Vandaag even een halfuurtje vrij kunnen maken om naar de parkeergarage te gaan. Dit maal gewapend met een beproefd stukje gereedschap: een testlampje. Wel een moderne uitvoering in de vorm van een 12V LED, maar voor snelle analyses zeer handig.
Lampje aangesloten op + en - van de accu om te kijken of het werkte: lampje brand, en geeft meteen wat licht onder de motorkap (garage is erg donker). Vervolgens het lampje aangesloten op klem 15 van de bobine. Dit is de geschakelde 12V (of lager als de startmotor niet meer draait). Andere kant van het lampje op de - van de accu. Zodra de contactsleutel om gaat, gaar het lampje branden! Er is dus wel 12V aanwezig! Vervolgens met de universeelmeter van de Aldi van 7,95 euro gemeten: geen spanning

Met de meetpennen van de meter krijg ik geen goed contact op klem 15 gemaakt. De vogelbek klemmen van het proeflampje maken wel contact. Mijn oude conclusie dat ik geen spanning op de bobine krijg is dus fout, en dit komt omdat de meter niet goed contact maakt! Ik heb dit ding dan ook meteen in de auto gegooid, en ben verder gaan zoeken met mijn proeflampje.
Wel spanning, maar toch geen vonk. Vervolgens het proeflampje aangesloten op klem 1 en klem 15 van de bobine. Met de sleutel op contact ging het lampje niet branden. Dit kan als de stroomverdeler net het contactpuntje open heeft gedrukt, maar tijdens het ronddraaien van de motor op de startmotor ging het lampje niet aan en uit (wat wel zou moeten). Dit kan duiden op een probleem met het contactpuntje. Deze had ik bij de beurt vernieuwd, en keurig op een lichthoogte van 0,4 mm gesteld. Na het verwijderen van de verdelerkap kon ik zien dat het contactpuntje niet helemaal dicht was, terwijl de nok van de verdeler in de laagste stand stond

Nadat ik met een schroevendraaier het contactpuntje "geholpen" had, ging het lampje branden

Echter na het open van het contactpuntje, sloot hij weer niet vanzelf

Ik heb dus weer een keer te maken met een slecht (nieuw) contactpuntje. Ik heb hier al eens een keer over geschreven, en normaal bouw ik mijn Opels om naar contactloos (d.m.v. een HotSpark module), maar deze kadett heeft geen Bosch ontsteking, waardoor een HotSpark module niet past. Verder heeft deze kadett al 40 jaar probleemloos op contactpuntjes gereden, en ik verwachtte dan ook geen problemen, zeker omdat deze kadett alleen maar voor uitstapjes wordt gebruikt, en niet door weer en wind langs de straat hoeft te staan (dit moesten mijn andere Opels wel).
Helaas had ik niet genoeg tijd om puntje even eruit te halen, maar ik weet nu wel wat het probleem is. Het rauwe lopen kan ik nu ook verklaren: als het puntje nauwelijks gesloten heeft (en later dus helemaal niet meer), dan krijgt de bobine niet genoeg tijd om volledig "op te laden": hierdoor is de vonk van de bougies niet erg sterk. Bij hogere toerentallen is dit nog veel erger dan bij lage, vandaar het rauwe lopen.
Ik ben nu aan het twijfelen wat ik ga doen: Ik heb nog een omgebouwde Bosch ontsteking (met HotSpark) en een nieuwe blauwe Bosch bobine klaar liggen, maar deze is bedoeld voor mijn AeroTop project. Of ik ga een goed puntje zoeken, en bouw er een Velleman kitje achter, of ik zoek een goed puntje, en bouw deze gewoon in, en ga weer rijden

Maar mijn grootste probleem nu is nog steeds de tijd. Ik ben momenteel veel te druk met andere zaken. Nog een paar weken, en dan moet het weer rustiger zijn bij mij thuis

Dan kan ik ook weer tijd vrijmaken voor dingen die IK leuk vind!
Ralph