apex4x4
|
|
« Antwoord #30 Gepost op: 14 Oktober 2012, 16:31:50 » |
|
ik zou je aanraden de kop eerst te lichten(dat was je waarschijnlijk toch al van plan) dan kan je er beter bij. en dan heb je ook gelijk een indruk van de staat van de cilinders. ik heb inderdaad ook de motorsteun los gehad om de startmotor te verwijderen.
Hey Jeroen, bedankt voor de info, dan laat ik de startmotor even zitten, de motor moet er toch een keertje uitgehaald worden om te reviseren.
|
|
|
Gelogd
|
1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
|
|
|
apex4x4
|
|
« Antwoord #31 Gepost op: 14 Oktober 2012, 16:47:44 » |
|
Omdat de startmotor er niet uit wou komen heb ik de stroomregelaar er maar uit gehaald om weer netjes te maken. Zag er vanbuiten vies uit maar vanbinnen nog zo goed als nieuw . Heb de contactpuntjes van het relais zuiver gemaakt met een 3000-schuurpapiertje, de stekkeraansluiting schoongemaakt, en de buitenkap opgeschuurd en opnieuw gespoten. Dat ziet er gelijk weer een stuk beter uit Op naar het volgende onderdeel
|
|
|
Gelogd
|
1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
|
|
|
Jeroenvans
|
|
« Antwoord #32 Gepost op: 14 Oktober 2012, 17:20:45 » |
|
heeft jouw dynamo niet een ingebouwde spanningsregelaar en is dit niet een van de restanten van de gelijkspanningsgenerator? of hij er nou voor spek en bonen zit of niet, hij is wel mooi geworden
|
|
|
Gelogd
|
Kadett B L "super" 1968 LPG
|
|
|
wgortenmulder
|
|
« Antwoord #33 Gepost op: 14 Oktober 2012, 18:07:40 » |
|
De B-kadettjes hadden bij mijn weten geen ingebouwde spanningsregelaars. Tot en met bouwjaar 1969 zijn ze uitgevoerd met een gelijkstroomgenerator. Vanaf eind 69 begin 70 zijn de kadettjes voorzien van een krachtigere wisselstroom dynamo met een losse spanningsregelaar. Zoals dit mooie opgeknapte exemplaar.
Dit gaat de goede kant op Martin.... Brings back memories van mijn restauratie.. haha.
succes Wouter
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
reusjep
|
|
« Antwoord #34 Gepost op: 14 Oktober 2012, 18:13:16 » |
|
Wat Wouter zegt: ook de wisselstroomdynamo heeft een losse spanningsregelaar. Ziet er verder erg mooi uit! Leuk dat dat kleine spul er zo netjes uit komt te zien! Ben benieuwd naar de rest.
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Jeroenvans
|
|
« Antwoord #35 Gepost op: 14 Oktober 2012, 18:25:20 » |
|
mijn dynamo ziet er hetzelfde uit(minder mooi alleen) en die heeft dus in de koolborstels een spanningsregelaar... maar zal wel uit een c komen...
|
|
|
Gelogd
|
Kadett B L "super" 1968 LPG
|
|
|
kinuyakkii
|
|
« Antwoord #36 Gepost op: 14 Oktober 2012, 18:26:29 » |
|
Martin, hij is super netjes geworden (MAAR) weet niet of het waar is maar wil het toch even melden heb ooit gehoord dat het kapje pas "verzegeld" mag worden als ie even heeft gewerkt en dus warm is. dit tegen eventueel condens die je nu opsluit als ie warm is heb je het schijnbaar niet weet niet of het een broodje aap verhaal is maar...... gr Paul
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
reusjep
|
|
« Antwoord #37 Gepost op: 14 Oktober 2012, 18:34:37 » |
|
Jeroenvans: Je kunt even kijken of de 3-polige stekker die je op de foto ziet ergens nog ziet hangen. Dat zou een mooi bewijsje van ombouw kunnen zijn. 't draadje van het controlelampje is dan op de koolborstels aangesloten.
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
wgortenmulder
|
|
« Antwoord #38 Gepost op: 14 Oktober 2012, 18:38:46 » |
|
Martin, hij is super netjes geworden (MAAR) weet niet of het waar is maar wil het toch even melden heb ooit gehoord dat het kapje pas "verzegeld" mag worden als ie even heeft gewerkt en dus warm is. dit tegen eventueel condens die je nu opsluit als ie warm is heb je het schijnbaar niet weet niet of het een broodje aap verhaal is maar...... gr Paul Paul, dat is geen broodje aap verhaal. Dit was volgens mij alleen het geval voor de spanningsregelaar die bij de gelijkstroom generator zit. Dit zijn die blokken van bosch met een schroefje in het midden van de kap. De regelaar die het hier betreft zit volgens mij al verzegeld met een tape als je ze nieuw aanschaft.
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
apex4x4
|
|
« Antwoord #39 Gepost op: 14 Oktober 2012, 19:41:47 » |
|
Hey jongens, alvast bedankt voor de leuke reacties Op mijn dynamo zit inderdaad nog geen spanningregelaar, al zitten er op de achterkant van de dynamo wel een paar aansluitingen die niet worden gebruikt. Is het ook mogelijk om er een koolborstelsetje met stroomregelaar op te zetten, heb zo'n blokje namelijk wel op internet gevonden, of zijn er dan niet meer genoeg draden om de dynamo aan te sluiten. Het liefste laat ik alles orgineel zo als het is, het is wel makkelijk om te weten of er nog meer optie's mogelijk zijn.
|
|
|
Gelogd
|
1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
|
|
|
Jeroenvans
|
|
« Antwoord #40 Gepost op: 14 Oktober 2012, 20:18:35 » |
|
kijk dat blokje zit dus op die van mij d+ zit aan het controlelampje en + op de accu... zo'n transistor regelaar geeft overigens veel minder HF storing omdat dit een traploze regeling betreft. een oldschool regelaar zet steeds de dynamo aan en uit...
|
|
|
Gelogd
|
Kadett B L "super" 1968 LPG
|
|
|
ab
Gast
|
|
« Antwoord #41 Gepost op: 15 Oktober 2012, 09:38:00 » |
|
dat zelfde geldt eigenlijk ook voor de spanningsregelaar voor het dashboard (de benzinemeter bijvoorbeeld en de lampjes). ook daar is de spanningsregelaar een mechanische (aan...uit...aan, etc) terwijl een (omgebouwde) elektronische (dus met een transistor) dat niet doet. tip (voor als je je dynamo verbeterd). dat kastje voor de spanningsregelaar van de dynamo is heeeeel erg goed te gebruiken voor de inbouw van een contactpuntjesgestuurde elektronische ontsteking. dat heb ik gedaan in mijn rekord (jaja: geen kadett ). mijn rekord heeft zo'n spanningregelaar af-fabriek niet gekend. maar het was wel mogelijk. de bevestigingsplaat zit er gewoon. de '72-ers (niet alleen de rekord maar ook commo's) hadden ze bijvoorbeeld wel. het is soms zelfs toegepast tot het einde van de productie in 1977. maar goed: ik had deze van origine dus niet maar heb het kastje (op de originele plaats) nu wel. voor die ontsteking dus. en het mooie is: het valt niet op. http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9765.60.html
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
Jeroenvans
|
|
« Antwoord #42 Gepost op: 15 Oktober 2012, 12:04:42 » |
|
dat zelfde geldt eigenlijk ook voor de spanningsregelaar voor het dashboard (de benzinemeter bijvoorbeeld en de lampjes). ook daar is de spanningsregelaar een mechanische (aan...uit...aan, etc) terwijl een (omgebouwde) elektronische (dus met een transistor) dat niet doet. tip (voor als je je dynamo verbeterd). dat kastje voor de spanningsregelaar van de dynamo is heeeeel erg goed te gebruiken voor de inbouw van een contactpuntjesgestuurde elektronische ontsteking. dat heb ik gedaan in mijn rekord (jaja: geen kadett ). mijn rekord heeft zo'n spanningregelaar af-fabriek niet gekend. maar het was wel mogelijk. de bevestigingsplaat zit er gewoon. de '72-ers (niet alleen de rekord maar ook commo's) hadden ze bijvoorbeeld wel. het is soms zelfs toegepast tot het einde van de productie in 1977. maar goed: ik had deze van origine dus niet maar heb het kastje (op de originele plaats) nu wel. voor die ontsteking dus. en het mooie is: het valt niet op. http://www.kadett-b20.nl/smf/index.php/topic,9765.60.htmlkadettjes hebben volgens mij geen spanningsregelaar in het dashboard. zou wel beter zijn als dat wel was...
|
|
|
Gelogd
|
Kadett B L "super" 1968 LPG
|
|
|
ab
Gast
|
|
« Antwoord #43 Gepost op: 16 Oktober 2012, 08:36:27 » |
|
kadettjes hebben volgens mij geen spanningsregelaar in het dashboard. zou wel beter zijn als dat wel was...
niet? oh, sorry. dat wist ik niet. ben tenslotte ook maar een 'rekordist' en geen 'kadettist'. maar zoiets is natuurlijk wel te doen (achteraf).
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
reusjep
|
|
« Antwoord #44 Gepost op: 16 Oktober 2012, 11:39:23 » |
|
Ab, Zou je daar iets meer over willen vertellen, al dan niet via een pm of in een topic? Ik ben erg benieuwd.
|
|
|
Gelogd
|
|
|
|
|