Holland Kadett B Club Forum
16 April 2026, 07:34:38 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3 ... 9   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 1972 Sedan 4 deurs  (gelezen 92039 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
pietjah
Gast
« Gepost op: 18 November 2012, 20:35:17 »

Hey

Ik ben Pieter, 18 jaar en ik woon in Gent (Belgiƫ)
Deze zomer zag ik een oldtimer te koop onder een zeil in mijn straat, na wat gebabbel een leuke prijs bekomen en de kadett gekocht.
Vrij snel kwam ik er achter dat de 4 deurs versie vrij zeldzaam is, en dat het een B kadett was.
Toen hij niet door de oldtimerkeuring geraakte, besloten hem geheel te demonteren en te restaureren.
Plaatjes bij praatjes!

Hoe ik hem kocht:

dan herspoten met spuitbusjes:

en hoe hij er nu bij staat:

nu nog de voordeuren er uit krijgen, maar ik heb de tool niet en dit wil niet lukken.
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 18 November 2012, 21:52:32 »

Je kunt zelf een tool maken door (volgens mij) m8 boutjes af te draaien op de binnenmaat van het scharnier (dus buitenmaat van de pen) en deze vast te zetten op een stuk schroefdraad.
Als je dit vervolgens door de scharnierpen heen steekt en een paar gewone moeren op de onderkant zet, kun je vervolgens een stuk staal met een inkeping op je gereedschap zetten en daar met een hamer op slaan.

De bovenste scharnierpen trek je er naar onder uit, de onderste naar boven toe.

Ze kunnen lelijk vastzitten, en na al dat geklooi slijp ik liever de scharnier in. Later kun je er dan een bout doorheen doen. (Er zijn volgens mij makkelijker pennen van jongere types Opel die passen.) Inslijpen kan gemakkelijk met een dremeltje.

Succes!

P.S. Mooie bak, trouwens! Ziet er verder hard uit; waar is ze op afgekeurd?
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 19 November 2012, 08:28:31 »

... door (volgens mij) m8 boutjes af ...

Kleine correctie, het moet M6 zijn. Dit weekend heb ik ook nog de deuren verwijderd en ondanks dat ik ze er 2 jaar geleden nog uit heb gehad zaten ze al weer flink vast (ze zijn dan ook van mijn pekel-kadett  Lippen verzegeld sorry maar in de winter wil ik ook graag met een kadett rijden).

Als tip kan ik wel meegeven dat 1 gewoon moertje te weinig is. Het best kun je een M6 verleng moer afdraaien of ,nog beter, van gereedschapsstaal een bus laten draaien met M6 draad erin.

Succes ermee.

Groeten Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 19 November 2012, 10:44:07 »

Dank, Olaf!
Dat laatste (van gereedschapsstaal een bus laten draaien) lijkt me het meest praktisch. Gewone (gamma) moertjes zijn veel te zacht en je wil echt veel kracht kunnen zetten.
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 19 November 2012, 17:19:40 »

Heb zelf de deuren erook uit gehaald met eenlange m6 bout bovenkant afgedraaid ondereen boutje of twee met plaatje voor meer houvast. Toen met een combi tang en hamer pen eruitgetikt.

Het belangrijkste is eigenlijk dat ik lang van tevoren met een kruipolie de pennen in gespoten heb, elke ker als ik er aan dacht even gedaan en bij mij kwamen ze ermakkelijk uit.

Onlangs de linkerdeur gemonteerd met nieuwe pennen, eerst de pennen in kopervet gezet alvorens ze erin te tikken.

Heb een draadeind , gebruikt met een moer ,klein stukje erop gedraait, zodat je tijdens het aantikken niet van de pen glijdt.

Succes

Fred Uut Huuessen.

kermitc
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 19 November 2012, 17:59:58 »

zijn ook tools te koop van midlock.

john
pietjah
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 19 November 2012, 18:22:24 »

kan een m6 door de pin? ik heb een draadstang van m4 en vond dit al vrij groot...
maar zal eens een m6 proberen, bedankt voor de tips in ieder geval !

vandaag ook de hemel willen losmaken, maar deze hangt vast met een  soort 'veer' van de linker voordeur naar rechtervoordeur. Hoe kan ik de hemel hieruit loskrijgen?

alsook, hoe demonteer ik de tank? De 'spanband' is los, en de rubber aan de dop is ook los maar ik kan hem er niet uitheffen, wat doe ik mis ?

bedankt!
pietjah
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 19 November 2012, 19:02:14 »

edit, de hemel is al gedemonteerd!
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 19 November 2012, 19:07:39 »

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 19 November 2012, 21:33:31 »

Pietjah,

Misschien heb ik met de m6 wel een foute suggestie gegeven,het moet een lange bout zijn die door de pen past, daarna de bovenkant rond slijpen zodat hij door het deur gat past en wel de pen meeneemt.Er is ook pasklaar gereedschap te koop, zoals het bovenstaande van midlock kosten iets van 4.00 euro.

Maar zoals het zo vaak gaat, je wilt verder en kijkt dan of er iets is wat je gelijk kan gebruiken.

Hoor wel of het gelukt is.

Fred Uut Huuessen.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 19 November 2012, 22:26:38 »

Basis is een inbusbout M8 x 120 en een stuk rondstaal 12x55mm.De inbusbout wordt tot op een klein stukje tot 6 mm. afgedraaid en van M6-draad voorzien. Het rondmateriaal wordt eerst met 6,2 mm. doorboord (zodat de M6 er door past) en dan tot op 3 mm. met 8,5 mm. uitgeboord om zo de uitgedreven deurpen op te nemen.Het kleine drukstuk is van een M6 moer gemaakt, die op 7,9 mm. buitenmaat is afgedraaid.
De buis wordt over de inbusbout geschoven en dan in de scharnierpen gestoken.
Nu het drukstuk op het uitstekende M6 deel draaien en de inbusbout zo lang aandraaien, tot de scharnierpen er uit komt.
Het laatste stuk met een 6 mm. slagpen er uit slaan.

pietjah
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 21 November 2012, 09:41:05 »

Gert, super bedankt voor je uitleg!!
Helaas heb ik niet de mogelijkheid dit zelf te maken, dus ga ik ff kijken of iemand dit te koop of te leen heeft.
morgen dat artiekel over de tank vertalen zodat deze ook gedemonteerd kan worden Lachen
als je de hemel verwijdert hebt, heb je langs weerskanten gaten in de carosserrie (aan de achteruit) waar precies een box kan in gemonteerd worden. Heeft iemand dit al eens gedaan ?

gr
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 21 November 2012, 10:51:44 »

zijn die gaten diep genoeg voor een speaker dan?

Kadett B L "super" 1968 LPG
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 21 November 2012, 11:11:39 »

morgen dat artiekel over de tank vertalen zodat deze ook gedemonteerd kan worden Lachen

Samenvatting:
-min-pool accu losnemen
-stekker vlotter losnemen
-ontluchtingsslang bovenzijde tank losnemen
-tankdop losnemen.
-benzine aftappen ; daartoe kunststof leiding aan onderzijde tank gebruiken/losnemen
-afdichtingsrubber van de benzineleiding door de bodemplaat naar onderen er uit trekken
-benzineleiding loschroeven van onderzijde tank
-bevestigingsband losnemen.
-tank een beetje uit de rubber steunblokjes lichten en in richting kofferbak uitnemen.
-de vulpijp zit met een rubber afdichting in het zijscherm; deze voorzichtig losnemen.

De schroefdraadaansluiting van de benzineleiding schijnt voorzien te zijn van een filter(tje); deze zit met het geheel aan de tank vast gelast en is niet uitwisselbaar.  Eventueel doorspoelen/doorblazen.

pietjah
Gast
« Antwoord #14 Gepost op: 21 November 2012, 12:12:34 »

amai, bedankt voor de schitterende uitleg!
morgen wellicht de gehele dag besteden om de kadett verder te schuren. Ik kijk er zo naar uit om terug met deze wagen te cruizen  Cool

Of het gat diep genoeg is voor een speaker weet ik niet, ga het morgen eens bekijken. Vroeg me alvast af of iemand hier ervaring mee heeft, want kan volgens mij wel een vette look krijgen zo ;-)

verder zoek ik nog wat prullen ;
rechter spiegel voor op de deur
tussendemper van de uitlaat
knappe (werkende) radio

oja, weet iemand waar ik verlagingsveren kan kopen? Zodat de 'dett nog een beetje kan zakken  Rollende ogen
Pagina's: [1] 2 3 ... 9   Omhoog
  Print  

Ga naar: