Holland Kadett B Club Forum
19 Juni 2026, 18:59:00 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: kantelen zuigers  (gelezen 9374 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 15 Oktober 2013, 19:43:36 »

Hallo,

Mijn motor 1.1.n gebruik nogal wat olie, maar voor die weinige kilometers denk ik hij loopt goed dus gooi er regelmatig wat olie bij. Het verbruik is ongeveer een liter op 500 tot 700 km.

Maar nu is er een dof tikkend geluid alleen bij trekkende motor en verdwijnt als de motor warm is.

Nu heb ik gehoord dat dit het kantelen is van een zuiger.

Wie kent dit fenomeen of kan het ook iets anders zijn

Graag jullie mening.

Fred Uut Huuessen
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 15 Oktober 2013, 21:09:12 »

Hoi Fred,

Ik ken het fenomeen kantelende zuiger, maar ik heb het bij kadett motortjes nog niet eerder gezien.
1 liter olie op de 500 tot 700 km is zo langzaamaan wel wat veel.
Kun je zien of de motor olie lekt of is het vermoeden dat het echt wordt verbruikt. Dat laatst is wel een teken dat de afdichting van de zuigerveren ontoereikend is.

Weet je zeker dat het tikken niet veroorzaakt wordt door 1 van de kleppen?

Maar gezien je melding al van het vele olieverbruik denk ik dat er meer aan de hand is.
Door versleten zuigerveren wordt olie verbrand maar komen ook benzinedampen en uitlaatgassen in het carter terecht.... dit kun je controleren door bij draaiende motor de oliepijlstok er is uit te trekken. Als daar rook uitgeblazen wordt, kan dit duiden op versleten zuigerveren.
Door de benzinedampen en uitlaatgassen gaat de smerende werking van de olie heel snel achteruit (ondanks dat je veel verse olie bijvult).
Mijn blok heeft er ook last van gehad en na 20.000km was alles tot op het bod versleten

Tikken bij een trekkende motor duiden op schade aan een krukas-, drijfstanglager.
Om dit echt zeker te weten zou ik je aanraden om even bij een lokale garage oid. langs te rijden en te vragen of zij kunnen luisteren. Als je nog een goede oude vakman treft kunnen ze vrij snel horen aan het geluid inderdaad van een lager af komt.

Groet,
Wouter

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 15 Oktober 2013, 23:14:12 »

kantelende zuigers krijg je meestal na heeeeeeel veel kilometers en/of motorschade. jij hebt denk ik beide niet.
om je een idee te geven van hoe een zuiger eruit ziet die kantelt

dit is een plaatje van het volvoforum
ook zijn de zuigers van een kadett vrij hoog en is dus de kans op kantelen behoorlijk klein

het zou ook kunnen zijn dat de zuigerveren verkleefd zijn of hun veerkracht kwijt zijn. juist als er niet veel mee gereden word kan verkleven optreden. klein beetje peutrolium in de cilinders mikken en een nachtje laten weken zou moeten helpen.

tikkende kleppen maken meestal geen dof geluid dus dat is het waarschijnlijk niet. maar het zou ook nog de distributieketting kunnen zijn. dat de spanner niet helemaal fris meer is.

in ieder geval zou ik alvast een nieuwe koppakking kopen want om echt iets uit te sluiten zal je op zn minst de kop moeten lichten om de speling te meten.. Ik weet het niet

Kadett B L "super" 1968 LPG
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 16 Oktober 2013, 11:03:26 »

Heb net de kadett eens gestart en ik hoorde een bonkend geluid kwam van de kabel van de  accu naar de startmotor, als de motor mooi staionait loopt hoor je hem niet meer en bij het optrtekken zou die door het iets kantelen van de motor ook tegen het chassis kunnen aankomen ( opgelost)

Ook heb ik evn de vuldop eraf gehad en mijn vermoeden dat de veerschotel van de 1e uitlaatklep, vanaf de waterpompkant, iets meer tikte kwam uit door nadat ik de vinger eroplegd had het tikken minder werd of verdween.Alleen heb ik nog niet de auto gereden.

Door de peilstok eruit tehalen zou er dampen moet komen ,zeker bij gasgeven, maar helemaal niets,ook niet bij de vuldop. Dus de zuigerveren lijken hiermee wel inorde.Misschien kunnen de olieschraapveren alleen verkleefd zijn?

In het voorjaar heb ik de kadett een beurt gegeven en ook de olie ververst. nu heb ik 20w50 in gedaan i.p.v. minerale olie van de action 15w40. Zou hier misschien een verrschil in zitten.Zelf had ik gehoopt op minder olie verbruik.

Suggesties betreft het oliegebruik zijn welkom en hopelijk is het de veerschotel die extra tikt bij koude motor, zal bij gelegenheid een naar de klepspeling kijken.

Jeroen, hoe gaat het met dat peut eringieten en na een dag gewoon starten?

Mvg. Fred Uut Huuessen

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 16 Oktober 2013, 11:13:12 »

Na een dag (een beetje) peut op de zuigers lijkt mij dat een deel/alles langs de zuigers+veren is weglopen in het carter.
Lijkt me voor de olie en daarmee voor de smering niet optimaal Ik weet het niet

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 16 Oktober 2013, 12:47:30 »

petroleum zakt inderdaad langs de veren (en weekt het dan hopelijk los)
de volgende dag moet je de motor op temperatuur laten komen en dan even een stukje rijden. dan verdampt de peutroleum weer uit de olie.
je hoeft niet veel te gebruiken. ongeveer zoveel als een spuitje olie is voldoende.

edit: olie verbruik kan ook langs de klepstelen gebeuren. zeker bij een N blokje omdat die (soms) geen klepseals hebben

Kadett B L "super" 1968 LPG
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 16 Oktober 2013, 13:45:38 »

De 1.1 blokjes uit de B-Kadett hebben geen klepsteelafdichtingen.
Volgens de vraagbaak werden de veerschotels van de inlaatkleppen in de loop van de productie van rubber afdichtringen voorzien.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: