Holland Kadett B Club Forum
13 Juni 2026, 11:55:58 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Motor zit vast  (gelezen 23029 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Lieke
Gast
« Gepost op: 29 Januari 2014, 11:16:12 »

Hallo allemaal,

Mijn Kadettje (4-deurs uit '71) gaat de deur uit. De vraag is alleen, hoe? Ik heb advies nodig.

Door startproblemen heeft'ie twee maanden stil gestaan. Vorige week geprobeerd weer 'ns te starten, liep de motor vast. Startmotor en versnellingsbak los gehaald, lijkt toch echt in de motor te zitten. Geen beweging. Wat zou dat kunnen zijn, als het tijdens het starten is gebeurd? Of is dat niet te zeggen en moet er gewoon een nieuwe motor in?

Dus nu is het dilemma: zo verkopen óf een nieuwe blokje er in, laten keuren en verkopen...
Mocht je nog een motorblok hebben liggen om te verkopen, hoor ik dat ook graag.

Groeten,
Lieke
wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 29 Januari 2014, 11:51:16 »

Hoi Lieke,
Als ik zo snel even jou verhaal lees en het probleem is echt dat de motor vast zit, zou ik bijna denken aan een zogenaamde waterlock. Dit kan voorkomen als de koppakking lek is en er koelvloeistof in de cilinder terecht komt. Water is niet samenpersbaar en bij het starten zal de motor vast slaan.

Nu voor jou probleem.
Je wilt de kadett verkopen.
De keuze hoe zul je zelf moeten afwegen.
Je kunt de motor openmaken en en de koppakking vervangen. Als je zelf handig bent is dat wel in een dag te doen.
Aan de andere kant, als er wat anders aan de hand is haal je je een hoop werkt op de hals en geeft het nog geen garantie dat je de kadett weer rijdend krijgt.
En dat je alsnog het motortje moet wisselen.

Als je voor niet teveel een lopend motortje kunt vinden kun je dit inderdaad nog overwegen, maar je kunt die keuze ook overlaten aan de nieuwe eigenaar.
Ik denk dat je er financieel niet veel mee wint om de kadett rijdend te verkopen.

MVG
Wouter

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 29 Januari 2014, 15:02:41 »

je zou de bougies eruit kunnen draaien en dan kijken of de motor wil gaan draaien? draait ie dan nog niet dan ligt het aan het draaiende gedeelte bv lagerschalen of de distributie...

ben benieuwd en jammer dat je detje eruit doet Lieke.

succes en gr Paul
Lieke
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 30 Januari 2014, 18:36:58 »

Ha Paul!

Ja, tis ook met pijn in m'n hart! Maar het was tijd voor een meer betrouwbare auto...

Bougies eraf halen is het eerste wat we hebben gedaan. Zat geen water in, maar dankjewel voor het meedenken, Wouter!

Vanavond komt er iemand kijken. Ik ga m sowieso te koop zetten, dan kan ik wat beter de som maken.

Groeten,
Lieke
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 30 Januari 2014, 19:58:17 »

Hoi Lieke,

het was tijd voor een meer betrouwbare auto...

Ik rij al heel wat jaren alleen maar met een B-kadett en een betrouwbaardere auto heb ik nog nooit gehad. Ik rij dagelijks met mijn B-kadett en dan ruim 20.000 km per jaar. Als gezin gaan wij er ook mee op vakantie naar bv Engeland, Denemarken, Kroatie, Tjechie, Slovenie, Oostenrijk, noem maar op.

Maar aan de andere kant begrijp ik je ook wel hoor, als een auto niet betrouwbaar is rij je er niet met een fijn gevoel mee. Succes met de verkoop, plaats maar een link en foto's hier op het forum. Misschien kijkt er op het forum nog wel een enthousiasteling mee.

Groetjes Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 30 Januari 2014, 20:01:52 »

Hoi Lieke, als ik het zo hoor is het motorblokje echt overleden, tja een opel blokje van meer als 40 jaar oud heeft niet het eeuwige leven, een gebroken zuigerveer en alles zit gelijk muur vast Lachen  als je de oorzaak wilt gaan zoeken zal het blokje waarschijnlijk wel helemaal uit elkaar moeten, hier zijn meestal hogere kosten aan verbonden als je zelf had verwacht.
Als je de kadett toch wilt verkopen zou ik voor de goedkoopste oplossing kiezen, een kadett met een lopende motor krijg je nou eenmaal heel wat meer euro's.
De goedkoopste oplossing lijkt mij een motortje van internet af halen, dit kan een kadett-b of kadett-c motor zijn, je hebt de startmotor en versnellingsbak toch al los liggen, dus heel veel extra werk is het niet meer.
Heb net even op marktplaats zitten zoeken en kom daar zelfs al motortjes tegen die geen drol kosten, hier bijvoorbeeld een opel kadett-c 1200n motor voor maar €30 , even alles van de oude motor over zetten en klaar is Lieke weer  Grijns http://link.marktplaats.nl/768331087

Groetjes Martin.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Lieke
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 10 Februari 2014, 19:57:02 »

Dank voor de reacties allemaal!

We zijn inderdaad voor de optie gegaan die jij voorstelde, Martin. Voor 50 euro een blokje op de kop getikt, erin gezet en de Kadett loopt weer! Helaas brak er ook een motorsteun af... en om die te vervangen was ongeveer net zo duur als de hele motor Rollende ogen Maar goed, ik ben al lang blij dattie weer loopt. Nu nog nieuwe koplampen (spiegels zijn niks meer) en dan door de keuring.

Ik ga hier zeker wat foto's posten. Wie weet is er een liefhebber voor een 4-deurs sedan...

Groeten,
Lieke
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: