....zonder thermostaat komt de motor niet op themperatuur en ....met een nieuwe thermostaat (87c-102c) loopt hij nog steeds warm.
Zonder thermostaat komt hij niet op temperatuur; de radiator koelt dus voldoende lijkt me.
Met thermostaat loopt hij warm; de thermostaat opent dus niet naar behoren?
Zit de themostaat goed ingebouwd?

Het pijltje geeft de juiste stand aan.
Nu Reinier zijn opmerking over dat gaatje; klopt precies
In verschillende originele thermostaten die ik heb liggen (3x) staat zo'n pijltje ingestanst en al die thermostaten hebben aan de binnenzijde een klein boorgat (1 à 1,5 mm) aan de binnenzijde ongeveer op de plek van de zwarte stip.
2 later door mij gekochte thermostaten hebben geen pijltje en ook geen gaatje aan de binnenzijde.
Ik heb gelezen, dat dit gaatje voor de ontluchting in de koelwaterstroom voor de thermostaat zorgt.
Als er lucht in het systeem zit , zou er zich een luchtbel voor de thermostaat kunnen vormen..
Deze luchtbel wordt niet zo heet als het water (lucht isoleert beter dan water), en hierdoor wordt de thermostaatvoeler niet heet genoeg, en opent de thermostaat niet.
Met zo'n gaatje is er constant een minieme doorstroming door de thermostaat en kan eventueel lucht weg richting radiator.
Ik heb dit zelf verder nooit uitgeprobeerd (Reinier dus wel), maar het klinkt mij niet onlogisch in de oren.
Het nakijken en eventueel proberen waard.