ik al eens ergens gehoord, maar de hele as wil ik er toch vanonder hebben. Ivm het wat zwaardere cih blok wil ik ook de 3delige bladveer eronder zetten (gedecurved/verlaagd).


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 05 Februari 2017, 12:18:52
Aangezien ik momenteel geen overdekte plek heb om aan de opel te werken ben ik maar verder gegaan met de klusjes die ik bij de kachel kan doen.
Eind december heb een cih 2.0E motor aangeschaft, deze zag er niet uit en in mijn sleutelwoede het ding uitelkaar te trekken heb ik helaas vergeten een foto van het ongelofelijk afgetakelde blok te maken. Maar wel van de diverse onderdelen erin en eraan. Ik heb de motor ongezien gekocht de verkoper had geen gegevens mbt compressie oid, het enige wat ik wist was dat hij compleet met kabelboom/computer/lmm en de rest was en een vaag fototje….

(http://i68.tinypic.com/nyfhax.jpg)
Weinig grafische info dus. ???

Eerste week Januari kwam het blokje binnen, Het blok direct op de bok gezet, de startmotor aangesloten om eens even de compressie te meten, cil 1 12bar, cil 2 11,5bar, cil 3 0bar, cil 4 0bar  :o ……hmmmmm dus dat word uitelkaar halen (was ook gebeurt al was het wel goed)

(http://i67.tinypic.com/2ldgd50.jpg)
Duidelijk wegeblazen koppakking dus.
En met de stalen rij geconstateerd dat de kop ook een ietsie pietsie krom is.
Ik kan natuurlijk de kop laten vlakken bij een bedrijf en dat kost ook helemaal niet zoveel maar aangezien ik op die zondag toch niets te doen had besloten om het op de ouderwetse hillbilly thuisfrut methode te doen. (het gaat hier maar om 0,1 mm krom)

(http://i63.tinypic.com/143lsa9.jpg)
Vlakplank gemaakt met schuurpapier erop gelijmd en deze op mn werkbank bevestigd.

(http://i67.tinypic.com/15i7tlf.jpg)
Guide lines met merkstift op de kop getrokken en dan maar schuren tot ze allemaal weg zijn.

(http://i65.tinypic.com/apftk0.jpg)
Na de nodige potjes bier,sigaren  ;D  hier en daar een drupje zweet en kramp de kop weer gecontroleerd en voila de kop is weer vlak.

(http://i63.tinypic.com/sxbofd.jpg)
Van m’n werk de klepzitting frees-set meegenomen om de klepzittingen opnieuw te modeleren naar fabriek specs.

 (http://i65.tinypic.com/2s78kd2.jpg)
Nieuwe zittingen gefreest en de kleppen geslepen+gelapt met pasta. Kop is klaar.

(http://i68.tinypic.com/11gun2g.jpg)
Zuigerveer slotspeling gecontroleerd, deze is 0,95 dat is veelte veel zou zo’n 0,45 max mogen zijn voor de 1e compr veer. De stootrand valt gelukkig mee deze is niet voelbaar en amper meetbaar, dus deze cilinders durf ik gerust te hoonen met de handhoon.

Inmiddels drijfstanglagers,krukaslagers,zuigerveren, en een complete pakking set besteld voor de 2.0 motor. 

(http://i67.tinypic.com/2z9gldh.jpg)
Zuigertjes gereinigd, eerst even een uur in de ovenreiniger laten weken en dan borstel je de koolresten er zo vanaf. (nooit te lang doen want het verkleurd het aluminium)

(http://i63.tinypic.com/2l9nk74.jpg)
De dynamo en de startmotor schoongemaakt en voorzien van nieuwe koolborsteltjes en spanning-regelaar. Even in de glasparelkast en een lik verf doen wonderen.

(http://i68.tinypic.com/aue49l.jpg)
De injectorbuis/inlaatspruitstuk gepareld en geborsteld + de nodige rubbertjes en slangen vervangen, teven gecheckt of de injectoren sproeien naar behoren.

(http://i66.tinypic.com/13zpb3p.jpg)
Thermostaathuisje ziet er ook weer sexy uit. :-*

(http://i63.tinypic.com/4uxy85.jpg)
Joepie het lijkt wel kerst een vrachtje met onderdelen voor de cih.
Dus als een bezetene alles weer inelkaar zetten.  :D

(http://i64.tinypic.com/iqzgp4.jpg)
Zo staat heb motortje er nu bij, lekker in de motoren-lak gespoten.
Carterpan moet er nog onder en ik ben nog opzoek naar een opel gt klepdeksel maar die komt wel als mn geldsok weer is aangevuld.  :-[

Word vervolgt!


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Olaf op 05 Februari 2017, 18:18:12
Netjes! Ik wou dat ik al zo ver was.  :D

Groeten Olaf


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: hummer op 05 Februari 2017, 18:55:21
Vakwerk!


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: apex4x4 op 05 Februari 2017, 19:29:17
Heel netjes gedaan.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Jinny op 06 Februari 2017, 17:12:44
Mooi gedaan.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Jorrit Smit op 06 Februari 2017, 17:18:27
Mooi hoor, leuk dat je de kop zelf gevlakt hebt



Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Frikandel op 06 Februari 2017, 17:54:39
Leuke techniek bij het vlakken van de kop. vroeger deden ze dat met dunne olie op de kop laten lopen, dan een glasplaat erop, en het was zichtbaar. beetje psychedelisch á la Toppop, maar scheen wel handig te werken..


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: 19Willem71 op 06 Februari 2017, 18:44:05
Dat is weer een knap koppie. Trouwens, de rest mag er ook wel zijn. Mooi opgeknapt.

Groet, Willem.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 19 Februari 2017, 19:58:51
De afgelopen week weer lekker geprutst aan het blokje.
Dynamotje,startmotor,koppeling,en versnellingsbak eraan gehangen.
(http://i64.tinypic.com/4tan8g.jpg)
Ondertussen(afgelopen vrijdag even vlug) ook nog het originele blok uit de auto getakeld, althans de auto over het blok heen getakeld.
(http://i67.tinypic.com/osrfxd.jpg)
(http://i63.tinypic.com/34zwrnm.jpg)
Dit omdat ene meneer,( laten we deze meneer maar P. Aardelul noemen) het motortje gekocht had.
Hij zou zaterdagochtend tussen 08.00 en 09.00 uur de spullen komen ophalen (errug vroeg maar oke het zijn ook weer wat centen om mn hobby potje aan te vullen) Dus de wekker gezet op een van de weinige vrije dagen die ik momenteel heb maar wat krijg je dan….een mofo no show, hij neemt de telefoon niet meer op en beantwoord geen berichten meer tewijl hij me de hele week zat te spammen met telefoontjes en berichten. Mocht Dhr P.Aardelul toch nog besluiten om te reageren of te komen dan heb ik nieuws…al bied u het 10 voudige van het afgesproken bedrag ik donder het blokje nog liever in het oude ijzer dan dat ik het met u meegeef,..zuchtkreunirriteeerrrrrrr  >:( dussss.

Maar toch ook nog super toffe dingen meegemaakt, de cih heeft zijn eerste run gemaakt.
(http://i65.tinypic.com/30245lw.jpg)
Het is altijd maar weer afwachten wat zon niet lopend blok doet bij de eerste startpoging ook al zitten er nieuwe veren,lagers etc in. Zeker met injectie systemen. Dingen zoals de lucht massameter, ecu module,gasstand schakelaars en sensors kunnen nou eenmaal ook defect of slecht zijn.
Eerst het smeersysteem op druk gezet met de boormachine, leuk om te zien hoe de hydraulische stoters zichzelf dan schrap zetten.
Daarna de draadboom uitgevogeld dat vond ik toch best wel even spannend omdat je ook zomaar je ecu box kan laten knetteren bij een foutje.
Injectiepompje eraan gehangen en het benzine circuit even laten draaien tot er een constante flow uit de retour kwam. Accu eraan en ……..iehwiehwiew en hij sloeg aan …cool ik heb al veel motoren gedaan maar deze sloeg wel heel easy aan voor een eerste keer. En gelijk netjes vierkant lopen zonder gesputter, later even te controle de stroboscoop op de ontsteking gezet maar deze stond al goed doordat ik hem met een proeflampje had afgesteld. Maar eea zal later nog eens moeten worden gecheckt als de motor goed warm is, dat kon nu niet omdat er nu geen koeling aanwezig is.
Zie mn korte filmpje en mijn zeer technische vreugde dans..... ;)
https://www.youtube.com/watch?v=NGH_Zdel-1I
Ik hoop dat het linkje het doet.
Groeten,
Rob

   


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: wgortenmulder op 19 Februari 2017, 20:33:16
Nice...


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Freek B. op 20 Februari 2017, 16:36:04
Er zijn wel wat meer no-show personen op de wereld.

Ik vraag daarom ook altijd of ze even bellen/sms'en als ze thuis vertrekken. Zo weet ik in iedergeval of ze komen of niet.
Voor de rest: vroeg opstaan op een vrije dag geeft veel sleutel tijd


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 20 Februari 2017, 16:58:09
Ja meestal heb ik nog even contact met de kopers maar deze klonk zeer oprecht en we hadden de avond ervoor nog contact gehad, en idd heb die dag veel kunnen doen daardoor ;D
En nog een voordeel, die motor moest er toch uit.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: apex4x4 op 20 Februari 2017, 17:21:32
Wow motor loopt super mooi (leuk filmpje)
Wat voor kleur gaat de wagen worden.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 20 Februari 2017, 18:15:36
Over de kleur zijn we het hier thuis nog niet helemaal eens, Ik ben zelf altijd al gecharmeerd geweest van gechopte 50's en 60's amerikanen die dan worden geverfd in rooie menie kleur maar dat vind ik in dit geval niet staan omdat dat gruwelijk vloekt met de rooie bekleding die moet blijven van mij en daarbij heeft er al iemand op dit forum zn kadetje in die kleur gespoten(dat is overigens enorm mooie en leuke kadett geworden die met de airride).
Ik wil er zoiezo een mattig of zijdeglanslak op spuiten want de wagen moet wat ruw lijken, In het verleden heb ik meerdere wagens gedaan en telkens felle hooglanskleuren dus nu iets compleet anders. iig geen zwart ik neig zelf naar antraciet ik denk dat dat mooi staat met het rood.
Maar nog voor ik aan de lak kan beginnen nog een hoop carrosserie werk zoals de tunnel verbreden of een automaat tunneltje vinden, ruimte maken voor de grotere radiateur, motorsteunen bouwen/bedenken op de vooras, geld bijelkaar scharrelen om een rubberpakketje tbv de ramen etc aan te schaffen. Hemeltje maken enz enz
Kortom nog zat te doen voor de kleur erop gaat


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Remko1975 op 12 Maart 2017, 15:26:36
Ziet er heel erg mooi uit.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 19 April 2017, 22:51:23
Onlangs verder gegaan met de motor, nieuwe motorsteunen gemaakt etc dan kom je er dus algauw achter dat je carter van je cih motor niet lekker op de vooras past >:( , dus het carter er vanonder gehaald en de boel verlast. Het paste nu wel maar ik was er niet happy mee dus opzoek gegaan naar een cih carter voor een b kadett of opel gt en deze ook gevonden compleet met aanzuigbuis en peilstok top!!  ;D

Daarna ben ik weer aan het roestbakje gaan slijpen om de grotere radiateur kwijt te kunnen. (http://i65.tinypic.com/spgas7.jpg)
Dus behoorlijk wat kadett weg moeten halen.

Gelijk de 4 bak tunnel uit de wagen geslepen deze moet worden verbreed om de 5bak te kunnen plaatsen.
(http://i63.tinypic.com/wrxc9c.jpg)

De motor + bak uitgekleed in de wagen gehangen om eens te kijken wat de knelpunten zijn.
De dwarsbalk tussen de chassisbalken zit te dicht op de motor naar mijn zin dus deze gaat eruit en zet ik de balk net zoals bij de originele cih b kadetjes een stukje naar voren, Heb ik gelijk een betere radiateur steun.
(http://i67.tinypic.com/xl08jq.jpg)

De motor en de bak uitgemeten ivm motorsteunen en baksteunen.
(http://i65.tinypic.com/316pw6q.jpg)

De 4bak tunnel in 3 stukken geslepen breder teruggezet en de gaten opgevuld met vers staal.
De oude transmissie steuntjes losgehaald (ik sta er toch telkens weer van te kijken hoe sterk die paar pokken puntlasjes zijn)
(http://i63.tinypic.com/24gim8j.jpg)

Heel veel (pruts/druppel)laswerk om die oude tunnel te verbreden maar hij zit inclusief de baksteunen op de juiste plaats. Wel even vlug in de epoxy primer en strijkkit gezet want dat laswerk kon ik amper aanzien.  ;)
(http://i67.tinypic.com/352hdt3.jpg)

Tussen de bedrijven door de draagarmen opgefrist en er nieuwe busjes ingezet, Dat geeft je weer even het idee dat je iets moois maakt ;)
(http://i67.tinypic.com/2cf3zmx.jpg)

Al met al weer redelijk wat dingetjes afgevinkt


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Olaf op 20 April 2017, 07:10:45
Ziet er goed uit, de tunnel vind ik best wel mooi gelukt.

Groeten Olaf


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: wgortenmulder op 20 April 2017, 08:30:46
Goed bezig....


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Jinny op 20 April 2017, 15:33:43
Mooi...


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: ockdet op 21 April 2017, 22:11:15
ziet er weer top uit  .. volg met plezier


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 28 April 2017, 08:23:49
De afgelopen dagen weer wat geknutseld aan de kadett.

De originele dwarsbalk waar bij de ohv normaal de radiateur opstaat weggehaald en het chassis zo'n 5 cm verlengt en een nieuwe dwarsbalk gemaakt (min of meer afgekeken van de orig cih kadetjes). Nu komt de radiateur achter de dwarsbalk. In de oude situatie zou deze ervoor komen te zitten en ik vond hem daar dan erg naakt en onbeschermd hangen en nu heb ik ruimte zat voor de motor en de elektrische fan die er op komt.
(http://i65.tinypic.com/xn9ixf.jpg)

Nog wat afscherming en steuntjes gemaakt tbv de grote radiateur.
(http://i66.tinypic.com/6nsemo.jpg)

En de grote radiateur erin op kleine swingrubbers aan de zijkanten en vanonder staat hij op een aangepast rubber die normaal bij de ohv word gebruikt voor de zijkant vd radiateur.
Het weggeslepen deel achter de bovenste rad bak komt terug maar dan afneembaar dat is wat makkelijker met montage etc.
(http://i65.tinypic.com/mwpgd2.jpg)
(http://i67.tinypic.com/fy00sx.jpg)


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 05 Augustus 2017, 09:33:21
Ondertussen ondanks wat medische ellende toch niet stil gezeten >:( .
Inmiddels is de vooras onderhanden genomen.
Eerst de bladveer wat ontcurved zodat de wagen wat lager komt te liggen, dat is best een arbeidsintensieve  klus aangezien ik de 3bladsveer heb en je deze blad voor blad moet behandelen.
(http://i64.tinypic.com/mw9jde.jpg)
(http://i66.tinypic.com/1e56zb.jpg)
En daarna de buitenkant voorzien van een laagje lak en verse rubbers.
Ik had nog schokdempers liggen en dat bleken na het schoonmaken koni adjustables te zijn dus dat is mooi meegenomen  ;D .
(http://i66.tinypic.com/dnhz6q.jpg)
De motorruimte schoongemaakt en in de epoxy gespoten.
(http://i66.tinypic.com/10r0nd1.jpg)
Ik had nog wat gasveren liggen en heb deze onder de motorkap geplaatst, niet echt 1971 maar wel cool. 8)
(http://i68.tinypic.com/29w8emd.jpg).

Zo staat de kadett er momenteel bij,

(http://i68.tinypic.com/2nipmd.jpg)
Gezellig onder de partytent (je moet wat als je geen normale werkplek meer heb)ik moet hier en daar nog wat strak zetten maar wil hem deze maand toch echt in de primer/filler zetten.

Misschien van de week meer uploads.
Groetjes,
Robbin


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: apex4x4 op 05 Augustus 2017, 10:31:33
Wow dat ziet er al goed uit, ben wel heel benieuwd hoever je de voorkant hebt kunnen verlagen met de geperste bladveren.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: kinuyakkii op 05 Augustus 2017, 10:50:12
goed bezig.....

gr Paul


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 05 Augustus 2017, 11:10:03
Wow dat ziet er al goed uit, ben wel heel benieuwd hoever je de voorkant hebt kunnen verlagen met de geperste bladveren.

Ja ik ben ook benieuwd maar zal het pas weten als de wagen compleet op zn wielen staat. In het verleden heb ik het ook bij andere wagens gedaan, het is bij mij nog nooit in een keer goed gegaan omdat ik niet gelijk te ver wil doorpersen. zonder spanning op de veer staat de boog vd veer ca 4cm lager tov origineel, Hoe zich dat vertaald in de stance van de wagen is afwachten.
maar mocht ik deze verknallen dan heb ik nog een veer liggen en dan komt er zon blokje op (is niet mijn voorkeur ivm de vreemde vorm die de veer dan krijgt) Ik heb ook zitten denken aan shackles maar dan zit je al snel met je velgen tegen de shackles aan heb ik hier en daar vernomen.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 28 September 2017, 12:12:24
De laatste weken heb ik ondanks wat lichamelijke problemen behoorlijk wat aan de kadett gedaan.
Eerst heb ik de partytent dicht getaped en aan de ene zijde een grote industriële blower gezet met een aanzuigfilter. Aan de andere zijde vd tent een afzuig installatie met een iets kleinere capaciteit gezet om zo wat overdruk in de tent te creëren. En om de buren niet tot last te zijn met de enorme thinnerdampen die vrijkomen aan de afzuigzijde een filter unit gezet met actieve koolstof filters.
 
De wagen in de primer filler gespoten n weer geschuurd.(geen foto van)
Daarna de wagen in de kleur gespoten, we hebben gekozen voor simpel grijs zijdeglans de bedoeling is ook om de wagen op den duur een wat ruige uitstraling te geven en het staat erg gaaf met het rode interieur.
Ik had voor deze lak gekozen omdat dat simpelweg de meest economisch verantwoorde keus was voor mijn bankrekening op dit moment.
Helaas had ik de verkeerde verharder gekregen bij het pakket, ik kreeg snelle verharder terwijl ik de normale wilden hebben, maar ongeduldig als ik dan ben toch gaan spuiten.
En ja dan krijg je dus dat je lak niet lekker strak vloeit en terwijl je de voorkant spuit de achterkant al uitgedampt/droog is. Dus na het spuiten zit er wat orangepeel en nevel op dus dat word na schuren/polijsten  :(. Maar ik was na het uitharden toch wel tevreden met het resultaat :D.
(http://i68.tinypic.com/md0fts.jpg)

We hebben een paar dagen later de ramen/deuren erin gezet alles met fris nieuwe rubbers en pezen, Aangeschaft bij Darex
(http://i67.tinypic.com/2076i55.jpg)
Echter na 2 weken in de nattigheid begon de pees al te verkleurenbij de uiteinden en het kroop gewoon verder, het chroom leek er wel uit te spoelen…..
(http://i65.tinypic.com/30a6gyw.jpg)

ik heb contact opgenomen met darex over wat het probleem zou kunnen zijn, Ik heb het gewoon gemonteerd met zuurvrije vaseline dus erg raar. Maar Anyways ik heb kosteloos van darex een nieuw setje pezen gehad en deze erin gezet maar deze keer op de uiteinde vd pees een dotje ruitenkit gesmeerd zodat er geen vocht onder kan komen, we zijn nu een paar weken verder en de pezen zien er nog goed uit, Bij deze bedankt Darex voor de goede snelle service.

Daarna kon ik eindelijk weer een beetje echt sleutelen, das toch iets wat ik het leukst vind om te doen.
(http://i64.tinypic.com/10zu7w2.jpg)
(http://i64.tinypic.com/swpqq0.jpg)
De motor op de palletwagen met bak en al in de wagen geschoven.

(http://i64.tinypic.com/eiqqmo.jpg)
(http://i66.tinypic.com/2elz81e.jpg)
Voor mij is dat zoiets als automotive porno!

Behoorlijk aan het prutsen geweest met het uitvogelen van de bedrading, nadeel van injectie is toch wel dat je een dikke computerkast en een hele bos extra bedrading moet wegwerken en integreren in het bestaande systeem. Ook de luchtmassameter is problematisch kwijt te raken in een kadett b motorruimte, dus het hele ding omgedraaid mbv wat intercooler slangen.
Nog een mooi rembekrachtigertje gescoord via een forumlid, hier een bracket voor gemaakt zodat hij netjes aan het schutbord gemonteerd kon worden.
(http://i63.tinypic.com/2vlnwqf.jpg)

Momenteel ben ik bezig met de achteras op te bouwen, nieuwe remmen,cilinders,kabels etc
Ik heb gelukkig ook al een mooie cih getrag240 tussenas gevonden en die moet ik ook nog op de juiste lengte maken.
(http://i65.tinypic.com/14jn8yc.jpg)

Ook nog een setje ats classics op de kop getikt deze heb ik ondertussen ontdaan van tig lagen lak.
Martin bedankt voor het aangeven van deze advertentie top!
(http://i68.tinypic.com/24wvgnq.jpg)

En voor mijn verjaardag van mijn vrouwtje en de kinderen nog een mooie opel gt kleppendeksel gehad om de boel wat meer bling onder de kap te geven.
(http://i63.tinypic.com/2elrur4.jpg)

Er is nog zoveel meer gedaan dat blijf ik jullie verschuldigd zoals dashboard bekleden, elektrische koel fan monteren etc etc en zal daar later nog een rits aan fotos bij doen

P.S ik ben nog steeds opzoek naar een setje alu raamlijsten voor de achterraampjes(sedan)

Weer even genoeg geleuter voor nu,
Groetjes,
Robbin.





Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Frikandel op 28 September 2017, 19:38:57
Ziet er tof uit Robbin! Zijn zelf nog geen meter opgeschoten; zelf verhuisd = naweeën... (zucht!)


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 28 September 2017, 20:49:29
Het is altijd weer lastig om na een grote onderbreking weer aan een project verder te gaan.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: hummer op 29 September 2017, 18:05:30
Ziet er heel gaaf uit. ga zo door!!!
Gr. Erik


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: veldhuizen op 07 Oktober 2017, 17:11:55
Wat een ontzettend mooie verbeteringen pas je toe zeg! M'n complimenten voor hoe je dit bedenkt en uitvoert, wordt een mooie kadett!


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 09 Oktober 2017, 12:46:55
Hoi,
De afgelopen week en weekeind af en aan aan de velgjes gewerkt.
Eerst de velgen ingesmeerd met afbijt, Ik had geen goede afbijt meer staan dus uit nood even een potje albastine super afbijt aangeschaft bij de praxis. Wat was dat een deceptie zeg. Ik ben gewend met de professionele afbijt van m’n werk te werken, zodra je dat erop smeert gaat dat knetteren,knisperen,bladderen etc en kan je binnen een halfuur de prut eraf halen.
Maar deze zooi is een dikke pap, deze erop gesmeerd en na een uur of 3 gaan krabben…..er was nagenoeg niets losgekomen. Toen nog maar een keer ingesmeerd en alle velgen ingepakt met wikkelfolie zodat ze een nachtje konden intrekken.
De volgende dag was het papje helemaal wit.
(http://i68.tinypic.com/2mo3zph.jpg)
Na behoorlijk veel krabben,borstelen,pulken en de hogedruk reiniger met vuilfrees waren ze eindelijk kaal. Mijn advies is ook aan iedereen die ook zoiets probeert, bestel gewoon een goede afbijt met zoveel mogelijk waarschuwingsplaatjes erop zoals dooie vissen,vretend,irritant etc dan weet je dat het werkt. Deze albastine meuk doet zn werk beter als een haargel of als boter vervanger op je brood. Maarja dat had ik kunnen weten als je je spul even snel koopt bij een winkel waar ze ook milieu vriendelijke thinner verkopen die ook niet werkt. Al de milieu en mensvriendelijke spullen ben ik helemaal voor,maar dan moet het wel gewoon werken.

Al met al na veel geklaag gevloek en gefrut kwamen ze er toch redelijk uit.
(http://i68.tinypic.com/20f6zrt.jpg)

En dan krijg je het dilemma en gedraaikont, hoe ga ik ze eruit laten zien….helemaal zilver spuiten? Of helemaal zwart of zoals de meeste eruit zien zwart met gepolijste randjes en velgbelt…moeilijkkkkkk.
De velgen zijn op zichzelf behoorlijk grof van structuur en er zitten behoorlijk wat putjes en butsjes in de rand dus polijsten leek me in eerste instantie een zinloze optie.

Maar ik had mn achteras toch nog los op de workmate liggen en daar heb ik een velg op gezet.
Met wat balkjes hout en lijmklemmen een opstellinkje gemaakt.
De elektromotor die normaal dienst doet in mijn zelfgemaakte kogelhulzen-tumbler en daarvoor ooit een add bleu pomp en ooit een zwembadfilterpomp was gehaald.
De poelie van een oude waterpomp gehaald en aan de elektromotor vast gebeund.
Een lange v-snaar opgesnord en voilà een polijst apparaat voor luie mannen.
(http://i67.tinypic.com/6zni8x.jpg)
(http://i68.tinypic.com/352rddc.jpg)

Lamelschijven, schuurtolletje op mn stiftslijper schuurpapier korrel p60,120,180,360,600,scots wol etc de revu laten passeren en er kwamen toch aardige velgjes tevoorschijn.
Hier een kort actie filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=wUZf_oi2PJI

En dan krijg ik weer last van mijn besluiteloosheid heh…welke kleur word het hart….twijfel.twijfel.
Ik heb gelukkig een vrouw die knopen doorhakt en zegt…gewoon zwart dus zwart word het.
Een testvelg afgeplakt en eerst in de 2k primer gespoten en daarna het zwart gedaan.
(http://i66.tinypic.com/33z4rvo.jpg)
Omdat het een testje was de randjes niet afgeplakt, maar ik vind het op deze manier ook rete gaaf dus ik laat ze zo, ik kan altijd nog de randjes kaal maken.
(http://i66.tinypic.com/2zswtw9.jpg)
Als ik ze inbeeld met nieuwe chromen moeren en een chromen naafkap ziet dat er best cool uit.
Dus nu zijn alle velgen zo.
Ze zijn verre nieuwstaat en er zit echt wel hier en daar een onvolmaaktheidje in maar dat past eigenlijk wel bij de hele wagen( in mijn ogen)
(http://i67.tinypic.com/2iav2qh.jpg)
Volgend weekend ofzo de velgen in de blanke 2k lak spuiten en dan zijn ze echt klaar.

Voor nu is het wachten geblazen tot ik eindelijk is mijn onderdelen van splendit binnen krijg.
Wat is dat een log bedrijf zeg het lijkt wel op ali express, Ik bestel meestal bij alte opel parts en daar betaal je en max 4 dagen later heb je je spullen weliswaar meestal een paar duppies duurder maar wel klasse service. Helaas hadden zij een onderdeel niet dus ik dacht doe splendit nog eens proberen.
Jammer,jammer,jammer bijna 4weken verder nog steeds niets ook geen reactie op mijn mailtje gehad…..dus dat was de laatste keer splendit voor mij.

Zo dat was het weer ff.
Groeten,
Robbin


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: 19Willem71 op 09 Oktober 2017, 17:10:36
Die velgen zien er weer netjes uit. En mijn mening is dat het wel iets mag hebben. Het is immers niet nieuw meer. Maar wel naar zo goed mogelijk nieuwstaat gebracht.

Groet, Willem.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: apex4x4 op 09 Oktober 2017, 18:17:20
Wauw Robin,  die velgen zijn echt rete gaaf geworden, en wat een wat een uitvinding met die v-snaar en motor, dat had ik eerder moeten weten.
Spuit je nu ook blanke lak op het gepolijste gedeelte ??


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Sideburn op 09 Oktober 2017, 19:04:30
Hoewel zwarte velgen normaal gesproken niet bepaald mijn smaak zijn vind ik deze variant erg mooi geworden, ben benieuwd naar het eindresultaat!!

Gr. Hans


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 10 Oktober 2017, 09:29:51
Wauw Robin,  die velgen zijn echt rete gaaf geworden, en wat een wat een uitvinding met die v-snaar en motor, dat had ik eerder moeten weten.
Spuit je nu ook blanke lak op het gepolijste gedeelte ??

Hoi Martin,
Ja gewoon over het blank gepolijste heen, Vlak voor het spuiten nog een keer met alu cleaner er overheen.
Bij de meeste (moderne)motorfietsen is dat ook het geval met de blanke blokdelen. Ik heb het ook gedaan bij mijn harley en de velgen van mn zoon zijn scooter.
Het haalt wel iets van de hoogglans af althans de glans word wat donkerder.
Het houd goed echter wel een probleem als je een beschadiging in de lak heb en er vocht onder komt, dan krijg je zo'n witte vlek onder de lak.
En sommige blanke lakken slaan een beetje geel uit iets wat sommige spuiters tegen gaan door een beetje blauwe kleurstof door de blanke lak te mengen.
De 2k lak die ik nog heb staan zou een niet vergelende lak zijn.
Het GT kleppendeksel heb ik gespoten met een hittebestendige blanke lak (1k van motip). Eens kijken hoe dat houd
(http://i68.tinypic.com/2hz0l8i.jpg)


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: kermitc op 10 Oktober 2017, 18:43:10
mooi geworden,hou van dit soort auto's

hoe is het gelukt met verlagen?


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 11 Oktober 2017, 14:54:02
mooi geworden,hou van dit soort auto's

hoe is het gelukt met verlagen?

Dat is nog niet exact te zeggen dwz hij staat zoiezo een stuk lager maar ik heb hem nog niet op z'n wielen met banden gehad wel op blokken onder de draagarmen.
Het enigste waar ik bang voor ben is dat het erg stug veert met de 3 blads GT veer. In dat geval moet ik nog even experimenteren met eventueel een blad verwijderen of de orginele terugplaatsen met zo'n blokje in het midden. 


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Jeroenvans op 11 Oktober 2017, 15:27:46
een kadett met ohc motor werd toch ook geleverd met 3 blads veer? dus lijkt mij dat dat gewoon de juiste veerkracht moet zijn. je hebt wel kans dat je zwaardere dempers moet monteren.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 11 Oktober 2017, 16:12:27
een kadett met ohc motor werd toch ook geleverd met 3 blads veer? dus lijkt mij dat dat gewoon de juiste veerkracht moet zijn. je hebt wel kans dat je zwaardere dempers moet monteren.

Ik denk dat je ohv motor bedoelt, maar naar mijn weten zat er enkel op de cih modellen een 3blads veer gezien het behoorlijke gewichtsverschil vd blokjes.
en ik weet niet of de 3blads veer van een GT dezelfde druk geeft als de 3 blads van een Kadett. Ik weet wel dat er behoorlijk wat gt rijders klagen over het erg stugge comfort aan de voorzijde.
Anyways ik heb nog genoeg materiaal om mee te experimenteren, het enige waar ik tegenop zie is het onhandige gestoei met de bladveer en mn veer-ontspanner onder de wagen.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Jeroenvans op 11 Oktober 2017, 18:35:52
ik bedoelde de CIH (maar dacht aan overhead cam, veel te modern ;)) gezien de gelijkenissen tussen de opel GT en de Kadett verwacht ik dat het met de veerdruk wel goed zit.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 27 Januari 2018, 23:18:03
Hoi allemaal,
Klein updatje.
Gisteren mijn raamlijsten binnen gekregen en deze moesten er natuurlijk gelijk op.
Het was even piellen,foeteren en proppen maar mn achter ruitjes zitten er weer in.
En voor de foto even de velgjes eraan gehangen.
(http://i63.tinypic.com/jha7tz.jpg)
Al met al ben ik zeer tevreden tot nu toe.
Volgende stap binnen word bekleden.
Groetjes.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: ockdet op 28 Januari 2018, 00:01:51
nog bedabkt voor de schokbrekers robbin


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 28 Januari 2018, 02:41:01
nog bedabkt voor de schokbrekers robbin

Graag gedaan veel plezier ermee


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Olaf op 28 Januari 2018, 08:11:33
Ik vind hem heel mooi worden.  :o De kleur is gaaf en in combinatie met het chroom en de zwarte wielen past het perfect.

Groeten Olaf



Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: 19Willem71 op 28 Januari 2018, 20:25:32
Is inderdaad een hele mooie combi.

Groet, Willem.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 21 Juli 2018, 11:02:54
Jeeehhhhh Gisteren naar het RDW geweest om hem om te laten keuren en hij is goedgekeurd  ;D en is nu een officiële 2.0e  :P
De rit ernaar toe was behoorlijk spannend aangezien het de eerste keer was dat hij de weg op ging dus met een dagkenteken 80km heen en 80 terug, was even zweten en zenuwlijden maar de kadett heeft de rit perfect doorstaan.
Enigste wat ik over de keuring kan zeggen is dat het omkeuren dus niet een formaliteitje van 10min is zoals sommige mensen beweren.
Hij is gewoon net als bij apk + wat extra punten binnenstebuiten gekeerd.
Fotos komen nog zodra ik een leuk urban plekkje heb gevonden om ze te schieten. (een fototje dan tijdens de peukenpauze genomen)

(http://i63.tinypic.com/33tqb7p.jpg)


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: apex4x4 op 21 Juli 2018, 11:20:16
Gefeliciteerd, super goed dat ze alles hebben goed gekeurd, had ook niet anders verwacht van jou ;D


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: veldhuizen op 21 Juli 2018, 11:45:21
Echt een super gave kadett geworden! Mooi dat het et allemaal zo goed gelukt is en netjes op kenteken staat!


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: kinuyakkii op 21 Juli 2018, 11:52:45
mooi weer een prachtdettje bij de nederlandse collectie toegevoegd ;D

gr Paul


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: apex4x4 op 21 Juli 2018, 16:38:07
Mischien een stomme vraag, is het altijd verplicht een auto om te keuren als er een grotere motor in komt ? Een kadett b heeft toch geen type keuring meer vanwege de leeftijd, je mag er dan toch zonder problemen een andere (grotere) motor in leggen, of moet je deze dan altijd om laten keuren ?


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 23 Juli 2018, 10:13:18
Mischien een stomme vraag, is het altijd verplicht een auto om te keuren als er een grotere motor in komt ? Een kadett b heeft toch geen type keuring meer vanwege de leeftijd, je mag er dan toch zonder problemen een andere (grotere) motor in leggen, of moet je deze dan altijd om laten keuren ?

Bij een vermogenstoename van 20% of meer of het wijzigen vh aantal cilinders moet volgens de wet de wagen worden (om) gekeurd een z.g wijzigingskeuring. En in principe zelfs ook als je b.v een keuringsvrij oldtimer heb en van 6 naar 8 cilinders gaat. Als oom agent aan de kant van de weg twijfelt over de identiteit/gegevens van de wagen mag deze zonder pardon een wok melding vh kenteken maken. Ook kan de apk keurmeester de wagen afkeuren als deze zou willen lullig doen. B.v ohv 1.1 (50pk) naar ohv 1.2 (60pk) mag gewoon zonder keuring.

ook word de wagen gewogen omdat ook die gegevens op het kenteken dan niet meer kloppen, een grotere motor betekend namelijk ook vaak een hoger gewicht ook kwa zwaardere assen,remmen etc (mijn kadetje is leeg zo'n 150kg aangekomen :o ) ook word de remvertraging,koplampafstelling gecontroleerd en hoe de nieuwe motor in de wagen zit bevestigd.
Mijn wagentje werd ook op de schudbank gezet om wielspelingen/stuur en fuse kogelspelingen etc te bekijken Maar alles is bij mij nieuw dus was allemaal in orde.

Daarbij kost een wijzigingskeuring 54eu en is een dagkenteken gratis, Voor die centen heb ik geen zin om te gaan zweten als oom agent me een keer aanhoud en wil ik gewoon zeker zijn dat er geen gezeur volgt en dat mn autotje gewoon veilig is kwa remmen etc.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Robbin op 23 Juli 2018, 12:07:54
Hier nog een paar ervaringen van mij mbt het ombouwen ve Kadett-b ohv naar cih.

*Het is niet zomaar even een groter blok in een B lepelen zoals sommige lui op de div forums beweren, Al heb je een compleet setje assen ve B 1700 dan zul je nog steeds je tunnel moeten vergroten als je geen automaatje had en een grotere ruimte voor je radiateur moeten maken en ook de voorste dwarsbalk vh chassis moeten verplaatsen.

*Voordat ik aan deze klus begon heb ik research gedaan naar wat ik allemaal nodig had kwa assen en motorsteunen en erachter gekomen dat er veel bullshit word verkocht of dingen niet worden vermeld zoals: JA de achter as ve opel gt past 1 op 1 op de kadett. Maar wat je nergens lees is dat het lagerblok vh staartstuk waar je donut lager inzit van een gt in principe niet past dwz hij past maar hij staat onder een verkeerde hoek waardoor je donut rubber verwringt en gaat roken en verbrand als je die wielen laat draaien. (ben ik op de harde manier achter gekomen  :-\ )
Ik heb dat opgelost dmv wiggen te maken en deze tussen chassis en het lagerhuis te stoppen en zo de hoek weer juist af te stellen.

*ook de myte dat de vooras ve opel gt zou passen is dikke B,S. De gaten van de ophanging op het chassis kloppen niet tov een gt dit is wel op te lossen maar dan nog heeft een gt as erg weinig meerwaarde op de 3-delige bladveer na Dit omdat de Opel gt namelijk 0.0 aan motorsteunen heeft op de vooras. Bij een gt hangt de cih motor namelijk aan een subframe aan het chassis.
Bij mij was het gevolg dus dat ik v.d gt as enkel de fuse's,naven,remmen en de bladveer heb gebruikt en dus op mijn orig ohv asje nieuwe steunen heb gefabriceerd.
Trouwens het verlagen vd voorkant van mijn kadett is perfect gelukt dmv het decurven vd 3 bladveren(zie ergens terug in dit forum) Dus niks niet  nylonblokken waarmee je de bladveer in een ongewone stand zet(alhoewel dat wel veeeeel makkelijker is) Het is gewoon een oldskool truckje wat we ook doen bij de americanen als het low budget moet.
Keyword is babystapjes en over de gehele breete vd veer blad voor blad buigen om de paar cm, ik gebruikte een potkrik en een zelfgemaakt raamwerkje.
ik durfde het aan omdat ik mocht het mislukken nog een reserve bladveer heb liggen, maar het is een tijdrovend klusje en ik moest het ook in 2x doen tot ik het gewenste resultaat had.
De auto staat nu aan de voorzijde zoals ik wil en veert goed uiteraard wel wat stugger dan met een 2 delige veer.
 

*ook lees weinig over het aanpassen van de km teller, zeker als je zoals ik gebruik maakt van een getrag240 5 versnellingsbak (ik werd er gelukkig op geattendeerd door een vd forumleden hier die toevallig ook nog een juiste teller had liggen ,dank daarvoor)  Maar ook na dat ik de juiste teller had gemonteerd was het nog niet zoals het moet zijn, Volgens de teller ging mijn kadet van 0 naar 100 in 6 sec.....nou is de kadett behoorlijk rapper geworden maar dat klopte toch echt niet, gereden met een gps teller op de gsm bleek ik bij 100kmh op de gps 140kmh op de teller te hebben staan. De oplossing was een andere aandrijving vd km teller in de bak te monteren, gewoon verkrijgbaar bij edelschmiede (toffe snelle shop)

*Tenenkrommend hier zitten lezen naar het nut of geen nut hebben van restdrukventielen in de hoofdremcilinders maar dit is mijn ervaring: Ik heb ook via het forum een rembekrachtiger+hoofdremcilinder aangeschaft en deze op de opel gemonteerd, hier zaten geen restdruk ventielen in, aangezien ik nu van voor schijven heb zou dit voor de voorremmen ook niet perse noodzakelijk zijn, zeker niet omdat het reservoir het hoogste punt vh remsysteem is er er geen olie kan terug lopen. Ik heb het hele spulletje gemonteerd samen met gereviseerde remklauwen en nieuwe wielremcilinders,schoenen,blokken,leidingen,trommels de hele mikmak dus. Na het ontluchten werkte de remmen prima, enigste wat me irriteerde was de enorm lange slag vh rem pedaal maja denk je dan oud systeem dus zal wel kloppen. Een paar dagen later wil ik weer aan de kadett gaan prutsen en wat zie ik...een plasje remolie bij het achterwiel  >:( dusss getverdemme nieuwe remschoenen doordrenkt met remolie en dat terwijl de remcilinders dus echt nieuw zijn. Dus google google jawoor gevonden wat ik zocht, De meeste kadetjes zijn uitgerust met hoofdremcilinder vh zogenaamde tandem systeem dus 2 zuigers los van elkaar waarbij de achterzuiger eenmaal op druk de voorzuiger vooruit drukt en zo ook de voorremmen van druk voorziet(tenzij de achterremdruk helemaal wegvalt, in dat geval komen de zuigers uiteindelijk wel mechanisch tegen elkaar) Deze cillinders hebben geen topklepje (het dopje met rubberflapje in de cil) dwz dat alle remolie in de cilinders na het remmen volledig terug word gepompt naar de cil/reservoir door de trekveren op de schoenen.
Wat er dus bij mij in resulteerde dat de nieuwe rem cilinder ging lekken door de te lage restdruk op de cups(nieuwe cups zijn soms dus niet lekker gesettleld)

Dus van mn oude remcilinder een restdruk klepje afgeschroefd en de hoofdremcilinder aangepast dmv remleiding gat op te boren en tappen naar m12x1 restdruk ventiel erin..pomp pomp..pomp..pomp hmmz nogsteeds die ultra lange K*T slag, Blijkt dus dat alle 3 de restdrukventielen die ik nog had echt slecht waren ik kon ze naar beide zijden met mn mond doorblazen.
Weliswaar met weerstand maar absoluut niet de voorgeschreven 0,7bar voor trommels.
Ik kon die dingen origineel ook niet nieuw vinden dus heb ik een los restdruk ventiel 0,7bar van willwood aangeschaft en deze tussen de remleiding naar achteren gemonteerd.
Pomperde pomp ontluchterde lucht.....bam :D resultaat een lekkere korte slag harde rem en een 10x betere/snellere rem reactie en geen slepende trommels wat sommige beweren.
Doordat de trommels nu minder olie verplaatsing vragen zijn de voorremmen dus in principe nu sneller aan de beurt om op druk te komen(het verhaal vd tandem hoofdremcilinder  olieverplaatsing bla bla bla)

Annyways wat ik wil zeggen dat ik ondanks mn 27jaar als beroeps monteur in de automotive e.d wereld ik ook nog dingetjes leer over het wel of geen nut hebben en de werking van bepaalde systemen. Ik had het eigenlijk van tevoren moeten weten omdat bij een lastafhankelijk remventiel wat in veel autos zit, dit ook een van de functie's van dat ventiel is.

Dus of je ze nou wel wilt gebruiken of niet, zal voor de remkracht geen bal uitmaken echter wel kwa pedaalslag en dus comfort kwa remmen en de kans op lekken van de remcilinders verminderen.

Ik neem overigens mn petje af voor al diegene hier op het forum die ZELF hun wagentjes onderhouden/ombouwen of restaureren zonder de technische middelen waarover ik beschik.

Ik haat reclame maken voor bedrijven of merken maar ik heb onlangs nog een F***king handig tooltje gekocht om de oude motortjes mee af te stellen.
Thuis loopt men vaak te klooien of te gissen of de motor nou niet te rijk of te arm staat ik ook bougie dr in uit kleurtjes kijken vd electrode bweeehh rot klusje ,en ik wil nou eenmaal dingen zeker weten dus heb ik een GUNSON COLORTUNE setje gekocht. Dat is een doorzichtige bougie waarmee je de kleur van de verbranding kan checken rood/oranje is te rijk, blauw is armer. Ik heb de mijne afgesteld dat het oranje net weg is en hij net blauwig word. liever ietsje te rijk dan te arm, (te arm mengsel is schadelijker voor de motor dan een iets rijker mengsel.
Direct bij wat vrienden en hun oldtimers ook gebruikt/getest. Google of youtube het maar op het dingetje is niet super duur maar wel handy IK vind hem top voor de oude motoren.


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: Olaf op 24 Juli 2018, 09:38:26

Thuis loopt men vaak te klooien of te gissen of de motor nou niet te rijk of te arm staat ik ook bougie dr in uit kleurtjes kijken vd electrode bweeehh rot klusje ,en ik wil nou eenmaal dingen zeker weten dus heb ik een GUNSON COLORTUNE setje gekocht. Dat is een doorzichtige bougie waarmee je de kleur van de verbranding kan checken rood/oranje is te rijk, blauw is armer. Ik heb de mijne afgesteld dat het oranje net weg is en hij net blauwig word. liever ietsje te rijk dan te arm, (te arm mengsel is schadelijker voor de motor dan een iets rijker mengsel.
Direct bij wat vrienden en hun oldtimers ook gebruikt/getest. Google of youtube het maar op het dingetje is niet super duur maar wel handy IK vind hem top voor de oude motoren.

Bedankt voor de tip, hier ga ik ook eens naar op zoek.

Mooie Kadett en bedankt voor al je info. Ik heb zelf ook een CIH Kadett en herken een hoop van jou. Ik ben wel benieuwd naar mooie foto's van je Kadett.  ;D

Groeten Olaf


Titel: Re:Rustbucket
Bericht door: kinuyakkii op 26 Juli 2018, 20:26:04
ik heb die collortune bougie ook en bij een oudere 1.1N gebruikt en werkte mooi.
ondertussen uit het oog verloren en nu weer herinnerd dat ik hem heb dus ga hem bij mijn nieuwe blok ook testen ;D

gr Paul