Holland Kadett B Club Forum
16 April 2026, 20:49:54 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 90   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Project Kadett B coupe 1.1N  (gelezen 968687 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
1967Kadett
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #240 Gepost op: 10 Maart 2013, 22:22:05 »

Zeker gene schrik hebben om die carburateur open te maken, dan kun je alle kanaaltjes eens goed poetsen en doorblazen. En het kan nooit kwaad om de pakkingen te vernieuwen. Zeker als je ziet op welke manier je bezig bent met de restauratie.
Ik heb overal nieuwe pakkingen op de carb gemonteerd. Deze pakkingsets zijn voor een schappelijke prijs nog goed te vinden.
Veel succes!

Grtz.
Gertjan
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #241 Gepost op: 10 Maart 2013, 22:33:06 »

Poehee, als ik de tekening van Gert zie durf ik er haast niet aan te beginnen met al die schroefjes, sproeiers en veertjes.
Ik ga er deze week toch maar aan beginnen, en dan maar hopen dat ik geen schroefjes over houd Grijns  Tong

De bewegende delen , smoorklepbediening en chokerklepbediening, hoeven eigenlijk niet uit elkaar (vind ik).
Die maakte ik schoon in een badje wasbenzine waarna ik alle bewegende delen weer inoliede of met een beetje vet smeerde.
Als er op de assen veel speling zit, heeft schoonmaken alleen toch geen zin (dan moeten er buisjes e.d. ingebouwd worden om de speling op te heffen) en kun je beter een vervangende carburateur zoeken met geen/minder speling.
En als je deze bewegende delen niet helemaal uit elkaar haalt, valt de rest echt wel mee; veel bijzonders zit er dan niet in, en het meeste wijst zich zelf.

Het zal vast wel ergens in je verslag staan, maar vragen gaat sneller. Welke motor heb je 1.1N,S of SR, 1.2N of S? en van welk bouwjaar is de motor (denk je)
Dan zoek ik morgen op, welk type/nummer carburateur daar eigenlijk bij hoort.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #242 Gepost op: 10 Maart 2013, 23:20:54 »

Welke motor heb je 1.1N,S of SR, 1.2N of S? en van welk bouwjaar is de motor (denk je)
Dan zoek ik morgen op, welk type/nummer carburateur daar eigenlijk bij hoort.
Het is een 1,1N en bouwjaar 10-1-1971

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #243 Gepost op: 11 Maart 2013, 08:32:53 »

Nummer 3441536

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #244 Gepost op: 11 Maart 2013, 08:59:39 »

Hier nog een keer het overzicht maar nu met (Duitse) benaming

apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #245 Gepost op: 11 Maart 2013, 16:57:30 »

Hallo Gert, heel erg bedankt voor de tekeningen (info) hier kan ik wel wat mee, ik zie dat het blauwe type schildje waar geen nummer op stond ook in de lijst voor komt.

Ik ga deze week eens een poging wagen om de carburateur schoon te maken Lachen

Groetjes Martin.

apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #246 Gepost op: 13 Maart 2013, 21:43:49 »

Ik heb net mijn carburateur zitten te bekijken en zie ineens dat mijn carburateur afwijkt van de andere carbs die ik hier op het forum tegen kom.
Ik kan namelijk helemaal geen stationairmengselschroef vinden, bij de andere carbs zie ik naast de kleine verborgen CO mengselschroef een grotere schroef zitten met een veer, deze is normaal de stationairmengselschroef, die zie ik helemaal niet zitten bij mijn carb.
Weet iemand misschien waar die stationairmengselschroef op mijn carburateur zit  Rollende ogen

Op de onderste foto zie je wel de schroef met veer zitten, die voor stationairmengsel, die schroef zit er bij mij dus niet ?

Oly
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #247 Gepost op: 13 Maart 2013, 23:19:15 »

Jouw carburateur heeft geen stationair omloopmengsel schroef (CO schroef). De verzonken schroef is voor je stationair mengsel, de aanslagschroef van de gasklep is voor het stationaire toerental. Die van jouw in heel simpel maar geeft ook geen beste CO waarde wat voor dat bouwjaar weer geen probleem is.

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Corsa A VAN 1.4SI
Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie)
Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #248 Gepost op: 14 Maart 2013, 10:03:59 »

2=Leerlaufgemisch Regelierschraube
1=Umgemisch Regulierschraube

De Umgemischregulierschraube regelt de hoeveelheid van een door de opbouw van de carburateur bestemd  benzine-luchtmengsel.
Uitdraaien van de schroef geeft een grotere hoeveelheid en dus een toename van het (stationaire) toerental, indraaien een kleinere hoeveelheid van hetzelfde mengsel en dus een verlaging van het stationair toerental.
Het verdraaien van deze schroef heeft geen invloed op de rijkheid van het mengsel.

De Leerlaufgemischregulierschraube zorgt voor een ander deel van het stationairtoerentalmengsel (en de overgang naar belasting).
Het lucht-benzinemengsel dat door dit deel van het systeem verzorgd wordt, is wel afhankelijk van de instelling van deze stelschroef.
Het verdraaien ervan heeft invloed op het mengsel; vandaar dat ik/wij als leek/leken bij het draaien aan deze stelschroef luisteren en kijken naar de motor.
Op het punt, waarbij de motor het mooist rondloopt en het minst schokt en schommelt zal het mengsel wel op zijn best zijn (en dus goed).
Met een CO-meter zou op dit punt het CO-gehalte van de uitlaatgassen het laagst moeten zijn.
Er zijn carburateurmodellen waarbij deze schroef fabrieksmatig is ingesteld en daarna verzegeld is

In jouw geval kun je het toerental dus niet bijregelen met schroef 1 en dus alleen maar met de aanslagschroef van de smoorklepbediening.
Wel kun je met schroef 2 de rijkheid van het mengsel beïnvloeden en zo bij het ingestelde stationaire toerental zoeken naar een zo mooi mogelijk rondlopen en daarmee naar een zo gunstig mogelijke CO-uitstoot.

Zo, ik hoop dat dit allemaal klopt en duidelijk is verwoord  Grijns

Ter aanvulling, voor de carb. met beide stelschroeven:

De basisinstelling, bij bedrijfswarme motor, is de volgende.
De mengselregelschroef (de grote, naar buiten stekende) helemaal indraaien (zonder geweld!).
Deze dan 1,5 omdraaiing uitdraaien.
Bij de CO-schroef (de kleine verstopte) dezelfde werkwijze, echter deze 3,5 omdraaiing uitdraaien.
Dit is de basisinstelling.
De mengselregelschroef nu zo ver uitdraaien, tot het toerental niet verder oploopt.
Dan met behulp van de regelschroef van de gasklepaanslag het toerental afstellen op de gewenste waarde.
Nu de CO-schroef zover in-of uitdraaien, tot de motor zo rustig mogelijk loopt/deze zo weinig mogelijk schommelt.
Een CO-afstelaparaat is op de wijze niet direkt nodig.

apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #249 Gepost op: 14 Maart 2013, 19:40:52 »

Hey jongens, weer heel erg bedankt voorde info, is de eerste keer dat ik een opel carburateur zie zonder stationair-mengselschroef Lachen
Is wel een beetje vreemd dat er tussen de oude 1.1n en nieuwe 1.1n carburateurs een model tussen zit zonder stationair-mengselschroef Rollende ogen

Groetjes Martin.

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #250 Gepost op: 14 Maart 2013, 19:55:59 »

Ze zullen bij OPEL wel gedacht hebben:"Als ze er niet aan kunnen draaien kunnen ze ook niets verdraaien".  Knipoog

apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #251 Gepost op: 15 Maart 2013, 21:19:21 »

Heb de carburateur open gemaakt en was al bang dat er allemaal kogeltjes met veertjes uit zouden springen Grijns, maar jullie hadden helemaal gelijk, het stelt eigenlijk niets voor.
Zondag alles eens goed schoon maken.

kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #252 Gepost op: 16 Maart 2013, 09:48:06 »

@ Martin,

toch even een aandachtspuntje, aan de deksel zit een lange stift met een veer, deze zit in de deksel geborcht door de ring te klemmen met een hamer en center putjes op de rand te slaan, deze willen door ouderdom wel eens los komen te zitten en uit de deksel vallen(waardoor de motor beroerd tot niet meer wil lopen en je jezelf wezenloos zoekt naar de oorzaak Boos ).

gr Paul

in de deksel zit ook nog de vlotterventiel deze kan ook vervuild zijn (Oring heeft wel een vaste dikte) deze dus niet vervangen voor een dikkere of dunnere Knipoog
aan de zijkant zit ook nog een stop met erachter nog een sproeier (kun je er ook gewoon uitdraaien).
in de wand tussen vlotterkamer/venturi zit een buis met een klein gewichtje erin(nu weet ik niet of dat bij deze carb ook al het geval is)zo houd je de carb op zn kop en dan ben je dat gewichtje ineens kwijt (en vind je het dan weet je niet waar het hoort) Beschaamd volgens de eerste carb bouwschema op jouw topic (die hetzelfde is als jou carb) zit er wel een (messing staafje met puntjes aan de kopse kanten en vlakke zijden) gewichtje in dat buisje namelijk nr 140.

weer een heel verhaal maar hoop dat je er iets aan hebt Cool
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #253 Gepost op: 17 Maart 2013, 17:20:22 »

Vandaag de carburateur helemaal schoon gemaakt, er zit alleen een stukje veer waar ik niet weet waar dit moet zitten, weet iemand mischien waar dit stukje (zie foto) achter gehaakt moet zitten ?

De motor verder op gaan bouwen, moet nog een paar dingen monteren en het luchtfilter een beetje aanpassen Cool

En nog even een vraagje, heb nog één kurken pakking over die ik niet weet waar ik deze moet plaatsen, iemand enig iedee waar deze zou moeten, en nu maar hopen dat het blok niet helemaal open moet voor deze pakking Ik weet het niet

Groetjes Martin.

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #254 Gepost op: 17 Maart 2013, 17:27:02 »

wat een ontzettend mooi blok word dat zeg. Geschrokken bijna zonde om hem in te bouwen. Lachen

dat kurkje lijkt mij de krukas-keerring aan de voorzijde.

Kadett B L "super" 1968 LPG
Pagina's: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 90   Omhoog
  Print  

Ga naar: