Niet naar aanleiding van een vraag, maar in een ander forum kwam dit ter sprake.
Mocht iemand hier iets over willen weten en de "zoek-functie" gebruiken, dan komt hij dit misschien wel tegen.
Ik ben geen automonteur en zelfs ik kon het.
DUS!!
Ik heb het gedaan bij draaiende motor (1200 cc) en dat ging erg eenvoudig.
Eerst de motor warm draaien en dan (met draaiende motor) het kleppendeksel eraf (8 boutjes dacht ik zo).
Nu wordt het geen grote smeerzooi, maar de motorolie wordt langs de stoterstangen omhoog gepompt,
komt deels bovenop op de kiephevels terecht en loopt aan de achterzijde van de kiepers (ben de juiste benaming even kwijt)
weer naar beneden. Als je hier geen blikken plaatje o.i.d. onder zet als druipplaatje,
loopt een deel van deze olie net langs de buitenzijde van je blok; een rotzooi dus.(aan de kant van de verdeler)
Dan de tekening:
EL = Einlaß is dus inlaatventiel (speling 0,15 mm)
AL = Auslaß is dus uitlaatventiel (speling 0,25 mm, bij LPG iets meer, 0,3 mm.)
Beetje lastig te zien, maar als je het uitprint is het beter.

Nu de voeler 0,15 of 0,25 (inlaat of uitlaatklep) tussen de betreffende klepsteel en tuimelaar (het juiste woord) schuiven
en met pijpsleutel (13 mm. dacht ik, 14/15 zou ook kunnen?) de stelbout bovenop de tuimelaar voorzichtig verdraaien
tot de voeler niet te ruim tussen tuimelaar en klepsteel past, maar er als het ware "zuigend" tussen bewogen kan worden.
Staat hij te krap, dan kun je de voeler niet of erg moeilijk verschuiven.