Holland Kadett B Club Forum
03 Mei 2026, 00:32:37 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: wiellagers achter  (gelezen 21326 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
roetsj
Gast
« Gepost op: 14 Februari 2007, 17:07:29 »

Hallo,

wil binnenkort wiellagers achter gaan vervangen,waar kan ik deze nog krijgen en hoe te verwijderen/plaatsen?.Mogen ze wat speling hebben of helemaal niet?,mijn achterwielen kan ik wat heen en weer bewegen,maar hoor(nog?)geen gezoem.

Groet,Sjoerd.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 14 September 2006, 20:04:00 »

De lagers van de achterwielen vervangen lijkt me nogal profi:(
Ik vat slechts kort samen:
Steekas met lager en de hele bups uit de achteras trekken (trekker of ashamer).
Zaag aan één zijde de op de as geperste borgring in en splijt deze met een koudbeitel. Pers het lager, slingerplaat en borgring van de as.
Pers nieuwe slingerplaat en daarna nieuw lager koud en zonder glijmiddel op de lagertap.
Steekas mag 0,05 mm. speling hebben, maar wordt zonder axiale speling gemonteerd. Lager moet een geringe voorspanning hebben, ......, enz., enz., enz.
Een heel verhaal en in ieder geval boven mijn kunnen
:[barf]

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 14 September 2006, 20:16:00 »

voorwiellagers afstellen:
Kogellagers: Draai het wiel en draai gelijktijdig de naafmoer met ongeveer 35 Nm aan om het lager zich te laten zetten (nieuw vet in gedaan enz.). Draai nu de moer terug tot je speling voelt en weer vast tot er geen speling meer merkbaar is of vaster tot de splitpen er in past.
Kontroleer of het wiel spelingvrij en licht draait.
Conische rollagers: moer vastdraaien met 25 Nm terwijl je het wiel ronddraait. Draai daarna de moer een kwartslag terug en max. 1/12 slag extra om de splitpen te kunnen plaatsen. Deze lagers mogen absoluut geen voorspanning hebben.

bovenstaande naar Vraagbaak P.Olyslager

kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 14 September 2006, 22:06:00 »

Het trekken van de steekas alleen al kan al een rot klus zijn als je niet de juiste middelen hebt.

Ik heb bij een B-tje 2 jaar geleden een steekas verwijderd zonder het juiste gereedschap: Ik heb een oude velg gemonteerd, en na meer dan een uur slaan met een kleine moker kwam de as pas los. Daarna heb ik deze as weggebracht naar een lokale onderdelenboer, en deze heeft toen het oude lager verwijderd, en een nieuwe geplaatst op de steekas.
Daarna heb ik de as weer terug geplaats, wat overigens vrij eenvoudig ging.

Doordat het verwijderen van de steekas zo moeilijk ging, heb ik samen met Chris (penningmeester HKBC) een speciale "steekas-trekker" gemaakt. Ik heb van Chris een oude steekas gekregen. Hiervan is de konische as van de flens verwijderd, en vervangen door een mooie rechte as, waarop aan het ene einde een bout met grote carroserieschijven is gemonteerd, en aan de andere kant is de wielnaaf gelast. Over deze as kan een flinke masieve blok ijzer vrij bewegen, en dient als "slagwerktuig". E.e.a. werkt net als een trekker welke gebruikt wordt bij het uitdeuken.
Chris heeft uiteindelijk nog de randjes van de wielnaaf verwijderd, en we hebben nu in het zuiden een perfecte steekastrekker!
Je schroeft deze trekker eenvoudig vast op de te trekken steekas, geeft een paar klappen met het stuk ijzer, en de as is los.

Nadat ik deze steekastrekker heb gemaakt, heb ik zelf echter nooit meer een steekas hoeven te trekken....

Deze steekas trekker ligt overigens niet bij mij, maar bij Chris, anders kon ik wel even een foto maken van dit handige stuk gereedschap.

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 14 September 2006, 22:57:00 »

zie hier:

roetsj
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 14 September 2006, 23:51:00 »

Hmmm,mooi stukje gereedschap.Ga het denk ik met een oude velg en hamertechniek proberen,zie wel hoe ver ik kom.lagers persen kan ik wel laten doen.Moet een beetje betaalbaar blijven.;-).Bedankt voor de replies.

Groet,Sjoerd.
Paul
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 15 September 2006, 07:21:00 »

Waarom ga je ze eigenlijk vervangen, zo vaak gaan ze niet stuk of is het preventief?
roetsj
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 15 September 2006, 07:48:00 »

Hoi Paul,

er lijkt speling op te zitten,wanneer ik het wiel aan bovenkant aantrek lijk ik speling te voelen.Twijfel nu,misschien ruimte op rubbers achteras/panhardstang o.i.d.

Sjoerd.
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 15 September 2006, 08:07:00 »

@Gert: Deze foto's geven inderdaad goed weer hoe "onze" trekker ook werkt. Alleen hebben wij in plaats van de vierkante plaat de genoemde oude steekasflens gebruikt.

Deze foto's geven verder precies weer zoals het hoort te gaan

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 15 September 2006, 08:31:00 »

Deze gegevens heb ik overgenomen uit het Duitse Kadett-B forum; handig om te bewaren voor als je het eens nodig hebt.
Moet niet moeilijk zelf te maken zijn.

Bij de "velg en hamertechniek " lijkt mij het nadeel, dat je de (slag)kracht niet axiaal richt, maar altijd "van opzij" tegen de velg. Dit maak het loskomen in ieder geval moeilijker en lijkt mij in het ongunstigste geval ook schade aan de steekas te kunnen opleveren?

roetsj
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 23 Oktober 2006, 14:50:00 »

Hallo,

ik heb uiteinelijk mijn remtrommels er achterstevoren opgeschroeft,kon er toen met een hamer tegenaan slaan,was in een paar minuten los.

Groet,Sjoerd.
kadett-doc
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 06 Januari 2007, 01:02:29 »

Citaat
 De lagers van de achterwielen vervangen lijkt me nogal profi:(
Ik vat slechts kort samen:
Steekas met lager en de hele bups uit de achteras trekken (trekker of ashamer).
Zaag aan één zijde de op de as geperste borgring in en splijt deze met een koudbeitel. Pers het lager, slingerplaat en borgring van de as.
Pers nieuwe slingerplaat en daarna nieuw lager koud en zonder glijmiddel op de lagertap.
Steekas mag 0,05 mm. speling hebben, maar wordt zonder axiale speling gemonteerd. Lager moet een geringe voorspanning hebben, ......, enz., enz., enz.
Een heel verhaal en in ieder geval boven mijn kunnen
:[barf]

jammer Gert, dat je niet bij mij in de buurt woont. geef vaak een avond aan kadetters een soort sleutel les of complete uitleg over iets bepalends ( vraag Opelix maar, ik neem me gewoon de tijd voor goede uitleg )en daarbij is de steekas met lager verwisselen ook aan bod gekomen, aan het einde van het verhaal was vaak te horen "is dat alles" je moet het 1x goed gezien hebben en daarna doe jij het ook zo. krijgt het nog klaar om de oude lager met krimpring in zijn geheel ervan af tehalen, dat is mijn truccendoos effe gebruiken. :{blink}

Chris
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 06 Januari 2007, 09:40:00 »

hoy Chris,
reken er maar op, dat ik je weet te vinden als ik je nodig heb:{blink} , al is "even" langskomen wel wat lastig i.v.m. de afstand.
Dank in ieder geval voor je aanbod.Lachebek

kadett-doc
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 07 Februari 2007, 07:59:19 »

Citaat
 hoy Chris,
reken er maar op, dat ik je weet te vinden als ik je nodig heb:{blink} , al is "even" langskomen wel wat lastig i.v.m. de afstand.
Dank in ieder geval voor je aanbod.Lachebek

Gert ik had nog effe het verhaal gelezen van de plakkende koppeling, daar is je kans om de auto weer eens flink uit te laten waardoor het roest van het vliegwiel en plaat doet verwijderen. komt de auto alleen maar ten goede.  stuk uit een spreekwoord hierover is:      "stilstand is achteruitgang" :{blink}

Chris
kadett-doc
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 14 Februari 2007, 17:07:29 »

Citaat
 Het trekken van de steekas alleen al kan al een rot klus zijn als je niet de juiste middelen hebt.

Ik heb bij een B-tje 2 jaar geleden een steekas verwijderd zonder het juiste gereedschap: Ik heb een oude velg gemonteerd, en na meer dan een uur slaan met een kleine moker kwam de as pas los. Daarna heb ik deze as weggebracht naar een lokale onderdelenboer, en deze heeft toen het oude lager verwijderd, en een nieuwe geplaatst op de steekas.
Daarna heb ik de as weer terug geplaats, wat overigens vrij eenvoudig ging.

Doordat het verwijderen van de steekas zo moeilijk ging, heb ik samen met Chris (penningmeester HKBC) een speciale "steekas-trekker" gemaakt. Ik heb van Chris een oude steekas gekregen. Hiervan is de konische as van de flens verwijderd, en vervangen door een mooie rechte as, waarop aan het ene einde een bout met grote carroserieschijven is gemonteerd, en aan de andere kant is de wielnaaf gelast. Over deze as kan een flinke masieve blok ijzer vrij bewegen, en dient als "slagwerktuig". E.e.a. werkt net als een trekker welke gebruikt wordt bij het uitdeuken.
Chris heeft uiteindelijk nog de randjes van de wielnaaf verwijderd, en we hebben nu in het zuiden een perfecte steekastrekker!
Je schroeft deze trekker eenvoudig vast op de te trekken steekas, geeft een paar klappen met het stuk ijzer, en de as is los.

Nadat ik deze steekastrekker heb gemaakt, heb ik zelf echter nooit meer een steekas hoeven te trekken....

Deze steekas trekker ligt overigens niet bij mij, maar bij Chris, anders kon ik wel even een foto maken van dit handige stuk gereedschap.

Ralph

een plaatje bij het praatje;

Chris
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: