Holland Kadett B Club Forum
12 Mei 2026, 00:53:52 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 8   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: even voorstellen mijn kadettjes restauratie  (gelezen 93947 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #30 Gepost op: 29 April 2013, 19:52:17 »

Tim,

Die vastberadenheid is een goede eigenschap, ik wens je veel succes met je project en hopelijk laat je mooie fotoos zien van je vorderingen.Je kunt ook zelf goed een deurpennentrekker maken.Je neemt een lange bout die door her pengat past en slijpt de moer zover rond dat nog wel de pen meeneemt, maar wel door het deurschanier gaat. Aan de onderkant van de bout een vulplaat , zodat je met een tang via de vulplaat de bout naar beneden kan slaan. Hopelijk lukt het zo, bij mij ging dat goed, maar ik had hem al diverse malen met kruipolie ingespoten.

Wat ook helpt is de deur niet te laten hangen maar een beetje mee beuren, zodat de spannng van het scharnier gaat.Hopelijk lukt het zo.

Groeten Fred Uut Huuessen
kadett-b20
Administrator
Hero Member

Kadett B AeroTop II - 1968

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #31 Gepost op: 29 April 2013, 20:16:28 »

Tim,

Kijk even in dit topic. Daarin staat een beschrijving om zelf een deurpen verwijderaar te maken: Deurpen verwijderen

Ralph

Kadett B 11N - wit - 1973 - "Tijdelijke" Kadett maar nu al jaren in mijn bezit
Kadett B Aerotop II - blauw - 1968 (resto-project) Staat nu eindelijk in de loods om aan te beginnen
Rekord E1 Car-A-Van - geel - 1978 Staat te wachten om weer de weg op te mogen
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #32 Gepost op: 29 April 2013, 21:29:06 »

Hey Tim, heeeel goed bezig, dat lassen gaat jou ook wel lukken, ik zal je alvast een paar tips geven, want opel plaatwerk last best een beetje moeilijk, na een paar plaatjes gelast te hebben heb je al heel snel door hoe zoiets werkt.

Ik zal je alvast een paar las tips geven voor een beginnede lasser Knipoog

-- Zorg ervoor dat je de nieuwe plaatjes die je er in wilt gaan lassen zo strak mogelijk tegen elkaar aan liggen.
-- Schuur de randen van het nieuwe en oude plaatwerk waar je de lasjes wilt leggen goed blank, een schoon geschuurd randje van 5mm is al voldoende, als het plaatwerk niet goed blank is geschuurd gaat de las heel erg spetteren en bruisen.
-- Zorg voordat je begint met lassen dat een een natte doek bij de hand hebt liggen, door het lassen wil de bitac of bitumen gaan branden, dit kan je dan doven met een nate doek.
-- Probeer je lasapparaat zo goed mogelijk af te stellen, houd je lastoorts onder een schuine hoek op het plaatwerk, om het makkelijk te maken mag je de gasbuis van de lastoorts best best over het metaal laten schuiven.
-- Trek nu langzaam de lastoorts over het metaal heen, ongeveer de zelfde snelheid als dat je een lijn met een stift of pen trekt.
-- Als je nu met gemak een half bolle las op het metaal kan trekken is het lasapparaat vrij goed afgesteld.
-- Als je als beginneling het nieuwe metaal in de opel wilt gaan lassen, raad ik je aan niet gelijk rupsjes te gaan lassen, maar kleine bolletjes allemaal tegen elkaar aan leggen, een soort van ketting, je brand namelijk op deze manier niet zo snel door het plaatwerk heen.
-- Start met de lasdraad op het nieuwe plaatwerk en maak en ronde beweging richting het opel plaatwerk, je smelt de 2 plaatdelen zo heel netjes aan elkaar vast, het lasje een paar seconden laten afkoelen en het volgende lasje er tegenaan leggen.
-- Als je nu toch een gaatje in het plaatwerk brand (dit gebeurd best vaak) dan houd je de lastoorts een stukje verder van het plaatwerk vandaan, zodat de lasdraad iets langer is naar het plaatwerk toe, op deze manier kan je gemakkelijk het gaatje dicht lassen zonder dat het gaatje steeds groter word Lachen
-- Als je de je het plaatje rondom hebt dicht gelast, de las vlak slijpen met een lamellen schijfje.

Mocht je nog vragen hebben over het lassen gewoon vragen Knipoog
Groetjes Martin.

1971 Opel Kadett b LS Coupe By-Buick 1.1 Lamborghini-Orange-Pearl.
Ed kadett
Gast
« Antwoord #33 Gepost op: 29 April 2013, 21:59:47 »

Wijze woorden van apex!
Het is ook verstandig om gelijk aan te wennen om met een laskap te lassen!
Ook als je een plaatje gaat vasthechten.
Het is o zo makkelijk om even je ogen dicht te doen en snel even een paar hechtjes te maken.
Als je een middagje bezig bent heb je het eerst niet in de gaten maar je verbrand levendig!!!
Het voorkomt ook dat je lasogen krijgt! ( geloof me, dat wil je niet! )
Koop ook een paar leren las handschoenen, ik kocht er laatst een paar voor een tientje.

Succes  Knipoog
biertje3
Gast
« Antwoord #34 Gepost op: 04 Mei 2013, 21:46:23 »

hee allemaal

het is weer tijd voor een klein updatje

een goede vriend van me heeft een wonder verricht, aangezien ik de deuren er namelijk noch steeds niet uit krijg zou het in theorie onmogelijk moeten zijn om de voorschermen eraf te halen(dit dacht ik ook na enkele pogingen) ik zei dit tegen hem en hij begon vrolijk mijn voorschermen los te schroeven en noch geen 5 min later stond ik met 2 voorschermen in mijn handen  Grijns niet slegt toch als je bedenkt dat hij meubelmaker is  Tong

ik had jullie ook noch wat foto's zonder roest belooft dus hier wat foto's van de ophanging onderkant motortje enzo.

verder had ik laatst noch een dempertje mee gekregen om te repareren en onder mijn dettje te zetten

het is niet het mooiste las werk maar al doende leert men
verder ook een paar kleine reparaties uitvoeren aan de a stijlen zijn nu bijna weer perfect

ben even vergeten foto's te maken nu ze helemaal gerepareerd zijn, maar die komen snel.
apex noch bedankt voor de las tips gaat steeds beter Lachebek
dit was het weer voor even

groet tim

even noch iets heel anders, ik wou noch even zeggen laten wij deze 4 en 5 mei iedereen herdenken die voor tijdens de 2e WO en alle conflicten hierna gesneuveld zijn(dus niet alleen de Nederlanders maar ook alle anderen die tijdens deze oorlogen het leven hebben verloren of voor de rest van hun met de gevolgen van deze conflicten moeten leven).
sorry wouw dit noch even zeggen
jeroens
Jr. Member
**

opel kadett 4 deurs sedan 1.1sr automatic

Bekijk profiel
« Antwoord #35 Gepost op: 05 Mei 2013, 06:55:55 »

Bodem/onderzijde ziet er erg schoon(lees lekkage/vetvrij) uit vind ik! Mijn Detje is wel wat vochtiger hahaha....Verder ga zo vooral door!

greetzzz
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #36 Gepost op: 05 Mei 2013, 07:56:32 »

Hey Tim, heel knap dat je die spatborden zonder de deuren er uit halen uit hebt gekregen, ik ga vandaag ook proberen de spatborden er af te halen, helaas zullen bij mij de deuren er wel uit moeten omdat het er op lijkt dat de vorrige eigenaar de spatborden op een paar plaatsen heeft vastgelast.
Hoe heb je het voorraam er uit gekregen, ik durf daar niet goed aan te beginnen, ben bang dat ik het raam stuk maak.

Groetjes Martin.

rick6591
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #37 Gepost op: 05 Mei 2013, 08:33:54 »

Hangt er van af of je het rubber heel wil houden Tong. Heb al een paar keer het raam er uit gehad. achteraam van m'n Ladett heb ik het rubber van binnen naar buiten gewurmt. Bij een Opel Manta heb ik gewoon hard op de hoek geduwd en toen kwam die wel los.

Leuk project Tim. Ik heb zelf op een vrijdag avond ook naar deze Kadett gekeken voor een maat van me. Die vond het echter te veel werk. Leuk om te zien wat er allemaal mee gebeurd Lachebek

Succes! Grijns

Opel Kadett 1.1n '71 sedan
biertje3
Gast
« Antwoord #38 Gepost op: 05 Mei 2013, 09:30:48 »

hoi iedereen

@ apex: de raam rubbers bij mij waren nogal vergaan dus ben ik maar gewoon bezig gegaan met een mesje stukje bij beetje weg snijden, en dan steeds voorzichtig aan de binnenkant duwen om te kijken of de ruit al los begint te komen(vergeet niet de sierlijst eruit te halen) en dan kan je hem er vanzelf uit duwen. ik raad wel aan om het met zijn 2e te doen(maakt het net even makkelijker) ik heb het zelf trouwens wel alleen gedaan. en mocht uw ruit toch kapot gaan, ik heb noch een reserve voorruit liggen.

@rick: zit ook behoorlijk wat werk aan kom ik steeds weer achter, want natuurlijk had ik over een aantal plekken heen gekeken(snap niet hoe ik over sommige plekken heen gekeken heb.

ik heb trouwens nu wel een compleet front liggen om die van mij te repareren.

groet tim

Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #39 Gepost op: 05 Mei 2013, 14:25:10 »

@ apex: gewoon duwen(wel de kracht gelijkmatig verdelen.) met 2 man op de stoelen zitten en met de voeten duwen lukt behoorlijk goed.Lachen

@ tim: goed bezig. ga zo door. die schermen worden nog een behoorlijke kluif.

Kadett B L "super" 1968 LPG
zomer72
Gast
« Antwoord #40 Gepost op: 05 Mei 2013, 17:25:08 »

Ik zou zelf nu eerst het front gaan herstellen en dan pas de deuren er uit halen, dan weet je zeker dat alles netjes in lijn blijft.
tenzij je dorpel en A stijl ook krokant blijkt.... In dat geval kun je mijn deurpentrekker altijd even lenen.   Knipoog..... Tip spuit vast wat wd40 in het scharnier.
Succes Zomer69

Mitch
Gast
« Antwoord #41 Gepost op: 05 Mei 2013, 23:18:50 »

Hey Tim ik heb even door de foto's zitten kijken. Ik was nieuwsgierig geworden na zaterdag haha. Je hebt inderdaad nog werk genoeg maar zo te zien ben je op de goede weg.
Succes!

Mitch
biertje3
Gast
« Antwoord #42 Gepost op: 06 Mei 2013, 16:28:14 »

hee allemaal

@zomer: ik ben momenteel heel erg bezig met de A-stijlen en de dorpels enzo(ben een paar kleine gaatjes tegen gekomen, maar ben ook al druk bezig met stukken erin lassen Grijns ik zet de scharnieren regelmatig in de wd40 in de hoop dat het verwijderen uiteindelijk makkelijker gaat.

@mitch: haha had wel zoiets verwacht  Knipoog ik heb ondertussen het voorkantje al schoon gemaakt, ben nu aan het kijken waar ik hem het beste af kan zagen en de nieuwen erop kan lassen 

groet tim
apex4x4
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #43 Gepost op: 11 Mei 2013, 07:57:31 »

Hoi Tim , wil het een beetje lukken met het dichtlassen van de gaten, ik kan best wel lassen maar heb de grootste moeite om niet steeds door het opel plaatwerk heen te branden Tong ben heel benieuwd of jij ook zo aan het vechten bent met het plaatwerk Grijns

Groetjes Martin.

biertje3
Gast
« Antwoord #44 Gepost op: 11 Mei 2013, 11:19:44 »

hee allemaal

Het dicht lassen gaat wel aardig  Lachebek zijn niet echt de mooiste lassen ooit, maar het gaat aardig  Grijns
ik zet gewoon eerst alle hoekjes vast met een lasje, en daarna om de 3cm noch een puntje, en dan proberen er een las tussen te leggen.
meestal trek ik niet in een keer de las door, maar steeds een klein stootje(je krijgt zo wel een doorlopende las alleen beperk je zo de warmte inbreng en ga je er dus iets minder snel doorheen  Grijns ) soms lukt dit goed en soms is het bak en braad werk, moet er noch steeds een keertje met de dremel overheen om te kijken of alles nettjes heeft gehecht en om alles natuurlijk wat mooier te maken  Knipoog
weet iemand trouwens welke dikte metaal ik moet gebruiken om de gaatjes in mijn kokerbalken te maken?
ik zal snel weer wat foto's maken van mijn laswerk.

groet tim biersma
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 8   Omhoog
  Print  

Ga naar: