Laat berichten zien
|
Pagina's: [1] 2 3 ... 40
|
1
|
Alles over de Kadett-B / Aandrijving / Re:Aandrijving veranderen?
|
Gepost op: 03 Mei 2019, 15:34:01
|
Ik denk wel dat je met zwaardere overbrengingen - afhankelijk van hoe ver je wil gaan - met je koppel in de knoei komt. Ik heb een 1.3s uit een D-kadett van een 5-bak voorzien, maar boven de 100 pas zinnig, en met teveel tegenwind heb je daar niks aan. Nu zijn die blokken ook rommeldingen (zeker ten opzichte van de C1.6NZ, maar ze hebben op papier beiden toch zo'n 75 paardjes) maar aangezien de 1.2sjes niet uitblinken in koppel verwacht ik dat je qua toeren niet enorme winsten kunt halen. Je kunt kijken of er een overdrive is die je elektronisch aan kunt sturen die wat waard is. Mocht je met andere assen gaan spelen en cardanassen op maat laten maken, dan ben je hiermee ook al een heel eind op weg.
|
|
|
2
|
Alles over de Kadett-B / Motoren / Re:Welke Hot Spark electronische ontsteking?
|
Gepost op: 03 Mei 2019, 12:28:25
|
Je moet allereerst kijken of je een Bosch (verdeelkap met klemmen en condensator buiten de ontsteking) of een Delco (verdeelkap met schroeven en condensator onder de verdeelkap) hebt. Dat van de klemmen en schroeven weet ik zeker, waar de condensator zit kan ik verwisseld hebben. Naar ik meen was het ooit niet mogelijk om een delco ontsteking om te bouwen, maar de techniek staat niet stil natuurlijk 
|
|
|
3
|
Alles over de Kadett-B / Aandrijving / Re:Rem onbalans
|
Gepost op: 26 Maart 2019, 12:08:48
|
Top dat je laat weten hoe het is afgelopen  Ik ben wel heel benieuwd hoe, zonder je trommel vet te maken, die remschoen is volgelopen. Het schijnt - ik heb even bij collega's nagevraagd - dat wielremcilindertjes bijna altijd wel een beetje vettig raken omdat er remvloeistof langs het zuigertje zweet. Dat moet wel bij zweten blijven natuurlijk. Maar meestal als een cilinder echt lekt gaat er, gezien de grote druk waarmee je remt, ook wel serieus vloeistof lekken.
|
|
|
5
|
Alles over de Kadett-B / Rondom de Kadett-B / Re:toercaravan achter bkadett 1.1
|
Gepost op: 10 Maart 2019, 20:20:55
|
Ik vind in mijn eentje over Luik altijd al een hele toer. Nu scheelt het dat ik trekhaak noch caravan heb  Kan dat je Kadett wat warmer wordt, zou wel zorgen dat je weet dat je temperatuurmeter werkt en radiator goed is, dan zal dat vast goed komen. Ben erg benieuwd hoe 't gaat!
|
|
|
6
|
Alles over de Kadett-B / Electriciteit / Re:Relais koplampen.
|
Gepost op: 08 Maart 2019, 12:35:39
|
Die signaalfunctie is altijd een soort van waardeloos geweest bij mijn weten: als je de pook naar je toe trekt voordat je groot licht werkelijk inschakelt, is er een kort punt dat dim- en grootlicht ingeschakeld zijn. Maar je moet wel behoorlijk fingerspitzengefühl hebben om dat voor elkaar te krijgen. Ik had liever een aantrek- en afduw-mechanisme gehad zoals met latere opeltjes: naar je toe is signaal, van je af is overschakelen naar groot licht. Mooi dat het gelukt is! 
|
|
|
7
|
Alles over de Kadett-B / Aandrijving / Re:Rem onbalans
|
Gepost op: 08 Maart 2019, 12:22:45
|
De rand van de remschoen zou nog wat kunnen geven, aangezien remschoenen door de beweging van de trommel tegen het remvlak getrokken worden (en voilà, je hebt een zelfbekrachtigend systeem). Wat nog niet echt verklaart waarom het per kant zo gaat. Zijn alle bevestigingsveertjes goed?
Check met betrekking tot je remslangen ook even of de remvloeistof terug kan, aangezien remslangen - hoe nieuw ook - heel soms van binnen beschadigd kunnen zijn. Ofwel de binnenkant is verdikt, ofwel de vloeistof kan bijvoorbeeld nog maar één kant op (laatst gehad met een swiftje, de klauw was gangbaar en de zuiger kwam naar buiten maar was met geen mogelijkheid meer in te duwen, tot 't ontluchtingsventiel open ging). Nu zitten er naar ik me kan herinneren ook restdrukventielen op een hoofdremcilinder voor trommels. Misschien is het de moeite om die nog eens te bekijken?
Succes!
|
|
|
9
|
Alles over de Kadett-B / Electriciteit / Re:Relais koplampen.
|
Gepost op: 20 Februari 2019, 17:03:14
|
Je kunt ze wel om gedoe te voorkomen per kant afzekeren, maar je zit sowieso aan iets van 16a gebonden omdat je koplampen toch 2x4,5A of 2x5.5A (grofweg) trekken. En afgaande op het schema zitten de koplampen doorgelust dus of dat handig is? Ik geloof dat ik met 50/55w tot dusver geen problemen heb, en heb ook 4mm² of 6mm² van de accu naar het relais, en daar dan inderdaad een zekering van 16 of 20A. Als je interesse hebt post ik een paar foto's. Want als ik je goed begrijp wil je de voeding van je zekeringkastje aftappen? Ik zou de weg zo kort mogelijk houden de draden met een oogje aan je B+ op de dynamo of direct aan de accu vastmaken. Edit: Zo'n relais bedoel ik: https://www.rdae.nl/200102-relais.html hoewel met iets modernere zekeringen. Mogelijk niet 't mooiste, wel erg handig.
|
|
|
10
|
Alles over de Kadett-B / Electriciteit / Re:Relais koplampen.
|
Gepost op: 20 Februari 2019, 14:43:00
|
Direct na relais richting koplampen heb je in principe al met je voedingsdraad ondervangen. Ik zou zo dicht mogelijk bij de bron (dus accu, aannemende dat je daar aftapt) een zwevende zekering doen, dan ben je ook gezekerd tegen de mogelijkheid dat de draad ergens de carosserie raakt. En gebeurt het na het relais dan klapt die zekering er ook uit. Je wil een beetje overhead, het is niet fijn als een zekering warm wordt, dus dan zou ik 20A doen. En een draad die voldoende dik is, dus 6mm² oid Als de koplampen nu niet in het zekeringkastje afgezekerd zijn zoals jij stelt, dan zou ik ook in wat de schakeldraad wordt een zwevende zekering maken. Die bedrading zal er niet minder kwetsbaar op geworden zijn met de jaren
|
|
|
11
|
Alles over de Kadett-B / Aandrijving / Re:Speling differentieel
|
Gepost op: 21 Januari 2019, 20:20:47
|
Klinkt wel als iets waar je - als je de kadett zo mooi in de lucht kan zetten - beter even 't differentiëel voor opendraait. Pakkingen heb ik in 't verleden nog wel bij Opel Classic Parts besteld, maar met vloeibare pakking kom je ook een eind als je alles maar goed ontvet. Je diff lust eenmaal weer dicht een kleine hoeveelheid 80w90. Doe overigens nooit het carter van een automaat met vloeibare pakking ivm verstoppen van kanaaltjes. Als je wel een pakking hebt zou ik een kleine hoeveelheid vloeibare pakking op de boutjes doen, dan kan de olie daar niet langszweten.
Kan weinig opmaken uit je filmpje, anders dan dat die speling daar in die mate niet thuishoort. Je zou ook nog kunnen beginnen met het staartstuk losnemen, maar dan moet even goed opletten dat je de as goed ondersteunt, aangezien deze naar voren wil kantelen als je 't staartstuk eraf haalt. Succes!
|
|
|
12
|
Alles over de Kadett-B / Aandrijving / Re:hooft rem cilinder
|
Gepost op: 11 September 2018, 17:32:59
|
Trommels remmen ook beter, daarom heb je er geen bekrachtiging bij nodig. Ze bekrachtigen zichzelf doordat de remschoen door de draaibeweging van de trommel harder tegen het remoppervlak wordt getrokken. Ze krijgen alleen eerder last van fading (remverlies door oververhitting, krijg je met een Kadett denk ik niet voor elkaar tenzij je met je voet op de rem rijdt  ) en zijn wat moeilijker te doseren/gelijk af te stellen. Als de boel niet goed afgesteld staat kan je remschoen vastslaan, maar dat heb ik eigenlijk alleen bij moderne auto's gezien.
|
|
|
14
|
Alles over de Kadett-B / Carrosserie / Re:Uitlaat gassen in de auto
|
Gepost op: 25 Mei 2018, 10:11:41
|
Aangezien de Kadett geen katalysator heeft, kun je met uitlaatpakking (geen Gun-Gum!) eventueel de pakking lichtjes insmeren, evenals de flens van spruitstuk naar voorpijp. Ik heb alleen zoiets gehad bij m'n Car-A-Van, waarbij het achterkleprubber vrij slecht was. Een haaks stuk op de einddemper heeft toen geholpen.
|
|
|
15
|
Alles over de Kadett-B / Carrosserie / Re:Vragen over een trekhaak
|
Gepost op: 10 Maart 2018, 22:00:44
|
Klopt. Is ook vreemd.
Ook apart: Met een automaat met 12s motor mag geen aanhanger getrokken worden!
Ik geloof dat het lange tijd de norm was dat niet met een automaat te doen, omdat die simpelweg aan gort ging door het zwaardere werk.
|
|
|
|