Holland Kadett B Club Forum
20 Juni 2026, 19:49:25 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Spanningsregelaar  (gelezen 10737 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 26 December 2016, 10:24:07 »

Omdat ik het leuk vind om nieuwe dingen uit te proberen ben ik op zoek gegaan naar een moderne externe spanningsregelaar voor een wisselstroom dynamo.
De meest bekende zijn van Huco en Bosch, deze zijn plug and play, dus 1 op 1 aan te sluiten op de stekker van de oude metalen "mechanische" spanningsregelaar die nu in de kadett zit.

Nu kom ik bijvoorbeeld op een site als Ali-expres, spanningsregelaars tegen met een ander soort aansluiting, deze hebben een + een F en massa aansluiting.
Zijn deze voor gelijkstroom dynamo's of kan ik deze ook op een wisselstroom aansluiten, zo ja, waar sluit ik dan de D+, D-,DF op aan ?

Of is dit gewoon de D+ op +, de D- op Massa, de DF op F ??

Groetjes Martin.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 27 December 2016, 11:40:33 »

Hahaha en ik maar denken dat ik een makkelijke elektronica vraag stelde  Grijns

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 27 December 2016, 17:18:40 »

het lijkt erop dat F staat voor Field. dus eigenlijk DF... je kan het proberen met deze regelaar maar houd de multimeter bij de hand... dan kan je in geval van overspanning direct ingrijpen.

maar zoals ik wel vaker roep als het over spanningsregelaars gaat: monteer gewoon koolborstels met ingebouwde regelaar van bosch.

links de originele uit de jaren 70, rechts de verbeterde moderne variant. (op klikken voor groot)

typenummer links:
0192 052 005 EE 14v 3
typenummer rechts:
1197 311 026 EL 14v 4c

Kadett B L "super" 1968 LPG
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 27 December 2016, 19:23:44 »

maar zoals ik wel vaker roep als het over spanningsregelaars gaat: monteer gewoon koolborstels met ingebouwde regelaar van bosch.
Is ook een heel goed idee Jeroen, het probleem is dat ik dan niet weet hoe ik de bekabeling van de externe regelaar moet aanpassen, (of moet ik de kabel van de regelaar alleen maar loskoppelen) en hoe ik de de kabel op de dynamo moet aan sluiten ??
Is zoiets moeilijk ??

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 27 December 2016, 22:57:17 »

ik weet niet helemaal hoe het zit bij een dynamo met externe regelaar, maar de aansluiting voor een met interne regelaar is super eenvoudig.

naast de overduidelijke + en - aansluiting is er alleen de D+. Dit is de blauw witte draad die van het laadlampje af komt. die zal iets opgelengd moeten worden want deze gaat nu naar de externe regelaar. meer is het niet
Is zoiets moeilijk ??
lijkt mij dus niet Knipoog

Kadett B L "super" 1968 LPG
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 28 December 2016, 19:26:35 »

In dit topic een beetje uitleg over ombouw naar ingebouwde spanningsregelaar. Alleen mijn laatste foto is kwijt Droevig

http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9932.msg16968.html#msg16968

Ik ben met oudjaarsdag weer bij de Kadett, dan kan ik er een foto van maken.
De dynamo die ik er in heb gebouwd is volgens mij van een Astra-F met een nogal simpel vermaakte beugel omdat de dynamo iets anders was. Tot op heden rijd ik er mee rond.

Misschien ten overvloede: geen werkend controlelampje bij het aanzetten van je contact betekent ook dat je dynamo niet laadt.
De elektromagneet van de regelaar gebruikt het lampje als massa bij mijn weten. En anders heb ik graag een correctie, dan leer ik er ook wat van! Lachebek

Om een kort verhaal lang te maken: Het is inderdaad alleen de D+ die je dan los moet nemen en direct op de dynamo aan moet sluiten.
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: