Holland Kadett B Club Forum
22 April 2026, 12:52:42 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 2 [3] 4   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Een "tijdelijke" tot de rest klaar is.....  (gelezen 51160 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #30 Gepost op: 22 Maart 2013, 22:22:44 »

daar zou je snel genoeg achter moeten zijn...

Kadett B L "super" 1968 LPG
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #31 Gepost op: 24 Maart 2013, 22:17:52 »

Vandaag even een halfuurtje vrij kunnen maken om naar de parkeergarage te gaan. Dit maal gewapend met een beproefd stukje gereedschap: een testlampje. Wel een moderne uitvoering in de vorm van een 12V LED, maar voor snelle analyses zeer handig.

Lampje aangesloten op + en - van de accu om te kijken of het werkte: lampje brand, en geeft meteen wat licht onder de motorkap (garage is erg donker). Vervolgens het lampje aangesloten op klem 15 van de bobine. Dit is de geschakelde 12V (of lager als de startmotor niet meer draait). Andere kant van het lampje op de - van de accu. Zodra de contactsleutel om gaat, gaar het lampje branden! Er is dus wel 12V aanwezig! Vervolgens met de universeelmeter van de Aldi van 7,95 euro gemeten: geen spanning  Verbaasd Met de meetpennen van de meter krijg ik geen goed contact op klem 15 gemaakt. De vogelbek klemmen van het proeflampje maken wel contact. Mijn oude conclusie dat ik geen spanning op de bobine krijg is dus fout, en dit komt omdat de meter niet goed contact maakt! Ik heb dit ding dan ook meteen in de auto gegooid, en ben verder gaan zoeken met mijn proeflampje.

Wel spanning, maar toch geen vonk. Vervolgens het proeflampje aangesloten op klem 1 en klem 15 van de bobine. Met de sleutel op contact ging het lampje niet branden. Dit kan als de stroomverdeler net het contactpuntje open heeft gedrukt, maar tijdens het ronddraaien van de motor op de startmotor ging het lampje niet aan en uit (wat wel zou moeten). Dit kan duiden op een probleem met het contactpuntje. Deze had ik bij de beurt vernieuwd, en keurig op een lichthoogte van 0,4 mm gesteld. Na het verwijderen van de verdelerkap kon ik zien dat het contactpuntje niet helemaal dicht was, terwijl de nok van de verdeler in de laagste stand stond  Verbaasd
Nadat ik met een schroevendraaier het contactpuntje "geholpen" had, ging het lampje branden  Grijns Echter na het open van het contactpuntje, sloot hij weer niet vanzelf  Boos Ik heb dus weer een keer te maken met een slecht (nieuw) contactpuntje. Ik heb hier al eens een keer over geschreven, en normaal bouw ik mijn Opels om naar contactloos (d.m.v. een HotSpark module), maar deze kadett heeft geen Bosch ontsteking, waardoor een HotSpark module niet past. Verder heeft deze kadett al 40 jaar probleemloos op contactpuntjes gereden, en ik verwachtte dan ook geen problemen, zeker omdat deze kadett alleen maar voor uitstapjes wordt gebruikt, en niet door weer en wind langs de straat hoeft te staan (dit moesten mijn andere Opels wel).

Helaas had ik niet genoeg tijd om puntje even eruit te halen, maar ik weet nu wel wat het probleem is. Het rauwe lopen kan ik nu ook verklaren: als het puntje nauwelijks gesloten heeft (en later dus helemaal niet meer), dan krijgt de bobine niet genoeg tijd om volledig "op te laden": hierdoor is de vonk van de bougies niet erg sterk. Bij hogere toerentallen is dit nog veel erger dan bij lage, vandaar het rauwe lopen.

Ik ben nu aan het twijfelen wat ik ga doen: Ik heb nog een omgebouwde Bosch ontsteking (met HotSpark) en een nieuwe blauwe Bosch bobine klaar liggen, maar deze is bedoeld voor mijn AeroTop project. Of ik ga een goed puntje zoeken, en bouw er een Velleman kitje achter, of ik zoek een goed puntje, en bouw deze gewoon in, en ga weer rijden  Ik weet het niet

Maar mijn grootste probleem nu is nog steeds de tijd. Ik ben momenteel veel te druk met andere zaken. Nog een paar weken, en dan moet het weer rustiger zijn bij mij thuis  Lachebek Dan kan ik ook weer tijd vrijmaken voor dingen die IK leuk vind!

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #32 Gepost op: 24 Maart 2013, 23:08:45 »

qua tijd en kosten zou ik de contactpunten en condensator even vervangen en weer lekker gaan rijden... kost het mist in tijd en geld.

hotspark en blauwe bosch gaat al net over de 100 euro als ik mij niet vergis...

reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #33 Gepost op: 24 Maart 2013, 23:15:16 »

Contactpuntjes doen het (mits ze het dus doen Knipoog) erg goed. En een Velleman kitje is dan een mooie (en goedkope) oplossing.
Ik heb pas 2 kratten met onderdelen opgehaald, kan even kijken of er nog een levensvatbare Bosch ontsteking tussen zit. Ze zijn namelijk niet allemaal even gangbaar.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #34 Gepost op: 25 Maart 2013, 11:59:48 »

Ik heb dus weer een keer te maken met een slecht (nieuw) contactpuntje. Ik heb hier al eens een keer over geschreven,
Ralph
Wat voor merk contactpuntjes heb je nu gebruikt omdat ze slecht zijn ?

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #35 Gepost op: 08 April 2013, 12:55:18 »

Wat voor merk contactpuntjes heb je nu gebruikt omdat ze slecht zijn ?

Sorry voor de late reactie, ik heb deze vraag helemaal over het hoofd gezien  Rollende ogen

Het is een Delco Remy ontsteking, maar het nieuwe contactpuntje, nieuwe rotor en nieuwe verdelerkap zijn van het merk Bosch (ja Bosch levert deze ook voor de Delco Remy ontstekingen!).

Deze week kan ik eindelijk beginnen met het hobbyen aan mijn kadett. Ik houd jullie op de hoogte......

Ralph

Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #36 Gepost op: 08 April 2013, 18:22:28 »

Het is een Delco Remy ontsteking, maar het nieuwe contactpuntje, nieuwe rotor en nieuwe verdelerkap zijn van het merk Bosch (ja Bosch levert deze ook voor de Delco Remy ontstekingen!).
Heb er ook een Delco Remy op zitten en heb nu alles gekocht van het merk Beru, ken het merk niet zo goed maar alles ziet er degelijk uit en hoop dus dat het een beetje gaat werken.

Groetjes Martin.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #37 Gepost op: 08 April 2013, 18:43:55 »

Beru levert veel ontstekingsspullen. Beru bougies gebruik ik al jaren, ook voor de LPG-wagens. Is verder OK.

Ralph

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #38 Gepost op: 08 April 2013, 18:56:38 »

ik vijl contactpunten altijd zo dat ze mooi plat aansluiten... dan heb je minder gezeik. merk maakt volgens mij niet veel uit.

kadett-b20
Administrator
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #39 Gepost op: 23 April 2013, 19:22:02 »

Ik ben net terug van een uurtje "winterstalling bezoek". Ik heb mijn defecte contactpuntje vervangen door een exemplaar van Paul (bedankt!) en tevens ook maar de condensator gewisseld. De aansluit contactjes heb ik even blank geschuurd, en hup, de kadett bold weer  Grijns

Volgende week heb ik een weekje vrij, dan haal ik de kadett weer naar huis. kan ik samen met mijn jongste zoon hem klaar maken voor het komende seizoen. Er zijn nog wat kleine dingen die ik moet veranderen. Zo twijfel ik niet alleen aan de radiator, maar ook aan de waterpomp, zeker nu ik er ook nog een nieuwe V-snaar op heb gelegd. En deze kan nu ook nog eens goed gespannen worden, want de rubberen "lagertjes" op de dynamo zijn ook vernieuwd.

Ralph

kadett-b20
Administrator
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #40 Gepost op: 10 Juli 2013, 23:42:57 »

Door omstandigheden de kadett pas gisteren uit de winterstalling gehaald! Vandaag een dagje met mijn jongste zoon (14 jaar!) een dagje gesleuteld. Zo heb ik o.a. ook het rubber / lager van de aandrijfas vervangen. Wat een rot klusje is dit als je het op de grond moet doen terwijl de auto achter op 2 as steunen staat!

De ontsteking lijkt nu goed te blijven werken, en de motor loopt nu ook netjes: De oorzaak van het rauwe / niet mooi rond lopen was valse lucht die werd aangezogen langs de stationair sproeier  Tong Ik wilde deze schoonblazen met perslucht, en merkte toen dat deze helemaal los zat! Na het schoonmaken en goed monteren van deze sproeier liep de auto helemaal niet meer stationair: De lucht / gas instelling stond helemaal fout, maar na een paar minuten afstellen liep de motor weer als een naaimachine!

Ook de verlichting is nu weer helemaal in orde. Nu nog wat olie in de achteras erbij, en het echte rijden kan beginnen (bij het wisselen van het rubber is de aandrijf as even uit zijn afdichtring in de achteras gekomen, waardoor de olie van de "klok" weg gelekt was)! Deze dikke stinkende olie had ik natuurlijk niet meer staan....

Ralph

kadett-b20
Administrator
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #41 Gepost op: 03 September 2013, 19:27:19 »

Vandaag een klusje gedaan dat ik al een tijdje steeds heb uitgesteld: Het volledig vernieuwen van de remmen voor. Dus remschoenen, remcilinders, monage-setje en de remslangen. Het is allemaal goed gegaan, alleen vind ik de remmen nu erg "sponzig": Er zit dus nog steeds lucht in het remsysteem.
Ik heb tot in den treuren de remmen ontlucht op de bekende "2 man methode" (of in mijn geval 1 man, 1 vrouw methode), maar krijg het rempedaal niet echt "hard".

Is er een andere (betere) manier om de remmen te ontluchten? Met een easy bleed (of de wijn-onderdruk-methode van Gert) laat je alleen de lucht uit de leidingen verdwijnen. De lucht in de (nieuwe) remcilinders blijft denk ik gewoon zitten. Of denk ik nu fout?

Ralph

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #42 Gepost op: 03 September 2013, 19:52:57 »

De nippel zit toch op de cilinder (op het hoogste punt)? , dus de lucht daar moet ook verdwijnen.
Ik heb met de Easy-Bleed gewerkt; ging heel erg mooi. Lijkt me beter dan onderdruk trekken omdat je dan ook eventueel lucht tussen de schroefdraad van de nippel kunt trekken, terwijl je met de easybleed vloeistof (+eventuele luchtbelletjes) naar de cilinder perst.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #43 Gepost op: 03 September 2013, 20:37:49 »

Bedankt voor de reactie Gert!

Komende weekend ga ik de achteras onderhanden nemen: Ook hier komt alles nieuw op. Ik moet dan ook weer ontluchten. Lukt de 1 man - 1 vrouw methode weer niet, zal ik even wat moeten regelen voor het lenen van een easy-bleed!

Ralph

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #44 Gepost op: 03 September 2013, 20:42:28 »

succes!

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Pagina's: 1 2 [3] 4   Omhoog
  Print  

Ga naar: