Holland Kadett B Club Forum
29 April 2026, 09:16:41 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Ontsteking, cardanas en bevestigingsbeugels hoofdremcilinder/bekrachtiger  (gelezen 51824 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #45 Gepost op: 04 Juli 2013, 20:21:21 »

Chris,
Bedankt voor je tip!
De dynamo's werden bij de sloop met pomp en al verkocht, dus die heb ik laten zitten.

Toegegeven, ik stond op het punt om 'm over te zetten van de oude dynamo omdat daar de leidingen iets mooier pasten, maar de aansluiting bleek anders op de dynamo zelf. En als de kwaliteit net zo was als de dynamo, dan was het sowieso al de moeite niet...
(Die dynamo's vallen met bosjes omdat de keerring aan de binnenkant gaat lekken en de olie dan kortsluiting geeft...)
kermitc
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #46 Gepost op: 26 Oktober 2013, 22:11:05 »

hoi,

zijn er al pogingen ondernomen om blok te passen?

john
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #47 Gepost op: 27 Oktober 2013, 12:17:15 »

De Combo bleek in zo goede staat van de sloop te komen dat ie nu nog rondrijdt. Binnenkort ga ik me wagen aan de distributieriem vervangen.
Ik vermoed dat ie op z'n vroegst volgend jaar zomer gesloopt gaat worden, of zogauw door de APK geen realistische optie meer is.
Wel heb ik al een passend koppelingshuis en R25 bak in onbekende staat. De zware achteras is er ook. Moet daar nog de vertanding van uitzoeken.
kermitc
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #48 Gepost op: 27 Oktober 2013, 15:45:04 »

Ok, wat voor kom is dat 1.3 of 1.8 ohc?
Zou zelf voor de r 25 gaan heb je overdrive, even afhankelijk van je achteras natuurlijk.
Lossebak voor aan de komis 4 bak of een dure 265 bak.
R25 kost niet veel mocht die van jou slecht zijn.

Is die combo een opel of isuzu diesel?
Kun je keer foto plaatsen?

Groet john
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #49 Gepost op: 27 Oktober 2013, 16:18:48 »

De Combo bleek in zo goede staat van de sloop te komen dat ie nu nog rondrijdt.

Hahaha, dat komt me bekend voor. Dan koop je een sloper en dan is die nog zo goed dat je het zonde vind om hem te slopen.

De zware achteras is er ook. Moet daar nog de vertanding van uitzoeken.

De zware achterassen van de GT hebben nagenoeg altijd een overbrenging van 1 op 3.44 als het een achteras van een 1700 kadett is dan is de kans groot dat het een 3.67 as is. Het mooiste voor jou zou zijn als het een 3.44 is.

Ok, wat voor kom is dat 1.3 of 1.8 ohc?
Zou zelf voor de r 25 gaan heb je overdrive, even afhankelijk van je achteras natuurlijk.

Een 5e versnelling lijkt mij wel fijn met een diesel.

Lossebak voor aan de komis 4 bak of een dure 265 bak.
R25 kost niet veel mocht die van jou slecht zijn.

De losse kom past alleen aan een standaard 4-bak. De 265-bak heeft een ander soort kom, waarschijnlijk is zoiets wel pas te maken. De 4-bak is er wel met een overdrive (vrij zeldzaam) die past er dan wel op. De R25 bak is inderdaad niet zo heel duur maar het is wel een hele grote bak. Op zich mag het maken van een grote tunnel voor jou geen probleem zijn aangezien je al heel wat aan de auto zal moeten aanpassen.

4-bak met overdrive

Is die combo een opel of isuzu diesel?
Kun je keer foto plaatsen?

Ja, Jeroen, je hebt ons al zo nieuwsgierig gemaakt dat het nu wel een keer tijd is om wat mooie foto's van je project te plaatsen!

Heel veel succes met je project.

Groeten Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #50 Gepost op: 27 Oktober 2013, 20:08:08 »

Ha Olaf,

Het is toch wel leuk om te zien dat het wat nieuwsgierigheid losmaakt. Knipoog

De kom is van een 1.3 OHC als ik het goed heb en de Combo bevat een 1.7 Iszuzu diesel.

Ik had niet gedacht dat auto's zó rijdbaar naar de sloop gingen. Wel een aantal dingen te doen:
Koppeling versleten, startmotor ook, en de distributieriem is aan vervanging toe. En hij werkt er ook wat olie uit langs het distributiedeksel. Dat schijnen slecht gestelde kleppen te zijn. Als ze uitgesteld zijn dan ga ik ook maar eens een motorrevisie doen denk ik. Knipoog

Aangezien ik veel moet aanpassen lijkt een 5e versnelling me inderdaad de moeite. Moet enkel nog een schakelmechaniek zien te vinden voor op de R25 die ik heb. De staat daarvan is ook nog eens onbekend.

De GT-as (heb even in m'n mail gekeken Knipoog) is volgens Haico (forumlid) 3.89, wat in de mail de standaard GT overbrenging was.
Als ik Olaf mag geloven is het 3.44, maar ik kan dus pech hebben. Ik ga komend weekend maar eens even tandjes tellen. Deksel was er af geweest, dus een pakking verpesten doe ik er niet mee.

Zo'n 4 bak met overdrive is wel 't mooiste. Of alleen een 4 bak als er een heul lange achteras onder kan, maar dat vermoed ik niet.

Foto's maken moet wel lukken, maar veel meer dan een stel losse onderdelen is het helaas nog niet.  Grijns
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #51 Gepost op: 27 Oktober 2013, 21:56:31 »

De GT-as (heb even in m'n mail gekeken Knipoog) is volgens Haico (forumlid) 3.89, wat in de mail de standaard GT overbrenging was.
Als ik Olaf mag geloven is het 3.44, maar ik kan dus pech hebben. Ik ga komend weekend maar eens even tandjes tellen. Deksel was er af geweest, dus een pakking verpesten doe ik er niet mee.

Ik heb even gezocht en het zou beide kunnen zijn, de 3.44 overbrenging was standaard op de 1900 GT en de 3.89 was op bestelling leverbaar. Wil je het zeker weten dan zul je het inderdaad moeten tellen.

Groetjes Olaf

kermitc
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #52 Gepost op: 27 Oktober 2013, 22:39:51 »

Volgens mijn is de 1300 aansluiting kleiner dan R25

Aan de foto van de manta te zien is dat een 1800 bak

Dus heb je de R25 nodig

Bedoel vooral foto van het blok

John
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #53 Gepost op: 28 Oktober 2013, 10:35:40 »

Volgens mijn is de 1300 aansluiting kleiner dan R25

Hoi John,

Dat klopt, daar heb je gelijk in. Ik heb zelf ook een 1300 kom liggen (uit een 1300 manta, dezelfde als Jeroen heeft) en deze past op de kleine OHC motoren, tm 1600 cc. Vanaf 1600 cc heb je een grotere kom nodig (uit een manta 1800) en die is gelijk aan de R25 bak. Het verschil hiertussen heb ik nooit met eigen ogen gezien, maar als ik anderen en internet mag geloven past dan alleen de startmotor niet en moet je hier het een en ander aanpassen.

Groeten Olaf

reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #54 Gepost op: 28 Oktober 2013, 10:51:39 »

Dat kan ik bevestigen, Olaf,
Oly heeft me dat ook laten zien.

De kom heeft minder ruimte dan de R25 voor een startmotor. Verder zijn de kommen qua vorm gelijk.
De startmotor van de Iszuzu 1.7 is redelijk subtiel dus ik verwacht eerlijk gezegd dat dat wel past.
Deze heeft namelijk een tandwiel dat uit de startmotor zelf naar voren schiet, dus in het koppelingshuis is weinig plek nodig.
Ook hier moet ik maar eens een foto van maken. Knipoog
kermitc
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #55 Gepost op: 28 Oktober 2013, 20:00:01 »

Ik zou de 5e versnelling pakken.

Hebnog ergens excel bestand om snelheden te berekenen, afhankelijk van bak achterasen banden maat

John
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #56 Gepost op: 29 Oktober 2013, 10:25:35 »

John,
Zou je dat bestand willen delen?

Ik weet nog niet wat het gaat worden qua pas en meet. Volgens mij moet ik in beide gevallen een cardanas uit delen laten maken, kilometertellers die moeten kloppen... Ja, dat wordt nog wat...

kermitc
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #57 Gepost op: 29 Oktober 2013, 18:36:16 »

Wil ik zeker delen, moet alleen even kijken hoe.
Ben niet zo met computers, werkt dat zelfde als foto bijlage?

Gaat goed komen
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #58 Gepost op: 31 Oktober 2013, 10:44:29 »

Ik denk dat dat enkel voor foto's is.
Kun je met mailbijlagen overweg? Dan PM ik je mijn mailadres even. Desnoods leg ik 't je uit. Knipoog
kermitc
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #59 Gepost op: 31 Oktober 2013, 19:20:48 »

Komt goed, heb ook nog een vrouw die wel handig is met dat soort dingen.

Geef je adres maar

John
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6   Omhoog
  Print  

Ga naar: