Holland Kadett B Club Forum
19 Juni 2026, 23:00:47 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Dit is echt balen  (gelezen 10907 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
drew82
Gast
« Gepost op: 21 September 2013, 20:41:20 »

Hallo.

Nieuw blok er in. Alles nagelopen. Timing afgesteld. Contactpunten gecheckt enz. Hij liep goed en kon er een stuk mee rijden. Maar helaas nu start hij niet meer. We alles nagekeken maar we weten het niet meer.

Wie o wie heeft nog suggesties.

Groeten andrew.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 21 September 2013, 22:31:37 »

Vragen:
-een stuk mee gereden: hoe ver , de oprit af, een blokje om of......?
-normaal uitgezet of is hij afgeslagen?
-hoe is hij ermee gestopt? Verontrustende dingen of gewoon zoals het normaal is.
-start niet meer, wat houdt dat in
*de startmotor doet helemaal niets
*de startmotor geeft wel een klik maar begint niet rond te draaien.
*de startmotor draait normaal sterk rond maar de motor slaat niet aan

Als de startmotor het wel doet, en je probeert te starten:
-krijgt hij wel benzine? Zo ja, dan zou je hem met veel pompen en choken moeten kunnen laten verzuipen en stinkt hij naar benzine.
-staat de ontsteking nog wel steeds goed, openen de puntjes nog wel?

Laat maar horen.

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
drew82
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 22 September 2013, 20:46:34 »

Ik heb er ongeveer twee kilometer mee gereden. Hij viel drie keer uit. Die keren dat hij uit viel starte hij erg slecht. Daarna een paar uur laten staan en vervolgens starte hij helemaal niet.

Hij krijgt benzine en bij het starten slaat hij heel even aan en vervolgens slaat hij uit. Met heel even aan slaan bedoel ik wanneer de start motor draait en er een ontsteking plaats vind. Na twee a drie keer hikken stopt hij.

Wat me wel opviel was dat de carburateur wat moeite had met lucht naar binnen zuigen. Bij het intrappen van het gaspendaal hoor je een tel later de lucht naar binnen gezogen worden. De reactie is minder snel als de oude motor.

De contactpunten moet ik nog een keer nalopen dus of die nog goed staan weet ik niet. Maar kunnen die zo snel uit positie gehaald worden.

Op internet las ik iets over de afstelling van de kleppen. Die auto was verkeerd afgesteld en wilde ook niet meer starten. Kan dat ook gelden voor mijn motor.

De motor heeft een onbekende tijd stil gestaan dus kleppen na kijken kan geen kwaad. Weet je toevallig wat de juiste afstelling is van de kleppen.

Als je nog meer info nodig hebt dan hoor ik het wel.

Alvast bedankt
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 22 September 2013, 21:11:43 »

0.15 mm inlaat en 0.25 uitlaat. Ik heb ze nu op 0.2 en 0.3 staan. werkt ook prima.

wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 22 September 2013, 21:34:25 »

Drew,

Haal je stationairsproeier er eens uit blaas hem door, deze sproeier zorgt voor je stationair toerental maar ook voor het eerste hogere toerental voor dat de hoofdsproeier het overneemt.

Kijk ook eens naar je vlotter laat deze de benzine toe of blijft hij hangen, andersom kan ook dan verzuiot hij.

Een test zou kunnen zijn gooi wat benzine in de inlaat van de carburateur en start dan met het pedaal op de plank, loopt hij dan even, dan is het een carburateur probleem.Zoniet dan eerst naar de ontsteking kijken.

Benzinepomp nalopen en evt, filters of die niet verstopt zitten.

Hopelijk lukt je op deze manier, geloof niet dat het in eerste instantie de kleppen zijn anders had hij niet goed gelopen.

Succes Fred Uut Huissen.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 22 September 2013, 21:55:20 »

Hopelijk lukt je op deze manier, geloof niet dat het in eerste instantie de kleppen zijn anders had hij niet goed gelopen.

Nou ja, goed Ik weet het niet 
Ik heb er ongeveer twee kilometer mee gereden. Hij viel drie keer uit. Die keren dat hij uit viel startte hij erg slecht. Daarna een paar uur laten staan en vervolgens startte hij helemaal niet.

drew82
Gast
« Antwoord #6 Gepost op: 22 September 2013, 22:02:46 »

Ik had twee proef ritjes gedaan de eerste waarbij hij'goed' liep was krap aan een kilometer.
Wat de carburateur betreft, die komt van de oude motor af. Daar heb ik geen problemen mee gehad. Bezine pomp is nog een goede optie. Ik alleen nog nooit zo'n benzinepomp uit elkaar gehaald.

Wat is de veiligste manier om dat te doen. Behalve er niet bij te roken Knipoog.

De kleppen ga ik sowieso doen.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 22 September 2013, 22:10:43 »

-Ik zou in ieder geval de klepspeling controleren
-dan de stationair sproeier doorblazen en de vlotter+vlotterkamer controleren. Drijft de vlotter mooi
en zit er geen troep in de vlotterkamer.
-eventueel benzinepomp controleren : slangetje bij de carb. losnemen, blikje eronder houden en iemand laten starten. Pas op, de benzine zou er dan krachtig uit kunnen spuiten.
Dan carb. grof afstellen:
De mengselregelschroef (de grote, naar buiten stekende) helemaal indraaien (zonder geweld!).
Deze dan 1,5 omdraaiing uitdraaien.
Bij de CO-schroef (de kleine verstopte) dezelfde werkwijze, echter deze 3,5 omdraaiing uitdraaien.
Dit is de basisinstelling.

Volgende pas als de motor loopt:
De mengselregelschroef nu zo ver uitdraaien, tot het toerental niet verder oploopt.
Dan met behulp van de regelschroef van de gasklepaanslag het toerental afstellen op de gewenste waarde.
Nu de CO-schroef zover in-of uitdraaien, tot de motor zo rustig mogelijk loopt/deze zo weinig mogelijk schommelt.
-ontsteking controleren. Puntjes openen netjes.
Dan de ontsteking grof afstellen met een proeflampje.
Lampje met twee draden+kroko-klemmen. 1 klem op de dunne draad van de bobine naar de verdeler (=groen) en de andere aan de massa (ergens aan de motor)
Contact aan, stroom loopt dan via de puntjes. Motor ronddraaien met sleutel 15 op de krukas. Als de puntjes dan gelicht worden gaat het proeflampje branden.
De merktekens op de poelie en op de distributiedeksel moeten nu in 1 lijn staan terwijl de rotor naar de aansluiting van cilinder 1 wijst.

Nu zou hij moeten willen starten en zo ja, dan kunnen de carb. en de ontsteking beter worden afgesteld.

drew82
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 22 September 2013, 22:14:10 »

En nog iets de kabel die aan de zijkant van mijn automaat gekoppeld zit is toch de kick down. Hoort die strak te staan of moet hij speling hebben daar waar hij vast zit aan het gas mechaniek. Ik had er niet op gelet bij het verwisselen van de motor. Niet echt slim:(
Jeroenvans
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 22 September 2013, 23:30:33 »

eerlijk gezegd lijkt mij dit de condensator. vage klachten zoals dit worden meestal door een brakke condensator veroorzaakt. dit is ook een van de eerste dingen die kapot gaat aan een kadett. de rest is behoorlijk onverwoestbaar. zelfs met beroerde kleptiming of een half verstopte carb moet hij wel een beetje lopen...
dus voordat je moeilijke dure problemen gaat zoeken kijk eerst even de condensator na.

wil je het testen:
1.verwijder de verdelerkap
2. zorg dat de bobinekabel aan de bobinekant aangesloten blijft en stop in de andere kant een oude bougie(zorg dat deze tegen de massa ligt).
3. laat iemand de motor rondstarten en kijk of je het volgende ziet:

-een goede vonk op de bougie
-een vonk tussen de punten
als je het eerste ziet zonder het tweede dan is de ontsteking gezond.
als je het tweede ziet is je condensator dood.

toptip: koop 2 condensators. ze zijn wel eens stuk in de verpakking en niet duur.

Kadett B L "super" 1968 LPG
drew82
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 30 September 2013, 19:29:44 »

Even een update.

Ik heb alles opnieuw afgesteld. Carburateur, kleppen, timing en contactpuntjes. En gelukkig rijdt het dametje weer.

Ik had het eerder over een slangetje in het spruitstuk net onder de carburateur. Ik weet nog steeds niet wat het is. Waar ik wel ben achtergekomen is dat het slangetje valse lucht aanzoog. Dus afgedopt en rijden maar. Stationair is beter en reactie op het gaspedaal ook.

Bedankt voor alle hulp.

Op naar het volgende agendapunt. Lassen! Ik ga me even verdiepen in een andere hoofdstuk van het forum.
Groeten andrew
Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: