Holland Kadett B Club Forum
16 April 2026, 20:49:55 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 ... 64 65 [66] 67 68 ... 90   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Project Kadett B coupe 1.1N  (gelezen 968688 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #975 Gepost op: 20 Mei 2016, 06:04:01 »

Testritje was niet zo goed, motor liep niet zo mooi trok niet zo goed op.
Na de 2e testrit allemaal koelvloeistof onder de auto, koelvloeistof werd uit overloop van radiateur geperst, en koppakking begon aan uitlaatkant te lekken.
Baal als een stekker en heb het helemaal gehad met de kadett.

Weet iemand met hoeveel Nm ik de cilinderkop moet aantrekken,  ik hoop dat ik daar iets fout heb gedaan,   in het reparatie boek staan staan namelijk geen Nm, denk dat ik iets fout heb gedaan met omrekenen ??

Mocht dit wel goed zijn moet de cilinderkop er weer vanaf om te kijken wat er aan de hand is.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #976 Gepost op: 20 Mei 2016, 06:21:02 »

op het opelforum en op problemcar hebben ze het over 45 Nm.

Kadett B L "super" 1968 LPG
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #977 Gepost op: 20 Mei 2016, 06:38:31 »

45 Nm.
Volgens Duitse kennis (van Reprotec) is 55Nm aan te bevelen (heb ik dus ook gedaan)
De volgorde:

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #978 Gepost op: 20 Mei 2016, 07:23:22 »

Bedankt voor de snelle andwoorden, ga ik na het werk gelijk even controleren.

wgortenmulder
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #979 Gepost op: 20 Mei 2016, 08:02:28 »

Eerst inderdaad even proberen of je de kop nog kunt aantrekken.
Mocht dat niet helpen, controleer dan ook of geen vuil oid in de boutgaten zit. Hierdoor kunnen de kopbouten netjes op torque staan, maar zit de kop nog niet vast.

Ik weet niet of je de kop hebt laten vlakken?
Bij mij is dat toendertijd wel gebeurt, waardoor ik dezelfde lekkages kreeg die jij beschrijft.
er was bij mij zoveel van de kop en het blok afgevlakt, dat de kopbouten te lang waren en daardoor stuik liepen op de boden van het boutgat.

Blijft balen, maar dit is geen onoplosbaar probleem.

Oude liefde roest niet zeggen ze...... Dan hebben ze mijn kadettje nog niet gezien...
"Rust Roest" maar na restauratie (hopelijk) niet meer.

Restauratieverslag: mission impossible
http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9766.0.html
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #980 Gepost op: 20 Mei 2016, 08:26:27 »

Dit heb ik een keer als tekst uit het Duitse forum overgenomen:

Cilinderkop af-en opbouwen
Im Kadett werden keine Dehnschrauben (Rekbouten) am ZDK verbaut. (ZDK=Zylinder Kopf Dichtung)
Die alten ZDK Schrauben können beliebig oft wiederverwendet werden.
Generell ist noch zu sagen, dass das Ventilspiel nach der Montage des ZK erstmal etwas lockerer eingestellt wird, z.B. 0,20 und 0,30 mm. Nachdem der Motor warmgelaufen ist (im Stand, bitte noch nicht durch Probefahrt belasten), werden die Kopfschrauben am warmen Motor nachgezogen. Die Reihenfolge steht im Handbuch. Vor dem Nachziehen mit dem Drehmomentschlüssel ist die jeweilige Schraube erst ganz leicht loszudrehen (höchstens eine Achtelumdrehung), damit beim Festziehen das Anzugsmoment nicht durch das Losreißmoment verfälscht wird. Die Kopfschrauben sollten auch vor der Montage des ZK am Gewinde und unter den Schraubenköpfen eingeölt werden um die Reibung beim Festziehen zu verringern.
Alle Gewinde der ZK-Schrauben im Block sollten mit einem Gewindeschneider gereinigt werden (M9).
Wenn alle ZK-Schrauben ordnungsgemäß nachgezogen wurden, wird das Ventilspiel auf die korrekten Werte (0,15 und 0,25) eingestellt.
Danach wird an den ZK-Schrauben nichts mehr nachgezogen, auch nicht nach x Kilometern oder so. So nach dem Motto “das kann nicht schaden“. Und ob das schadet ! Folge sind nämlich zu fest angezogene Köpfe die dadurch krumm werden.
Beim Ausbau darauf achten, dass die Stößelstangen sortiert abgelegt werden und bei der Montage wieder an der gleichen Stelle zum Einbau kommen.

Ik heb ze wel na getrokken volgens dit advies

Ich rate Dir, die Kopfschrauben mit 55Nm anzuziehen. Es sind keine Dehnschrauben, daher auch keine Drehwinkel (nicht 3x60°).
Auf jeden Fall nachdem der Motor 10-20km gelaufen hat, die Schrauben nachziehen.

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #981 Gepost op: 20 Mei 2016, 08:49:10 »

volgens mij moet je bij ohv motoren(ook niet opel) zonder rekbouten altijd de kopbouten natrekken voor het kleppen stellen.

Rondjerijder
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #982 Gepost op: 20 Mei 2016, 09:10:38 »

Baal als een stekker en heb het helemaal gehad met de kadett.

Die momenten ken ik en eigenlijk iedereen wel die aan oude voertuigen sleutelt.
Dit zijn m.i. de meest waardeloze momenten in een restauratie proces.
Op dit moment moet je even overdenken wat er allemaal goed gegaan is en het absurd zou zijn dat het "ding" op het laatst van je zou winnen.
Even doorbijten en je zult straks door je tranen heen weer lachen.  Lachen

Uiteindelijk is het allemaal oud ijzer.
ockdet
Hero Member

mijn kadett

Bekijk profiel
« Antwoord #983 Gepost op: 20 Mei 2016, 11:01:16 »

kom martin  het lukt jou wel    ik zou als ik jou was even de diepte van het boutgat meten  en vergelijken  met de bout   

hier een link  voor de gegevens  om alles te controleren   [ heb je mij zelf gegeven ahahah ]

http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,11471.msg24037.html#msg24037

als je  het maar in 3 stappen  aan trekt  eerst  10  of iets meer want  je moet wel zon kleine  moment sleutel hebben  . want de meeste sleutels  beginnen  bij  20  ...   dus je kan  ook eerst  20 doen dan 40  dan 60   

hier  een overzicht   voor  aanhaal momenten  er is ook een app te downloaden ergens   
 http://www.technicon.nl/uploads/downloads/Aanhaalmomenten_voor_schroefverbindingen.pdf
hummer
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #984 Gepost op: 20 Mei 2016, 14:59:37 »

Volhouden martin,

Ik had ook allerlij lekages en van die trut dingetjes waardoor de moed in je schoenen zakt.
Een voor een aanpakken en alles komt goed!

Gr. Erik
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #985 Gepost op: 20 Mei 2016, 22:34:37 »

De koppakking lekte aan de uitlaatkant, en radiateur gooide koelvloeistof uit het overloopje.

Heb de kopbouten nu allemaal aangedraaid op 55Nm, de kant die niet lekte bij de kleppen kon ik de bouten een kwart slag draaien, de kant die lekte bij de uitlaat kon ik 3 kwart slag verdraaien, stonden dus veel losser.
Heb de motor een kwartier laten lopen en een testritje gemaakt en koppakking lijkt nu dicht te zitten, blijft goed droog.
Heb de motor laten lopen en in het vulgat van de radiateur gekeken, hier komen geen luchtbelletjes voorbij en radiateur gooit ook geen vloeistof meer uit de overloop.

De motor trekt redelijk goed door in de 3e versnelling naar 80 a 85 km per uur, schakel ik over naar de 4e versnelling trekt de auto niet meer door en blijft hangen op 85 km per uur ??
Trekken jullie misschien nog verder door in de 3e versnelling voor dat jullie hem in de 4e versnelling zetten ??

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #986 Gepost op: 20 Mei 2016, 22:44:25 »

mooi dat hij (waarschijnlijk) niet meer lekt.

90 is volgens mij zo'n beetje de toeren limiet in zijn 3. vanaf 70 moet hij toch wel redelijk doorpakken. toch nog even de ontsteking en carb nalopen denk ik.

ook moet je met nieuwe zuigerveren een beetje rustig aan doen.... geen 90 in zn 3 gaan rijden enzo Grijns

ockdet
Hero Member

mijn kadett

Bekijk profiel
« Antwoord #987 Gepost op: 21 Mei 2016, 16:59:19 »

martin  ik neem aan  dat je alleen de kop hebt aangedraaid op 55 nm  ...     

zou even rustig aan doen   want je hebt natuurlijk met dezelfde pakking  al gereden   misschien  tussen de cilinders  al de pakking  beschadigd   
s
misschien toch nog  even compressie meten of alles redelijk gelijk is   

als je bij 70 in de 4  gaat moet hij wel door willen lopen naar 100  of meer 

sucses
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #988 Gepost op: 21 Mei 2016, 18:41:36 »

misschien ook even kijken of er koelvloeistof bij de olie zit.

mvg Paul
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #989 Gepost op: 21 Mei 2016, 19:30:27 »

En de kleppen wel opnieuw gesteld na het aandraaien van de kopbouten?
Bij een klepspeling van 15 of 25 honderdste kan het aandraaien van invloed zijn op de klepspeling.

Pagina's: 1 ... 64 65 [66] 67 68 ... 90   Omhoog
  Print  

Ga naar: