Holland Kadett B Club Forum
19 Juni 2026, 12:44:13 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Carburateurvraagje  (gelezen 10154 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 26 September 2013, 21:47:52 »

Mijn huidige 1.1N carburateur (2891018) is er één van de eerste serie en heeft nauwelijks instelmogelijkheden.
Ik ben nu bezig een 1.1N (3441554) van de laatste serie (8.71-8.73) schoon te maken om die eens uit te proberen.
Nu een vraag over de dompelbuis die in de deksel zit

Het betreft de buis met de rode pijl (in het Duits genoemd het Umgemischsysteem, Nederlands ??).
Deze stijgbuis staat in (nauwe) verbinding met het buisje met de blauwe pijl erbij.
In het werkplaatshandboek staat geschreven dat er in deze opening een afsluitschroef hoort, en bij twee 1.2S carburateurs die ik heb liggen klopt dat. Daar is die opening veel korter (vlak tegen de deksel aan) en zit er een afsluitschroefje in.

Bij deze 1.1N carb. zit er dus een pijpje aan en in dit pijpje zit geen afsluitschroef en ook geen schroefdraad o.i.d.
Weet iemand of hier iets in hoort of dat er bijv. een slangetje op hoort (zou passen qua afmeting) en indien een slangetje, waar loopt die dan heen Verbaasd

Olympia A 1.1SR 1969 kleur L230 (silberblaumet.) vinyl dak
wienf390
Hero Member

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 27 September 2013, 11:23:09 »

Hoi Gert,

Heb even gekeken bij mij en erzit niets aan, is het misschien een ontluchtig voor de vlotterkamer?

Hoor het wel alsje meer weet.

Fred Uut Huuessen
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 27 September 2013, 13:16:56 »

Bedankt Fred; volgens mij past er ook niets in (geen schroefdraad lijkt mij), maar volgens deze tekening zou hij afgesloten moeten zijn Verbaasd Verbaasd

De gegevens komen van deze site; erg duidelijke info (wel in het Duits) over het omloopmengselsysteem (zorgt voor lager CO-gehalte  stationair)  Durch ein kalibriertes Steigrohr wird Kraftstoff aus der Schwimmerkammer zu einem Scheitelpunkt im Deckel gehoben, wo er mit Luft, die vom Lufttrichter über einen Kanal einströmt, vermischt wird.

Dieses Gemisch wird über einen Kanal im Schwimmergehäuse und einer kurzen Schlauchverbindung - zwischen Schwimmergehäuse und Drosselklappenteil - zum Drosselklappenteil unter der Drosselklappe geführt. Deshalb der Name "Umgemischsystem".

Nr. 6 is de stijgbuis (en nr. 8 de extra luchttoevoer??)

Durch ein kalibriertes Steigrohr wird Kraftstoff aus der Schwimmerkammer zu einem Scheitelpunkt im Deckel gehoben, wo er mit Luft, die vom Lufttrichter über einen Kanal einströmt, vermischt wird.
Dieses Gemisch wird über einen Kanal im Schwimmergehäuse und einer kurzen Schlauchverbindung - zwischen Schwimmergehäuse und Drosselklappenteil - zum Drosselklappenteil unter der Drosselklappe geführt. Deshalb der Name "Umgemischsystem".

Je zou zeggen, dat van de buitenzijde (daar waar in de tek. een bout lijkt te zitten) geen lucht hoort te komen.
En bij die twee 1.2S carburateurs is dat pijpje korter/weg maar zit het gat wel afgesloten met een boutje.

Ik kan met de mond door dit pijpje blazen en zuigen; het staat dus wel in verbinding met het Umgemischsysteem.
Er zit bij jou ook geen propje in of zo??

doorwerth
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 27 September 2013, 15:26:50 »

Zit een boutje in met fijne schroefdraad en een voorstukje wat wat dunner is.
Is een kanaal voor het stationaire mengsel.
Als daar niets in zit zuigt die daar valse lucht en is het CO / stationair lopen niet fatsoenlijk te krijgen.
Als dit boutje te lang is sluit dit het zuigpijpje ook af.

kadett b1 1967 1.2s , 5.4ltr V8 chevrolet impala 1962

"Aerodynamics are for people who can't build powerful engines"
Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 27 September 2013, 15:36:08 »

Dank je; aan de hand van de tekening en de onderdelencatalogus was ik er al op voorbereid dat daar een speciaalboutje in hoort.
Met een voelertje had ik al ontdekt dat het laatste stukje van de boring niet glad was en er dus toch een fijne schroefdraad diep weg moest zitten.
Is er niet, dus dat wordt zoeken.
Wie kan mij aan zo'n boutje helpen  Verbaasd

doorwerth
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 27 September 2013, 17:00:34 »

Ik denk dat als je een klein dopje erin doet het voorlopig ook wel werkt.
Als het maar niet te diep komt.
Ik heb al een keer een carb. gehad waar dit dicht zat met siliconenkit.
Liep goed totdat er een stukje los kwam en het CO kanaal dicht zat.

Gelukkig  heb ik nu alles goed.

PS die aanzuigbuisjes kunnen ook nog wel eens dicht gaan zitten.

als je goed aftekend hoe en hoe diep die zit kun je ze er uit halen en goed schoonmaken.
Heb dit ook gedaan en mijn 1.1N gaat als de brandweer.(mede in combinatie met wat "andere" afstellingen.)

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 27 September 2013, 18:03:22 »

Je doelt op de stijgbuis die in de vlotterkamer steekt? Kan die er uit?
Ik was van plan de zaak met perslucht door te blazen en verder ziet deze carb. er van binnen netjes uit; geen oxidatie toestanden.
Al zal wel eens bekijken hoe ik die opening netjes en afdoende afdicht zonder de zaak te mollen.

doorwerth
Sr. Member

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 27 September 2013, 18:27:27 »

Ja, stijgbuis kan er uit.
Zit er in gedrukt.Wordt niet geadviseerd om die er uit te halen maar het kan wel.
Soms krijg je de zooi er niet anders uit.

Daarom aftekenen hoe diep en welke orientatie zodat de gaatjes weer op een lijn komen.

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 27 September 2013, 18:48:04 »

Indien nodig probeer ik hem eruit te halen.
Eerst een oplossing voor die opening en een nieuwe pakking voor de carburateurdeksel snijden, knippen en ponsen.

Gert
Hero Member

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 12 November 2013, 22:14:23 »

Ik heb een bout met fijne draad wat afgedraaid en deze sluit de opening bij nr.7 nu wel af, maar dus niet origineel en of het met een originele bout (begin dikker en glad, einde dunner met fijne draad) misschien beter af te stellen is???
Als iemand me aan zo'n boutje helpen kan!! DAN HEEL GRAAG  Grijns
1.1N carburateur, aug.'71-aug.'73, nr.3441554

Het is volgens mij geen bout om af te sluiten , maar wordt in de tekening Zusatzgemischdüse genoemd en lijkt dus de verrijking te doseren.
In de carburateurbeschrijving wordt verder genoemd: "verrijking in deksel" 100.  Duidt dit op een soort sproeier?? Of zit de sproeier in de deksel en sluit deze bout de opening af? (ik denk richting het laatste, mede gezien de inbreng van Doorwerth)

Wie kan mij aan dit deel helpen?Verbaasd?

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: