Holland Kadett B Club Forum
29 April 2026, 09:27:08 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3 ... 6   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Ontsteking, cardanas en bevestigingsbeugels hoofdremcilinder/bekrachtiger  (gelezen 51851 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Gepost op: 11 Maart 2013, 16:36:28 »

Zonder haast ben ik op zoek naar een ontsteking, een cardanas, bevestigingsbeugels voor een
hoofdremcilinder en een cardanas voor een zware achteras. De GT-as die ik van haico heb overgenomen bleek iets lomper dan gedacht.  Grijns

Cardanas is voor handgeschakeld.
Bevestigingsbeugels heb ik niet bij een Corsa-A HRC gekregen die ik via e-Bay gekocht heb, maar wellicht weet of heeft iemand een setje.

Vast bedankt!
Max
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 11 Maart 2013, 16:52:49 »

Ik denk dat ik nog wel een cardanas heb liggen. Kweet niet of ie nog veel soeps is, maar je mag em helemaal gratis meenemen.

Ik kijk vandeweek ff in de schuur om een plaatje te schieten  Lachebek
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 11 Maart 2013, 22:28:25 »

Kom 'm graag ophalen!
Ben je met het OV bereikbaar? Dan kan ik namelijk doordeweeks vanuit Utrecht even langskomen.
Hoor 't wel!
Groetjes,
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 23 Maart 2013, 14:13:55 »

Meeste onderdelen ben ik inmiddels in voorzien waarvoor dank! Lachebek
Ik zoek nog:
-Beugels voor de hoofdremcilinder.
-Een zware cardanas
(Voor de lompe achteras die ik van haico heb overgenomen. Vermoed dus dat dit een 1.5/7/9 cardanas is. Weet iemand hier meer over?)

Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 23 Maart 2013, 20:45:44 »

Hoi Jeroen,

De cardanas die jij nodig hebt bestaat niet standaard. Je hebt een achteras van een GT en deze is hetzelfde als de CIH assen van de B-kadett. De as past zo onder de carrosserie maar je zult een aangepaste cardanas moeten laten maken. Ik heb het zelf ook en ik laat een standaard OHV aandrijfas voorzien van een CIH as eindstuk. Een normale aandrijfas heb je waarschijnlijk wel en voor de andere kant kun je elke willekeurige, Manta, Ascona, Rekord of GT as nemen. Omdat de as gebalanceerd moet worden (of je moet zelf bestand zijn tegen irritante vibraties) is dit een lastig werkje om zelf te doen. Ik heb het al eens laten doen door Cardanas BV in Apeldoorn.

Groeten Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
kermitc
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 23 Maart 2013, 20:59:09 »

hallo,

waarom wil je eigenlijk met cih as rijden?

voor de grote trommels of over brenging?

john
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: 23 Maart 2013, 23:50:39 »

of eventuele ombouw in de toekomst? Grijns

Kadett B L "super" 1968 LPG
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 24 Maart 2013, 11:02:55 »

Hallo,

Ik rij met een CIH as onder mijn OHV kadett voor de grotere overbrenging. Standaard hebben de meeste kadettjes een 1:4.11 overbrenging en ik heb jarenlang met een 1:3.89 overbrenging gereden dit scheelde al aardig in de toeren. Aangezien ik onder mijn CIH kadett een 3.44 as heb gezet heb ik mijn 3.67 as over, en deze komt dus onder mijn OHV kadett. Het enige doel wat ik ermee heb is minder toeren rijden. Het nadeel wat je wel in je achterhoofd moet houden is de verminderde trekkracht maar in het vlakke Nederland heb je daar niet zo heel veel last van.

Groeten Olaf

reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: 24 Maart 2013, 14:04:45 »

Ik ging er al vanuit dat een OHV-bak naar CIH-as niet bestaat, maar ik heb inderdaad een GT-Manta-Ascona-Rekord cardanas nodig om op wat voor manier dan ook om te kunnen bouwen.
Cardanas laten balanceren is wel een belangrijk punt, maar dat komt pas als t project wat meer vorm begint te krijgen.

De CIH-as komt onder de witte vierdeurs die ik heb staan. Ambitie is om er een 60-80 pk dieselblok in te leggen. Heb daar al vaker hardop over nagedacht hier. Knipoog
Nu de achteras geen vraagstuk meer is, moet er op termijn ook een CiH 4-bak bij die dan passend moet worden op een nog te bepalen blok en moet ik kijken of het te combineren is met het feit dat ik de Kadett zelf zoveel mogelijk in ere wil houden. Anders ga ik 'm inderdaad gebruiken om op lagere toerentallen te kunnen rijden.

Ben met betrekking tot bakken ook weer op Omega spul gestuit, wat natuurlijk ook allemaal achterwiel aangedreven is.
Afijn, het is voor de komende tijd een prachtig puzzelwerk. Lachebek

Ik heb op marktplaats weinig cardanassen (CIH) gevonden, dus als iemand nog wat weet?

Enne Olaf: bedankt voor je uitgebreide reacties! Lachebek
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 24 Maart 2013, 15:09:01 »

voor een diesel is dit nog steeds een lichte overbrenging...

een diesel draait max 3,5 a 4 duizend toeren. een benzine doet 5,5 a 6. dus je hebt verhoudingsgewijs nog steeds een lichte overbrenging, zeker met een 4 bak.Knipoog

Kadett B L "super" 1968 LPG
kermitc
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 24 Maart 2013, 15:27:07 »

er is ooit c caravan omgebouwd naar diesel met 2.3td

die had 3.18 verhouding.

ik zou proberen voor 5 bak met overdrive te gaan.

die passen trouwens zo aan een 2.3 td

wel een zwaar blok en denk dat er een bult in de kap moet.

ben zelf aan het puzzelen om 5 bak achter ohv te krijgen.

dan loopt ie ook rustiger,maar hou je meer trek kracht over.

groet john
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: 24 Maart 2013, 19:18:54 »

In de OHV achteras is de kleinste overbrenging 3,67 voor zover ik weet. De CIH as heeft als kleinste overbrenging 3,18 en de CIH as van een GT heeft als overbrenging bijna altijd 3,44.

Achter mijn 1700 CIH kadett heb ik een Getrag 240 5-bak zitten en een 3,44 achteras. Dit rijdt zeer ontspannen, bij 120 km/u draait de motor 3200 toeren in z'n 5 (overbrenging 0,87:1).

De C-kadett met diesel ken ik, daar is een mooie website over hoe dit opgebouwd is. De ombouw is erg veel werk geweest, het dieselblok is namelijk op basis van de CIH motor maar de kop is erg hoog. Om die pas te krijgen in een B-kadett zal een flinke klus worden. Een willekeurige andere diesel motor en dan hier een versnellingsbak op pas maken lijkt mij makkelijker.

Een OHV motor voorzien van een 5-bak heb ik ook al over na zitten denken. In Duitsland heeft er iemand een Getrag 240 achter zijn OHV motor zitten (nadeel is een hele grote tunnel van een automaat). Hij heeft dit gedaan door de kom van de getrag af te zagen en hier een kom van een automaat weer aan te lassen (dit is wel van aluminium). Verder zou het mogelijk moeten zijn om met een pasplaat een 5-versnellingsbak van een Toyota Tercel te monteren maar deze ben ik nog nooit tegen gekomen.
Wat mij nog een betere optie lijkt om een overdrive achter de originele OHV-vierbak te plaatsen. Bv eentje uit een Volvo of een universele overdrive.

Groeten Olaf

Oly
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 24 Maart 2013, 20:23:33 »

Als de 1700 dieselmotor van een Corsa / Astra  een qua koppelingshuis gelijke bak (F13, F15, F17) heeft als de OHC smallblock benzinemotoren, en die kans is er, kun je een koppelingshuis gebruiken van een Manta B 1300. hierachter past een standaard CIH 4 bak. Een ingekorte Manta cardanas brengt je dan bij je achteras.
Ik heb zo'n koppelingshuis liggen, mag je overnemen voor de prijs die ik er ook voor gegeven heb. Ik gebruik hem niet meer.

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Corsa A VAN 1.4SI
Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie)
Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
Oly
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: 24 Maart 2013, 20:57:50 »

Ik heb even de onderdelengids er op na geslagen: Een F13 past achter een OHC en een diesel in de Corsa B, dan moet een Manta 1300 koppelingshuis ook passen. Ik weet natuurlijk niet hoe een Corsa diesel in een B kadett past.... Chris heeft wel eens een OHC ingebouwd. zoek alvast een CIH of automaat tunnel lijkt me zo.

Nooit hersteld van het B-Kadett virus (besmetting met 86-90-UU op 24-09-1980)
Corsa A VAN 1.4SI
Olympia A 1970 15S, onder handen (restauratie)
Kadett A 1965, roestoratie, OHV speeltuin, even in de wacht.
kermitc
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 24 Maart 2013, 21:05:40 »

en een 3.44 of beter nog een 3.18 as.zoeken

@oly, heb je ooit  nog ohc in je b gebouwd
Pagina's: [1] 2 3 ... 6   Omhoog
  Print  

Ga naar: