Laat berichten zien
|
Pagina's: [1] 2 3 ... 21
|
1
|
Alles over de Kadett-B / Motoren / Re:Tuimelaar bout vervangen
|
Gepost op: 09 Augustus 2023, 15:07:39
|
Vertaald uit het werkplaatsboek: De bouten voor de tuimelaars zijn per stuk te vervangen. Daartoe moet een een passende buishuls van 25mm lang en een sluitring als drukelement over de bout geschoven worden, vervolgens wordt dan met een normale moer M8 x 1mm de bout uit de cilinderkop getrokken. Als er te weinig draad beschikbaar is op de bout om deze er geheel uit te trekken dan kunnen er enige ringen extra onder gelegd worden.
monteren: terugzetten en met een rubber (zachte hamer) de bout terug kloppen tot een hoogte van 28 +/- 0.5 mm haaks gemeten op de bovenkant van de kop. Te controleren met een liniaal over de overige bouten heen.
Aanvulling van mijn kant: een normale moer M8 heeft een andere draad! Zoek of koop een goede moer M8 x 1mm. Ik heb slechte ervaringen met het gebruiken van de klemmende tuimelaarmoeren. De bout (draadeind) kan flink vast zitten, stook de directe omgeving met een verf föhn o.i.d. warm. Het is best wel te doen. Succes!
Mooi dat je vraag deelt op het forum, dan kunnen notoire FB onthouders zoals ik ook reageren.
gr Henk
|
|
|
3
|
Alles over de Kadett-B / Aandrijving / Re:Lagers Differentieel
|
Gepost op: 04 Juli 2022, 20:50:00
|
Hoi,
Ik kom ook op de 32205B uit en 32007 voor de diff. lagers. Blijkbaar zijn dit gewoon verkrijgbare lagers in tegenstelling tot die voor de CIH as. Ik heb de genoemde lagers vergeleken met de maten op internet en dat klopt. De B geeft aan dat ze een afwijkende hellingshoek hebben. Als de tandspeling en de tandafdruk goed is zou je de pignion weer op dezelfde hoogte moeten afstellen met de vulringen. Diff positie kun je ook bepalen met twee voelermaten.
Succes, ik heb zelf tot tweemaal toe met succes een CIH pignion opnieuw gemonteerd en op moment afgesteld na het stralen van de as.
|
|
|
4
|
Alles over de Kadett-B / Aandrijving / Re:Lagers Differentieel
|
Gepost op: 29 Juni 2022, 22:15:23
|
Hoi Erik,
Met wat zoeken kan ik je de nummers geven maar het zijn geen standaard lagers. Verder ben je ook afstel ringen en een nieuwe spanbus nodig en in ieder geval lagertrekkers en een momentmeter. De gewone 2 en 3 poot trekkers kun je niet gebruiken. (Schoteltrekker is nodig) Aan speciaal meet en afstelgereedschap kun je mogelijk ontkomen als je de oude eerst meet (diepte pignon) Mijn tip is: duik een Olyslager Vraagbaak op 'Opel kadett B en Olympia 1967 - 1971' (geen nieuwere versie in ieder geval), hierin staat de procedure beschreven. Een werkplaatshandboek is nog beter.
Als je de kunst goed eigen maakt is er geld mee te verdienen.
gr Henk
|
|
|
6
|
Te koop / Aangeboden / Ik zoek onderdelen / Re:Opzoek naar wiellagers voor, voor een kadett b1
|
Gepost op: 03 Mei 2022, 18:14:19
|
Wat ik er van weet een lastig onderdeel om te vinden, net als bij een A Kadett. Afstelling is ook anders dan tegenwoordig gebruikelijk.
Overweeg eens of je geen B2 fusees wilt monteren met bijbehorende lagers. Die zijn simpel te vinden. Stuurarmpjes kun je overzetten, ik weet alleen niet of de fuseekogels verschillen. Die van boven kun je omzetten, beneden kun je de onder draagarmen van een B2 monteren maar dan zit je wel met de veer. Eventueel kun je ook een complete B2 vooras monteren met je eigen stuurhuis, spoorstangen en stuurarmpjes. De flens voor de stuurstang is anders voor een B1 dan voor een B2. Stuurkogels zijn ook dunner.
Henk
|
|
|
14
|
Alles over de Kadett-B / Rondom de Kadett-B / Re:Ruitenwisserarmen
|
Gepost op: 24 November 2020, 17:27:12
|
Hoi Will,
Die van mij zijn 40cm.
Met een beetje geluk bij de Opel dealer op voorraad. Niet dat ze daar nog dagelijks een Kadett of Olympia zien maar omdat de ruitenwisser van een Corsa past. Ik weet alleen niet precies meer of dat voor of achter is en ook niet exact meer welk type. Volgens mij de achterwisser van een B Corsa of de voorwisser van een A Corsa. Ik heb ze daar 1.5 jaar geleden gehaald, zo uit het magazijn.
Henk
|
|
|
15
|
Alles over de Kadett-B / Aandrijving / Re:Uitlijnen voorwielen
|
Gepost op: 14 November 2020, 14:15:22
|
De dikke ringen moeten inderdaad aan de achterkant, is ook de latere Opel basisafstelling. Hoe meer de bovenste draagramen naar achter staan hoe minder de wielen gaan zoeken. Hoe verder naar achteren hoe zwaarder het sturen gaat maar dat is niet erg bij een B Kadett. De bovenste kogels weet ik zo niet.
|
|
|
|