Holland Kadett B Club Forum
29 April 2026, 08:08:47 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 ... 4 5 [6]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Ontsteking, cardanas en bevestigingsbeugels hoofdremcilinder/bekrachtiger  (gelezen 51811 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Jinny
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #75 Gepost op: 27 December 2016, 23:42:10 »

Vroeger zaagden we twee assen door, degene die bij de bak hoorde en degene die bij de as hoorde.
Netjes op lengte maken en weer dichtlassen.
Balanceren laten en karren maar.
Zo hebben we ooit een 1600S motor met bak in een Vauxhall Chevette 1.2 met de originele achterasas weten te lepelen...
Geen auto was zo snel op de 150 in die tijd.... (harder ging het ding ook niet)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch?
Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen.....
Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
reusjep
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #76 Gepost op: 28 December 2016, 19:46:07 »

Ik denk dat Jinny de spijker op de kop slaat: er is geen 1-2-3 passende oplossing.
Forumlid Olaf heeft hier ervaring mee, maar volgens mij is die oplossing losjes gebaseerd op de aftakas (PTO) van de tractor: een combinatie van cardanassen, met een uitschuifbaar deel, waardoor je minimaal hoeft te klooien met de lengte.
Je hebt in ieder geval de 1300OHC cardanas nodig, en de OHV (1.1/1.2S/N/SR/etc.) of CIH (1.5/7/9) cardanas, die je dan mooi kan combineren. De OCH-as wil je het deel van dat aan de bak zit, en het deel naar de achteras hangt af van welke achteras je wil gebruiken.
kermitc
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #77 Gepost op: 28 December 2016, 20:04:29 »

Misschien kom je weg met een b kadett Cih tussen as

bak van manta is zelfde

wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #78 Gepost op: 29 December 2016, 10:55:17 »

Vergeet hem niet om de nieuwe gevormde cardanas goed te balanceren, hij kan het staartstuk van de versnellingsbak door onbalans laten breken.

Weet dit uit ervaring, wel lang geleden maar toch vergeet je dit nooit.

Succes met je project.

Groeten Fred Uut Huuessen.

En voor iedereen die dit leest een goede gezondheid en veel veilige kilometers toegewenst in 2017.
Olaf
Global Moderator
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #79 Gepost op: 29 December 2016, 13:26:22 »

Is het mogelijk om met een 1300 manta bak/kom een 1300 ohc motor in de B te leggen?
en zo ja welke cardanas is er nodig?

Hallo,

Zoals sommigen zeggen is alles mogelijk maar het ligt eraan welke inspanning je wil en kan leveren om het voor elkaar te krijgen. Enkele wetenswaardigheden en tips over de 1300 OHC en bijbehorende versnellingsbak uit de Manta/Ascona 1300:
- De 1300S heeft volgens opgave 75 PK.
- De versnellingsbak (zonder koppelingshuis) is een 4-bak die precies hetzelfde is als de CIH versnellingsbakken. Het zijn best wel goede bakken die nog volop zijn te vinden en kosten vaak ook niet veel.
- Het koppelingshuis is zeer zeldzaam, vaak alleen in Belgie nog te vinden (daar zijn de 1300 Manata's het meest verkocht). Gelukkig gaat zo'n koppelingshuis nooit kapot.
- De aandrijf die je nodig hebt is een standaard 4-bak aandrijfas van een CIH kadett (als je met grote achteras rijdt) of een manta/ascona as inkorten. Wil je met een kleine achteras rijden dan zit er niks anders op dan van 2 assen een nieuwe te maken. Een willekeurige manta/ascona/rekord/kadett as die in de bak past en een standaard Kadett-B as die op je achteras past. De dikte van de aandrijfas is hetzelfde dus dat maakt het wel gemakkelijk. Ik heb al meerdere assen omgelast dus ik kan je over het aanpassen van de as wel tips/hulp geven. Het beste is wel de as laten balanceren na de tijd.
- De 1300 motor is hetzelfde als in de voorwiel aangedreven opels, echter zit de verdeler dwars op de kop. De normale verdeler steekt anders in je kachelbehuizing, eventueel ombouw naar DIS ontsteking kan het oplossen of je kachelhuis verplaatsen.
- De uitlaat, deze zit niet aan de rechterkant van het blok maar aan de linker kant, dus je komt precies midden boven je stuurstang uit. Hier is dus creatief laswerk vereist.
- Carterpan, de standaard Manta carterpan is net iets te lang, deze moet ook omgelast worden, iets verkleint als het ware.
- De versnellingsbak past niet in een smalle tunnel van de kadett met 1100/1200 motor met korte pook, dus die zal verbreed moeten worden. Een lange pook zal zeker niet passen dus hier moet je zeker aan het werk.
- Koeler, hier heb je geluk, het blok is vrij kort dus je hoeft niks aan te passen aan het front. De originele koeler is bij normaal gebruik voldoende, een elektrische fan ervoor met thermoschakelaar werkt het beste.

Dit is het wel zo uit mijn hoofd, mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag.

Groeten Olaf

Kadett 2-deurs 1200S 1970 Luxus LS Automatic
Kadett 4-deurs 1200N 1973 Sedan
Kadett 4-deurs 1700S 1969 Luxus Sedan (in restauratie)
Kadett 5-deurs 1700D 1968 Luxus Car-A-Van (project 1)
Kadett 5-deurs 2000S 1970 Car-A-Van 4x4 (project 2)
kermitc
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #80 Gepost op: 29 December 2016, 13:46:10 »

als je met geluk een manta 1300 blok kunt vinden hoef je ontsteking niet te verplaatsen.
deze zit al voor op
kermitc
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #81 Gepost op: 09 Januari 2017, 06:06:34 »

Ik heb eventueel een koppeling huis te koop van 1300

Mocht je plannen hebben

groet John
Pagina's: 1 ... 4 5 [6]   Omhoog
  Print  

Ga naar: