Hey Tim, heeeel goed bezig, dat lassen gaat jou ook wel lukken, ik zal je alvast een paar tips geven, want opel plaatwerk last best een beetje moeilijk, na een paar plaatjes gelast te hebben heb je al heel snel door hoe zoiets werkt.
Ik zal je alvast een paar las tips geven voor een beginnede lasser

-- Zorg ervoor dat je de nieuwe plaatjes die je er in wilt gaan lassen zo strak mogelijk tegen elkaar aan liggen.
-- Schuur de randen van het nieuwe en oude plaatwerk waar je de lasjes wilt leggen goed blank, een schoon geschuurd randje van 5mm is al voldoende, als het plaatwerk niet goed blank is geschuurd gaat de las heel erg spetteren en bruisen.
-- Zorg voordat je begint met lassen dat een een natte doek bij de hand hebt liggen, door het lassen wil de bitac of bitumen gaan branden, dit kan je dan doven met een nate doek.
-- Probeer je lasapparaat zo goed mogelijk af te stellen, houd je lastoorts onder een schuine hoek op het plaatwerk, om het makkelijk te maken mag je de gasbuis van de lastoorts best best over het metaal laten schuiven.
-- Trek nu langzaam de lastoorts over het metaal heen, ongeveer de zelfde snelheid als dat je een lijn met een stift of pen trekt.
-- Als je nu met gemak een half bolle las op het metaal kan trekken is het lasapparaat vrij goed afgesteld.
-- Als je als beginneling het nieuwe metaal in de opel wilt gaan lassen, raad ik je aan niet gelijk rupsjes te gaan lassen, maar kleine bolletjes allemaal tegen elkaar aan leggen, een soort van ketting, je brand namelijk op deze manier niet zo snel door het plaatwerk heen.
-- Start met de lasdraad op het nieuwe plaatwerk en maak en ronde beweging richting het opel plaatwerk, je smelt de 2 plaatdelen zo heel netjes aan elkaar vast, het lasje een paar seconden laten afkoelen en het volgende lasje er tegenaan leggen.
-- Als je nu toch een gaatje in het plaatwerk brand (dit gebeurd best vaak) dan houd je de lastoorts een stukje verder van het plaatwerk vandaan, zodat de lasdraad iets langer is naar het plaatwerk toe, op deze manier kan je gemakkelijk het gaatje dicht lassen zonder dat het gaatje steeds groter word

-- Als je de je het plaatje rondom hebt dicht gelast, de las vlak slijpen met een lamellen schijfje.
Mocht je nog vragen hebben over het lassen gewoon vragen
Groetjes Martin.