Die keren dat ik op benzine rij doe ik het zelfde euro 95 met loodvervanger.
Ik rij op gas en daar heb ik een vraag over,waarom slaat de motor pas aan na 4 a 5 x starten?
Heeft iemand het zelfde probleem bij koude motor?
Leon
Het toevoegen van loodvervanger terwijl je normaal op LPG rijdt is NIET nodig. Op LPG heb je ook geen looodvervanger. Ik raad het zelfs af om loodvervanger te gebruiken als je normaal op LPG rijdt: Loodvervanger heeft namelijk de nadelige eigenschap dat als het lang gemengd is met benzine gaat "uitgummiën". Als je alleen op benzine rijdt, zal dit niet gebeuren, omdat je tank veel eerder leeg is dan dat deze reactie optreedt.
Rij je echter (bijna)altijd op LPG, dan zal het misschien wel meer dan een jaar duren voordat een tank benzine op is. De kans op gummie is dus reëel.
Het starten op LPG duurt altijd langer. Dit komt door de veiligheden die zijn ingebouwd om te voorkomen dat er LPG komt terwijl de motor niet loopt.
Hiervoor zijn er normaal 2 LPG afsluiters gemonteerd: 1 in de buurt van of op de LPG tank, en 1 in de motorruimte meestal in de buurt van de verdamper.
De LPG afsluiter op de tank krijgt normaal al spanning zodra de auto op contact wordt gezet, en de keuze LPG is gemaakt. Deze afsluiter hoor je normaal ook goed "klikken".
De LPG afsluiter in de motorruimte wordt echter pas open gestuurd als het zeker is dat de motor draaid. Hiervoor wordt er d.m..v. een veiligheidsrelais gecontroleerd of de bobine (of een bougie) elektrische pulsen voert (dit wordt vaak gedaan d.m.v. een draadje rond een bougie of bobine kabel). Zodra er een aantal pulsen zijn waar genomen zal deze afsluiter geopend worden, waarna de LPG gaat stromen, en de auto kan starten.
Stel dat de motor om een of andere reden afslaat, dan neemt het veiligheidsrelais deze pulsen niet meer waar, waarna deze na een paar seconden automatisch de LPG afsluiter zal sluiten.
Ik hoop dat je iets wijzer bent geworden van deze uitleg.
Ralph