Holland Kadett B Club Forum
22 April 2026, 19:50:01 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Aanpassen wielstanden.  (gelezen 8877 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
rick6591
Newbie
*

Bekijk profiel
« Gepost op: 23 Januari 2013, 12:24:22 »

Hallo Lachebek,
Ik ben voor school bezig met een eindopdracht voor het vak weggedrag. Het betreft een verslag over het uitlijnen van een willekeurig voertuig. In mijn geval de Kadett dus. Nu heb ik in de werkplaats al een keer mijn auto uitgelijnd. Ik daar alleen wat aan de stuurstang versteld. verder viel alles binnen de waardes. Nu is mijn vraag: Kun je ook andere dingen verstellen aan de ophanging en welke wielstand(en) verander je er dan mee? misschien heeft een van jullie daar meer ervaring mee.  Alvast bedankt Lachebek

Rick

Opel Kadett 1.1n '71 sedan
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 23 Januari 2013, 13:08:22 »

je kan bij een kadett ook het camber veranderen bij de vooras... dit doe je met de bovenste fusee... verder kan je een verstelbare panhard kopen om de achteras er recht onder te krijgen...

echt veranderingen aan het weggedrag zul je niet kunnen maken bij een kadett omdat de achteras star is. en je daar dus niets aan kan stellen...

Kadett B L "super" 1968 LPG
rick6591
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 23 Januari 2013, 20:19:13 »

kun je de bovenste fusee een stukje verplaatsen? Panhard is toch die stang achter de achteras?

Opel Kadett 1.1n '71 sedan
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 23 Januari 2013, 21:39:54 »

ja en ja  Grijns

Kadett B L "super" 1968 LPG
Jinx
Sr. Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 23 Januari 2013, 22:28:26 »

De bouten in de fusee zijn niet gecentreert dus je moet dan je fusee helemaal omdraaien. Scheelt een paar graden.

Max
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 24 Januari 2013, 13:25:35 »

Dingen die je kan instellen:
Achter: Niks. Instelbare panhard levert is alleen gunstig als je je auto verlaagt, zodat je kan zorgen dat in normale toestand de as recht onder je auto zit, niet naar 1 kant. Je kan, als het je interesseert, eens kijken naar andere, vaak betere methodes om een starre as onder een auto te hangen, zoals bijvoorbeeld de 'watts linkage'

Voor: Stuurstangen: hieraan draaien pas je de lengte van je stuurstangen mee aan, waarmee je je 'toe' (kben meer thuis in de engelse benamingen) verandert. Je kan door je bovenste fusee 180 graden te draaien om je 'camber' aan te passen. Tot slot kan je je 'caster' aanpassen door de ringen die tussen je bovenste draagarm en het subframe zitten te varieren.

Max
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: