Holland Kadett B Club Forum
20 April 2026, 16:29:19 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 90   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Project Kadett B coupe 1.1N  (gelezen 969602 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #105 Gepost op: 15 November 2012, 13:27:24 »

wat zijn eigenlijk de verschillen tussen een 1.2 en een 1.1 kop... naast het overduidelijke verschil in boring.... zijn de kleppen anders?

Kadett B L "super" 1968 LPG
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #106 Gepost op: 15 November 2012, 15:37:48 »

je hebt de "standaard" kop met 27/32mm kleppen en je hebt de "A corsa" kop met 29/32mm kleppen en geharde klepzetels.
de SR kop heeft van fabriek af een 0,5mm lagere kop voor de hogere compressie en heeft ook 27/32mm kleppen.
ik heb hier ook een kop met 27/31mm kleppen maar weet niet waar die van is geweest.
verder heb je ook koppen met "roto caps" die het draaien van de kleppen bevorderen (lager onder de klepveer)
en kleppen met speciale cobalt legering voor de SR koppen.
verder zullen het wat kleine dingen zijn.  Grijns

gr Paul
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #107 Gepost op: 15 November 2012, 17:22:44 »

voor als je nog geen idee had hierbij een foto van s zuigers...

Gr Paul
Hey Paul, dat is een verschil in zuiger, nou zie ik gelijk waar die extra compressie vandaan komt bij de S motor.
Nu begin ik een beetje te twijfelen of ik er S zuigers in ga zetten of de kop 1mm laat vlakken voor meer compressie te krijgen Ik weet het niet

Groeten Martin.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #108 Gepost op: 15 November 2012, 17:53:55 »

er S zuigers in zetten is best een behoorlijke klus (vind 4 dezelfde diameter zuiger die gelijk zijn aan jou blok).
ik ben nu bezig met een 1.2N blok met 1e overmaat zuigers van een S (A corsa) uit een blok wat HEEL WEINIG had gelopen en waar de hoon sporen nog scherp in de cilinderwanden stonden Cool. het N blokje is een hele vroege van een B kadett ( nr 0000797 ) met water op de zuigers en roest in de wanden. deze heb ik op laten boren naar de overmaat S zuigers en ben ik nu aan het opbouwen.

de kop kun je verder laten vlakken bij een N dan bij een S ( ivm de kleine uitsparingen voor de kleppen). ik heb een 1.1N blok gehad met 11,2 bar aan compressie Beschaamd misschien beetje overdreven maar blokje liep super Grijns helaas was dit onderblok door een beunhaas opgebouwd met huis tuin en keuken boutjes (zie elders onder motoren REVISIBLOK ) Grijns en had ik er mn eigen bewerkte kop op gelegd..... oftewel kun je met een N blokje ook een heel eind komen kwa vermogen.
een andere sproeierbezetting is ook nog mogelijk (maar kost je de nodige tijd experimenteren en geduld) of sr carbs erop zetten.
een dubbel uitlaatspruitstuk scheelt ook al veel.

gr Paul
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #109 Gepost op: 15 November 2012, 19:27:21 »

of sr carbs erop zetten.
een dubbel uitlaatspruitstuk scheelt ook al veel.

gr Paul
Weer eens super bedankt voor de info, hier kan ik wel wat mee.
Ik heb al een paar keer kwijlend zitten kijken naar van die SR carbs maar dacht dat zo'n setje dubbele carbs van een SR veel te groot zouden zijn voor het kleine 1.1n blokje, ik bedoel dat die waarschijnlijk veel te veel benzine zouden geven en het blokje er heel slecht op zou gaan lopen Ik weet het niet

Moet eerst nog een paar metingen aan het blok doen, maar de plannen voor het blok zijn: de kop te flowen, nieuwe zuigerveren en cilinders te flexhonen, kleppen opnieuw slijpen, kop 1mm laten vlakken, spaghetti uitlaat spruitstuk maken, als het kan setje SR carbs.
Denk dat het blokje dan al heel anders gaat lopen Lachen

Groetjes Martin.

kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #110 Gepost op: 15 November 2012, 19:56:57 »

hee Martin,

als je de originele tweeling voorpijp pakt en de splitsing2naar1 10cm dichter naar het spruitstuk brengt heb je een beter koppel in de lagere toeren en bovenin blijft het gelijk Knipoog.
als je de kleppen laat inslijpen kun je misschien ook bussen laten plaatsen voor loodvrij te rijden?
ps in de kop kun je behoorlijk wat verbeteren met de doorstroming, bv "port matching" is het gelijk maken van de overgang kop/inlaatspruitstuk en kop/uitlaatspruitstuk (scheelde bij mij ong.2a3mm).
bij een SR carb setje let er op dat het een origineel setje is en compleet (worden veel setjes aangeboden die bijeen geraapt zijn en onmogelijk af te stellen) Beschaamd
iig er is behoorlijk wat te versleutelen

gr Paul
Max
Gast
« Antwoord #111 Gepost op: 15 November 2012, 20:59:15 »

Probeer bij dat port matching wel een rand te houden tussen de kop en het uitlaatspruitstuk. Dit bevorderd de flow van de uitlaatgassen, in het bijzonder dat ze niet de neiging hebben terug de cilinder in te lopen. Als je je kop wegbrengt dan zal de flow-meneer hetzelfde vertellen. Als je het zelf doet, lees er eerst flink wat over.

nog een tip: uitlaatpoorten polijsten is goed want dan blijft er minder roet zitten, en is de flow beter. Inlaatpoorten kan je beter iets ruw laten, dit bevorderd de verstuiving van de benzine.

Max
jeroens
Jr. Member
**

opel kadett 4 deurs sedan 1.1sr automatic

Bekijk profiel
« Antwoord #112 Gepost op: 15 November 2012, 22:06:57 »

1 woord: RESPECT!   Super zoals je bezig bent!
Vooral doorgaan!

grtzz
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #113 Gepost op: 16 November 2012, 22:23:26 »

Probeer bij dat port matching wel een rand te houden tussen de kop en het uitlaatspruitstuk. Dit bevorderd de flow van de uitlaatgassen, in het bijzonder dat ze niet de neiging hebben terug de cilinder in te lopen. Als je je kop wegbrengt dan zal de flow-meneer hetzelfde vertellen. Als je het zelf doet, lees er eerst flink wat over.

nog een tip: uitlaatpoorten polijsten is goed want dan blijft er minder roet zitten, en is de flow beter. Inlaatpoorten kan je beter iets ruw laten, dit bevorderd de verstuiving van de benzine.

Max
inderdaad, niet polijsten... het beste is om de inlaat met glasparels te stralen Lachen

Kadett B L "super" 1968 LPG
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #114 Gepost op: 16 November 2012, 23:29:24 »

Ik wil zoveel mogelijk alles zelf doen bv "port matching" en kleppenslijpen ga ik zelf doen, moet alleen even kijken of ik van iemand een flexhone kan lenen om door de cilinders heen te halen Grijns
Kop 1mm laten vlakken moet ik laten doen, de rest allemaal zelf, vind het gewoon leuk en leerzaam om zoiets te doen.
En met die super tips van jullie kom ik een heel eind Knipoog
Ik ben wel eens bang om ergens aan te beginnen omdat het soms best moeilijk lijkt, tot nu toe hebben jullie nog elke keer geholpen om er toch aan te beginnen, dat vind ik juist zo leuk van dit B-club/forum.

Groetjes Martin

apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #115 Gepost op: 18 November 2012, 17:29:29 »

Vandaag de rest van het blok uitelkaar gehaald en metingen gedaan.
Axiale krukas speling: =0,15 en moet zijn tussen 0,10-0,20mm (dus ruim voldoende)
Axiale drijfstang speling: =0,10 en moet zijn tussen 0,11-0,24mm (dus als nieuw)
De rest van de metingen komen allemaal bijna uit op nieuwwaardes Grijns

Ik kom alleen een hele grote afwijking tegen en dat is de slotspeling van de zuigerveren (zuigerveren terug in de cilinder en dan de opening opmeten).
Ik meet op de compressieveren bij allemaal een slotopening van 0,75 en dit moet zijn 0,30-045mm  Verbaasd
De clinderboring is 75,01mm en zuigerdiameter is 74,99, dit komt precies overheen met de onderstaande tabel bij "codering cilinderblok 01"
Waar kan ik eigenlijk deze "codering cilinderblok" vinden op het cilinderblok, zie nergens deze nummers staan Ik weet het niet

Wel vreemd dat de slotopeningen van alle compressie veren allemaal het zelfde zijn.
Kan het zijn dat de zuiger en cilinder goed zijn maar de veren versleten zijn ? of zou dit in de fabriek mischien fout zijn gegaan ?

kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #116 Gepost op: 18 November 2012, 17:46:56 »

Ik heb ff gemeten de breedte van de zuigerveerring 3,25 mm dat is een gebruikte met weinig kilometers, de dikte is 1,9mm

Succes!!

Gr Paul
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #117 Gepost op: 18 November 2012, 18:02:20 »

Ik heb ff gemeten de breedte van de zuigerveerring 3,25 mm dat is een gebruikte met weinig kilometers, de dikte is 1,9mm

Gr Paul
Bij mijn veren is de breedte 3,30mm en dikte 2,0mm.

kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #118 Gepost op: 18 November 2012, 18:12:10 »

ik heb er een aantal nu gemeten en op verschillende plaatsen en kom op de meeste metingen ook op 3,30mm uit,

gr Paul
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #119 Gepost op: 18 November 2012, 19:22:56 »

Hoi Paul, zou jij misschien een zuigerveer eens in gesloten toestand kunnen meten, bij mij kom ik dan op 73,65mm uit.
Alvast bedankt.

Groetjes Martin.

Pagina's: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 90   Omhoog
  Print  

Ga naar: