Holland Kadett B Club Forum
20 April 2026, 15:20:58 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 ... 5 6 [7] 8 9   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: 1972 Sedan 4 deurs  (gelezen 92183 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
pietjah
Gast
« Antwoord #90 Gepost op: 15 December 2012, 10:20:04 »

Dus toch beter die as er onderuit halen?  Ik weet het niet

Geleider is trouwens klaar:

morgen monteren!
De lange dwarslingende geleider zit verroest vast, wordt nog prettig om deze los te krijgen..
pietjah
Gast
« Antwoord #91 Gepost op: 15 December 2012, 19:21:10 »

voor de as te demonteren,
wat is de cardanas? (hoe maak je dit los ?
en verlengde deel van differentieel dat aan de bodemplaat zit gekoppeld, is dit het stuk dat in de bodemplaat verdwijnt?

hoe monteer ik de as dan terug? Dat de veren terug onder spanning komen en zo? :/
pietjah
Gast
« Antwoord #92 Gepost op: 15 December 2012, 20:08:16 »

Daarnet even wat foto's genomen van de as.
Dus eerst de dwasgeleider losmaken, deze dus:

dan handremkabel los, is dit veronderstel ik?

Waar moet ik de remleiding losmaken?

schokbrekers zijn deze, staan deze onder spanning? Of gewoon simpel los te draaien en uit te nemen?

Cardanas uitnemen. Wat is dit, hoe moet dit en waar zit het? Lachen
differentieel losmaken is dit veronderstel ik?

en dan de langsgeleiderstjes los zijn deze natuurlijk, wel niet simpel als de wielen er niet af zijn. De ene bout kan er niet helemaal af.

misschien moet ik er dan toch maar voor gaan  Cool
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #93 Gepost op: 15 December 2012, 20:15:19 »

Niet om vervelend te doen of om jou te onderschatten, maar ik krijg de indruk dat je nog erg aan het begin van je sleutelloopbaan staat.
Vragen als "wat is de cardanas" en "het stuk dat in de bodemplaat verdwijnt?" wijzen in die richting. Ik weet het, vragen maakt wijs en wie niet vraagt blijft dom, maar ik zou zelf eerst meer willen weten, voordat ik de as zou uitbouwen.
Hoe stel je de remmen later weer af, hoe zorg ik dat de remvloeistof weer op pijl is, enz. Je daar via het forum doorheen loodsen is geen haalbare/verstandige zaak.
Zorg dat je werkplaatshandboeken hebt, daar staat alles-zeer veel zeer goed in beschreven. Zo kun je je inlezen en je een beetje voorbereiden op wat je tegen kunt komen.
Ik heb 3 CD's vol met bestanden van Duitstalige en Nederlandstalige werkplaatshandboeken; de originele boeken van GM/OPEL, de vraagbaak, ANWB-uitgaven, enz., enz.
Die kun je gratis van me krijgen. Ik stuur je een berichtje met mijn adres en wat je me moet toesturen.

kleine indruk wat er op staat; een beetje kennis van de Duitse taal is handig. Een pagina of 1500 (of meer?) in het Duits, maar ook het nodige in het Nederlands en de onderdelencatalogus + exploded views in het Engels.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #94 Gepost op: 15 December 2012, 20:17:35 »

als ik zo de foto's bekijk heb je toch nog een nette "vrij harde auto" kun je ook foto's maken van de bodemplaat?
bv waar de langsgeleiders aan de bodem vast zitten,

gr Paul
pietjah
Gast
« Antwoord #95 Gepost op: 15 December 2012, 20:24:09 »

Dat dacht ik ook. Morgen zal ik eens wat foto's maken van de rest van de wagen. Zal ook de veerschotels eens trekken, misschien zijn ze nog goed en hoef ik de as niet volledig te demonteren. Wil de wagen nu wel in orde hebben, maar het moet ook geen showroom resto worden. Liefst zo rap mogelijk bollen, maar  wil wel een chassis hebben dat door de dagelijkse keuring kan geraken. Gert, ik heb wel vaker Vespa's gerestaureerd, maar in auto's ben ik idd nieuw. Vandaar ik hem ook wou verkopen, had hem gekocht met in gedachte hij direct zou rijden, maar bleek dus niet door de keuring te geraken... Bedankt voor je nuttige info en hulp in ieder geval al.

trouwens, moest iemand nog een tussendemper voor een 1.1 sedan hebben liggen, wil ik die altijd voor een leuke prijs van je overnemen.
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #96 Gepost op: 16 December 2012, 11:04:29 »

Heel veel respect dat je dit allemaal doet zonder al te veel auto kennis Knipoog
Als ik zie wat je al gedaan hebt ben je goed bezig, dus gewoon doorgaan, dit gaat jou best wel lukken, de dingen die je nog niet weet gewoon vragen, daar loodsen wij jou wel doorheen, ik heb het ook zo moeten leren Grijns

Ik heb de as van en kadett nog nooit los gehaald, maar hier alvast een paar aangepaste foto's, mocht ik het niet goed zeggen dan word het wel verbeterd door iemand anders Tong

Groetjes Martin.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #97 Gepost op: 16 December 2012, 11:24:54 »

@martin
dit is netjes beschreven zo,
en als je iets losmaakt ook even de rubbers en bussen controleren op speling.

gr Paul
pietjah
Gast
« Antwoord #98 Gepost op: 16 December 2012, 11:37:59 »

amai, thx voor de uitleg... Begin toch wel serieus te twijfelen om ze los te maken!
Zal vanmiddag wat foto's van de chassis maken en de veerschotels, indien jullie ze te roest vinden maak ik de as los om alles kaal te schuren en beter te zien.
Is het eenvoudig om de remvloeistof en dergelijke terug te monteren? de veren terug onder spanning te krijgen?

groeten
kinuyakkii
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #99 Gepost op: 16 December 2012, 11:59:10 »

als je de panhardstang en schokbrekers onder alleen los hebt dan kun je de auto opkrikken (zonder de as) en kun je de veren er zo tussen uit pakken.
je kunt ook de auto op bokjes zetten en de wielen demonteren en de as laten zakken. dan kun je de veerschotels ook van binnen eens goed bekijken Knipoog
tip: bekijk ook de bovenste schotels even goed.
WEL EVEN DE REMSLANG IN DE GATEN HOUDEN TUSSEN DE BODY EN DE AS!!!!!!

gr Paul
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #100 Gepost op: 16 December 2012, 12:57:35 »

amai, thx voor de uitleg... Begin toch wel serieus te twijfelen om ze los te maken!
Is het eenvoudig om de remvloeistof en dergelijke terug te monteren? de veren terug onder spanning te krijgen?
Mocht je de as wel helemaal los halen dan is het vrij eenvoudig de remleidingen naderhand weer met remolie te vullen en te ontluchten, het gemakkelijkste met remleidingen ontluchten als je met 2 man bent, als het zo ver is leg ik dat wel even uit hoe je dit moet doen.

De optie van Paul is ook een hele goede, je hoeft dan maar een paar dingen los te halen en de auto opkrikken, de as komt dan helemaal vrij te liggen zodat je overal gemakkelijk bij kan komen, dan eerst met plamuurmes zo veel mogelijk troep van de as afsteken, dan staalborstel op boormachine zetten en roest weghalen, de blank geschuurde en roestige delen bewerken met antiroest primer, dan de hele as inspuiten of smeren met een laagje Tectiel, de as ziet er dan weer als nieuw uit en heeft weer een jarenlange beschermlaag.

Ps: als je de as laat zakken de handrem kabel even aan de voorkant los schroeven, doe je dit niet dan komt de kabel heel erg onder spanning te staan en kan afbreken.

pietjah
Gast
« Antwoord #101 Gepost op: 16 December 2012, 16:25:57 »

Ik heb de panhardstang losgemaakt waar ze vast zit aan de bodemplaat. De schokbrekers h eb ik onderaan los gemaakt, maar hoe komen deze los? Is dit een bout die ik er uit moet kloppen ofzo? nog niet gelukt om ze op te krikken.

De rest van de onderkant ziet er zo uit:

wist niet hoe het was met de schokdempers, dus de binnenkant maar het roest verwijderd en in de anti roest gezet (alles komt zo binnnenin):

en wat verder geschuurd

de helft van de kofferklep is ook gedaan.

bedankt voor de nuttige info allemaal, doet veel deugd Knipoog
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #102 Gepost op: 16 December 2012, 17:20:13 »

Wauw wat ziet de onderkant van jou kadett er nog goed uit Geschrokken als ik dat zo zie zit daar maar heel weinig laswerk aan.
De schokdemper eerst aan de bovenkant los halen, deze kan je dan naar beneden toe duwen, dan aan de onderkant tussen veerschotel en schokdemper een grote schroevendraaier of stuk ijzer zetten, je duwt de demper dan met gemak van de bout af, de bout kan je er niet vanaf halen deze zit vastgelast aan de veerschotel.

De panhardstang op de zelfde manier loshalen, een wringijzer tussen panhardstang en as zetten, met een beetje wringen duw je de stang zo van de bout af, het rubber wil na jaren zig een beetje vast vreten aan de bevestigingsbout

Op de uitlaat zit zo te zien wat vliegroest, staalborstel er overheen en inspuiten met zinkspray, is dan weer als nieuw Knipoog

Wat voor zwart spul zit er nu aan de binnenkant van de auto, is dit tectiel of rutex ?

pietjah
Gast
« Antwoord #103 Gepost op: 16 December 2012, 17:25:31 »

Binnekant zit tectiel. Wil zo de hele vloer binnenin doen zodat hij weer wat jaren meekan, alsook zal ik de bodem na de laswerken weer helemaal met tectiel zetten. Helaas heeft een vorige eigenaar op de bodem redelijk wat plamuur gebruikt, zodat ik eigenlijk niet goed weet waar er nog gaten zitten.

Als ik de schokdemper bovenaan los wil draaien (in de kofferruimte dus) draait de moer gewoon mee, alsof er langs de andere zijde iets moet tegen gehouden worden. Klopt dit? Zo ja, wat moet ik daar tegenhouden? zie niet direct iets.

Uitlaatpijp wou i kdemonteren, maar een boutje kreeg ik niet direct los dus ben er effe mee opgehouden, zal voor volgende keer zijn. De tussendemper moet vervangen worden, dus als de nieuwe er is ga ik de gehele uitlaat in vuurvaste zwarte verf zetten, en kijken voor een chrome sierstukje op de uitlaat pijp.

Hoop stiekem toch in januari alle losse delen bij de spuiter te brengen voor de grondverf... Rollende ogen
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #104 Gepost op: 16 December 2012, 17:34:29 »

Alvast goed met WD40 of IMAL o.i.d. inspuiten, zodat het goed op eventuele roest kan inwerken.
Volgens mij zit bovenop de schroefdraad waar de moer van de schikdemper op zit, een gleuf voor een schroevendraaier om zo het meedraaien van de draadstang tegen te houden.
Daarvoor schijnt een stuk speciaalgereedschap te bestaan (om de draadstang tegen te houden en de moer los te draaien), maar hoe dat eruit ziet Verbaasd
Het kan goed vastzitten, dus goed inspuiten en dit zo nodig meermaals herhalen.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
Pagina's: 1 ... 5 6 [7] 8 9   Omhoog
  Print  

Ga naar: