Leuk bestand, bedankt voor het delen Ralph! Met een paar aannames is mijn Kadettje de op 2 na laatste origineel Nederlandse nog rijdende B-Kadett, leuk om te weten!
Ik zou hem graag van je overnemen, ik woon zelf in Limburg maar mijn zus woont in Lutjewinkel dus dat moet wel te regelen zijn. Kun je me je telefoonnumer sturen aub? Dan vraag ik mijn zus om contact met je op te nemen.
Dat blokje is inderdaad de spanningsregelaar, en als die kapot is krijgt de accu meer dan 18V (in mijn geval) en zal de accu droogkoken. Dat ruik je en zie je na verloop van tijd. Als de accu bij lopende motor maar 12,4 Volt krijgt heeft dit niks met de regelaar te maken, de regelaar vlakt de spanning alleen maar af. Als de spanning al te laag is komt dit door de dynamo.
Dat is te weinig, als de motor loopt en de stroomverbruikers aan staan moet de dynamo meer leveren. Bij jou laadt de dynamo de accu niet op en zul je uiteindelijk de accu tijdens het rijden volledig leeg trekken tot er te weinig spanning voor de ontsteking is en je dus stil komt te staan. Dynamorevisie of een anderen dynamo lijkt me.
Dynamo, meet bij draaiende motor en met stroomverbuikers aan (radio, licht, ventilator) de spanning van de Accu. Deze moet bij lopende motor tussen de 13 en 14,2 V zijn. Als de spanning lager is wordt de accu door de dynamo niet bijgeladen.
Erg jammer inderdaad, had er graag bij geweest... En leuk dat er eindelijk weer eens iets in de buurt georganiseerd zou worden!! Hoop dat het een jaar wordt doorgeschoven.
Dat klinkt toch alsof er teveel olie is ingevuld en niet alle oude olie is afgelaten (of het oude filter niet is vervangen)? Als je 1 liter aftapt voordat je weer tussen de indicators zit heeft er toch echt een liter teveel ingezeten en daar gaat een motor niet bepaald beter van lopen.
Persoonlijk lijkt het me sterk dat het wisselen tussen (half)synthetische en minerale olie meteen na een beurt hoorbaar is, als er al een effect optreedt zal het pas na een tijdje merkbaar worden. Teveel of te weinig olie hoor en merk je echter snel. Een OHV motor is naar mijn mening sowieso niet erg gevoelig voor het type olie, de goedkoopste bouwmarktolie is tegenwoordig al beter dan de beste olie toen onze Kadettjes nieuw waren, er is wat dat betreft ook echt een enorme vooruitgang gemaakt qua smeermiddelen.